@article { author = {Alam, Zahra and Rafiee, Saleh and Alam, Shahram}, title = {The Relationship between Empowerment, Organizational Justice and Organizational Citizenship Behavior (OCB) in Physical Education Faculty Members of Islamic Azad University}, journal = {Research on Educational Sport}, volume = {4}, number = {9}, pages = {15-30}, year = {2016}, publisher = {Sport Sciences Research Institute}, issn = {2538-2721}, eissn = {2538-3388}, doi = {}, abstract = {The purpose of the present study was to determine the relation of empowerment and organizational justice (OG) with OCB of Physical Education faculty members. Using Correlation research methodology, the population were all the Physical Education faculty members and Tehran province PE members of IAU (N=182). To select samples total numbering method was used and 130 questionnaires were completed. Variant measurement tools were consists of Spreitzer Empowerment questionnaire (1995), Nidhof & Mooman OG questionnaire (1993) and Podsakoff OCB questionnaire (1990). After the confirmation of questionnaires validity by experts, the reliability was obtained equal to 0.91, 0.84 and 0.87 using Cronbach’s Alpha score. Descriptive statistics and inferential statistics were used for data analysis. Using structural equation modeling (SEM), research theoretical model was approved. (CFI: 0.92, NFI: 0.93, AGF: 0.91 X2/df: 2.83) Analyzing the results we concluded that there is a positive significant relationship between the faculty members’ sense of OG and their OCB. Also, the results showed that there is a positive significant relationship between faculty members’ Empowerment and their OCB. In other words, positive attitude and belief in Physical Education faculty members regarding their careers as well as their perception towards fair job conditions at Islamic Azad University could increase their sense of belonging to the university and resulting behaviors beyond their official job description, in connection with the student, college or university.}, keywords = {Organizational Justice (OG),Empowerment,Organizational Citizenship Behavior (OCB),Physical Education & Sport Sciences Faculty Members}, title_fa = {ارتباط عدالت سازمانی و توانمندسازی با رفتار شهروندی اعضای هیات علمی تربیت بدنی دانشگاه آزاد اسلامی}, abstract_fa = {هدف تحقیق حاضر بررسی رابطۀ عدالت سازمانی و توانمندسازی روان‌شناختی با رفتارهای شهروندی سازمانی اعضای هیئت علمی تربیت‏بدنی است. روش تحقیق، از نوع همبستگی است و تمام اعضای هیئت علمی تربیت‏بدنی دانشکده‏ها و گروه‏های تربیت‏بدنی مراکز دانشگاه‏ آزاد اسلامی استان تهران، جامعۀ آماری این تحقیق بودند (182N=) .نمونه‌گیری به‌صورت تمام‌شمار انجام شد و 130 نفر پرسشنامه‌ها را تکمیل کردند. برای جمع‏آوری داده‏ها از پرسشنامۀ استاندارد توانمندسازی اسپریتزر (1995)، پرسشنامۀ عدالت سازمانی نیهوف و مورمن (1993) و پرسشنامۀ رفتار شهروندی سازمانی پودساکف (1990) استفاده شد. پایایی پرسشنامه‏ها، پس از تأیید روایی آنها توسط متخصصان، در تحقیقی راهنما با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ به ترتیب 91/0، 84/0 و 87/0 به دست آمد. مدل نظری تحقیق با استفاده از رویکرد مدل‌یابی معادلات ساختاری (SEM) به تأیید رسید (92/0: CFI، 93/0: NFI، 91/0: AGFI، 83/2:X2/df ). نتایج نشان می‌دهد که توانمندسازی و ادراک اعضای هیئت علمی تربیت بدنی از عدالت، به طور مثبتی با رفتارهای شهروندی سازمانی آنها ارتباط دارد. به عبارت دیگر، طرز تلقی و باور مثبت اعضای هیئت علمی تربیت بدنی نسبت به شغل‌شان و همچنین ادراک آنها از عادلانه‌بودن شرایط شغلی‌شان در دانشگاه آزاد اسلامی، می‌تواند در آنها احساس تعلق بیشتری به دانشگاه ایجاد کند و منجر به بروز رفتارهای فراتر از شرح شغل رسمی ایشان، در ارتباط با دانشجویان، دانشکده یا دانشگاه گردد.