پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی
وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری
پژوهش در ورزش تربیتی
2538-2721
2538-3388
7
17
2019
09
23
طراحی مدل صلاحیت حرفه ای معلمان تربیت بدنی ایران
17
34
FA
فرناز سادات
میرحسینی
دکتری مدیریت ورزشی دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
mirhoseini2006@gmail.com
نجف
آقایی
دانشیار مدیریت ورزشی، دانشگاه خوارزمی و شهید بهشتی تهران
aghaei.hamid@gmail.com
مرجان
صفاری
0000-0002-0257-7896
استادیار دانشکده علوم انسانی دانشگاه تربیتمدرس، تهران، ایران
saffari.marjan@gmail.com
10.22089/res.2019.5964.1480
شایستگی ها و مهارت های معلمان در کارآمد بودن آنان و تحقق اهداف نظام آموزش و پرورش نقش اساسی دارند. فقدان مدل صلاحیت های حرفه ای ضروری معلمان تربیت بدنی در ایران محقق را برآن داشت تا به طراحی مدل صلاحیت حرفه ای معلمان تربیت بدنی در ایران اقدام نماید. این تحقیق به روش تحقیق آمیخته انجام پذیرفت. در مرحله کیفی با 21 نفر از خبرگان تربیت بدنی در مدارس مصاحبه نیمه ساختار انجام گرفت، داده های حاصل به روش نظریه زمینه ای تجزیه و تحلیل گردید، 53 گویه در یازده مؤلفه (آموزش های تخصصی، ویژگی های شخصی، علاقمندی، توجه به تفاوت ها، دانش و مهارت تخصصی، نقش انگیزه دهنده خلاقیت، الگو بودن، ارتباطی، راهنمایی دهنده و ایمن ساز) و چهار بعد (صلاحیت رفتاری، عاطفی، شناختی و مهارتی) نتیجه حاصل از آن بود. براساس یافته های حاصل از بخش اول تحقیق پرسشنامهی صلاحیت حرفه ای معلمان طراحی و مورد آزمون قرار گرفت. جامعه آماری بخش کمی تحقیق معلمان و کارشناسان تربیت بدنی شاغل در وزارت آموزش و پرورش بودند و حجم نمونه آماری تحقیق، هشت نمونه برای هر گویه و در مجموع 400 نمونه تعیین گشت و روش های آماری، تحلیل عاملی اکتشافی و معادلات ساختاری برای تجزیه و تحلیل داده ها استفاده شد، نتایج حاصل تحلیل عاملی اکتشافی چهار بعد را تأیید نمود و با اضافه کردن بعد آموزشی نتایج را گسترش داد. همچنین شاخص های نیکویی برازش به وسیله معادلات ساختاری مورد قرار گرفتند که نتایج حاصل نشان دادند که مدل ارائه شده از برازش خوبی برخوردار است.
صلاحیت حرفه ای,معلمان تربیت بدنی,تربیت بدنی در مدارس,روش تحقیق آمیخته,معادلات ساختاری
https://res.ssrc.ac.ir/article_1859.html
https://res.ssrc.ac.ir/article_1859_9695110bd019ea22e00da5e16100129b.pdf
پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی
وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری
پژوهش در ورزش تربیتی
2538-2721
2538-3388
7
17
2019
09
23
نیازسنجی آموزشی کارآفرینانه محور برنامه درسی علوم ورزشی (مطالعه موردی: دانشگاههای استان مرکزی)
35
62
FA
زینب
مندعلی زاده
0000-0003-1422-514X
استادیار مدیریت ورزشی دانشگاه اراک
zmondalizade@yahoo.com
اسفندیار
خسروی زاده
دانشگاه اراک
es70kh@yahoo.co.uk
10.22089/res.2018.6211.1506
هدف پژوهش حاضر نیازسنجی آموزشی کارآفرینانه محور برنامه درسی علوم ورزشی در دانشگاههای استان مرکزی بود. فرایند نیازسنجی مبتنی بر مدل ویتکین و آلتسچود (2010) بود. روش تحقیق در دو بخش کمی و کیفی انجام شد. جامعه آماری تحقیق، دانشجویان کارشناسی و استادان علوم ورزشی و نمونۀ آماری در بخش کمی شامل 148 نفر و در بخش کیفی (پانل دلفی) 8 نفر بود. روش نمونهگیری در بخش کمی، تصادفی طبقهای و در بخش کیفی، موارد حاد بود. برای گردآوری دادهها از پرسشنامههای وضعیت آموزشی کارآفرینانه، پرسشنامه اهداف برنامه درسی و نیازهای آموزشی (محقق ساخته) استفاده شد. روایی صوری و محتوایی پرسشنامهها توسط 10 نفر از متخصصان و ضریب پایایی هر یک بر اساس ضریب آلفای کرونباخ به ترتیب (902/0، 90/0 و 840/0) مورد تأیید قرار گرفت. برای تجزیهوتحلیل دادهها از روشهای آمار توصیفی و استنباطی استفاده شد. یافتههای پژوهش نشان داد که وضعیت آموزشی کارآفرینانه در برنامه درسی علوم ورزشی در استان مرکزی از دید دانشجویان نامطلوب بوده است. اولویت نیازهای آموزشی کارآفرینانه به ترتیب مربوط به نیازهای ساختاری، کارورزی و مهارتهای کار گروهی بود. بین نیازهای آموزشی کارآفرینانه و برنامه درسی فعلی ارتباط معناداری وجود نداشت و بر اساس رویکرد دلفی و با توجه به نیازهای آموزشی بهدستآمده، اصلاحات آموزشی در سه سطح دانشجویان، ساختاری و اساتید به دست آمد. درنتیجه به نظر میرسد نیاز به بازنگری برنامه درسی و ساختارها بهمنظور توسعه کارآفرینی ضروری باشد.
نیازسنجی,برنامه درسی,کارآفرینی,استان مرکزی,علوم ورزشی
https://res.ssrc.ac.ir/article_1947.html
https://res.ssrc.ac.ir/article_1947_2a74ad2037bb1c99f9f5e69e00777419.pdf
پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی
وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری
پژوهش در ورزش تربیتی
2538-2721
2538-3388
7
17
2019
09
23
تاثیر ویژگیهای شخصیتی برخودسودمندی کاریابی دانشآموختگان علومورزشی
63
82
FA
سجاد
غلامی ترکسلویه
0000-0003-1294-6023
دانشجو دکتری مدیریت ورزشی دانشگاه رازی
s.gholami_2020@yahoo.com
بهرام
یوسفی
دانشیار مدیریت ورزشی دانشگاه رازی
bahramyoosefy@yahoo.com
شیرین
زردشتیان
استادیار مدیریت ورزشی دانشگاه رازی
zardoshtian2014@gmail.com
10.22089/res.2018.6251.1513
هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر برخی ویژگی های شخصیتی بر روی خودسودمندی کاریابی دانشآموختگان رشته علوم-ورزشی بود. روش پژوهش، توصیفی-همبستگی و از نظر هدف، کاربردی بود که بهشکل میدانی انجام شد و دانشآموختگان علوم ورزشی جامعة آماری بود. نمونه 360نفر بودند که به روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزار اندازه گیری، پنج پرسشنامه استاندارد عزتنفس چانگ و همکاران(2018)، تحملابهام هازن و همکاران(2012)، منبعکنترل کساوایف و همکاران(2018)، خودنمودگری هارت و همکاران(2017) و خودسودمندی کاریابی صالحی(1394) بود. جهت روایی ترجمه از روش روایی ترجمه پیشرو –پسرو استفاده شد. روایی صوری و محتوایی به تأیید شانزده تن از اساتید مدیریت ورزشی رسید. همچنین مقدار پایایی، روایی واگرا و همگرا پرسشنامه مطلوب برآورد شد. تحلیل نتایج به روش معادلات ساختاری با نرم افزار پیالاس و اسپیاساس انجام شد. نتایج نشان داد مقدار ضریب تعیین برای سازه خودسودمندیکاریابی830/0 میباشد که مناسب بودن برازش مدل ساختاری را تأیید میکند. همچنین ضرایب اثر پنج عامل عزت نفس(472/0)، تحمل ابهام(123/0)، منبع کنترل(125/0) و خودنمودگری(347/0) نشان از تاثیر آنها بر روی خود سودمندی کاریابی دانش-آموختگان رشته علوم ورزشی دارد. بطور کلی دستآورد این پژوهش برای متولیان ورزش کشور، ضرورت تدوین سیاستهای متناسب با ویژگیهای شخصیتی، جهت اشتغال بیشتر دانشآموختگان رشته علوم ورزشی است. از طرفی دانشآموختگان رشته علوم ورزشی میتوانند با مدنظر قرار دادن توانایی ها و ویژگیهای شخصیتی خود زمینه را برای اشتغال هرچه بیشتر خود فراهم آورند.
خودسودمندی,عزت نفس,تحمل ابهام,خودنمودگری,دانش آموختگان علوم ورزشی
https://res.ssrc.ac.ir/article_1863.html
https://res.ssrc.ac.ir/article_1863_71c7f69bf322f482c7efcc91c2a78aef.pdf
پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی
وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری
پژوهش در ورزش تربیتی
2538-2721
2538-3388
7
17
2019
09
23
سیاستگذاری فرهنگی ورزش دانشجویی در ایران: ارائه الگو
83
100
FA
عباس
قشمی میمند
دانشجوی دکتری سیاستگذاری فرهنگی پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی
gheshmi.1987@gmail.com
محمد
پورکیانی
استادیار دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه شهید بهشتی
m.pourkiani46@gmail.com
محمد مهدی
رحمتی
دانشیار گروه علوم اجتماعی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه گیلان
mahdi.rahmati@gmail.com
10.22089/res.2018.5720.1442
این مقاله با توجه به اهمیت ورزش به عنوان بخش مهمی از تعلیم و تربیت و بعنوان یکی از ملزومات اولیة توسعة انسانی برای نیل به مدارج کمال، برخورداری از سلامت جسمانی، نشاط جسمی و روانی و فضایل اخلاقی، الگوسازی فرهنگ ورزش دانشجویی را یکی از محورهای اساسی سیاستگذاری فرهنگی در ورزش فرض نموده و باتوجه به فقدان الگویی برای سیاستگذاری فرهنگی در ورزش دانشجویی، تلاش کرده است با نقد و بررسی مدل ها و نظریات موجود در عرصه سیاستگذاری فرهنگی، الگوی مناسب سیاستگذاری فرهنگی ورزش دانشجویی را در چارچوب روش تحلیل تماتیک و بهره گیری از افراد صاحب نظر و متخصص شامل 10 نفر از مدیران تربیت بدنی آموزش عالی، پژوهشگران و همچنین تعداد 30 نفر از دانشجویان دوره های کارشناسی، ارشد و دکتری طراحی نماید. ارائه الگوی بومی سیاستگذاری فرهنگی ورزش دانشجویی با محوریت دو مضمون فراگیر ایجاد تغییرات ساختاری(حول دو مضمون واسط تغییرات مدیریتی و ساختاری) و تغییر در فرهنگ عمومی نسبت به ورزش(حول سه مضمون واسط تقویت فرهنگ مسئولیت اجتماعی، ایجاد فرهنگ علاقه مندی به ورزش و نقش تربیتی ورزش)برای الگوسازی فرهنگ ورزش دانشجویی از مهمترین نتایج این تحقیق است.