}, keywords_fa = {عدالت سازمانی,توانمندسازی,رفتار شهروندی سازمانی,اعضای هیئت علمی تربیت بدنی}, url = {https://res.ssrc.ac.ir/article_614.html}, eprint = {https://res.ssrc.ac.ir/article_614_2d7c1a950dfd24d1ba041d9bb92ed283.pdf} } @article { author = {Kashi, Ali}, title = {Ergogenic aids among Islamic Azad universities students in Zanjan province: Prevalence of use, knowledge of name, awareness about doping and risk factors associated to abuse}, journal = {Research on Educational Sport}, volume = {4}, number = {9}, pages = {31-42}, year = {2016}, publisher = {Sport Sciences Research Institute}, issn = {2538-2721}, eissn = {2538-3388}, doi = {}, abstract = {The aim of this research was to determine the Prevalence of use, awareness, and knowledge of ergogenic aids and determined the factors that are effect to use them in students of Islamic Azad university of Zanjan province. This research is survey –descriptive and all statistical subjects are members of Islamic Azad University of Zanjan province, by the help of a self-reported and standard questionnaire on 600 male and female students distributed by cluster sampling. After omitting incomplete questionnaires, 555 questionnaires were marked by a code and were analyzed by SPSS software in descriptive (means and cross tables and, frequent distribution) & inferential (Analysis of variances, same nonparametric test and stepwise regression) statistics. Result of this research show that 98 (17.6%) from these students used one time from ergogenic substance. Certainly 34 (6.1 %) from this students used doping drugs and 93(16.7%) from sport supplements. The average score for the overall awareness of students in this research equal to 6 out of 13, the average score of the knowledge ergogenic substance was 12.3 out of 45. The result of this research show that ergogenic aids has become well known among university students, awareness is very low and usage of ergogenic aids prevalence's is high among Iranian students in compare to foreign research and if governments and planners do not notice to changing the attitude and increase the awareness of these students, every day we face more lesion and path psychology for youth our country.}, keywords = {Ergogenic Aids,Prevalence,Awareness,Students,Risk Factors}, title_fa = {مواد نیروزا در دانشجویان دانشگاه های آزاد اسلامی استان زنجان: شیوع مصرف، شناخت نام، آگاهی از دوپینگ و عوامل خطرزا}, abstract_fa = {حاضرازنوعتوصیفی ـ پیمایشیاستکهتمامدانشجویاندانشگاه‌های آزاداسلامیاستان زنجان،جامعۀآماریآنبوده‌اند. این تحقیق با استفاده از یکپرسشنامۀ خودگزارش‌دهیواستانداردشدهبررویششصددانشجویپسرودختربهروشخوشه‌ایانجامگرفت.پساز حذفپرسشنامه‌های ناقص،تعداد 555 پرسشنامه کدگذاری شد و در دو سطح توصیفی (میانگین‌ها،جداولمتقاطعوتوزیعفراوانی) و استنباطی (آزمون‌های تحلیل واریانس و معادل‌های ناپرامتریک آنوتحلیلرگرسیونگام‌به‌گام) تجزیه و تحلیل شدند. نتایج این تحقیق نشان داد که در کل 7/17درصد (98 نفر) از نمونه‌های تحقیق، مصرف حداقل یک مادۀ نیروزا در طول عمر خود تجربه کرده‌اند که البته میانگین میزان شیوع مصرف مواد نیروزا در دانشجویان دختر 6/8درصد و در دانشجویان پسر 3/26درصد بود. همچنین 1/6 درصد (34 نفر) از دانشجویان از داروهای دوپینگ و 8/16 درصد (93 نفر) از مکمل‌ها استفاده کرده بودند. میانگیننمرۀآگاهیکلیدانشجویان،6از13 ومیانگیننمرۀشناختمواد نیروزا3/12از45بود. اینتحقیقنشاندادکه مواد نیروزا در بین دانشجویان امری شناخته‌شده