سیاستگذاری فرهنگی,ورزش دانشجویی,تحلیل تماتیک
https://res.ssrc.ac.ir/article_1862.html
https://res.ssrc.ac.ir/article_1862_b88b399c0c3709c82b5def92d25b701a.pdf
پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی
وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری
پژوهش در ورزش تربیتی
2538-2721
2538-3388
7
17
2019
09
23
تاثیر رویکرد معلم محور وجو تبحر گرا بر سطح فعالیت بدنی دانش آموزان دختر زیر ۸ سال
101
120
FA
معصومه
قهرمان شهرکی
کارشناس ارشد رفتار حرکتی دانشگاه فرهنگیان
masomeh.gh1243@gmail.com
فرهاد
قدیری
استادیار رفتار حرکتی دانشگاه خوارزمی
ghadiri671@gmail.com
عباس
بهرام
استاد دانشگاه خوارزمی
bahram@khu.ac.ir
10.22089/res.2019.6157.1501
هدف این پژوهش بررسی تأثیر جو تبحرگرا و معلم محور بر سطح فعالیتبدنی دانشآموزان دختر زیر 8 سال شهرکرد بود. راهبرد این تحقیق نیمه تجربی و از لحاظ هدف کاربردی میباشد که با استفاده از طرح پیشآزمون-پسآزمون همراه با گروه کنترل انجام شد. تعداد 60 دانشآموز دختر به روش نمونهگیری در دسترس از مدارس ابتدایی شهرستان شهرکرد انتخاب و به صورت تصادفی در سه گروه جوانگیزشی تبحرگرا، رویکرد معلممحور و گروه کنترل قرار گرفتند. در مرحله پیشآزمون میزان فعالیتبدنی کودکان با استفاده از گام شمار ثبت شد. برنامه مداخله در طی 12 جلسه صورت گرفت. بعد از اتمام دوره مداخله، پسآزمون گرفته شد. از آزمون تحلیل واریانس یکراهه و تحلیل واریانس مرکب جهت مقایسه اثرات درونگروهی و بینگروهی استفاده شد. نتایج نشان داد که در مرحله پیشآزمون بین گروهها تفاوت معناداری وجود ندارد (05/0
جو تبحر گرا,معلم محور,فعالیت بدنی,جو انگیزشی
https://res.ssrc.ac.ir/article_1864.html
https://res.ssrc.ac.ir/article_1864_d96fbb8540a0edabca28768a5ab55a82.pdf
پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی
وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری
پژوهش در ورزش تربیتی
2538-2721
2538-3388
7
17
2019
09
23
شناسایی کارکردهای باشگاههای ورزشی در نهادینه کردن اخلاق در ورزشکاران
121
138
FA
پروانه
سواری نیکو
دانشجوی کارشناسی ارشد دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه اصفهان
savarip1395@yahoo.com
احمدعلی
آصفی
استادیار مدیریت ورزشی دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه اصفهان
aa.asefi@spr.ui.ac.ir
10.22089/res.2019.6567.1566
یکی از ابعاد و زوایای ورزش، اخلاق است که توجه به آن امری ضروری به نظر میرسد. باشگاهها به عنوان یک نهاد ورزشی میتوانند به سمت نهادینه کردن اخلاق در ورزشکاران گام بزرگی بردارند؛ بنابراین هدف از این تحقیق شناسایی کارکردهای تنظیمی، هنجاری و شناختی باشگاههای ورزشی در نهادینه کردن اخلاق در ورزشکاران بود. روش تحقیق کیفی از نوع اکتشافی و به لحاظ هدف از نوع کاربردی بود و به شکل میدانی اجرا شد. جامعه آماری تحقیق حاضر را کلیه افراد صاحبنظر و آگاه در زمینۀ اخلاق و اخلاق در ورزش تشکیل میدادند. نمونهها از طریق روش نمونهگیری هدفمند در دسترس و به شیوه گلوله برفی تا رسیدن به نقطه اشباع نظری انتخاب شدند (11 نفر). ابزار جمعآوری دادهها مصاحبه عمیق بود که روایی آن از طریق انتخاب موضوع، دقت در طراحی، تهیه و تایپ مصاحبهها و نسخهبرداری دقیق از مصاحبهها، گنجاندن سؤالات در مصاحبه با یک نظم منطقی و دقت در تدوین گزارشها مدنظر قرار گرفت و پایایی از طریق روش باز آزمون محاسبه شد که ضریب پایایی مصاحبهها 77 درصد به دست آمد. روش تجزیه و تحلیل دادهها کدگذاری بود که با استفاده از نرمافزار MAXQDA10 انجام شد. نتایج تحقیق در مجموع 26 کارکرد (12 کارکرد تنظیمی، 8 کارکرد هنجاری و 6 کارکرد شناختی) باشگاهها برای نهادینه کردن اخلاق در ورزشکاران را نشان میدهد، که با شناخت، برنامهریزی و ایجاد سازوکارهایی برای عملیاتی سازی این کارکردها در باشگاههای ورزشی می توان روند نهادینه شدن اخلاق در ورزشکاران را تسهیل کرد و شاهد اخلاقیات در باشگاههای ورزشی بود.
کارکردهای تنظیمی,کارکردهای هنجاری,کارکردهای شناختی,نهادینه کردن اخلاق,باشگاه ورزشی
https://res.ssrc.ac.ir/article_1865.html
https://res.ssrc.ac.ir/article_1865_6e234f5c787aab87024bfe92a0f0da7c.pdf
پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی
وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری
پژوهش در ورزش تربیتی
2538-2721
2538-3388
7
17
2019
09
23
تحلیل گرایشات اخلاقی دانشجویان ورزشکار: نقش دینداری، جنسیت و نوع رشته ورزشی
138
158
FA
علی
بنسبردی
استادیار مدیریت ورزشی دانشکده علوم ورزشی دانشگاه حکیم سبزواری
alibenesbordi@gmail.com
احمد
نظری ترشیزی
دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی دانشکده علوم ورزشی دانشگاه فردوسی مشهد
ahmad.nazari.torshizi@gmail.com
ندا
موید
کارشناسی ارشد، دانشکده علوم ورزشی دانشگاه حکیم سبزواری
n.moayed71@gmail.com
10.22089/res.2019.6592.1568
اخلاقگرایی ورزشکاران در میادین ورزشی یکی از موضوعات مهم در هر جامعه ای است. هدف این پژوهش، تحلیل گرایشات اخلاقی دانشجویان ورزشکار و تعیین نقش دینداری، جنسیت ونوع رشته ورزشی بود. روش پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی بود که به صورت پیمایشی انجام گرفت. جامعه آماری ورزشکاران پسر و دختر چهاردهمین المپیاد ورزشی دانشجویان کشور در سال 1397 بود که درشیراز برگزار شد. حجم جامعه آماری حدود 4100 نفر بود. طبق فرمول تعیین حجم نمونه در تحقیقات تحلیلی، حجم نمونه 194 نفر تخمین زده شد و پس از جمع آوری اطلاعات تعداد 196 پرسشنامه کامل برگردانده شد وهمین تعدادبه عنوان نمونه تحقیق انتخاب شدند. روش نمونه گیری به صورت در دسترس بود. ابزار پژوهش پرسشنامه استانداردلارنس (2013) بود روایی صوری و محتوایی آن به تایید ده نفر از اساتید مدیریت ورزشی رسید. ضریب آلفای کرونباخ پرسشنامه گرایش اخلاقی 73/0 و پرسشنامه دینداری 74/0 بود. از آمار توصیفی برای توصیف ویژگیهای جمعیت شناختی و در قسمت آمار استنباطی از آزمون کلموگروف اسمیرنوف، آزمون تی مستقل ومدلیابی معادلات ساختاری استفاده شد. نتایج نشان داد گرایش اخلاقی ورزشکاران بر اساس جنسیت و نوع رشته ورزشی تفاوت ندارد، اما در مولفه صداقت تفاوت بر اساس جنسیت ونوع رشته ورزشی وجود داشت. همچنین در مولفه عدالت تفاوت بر اساس نوع رشته ورزشی وجود داشت. نتایج مدل تحقیق نشان داد دین داری بر تمام مولفههای گرایش اخلاقی دانشجویان ورزشکار تاثیر دارد. بر اساس نتایج مدل تحقیق می توان نتیجه گیری کرد که دینداری یک عامل اثرگذار و تربیتی تکمیلی برای ایجاد گرایشات اخلاقی درورزشکاران است.