است، آگاهی از دوپینگ بسیار کم است و میزان شیوع مصرف موادنیروزادربیندانشجویان ایرانی در مقایسه با تحقیقات خارج از کشور در حد بالایی استودرصورتبی‌توجهیمسئولانوبرنامه‌ریزاندر تغییر نگرش و افزایش آگاهی این دانشجویان،هرروزشاهدآسیب‌های بیشترجوانانمیهناسلامی‌مانخواهیمبود. }, keywords_fa = {مواد نیروزا,شیوع,آگاهی,دانشجویان,عوامل خطرزا}, url = {https://res.ssrc.ac.ir/article_615.html}, eprint = {https://res.ssrc.ac.ir/article_615_83c295f74dca3ad9617d6161d28d80f9.pdf} } @article { author = {Moosavi, Seyyed Jafar and mehrParvar, Maryam}, title = {The mediating role of coaching efficacy in the relation between emotional intelligence and leadership style among female coaches participating in the 12th Student Sport Olympiad country}, journal = {Research on Educational Sport}, volume = {4}, number = {9}, pages = {43-64}, year = {2016}, publisher = {Sport Sciences Research Institute}, issn = {2538-2721}, eissn = {2538-3388}, doi = {}, abstract = {Sport coaches are critical human resources in sport organizations and are influenced by various factors. The objective of the present study was to determine the relation between emotional intelligence and leadership style with mediating role of efficacy among female coaches participating in female college 12th Olympiad. The required data were collected by questionnaires of emotional intelligence (Shout, 1998), coaching efficacy (Myers et al, 2011) and leadership style (Chelladurai and Saleh, 1980). The population of 183 coaches who participated in the Olympiad by Tabachnik and Fidel (2007), 90 samples were selected. Although reliability and validity of these questionnaires had been already confirmed in many studies; their facial and content validity was approved by many university professors and their reliability was calculated by Cronbach’s alpha as 0.84, 0.77 and 0.91. Data were analyzed using multiple and double regression methods based on four-step model proposed by Baron and Kenny (1986). Results indicated that perceived ability of coaches regarding emotional intelligence including evaluation and exact monitoring of excitement changes during training and match time and the ability for optimal control and regulation of these excitements have positive influence on coaching confidence and their efficacy beliefs; and this relation results in taking a leadership style and behavior proportional to match and athlete’s condition and hence, enhances effectiveness of total coaching process. Moreover, this interaction can also promote athlete’s attitude and relation with his/her coach and thus their learning and performance.}, keywords = {Leadership Style,Emotional Intelligence,Coaching Efficacy,Coaches,Sport Olympiad}, title_fa = {نقش واسطه‌ای کارآمدی مربی‌گری در رابطه بین هوش هیجانی و سبک رهبری مربیان زن ورزشی شرکت‌کننده در دوازدهمین المپیاد دانشجویی کشور}, abstract_fa = {مربیان از اجزای حیاتی منابع انسانی در سازمان‌های ورزشی محسوب می‌شوند که تحت تأثیر متغیرهای مختلفی قرار دارند. هدف این پژوهش، تعیین رابطۀ «هوش هیجانی و سبک رهبری» با «میانجی‌گری کارآمدی مربیان ورزشی زنِ شرکت‌کننده در دوازدهمین المپیاد دانشجویی کشور» بود و اطلاعاتِ لازم با استفاده از پرسشنامه‌های هوش هیجانی (شوت، 1998)، کارآمدی مربی‌گری (میرز و همکاران، 2011) و سبک رهبری (چلادوری و ساله، 1980) جمع‌آوری شد. جامعۀ آماری 183 مربی شرکت‌کننده در المپیاد ورزشی بودند که با استفاده از فرمول تاباچنیک و فیدل (2007) تعداد 90 نفر به عنوان نمونه به صورت سهمیه‌ای و تصادفی انتخاب شدند. روایی و پایایی پرسشنامه‌ها در تحقیقات متعددی به