جنسیت,دانشجو,دینداری,گرایش اخلاقی,ورزش
https://res.ssrc.ac.ir/article_1866.html
https://res.ssrc.ac.ir/article_1866_672ff54cdeee75dbe239128d03471f90.pdf
پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی
وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری
پژوهش در ورزش تربیتی
2538-2721
2538-3388
7
17
2019
09
23
شناسایی و مقایسه ارزشها و تجارب ورزشی بین نسلهای ایرانی
159
186
FA
احسان
محمدی ترکمانی
0000-0003-4685-1532
دکتری مدیریت ورزشی پردیس فارابی، دانشگاه تهران
mohamadi.t1985@gmail.com
حمید
نریمان
دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت راهبردی سازمانهای ورزشی، دانشگاه پیام نور مرکز تهران جنوب
h.nariman90@gmail.com
حسین
خنیفر
استاد مدیریت و برنامهریزی پردیس فارابی، دانشگاه تهران
khanifar@ut.ac.ir
10.22089/res.2019.6347.1530
هدف پژوهش حاضر شناسایی و مقایسه ارزشها و تجارب ورزشی بین نسلهای ایرانی بود. این مطالعه با رویکرد آمیخته و تلفیقی از روشهای پدیدارشناسی، تحلیل مضمون در مرحله کیفی و روش کمی انجام شد. تحلیل مضمون 35 منبع چارچوب ارزشهای ورزشی را مورد شناسایی قرار داد که با مصاحبه نیمه ساختاریافته با ده نفر خبره مورد تائید واقع شد. مصاحبههای پدیدارشناسانه با 40 نفر از شهروندان از چهار نسل مختلف نیز برای تحلیل تفاوتهای تجارب ورزشی انجام شد، که نمونهگیری در این بخش بهصورت هدفمند و در دسترس بود و با اشباع نظری به اتمام رسید. برای تحلیل تفاوتهای ارزشی نیز کلیه شهروندان تهرانی جامعه آماری مدنظر بودند که 384 نفر از آنان از چهار نسل مختلف بهصورت تصادفی طبقهای انتخاب شدند و پرسشنامه محقق ساخته مبتنی بر یافتههای تحلیل مضمون را تکمیل کردند. نتایج نشان داد در بستر ورزش شش دسته از ارزشهای منفعت طلبانه، اجتماعی، زیباییشناختی، جنسیتی، سلامتی و جهانی به وجود میآید. در ارزشهای منفعت طلبانه، زیباییشناختی، جنسیتی و سلامتی بین نسلهای چهارگانه تفاوت آماری معنادار وجود داشت، اما در ارزشهای اجتماعی و جهانی بین چهار نسل تفاوت آماری معناداری مشاهده نشد. همچنین شهروندان ایرانی پنج دسته از تجارب ورزشی شامل فیزیک برتر، روان برتر، تمایز، جایگاه اجتماعی برتر و تجارب منفی را تجربه میکنند، که این تجارب در دو گروه کلی تجارب فرد محور و اجتماعمحور بودند. عموماً تجارب مثبت ورزش در نسلهای سوم و چهارم و تجارب منفی آن در نسلهای اول و دوم پررنگتر بودند.
تجربه ورزش,نسلهای ایرانی,ارزشهای ورزشی,تمایز
https://res.ssrc.ac.ir/article_1867.html
https://res.ssrc.ac.ir/article_1867_b550cced0daa01c582d8406e57662681.pdf
پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی
وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری
پژوهش در ورزش تربیتی
2538-2721
2538-3388
7
17
2019
09
23
تأثیر آموزش هوش هیجانی بر مهارت های دقت پرتاب، هماهنگی دو دستی، تعادل و بازیافت تمرکز در دانش آموزان ورزشکار
187
206
FA
امیر
شمس
0000-0001-9931-9158
استادیار پژوهشگاه تربیتبدنی و علوم ورزشی، تهران، ایران
amirshams85@gmail.com
لیلا
ریاحی
کارشناس ارشد. دبیر تربیتبدنی شهرستان فارسان
leilariahi@yahoo.com
ماندانا
سنگاری
0000-0002-1439-4501
استادیار دانشگاه آزاد اسلامی، واحد چالوس، مازنداران، ایران.
mandana.sangari@gmail.com
10.22089/res.2019.5892.1463
هدف پژوهش حاضر، بررسی تأثیر آموزش هوش هیجانی بر عملکرد مهارتهای هماهنگی دو دستی، تعادل و بازیافت تمرکز نوجوانان ورزشکار دختر و پسر بود. روش پژوهش حاضر نیمه تجربی و جامعة آماری آن را تمامی دانش آموزان ورزشکار 16-14 سال شهرستان شهرکرد استان چهارمحال و بختیاری تشکیل دادند. بدین منظور 92 دانش آموز (46 دختر و 46 پسر) داوطلب به روش نمونه گیری تصادفی انتخاب و به دو گروه آموزش و کنترل تقسیم شدند. برای سنجش هوش هیجانی از پرسشنامة هوش هیجانی برادبری و گریوز و برای سنجش مهارت بازیافت تمرکز از خرده مقیاس بازیافت تمرکز پرسشنامة سنجش مهارتهای روانشناختی اوتاوا-3 استفاده شد. همچنین، مجموعه ای از آزمونهای حرکتی (آزمون تعادل لک لک، تعادل پویا، آزمون پرتاب جانسون جهت ارزیابی دقت و آزمون هماهنگی دو دستی) استفاده شد. برنامه آموزش مهارتهای هوش هیجانی برای ورزشکاران نوجوان طی10جلسه انجام شد. جهت تحلیل دادهها از روشهای آماری نظیر همسانی واریانسها، آزمون کولموگروف اسمیرنوف و آزمون تی مستقل در سطح معنیداری 05/0>P استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد تفاوت معناداری بین میانگین پس آزمون دو گروه در چهار مؤلفه هوش هیجانی (خود آگاهی، خود مدیریتی، آگاهی اجتماعی، مدیریت رابطه)، و مهارت بازیافت تمرکز و عملکرد حرکتی (دقت، تعادل ایستا، تعادل پویا، هماهنگی دو دست) وجود دارد (05/0>P). بنابراین به نظر میرسد آموزش مهارتهای هوش هیجانی یکی از بخشهای مهم آمادگی حرکتی و روانی به شمار میرود که این موضوع لازمة دستیابی به اجرای بهینة ورزشی میباشد.
آموزش هوش هیجانی,هماهنگی دو دستی,تعادل,مهارت بازیافت تمرکز
https://res.ssrc.ac.ir/article_1860.html
https://res.ssrc.ac.ir/article_1860_9c403fb8e0ba06d668d19f304fe45289.pdf
پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی
وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری
پژوهش در ورزش تربیتی
2538-2721
2538-3388
7
17
2019
09
23
تحلیل خوشهای اثرات فعالیت بدنی براضطراب مرگ و معنای زندگی سالمندان شهر تهران
207
228
FA
سید ولی اله
موسوی
دانشیار گروه روان شناسی دانشگاه گیلان
mousavi180@yahoo.com
المیرا
حومنی
کارشناسی ارشد روان شناسی عمومی دانشگاه گیلان
eli2260@yahoo.com
سجاد
رضائی
0000-0001-7292-9669
استادیار گروه روان شناسی دانشگاه گیلان
rezaei_psy@hotmail.com
امیر
قربانپور لفمجانی
0000-0003-3548-5629
استادیار گروه علوم تربیتی و مشاوره دانشگاه گیلان
qorbanpoorlafmejani@guilan.ac.ir
10.22089/res.2018.6187.1503
پیشنهاد شده است که فعالیت بدنی اثرات حفاظتی در برابر رشد بیماریهای روانی، بویژه در سالمندان دارد. پژوهش حاضر با هدف تحلیل خوشهای اثرات فعالیت بدنی براضطراب مرگ و معنای زندگی درجامعه سالمندان استان تهران انجام شد. طرح پژوهش از نوع تحلیلی و مقایسههای گروهی بود که به صورت مقطعی انجام گرفت. در این پژوهش 400نفر از سالمندان 60 ساله و بالاتر مراجعهکننده به کانونهای بازنشستگان و خانههای کارگر شهر تهران به شیوهی نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند و پرسشنامه فعالیت بدنی بک (1982)، مقیاس اضطراب مرگ تمپلر (1970)، پرسشنامه معنای زندگی استیگر (2006) را تکمیل نمودند. سپس دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS-20 وشاخصهای آمار توصیفی تحلیل شدند. علاوه بر آن با تحلیل خوشهای دو مرحلهای، تعداد خوشههای بهینه شناسایی و ویژگی هر کدام از خوشهها مورد ارزیابی قرار گرفت. نتایج تحلیل خوشهای آشکار ساخت، رابطه مستقیمی بین جستجو و وجود معنا در زندگی با اضطراب مرگ وجود دارد. خوشهی دارای بیشترین فعالیت بدنی، کمترین سطح میانگین اضطراب مرگ را داراست. همچنین اگر سطح فعالیت بدنی از حد متوسط بیشتر باشد، میانگین اضطراب مرگ به پایینترین سطح کاهش خواهد یافت. این مطالعه نقش مطلوب فعالیت بدنی در دوران سالمندی را برجسته ساخت؛ بهویژه مشخص شد سطوح بالای فعالیت بدنی از سالمندان در برابر اضطراب مرگ محافظت مینماید. یافتههای این پژوهش میتواند برای سیاستگزاران ورزش همگانی بهویژه برای اقشار کهنسال جالب توجه باشد.
اضطراب مرگ,سالمندان,فعالیت بدنی,معنای زندگی
https://res.ssrc.ac.ir/article_1861.html
https://res.ssrc.ac.ir/article_1861_40c09b417b4b406ceeac01a4164cf923.pdf
پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی
وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری
پژوهش در ورزش تربیتی
2538-2721
2538-3388
7
17
2019
09
23
آسیب شناسی اجرای برنامه درسی تربیت بدنی و سلامت دوره اول متوسطه بر اساس الگوی اکر
229
252
FA
پروین
ذوالقدری
دانشجوی دکتری برنامهریزی درسی دانشگاه خوارزمی، مربی گروه علوم تربیتی دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.
zolghadri3249@yahoo.com
مرجان
کیان
استادیار گروه مطالعات برنامه درسی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
m.kian44@yahoo.com
مجید
علی عسگری
دانشیار گروه مطالعات برنامه درسی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران.