تأیید رسید؛ با وجود این، روایی صوری و محتوایی آن را چند تن از استادان دانشگاه تأیید کردند و پایایی پرسش‌نامه‌ها با استفاده از آلفای کرونباخ به ترتیب 84/0، 77/0 و 91/0 تعیین شد. تحلیل داده‌ها با روش رگرسیون دوگانه و چندگانه بر اساس مدل چهارمرحله‌ای بارون و کنی (1986) صورت پذیرفت. نتایج نشان داد که توانایی ادراک‌شدۀ مربیان از هوش هیجانی خود، از جمله ارزیابی و نظارت دقیق بر تغییرات هیجانی در طول تمرین و مسابقه و قابلیت کنترل و تنظیم بهینۀ ‌این هیجانات، تأثیر مثبتی بر اعتماد مربی‌گری و باورهای کارآمدی مربیان دارد و این رابطه موجب اتخاذ سبک رهبری و رفتار متناسب با شرایط مسابقه و ورزشکار و در نتیجه بهبود اثربخشی کل فرایند مربی‌گری می‌شود. این تعامل می‌تواند نگرش و ارتباط ورزشکار با مربی و در نتیجه عملکرد و یادگیری آنها را نیز بهبود بخشد.}, keywords_fa = {سبک رهبری,هوش هیجانی,کارآمدی مربی‌گری,مربیان,المپیاد ورزشی}, url = {https://res.ssrc.ac.ir/article_616.html}, eprint = {https://res.ssrc.ac.ir/article_616_8a1b7e680f283a335d897d9bbf688dd5.pdf} } @article { author = {Manafi, Fereydon and RamezaniNezhad, Rahim and GoharRostami, HmaidReza and PourKiyani, Mohammad}, title = {The sport participation development in the Iran's public universities}, journal = {Research on Educational Sport}, volume = {4}, number = {9}, pages = {65-90}, year = {2016}, publisher = {Sport Sciences Research Institute}, issn = {2538-2721}, eissn = {2538-3388}, doi = {}, abstract = {The objective of this study was evaluation of structrual elements which affect sport participation development in state universities. The research was a descriptive-survey kind of research and the pupulation included all sport experts in universities like managers, coaches, P.E professors, etc. The samples were selected purposefully according to statical sufficiency for modeling (n=328). A researcher-made questionnaire consisted of 72-item Likert scale was used according to explorative semi-guided interview and library studies which included three factors: development infrastructures (4 dimensions), development management (4 dimensions), and sport participation (3 dimensions). After confirmation of content validity by experts, and the reliability by Cronbach's alpha (α=0.96), the data was analyzed by Friedman test and Structural Equation Modeling at level of p≤0.05. The results indicated that the development management factor (4.01± 0.49) is more important than the development infrastructure factor (3.90± 0.51) in sport participation of students. Results of the first and second order factor analysis showed that Measurement model has desirable fitting. Also, according to SEM, develeopment management factor (3.23) and infrastructural development factor (2.69) have direct and significant effect on sport participation development. It seems to universitiy sport management has priority to universities' development hard and soft infrastructure factors and also suitable management intervention can be increase sport participation of students.}, keywords = {Sports Development,Universities sports,Infrastructure Development,Development management,Sports Participation}, title_fa = {تأثیرعوامل زیرساختی و مدیریتی بر توسعة مشارکت ورزشی در دانشگاه‏های دولتی ایران}, abstract_fa = {هدف از این پژوهش بررسی تأثیر عامل زیرساخت و مدیریت بر توسعة مشارکت ورزشی دانشجویان دانشگاه‏های دولتی کشور بود. روش تحقیق از نوع توصیفی ـ پیمایشی است و جامعه آماری شامل تمام متخصصان حوزة ورزش دانشگاه‏ها (مدیران، مربیان، استادان تربیت بدنی و...) بودند. نمونة آماری بر اساس کفایت آماری لازم برای مدل‌سازی (150