aliasgari2002@gmail.com
علیرضا
الهی
0000-0002-4810-1949
دانشیار گروه مدیریت ورزشی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
alirezaelahi@yahoo.com
10.22089/res.2019.5941.1475
چکیده<br /><br /> هدف پژوهش حاضر، شناسایی آسیب های موجود در اجرای برنامه درسی تربیت بدنی و سلامت دوره اول متوسطه مطابق با الگوی علمی اَکر بود. جهت انجام پژوهش از روش پژوهش توصیفی- پیمایشی استفاده شد. جامعه آماری شامل متخصصان (اساتید دانشگاه و مؤلفان برنامه درسی)، کارشناسان و معلمان تربیت بدنی دبیرستان های دولتی شهر تهران بود. انتخاب نمونه آماری شامل 18 متخصص به شیوه نمونه گیری هدفمند، 88 معلم زن به شیوه خوشه ای چندمرحله ای بر اساس جدول مورگان و 39 کارشناس حوزه تربیت بدنی به شیوه نمونه گیری در دسترس انجام شد. ابزار پژوهش پرسشنامه محقق ساخته بود که بر اساس الگوی برنامه ریزی درسی اکر تدوین شد. روایی صوری و محتوایی ابزار، از طریق دریافت نظر 8 صاحب نظر تأیید شد و پایایی آن بر اساس ضریب آلفای کرونباخ، عدد 97/0 بدست آمد. داده ها در دو سطح آمار توصیفی و استنباطی شامل آزمون علامت دار ویل کاکسون تک نمونه ای، تحلیل واریانس رتبه ای کروسکال– والیس و آزمون یومن ویتنی تحلیل شدند. یافته ها نشان داد آسیب های اجرای برنامه درسی تربیت بدنی و سلامت، شامل طیف متنوعی از مؤلفه های برنامه درسی است، از جمله، فضای آموزشی، زمان، محتوا، اهداف، نقش معلم، مواد و منابع. براین اساس، پیشنهاد می شود سیاستگذاران و تصمیم گیرندگان برنامه درسی تربیت بدنی، عناصر را با اهداف هماهنگ کنند، فضای آموزشی را بهبود بخشند و زمان تدریس را متناسب نمایند تا ضعف های شناسایی شده برطرف شود.
آسیب شناسی,برنامه درسی تربیت بدنی و سلامت,دوره اول متوسطه.الگوی اکر
https://res.ssrc.ac.ir/article_1868.html
https://res.ssrc.ac.ir/article_1868_eb7c81f65e98221de67916dc7a6f99cd.pdf
پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی
وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری
پژوهش در ورزش تربیتی
2538-2721
2538-3388
7
17
2019
09
23
طراحی برنامه راهبردی اداره کل تربیت بدنی دانشگاه فرهنگیان بر اساس سند چشم انداز 1404
253
276
FA
مهدی
احمدیان جلوداری
گروه مدیریت ورزشی، واحد شوشتر، دانشگاه آزاد اسلامی، شوشتر، ایران
mehdiahmadiyan.jelodari@gmail.com
شهرام
علم
استادیار، عضو هیأت علمی دانشگاه: واحد یادگار امام خمینی(ره)، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
shahramalam@yahoo.com
ولی
نوذری
استادیار، عضو هیأت علمی دانشگاه: واحد ارسنجان، دانشگاه آزاد اسلامی، ارسنجان، ایران
v_noezari@yahoo.com
10.22089/res.2019.6402.1539
هدف از تحقیق حاضر، طراحی برنامه راهبردی اداره کل تربیتبدنی دانشگاه فرهنگیان بر اساس سند چشم انداز افق 1404 بود. این تحقیق از نوع زمینهیابی است که به روش توصیفی-تحلیلی و به شکل میدانی انجام گرفت. جامعه آماری را 84 روسای پردیسهای دانشگاه فرهنگیان، کارشناسان شامل مدیر کل تربیت بدنی و معاونین و کارشناسان اداره کل و متخصصان و نخبگان رشته تربیتبدنی در دانشگاه فرهنگیان، تشکیل میدادند. ابزار جمع آوری اطلاعات شامل مصاحبه و پرسشنامه باز و بسته بود که روایی و پایایی پرسشنامه توسط اساتید و صاحبنظران مدیریت ورزشی تایید گردید. اطلاعات بدست آمده بر اساس نقطه نظرات شورای راهبردی 12 قوت، 11 ضعف، 12 فرصت و 11 تهدید نهایی گردید. به منظور بررسی توزیع نرمال دادهها، از آزمون کولموگروف- اسمیرنوف و برای تجزیه و تحلیل دادهها، علاوه بر شاخصهای توصیفی از آزمون فریدمن و ماتربس ارزیابی درونی و بیرونی استفاده گردید. بر اساس نمره نهایی 56/2 ماتریس عوامل داخلی و نمره 57/2 ماتریس عوامل خارجی و محاسیات لازم موقعیت استراتژیک اداره کل تربیت بدنی دانشگاه فرهنگیان تهاجمی شناسایی شد. با بهرهمندی از تحلیل اس دبیلو او تی، 3 استراتژی در برابر نقاط قوت داخلی و فرصتهای بیرونی، 3 استراتژی در برابر نقاط قوت داخلی و تهدیدات بیرونی، 3 استراتژی در برابر نقاط ضعف داخلی و فرصتهای بیرونی و 2 استراتژی در برابر نقاط ضعف داخلی و تهدیدات بیرونی و در مجموع 11 استراتژی شناسایی و بر اساس ماتریس کمی برنامه ریزی استراتژیک در سه بخش استراتژیهای قوت داخلی و فرصتهای بیرونی اولویت بندی شدند.
برنامه راهبردی,دانشگاه فرهنگیان,اداره کل تربیت بدنی,سند چشم انداز 1404
https://res.ssrc.ac.ir/article_1869.html
https://res.ssrc.ac.ir/article_1869_e489787ee0c0b46fce926ca3d61e3356.pdf
پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی
وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری
پژوهش در ورزش تربیتی
2538-2721
2538-3388
7
17
2019
09
23
شناسایی و تدوین الگوی ارزش های اخلاقی در ورزش ایران
277
304
FA
محمدحسین
قربانی
0000-0002-9380-9735
استادیار مدیریت ورزشی، پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی
ghorbani.moho@gmail.com
مرجان
امیری مقدم
دانشجوی دکتری جامعه شناسی ورزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات
mahtab.mrjnmr@gmail.com
حسین
زارعیان
استادیار مدیریت ورزشی، پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی
zareian.h@gmail.com
10.22089/res.2018.5239.1398
ﺍﺷﺎﻋﻪ ارزشهای اخلاقی ﺩﺭ ﺩﻧﻴﺎﻱ ﺍﻣﺮﻭﺯ، امری ضروری است. ﻭﺭﺯﺵ ﺩﺭ ﺍﺑﻌﺎﺩ ﻗﻬﺮﻣﺎﻧﻲ، ﻫﻤﮕﺎﻧﻲ، ﭘﺮﻭﺭﺷﻲ ﻭ ﺣﺮﻓﻪ ﺍﻱ ﺑﻪ رویکرد ﺟﺪﻳﺪی ﻧﻴﺎﺯ ﺩﺍﺭﺩ، ﺗﺎ ﺑﺮﺍﺳﺎﺱ ﺁﻥ ﺯﻣﻴﻨﻪ توسعه اخلاقی و ﺭﻓﺘﺎﺭﻫﺎﻱ ﻭﺭﺯﺷﻲ ﻓﺮﺍﻫﻢ ﺁﻳﺪ. از اینرو تحقیق حاضر به طراحی الگوی ارزش های اخلاقی متناسب با ورزش ایران پرداخته است. با عنایت به ماهیت کیفی و اکتشافی موضوع، از روش تحقیق کیفی از نوع گراندد تئوری و به شیوه گلیزر (1992) استفاده شد. نمونه پژوهش را 25 نفر از نخبگان که در زمینه ارزشهای اخلاقی در ورزش دارای تخصص بودند تشکیل داد و نمونه گیری تا دستیابی به اشباع نظری ادامه پیدا کرده است. جهت تدوین الگوی پژوهش، نخست از طریق مطالعات اولیه کتابخانه ای، فهرست مقدماتی عوامل شناسایی گردید. سپس از طریق مصاحبه های نیمه ساختار یافته داده های کیفی لازم گردآوری شد. نتایج کدگذاری باز حاکی از آن بود که 58 ارزش می تواند در طراحی الگوی ارزشهای اخلاقی موثر باشد. در مرحله کدگذاری محوری، ارزش ها در 7 مفهوم طبقه بندی شد. در نهایت این مفاهیم، در سه مقوله رفتاری فردی، میان فردی (تعاملی و بین فردی) و ساختاری (سازمانی و ملی) ترکیب و الگوی نهایی ترسیم گردید. یافته های این تحقیق می تواند به عنوان مبنایی جهت توسعه ارزشهای اخلاقی در ورزش مورد استفاده نهادهای سیاست گذار امور فرهنگی و همچنین سازمانهای اجرایی ورزش کشور قرار گیرد.
ارزش های اخلاقی,فرهنگ,ورزش,گراندد تئوری
https://res.ssrc.ac.ir/article_1812.html
https://res.ssrc.ac.ir/article_1812_d3a7691dd45660299d85027db4ed5a8d.pdf
پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی
وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری
پژوهش در ورزش تربیتی
2538-2721
2538-3388
7
17
2019
09
23
اولویت بندی رویکردها و روشهای آموزش المپیزم در مدارس با استفاده از روش دلفی فازی و تاپسیس
305
328
FA
مازیار
مقدادی
دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه آزاد اسلامی تهران مرکزی، تهران، ایران.
maziarmeghdadi@yahoo.com
محمدرضا
اسماعیلی
دانشیار گروه مدیریت ورزشی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه آزاد اسلامی تهران مرکزی، تهران، ایران.
esmaili_shazandi@yahoo.com
فرزاد
غفوری
دانشیار گروه مدیریت ورزشی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران.
farzadghafouri@yahoo.com
10.22089/res.2019.7318.1660
هدف از این پژوهش اولویت بندی رویکردها و روشهای آموزش المپیزم با توجه به معیارهای فرهنگی و آموزشی کشور است. در ابتدا جهت مشخص نمودن معیارهای مورد مطالعه از روش دلفی فازی و سپس برای وزندهی به نظر دبیران تربیت بدنی به رویکردها و روشهای آموزشی از روش تاپسیس استفاده شد. نمونه آماری تحقیق متشکل از دو گروه بود؛ گروه اول 15 نفر از متخصصین حوزه تربیت بدنی که در زمینه المپیزم سابقه پژوهش داشتند و گروه دوم 300 نفر از دبیران تربیت بدنی فعال در آموزش و پرورش بودند. پنج معیار منابع دانش، عوامل فرهنگی، منابع مالی، اثربخشی و امکانات سخت افزاری بعنوان معیارهای تأثیرگذار توسط متخصصین انتخاب شدند. با در نظر گرفتن این پنج معیار، رویکرد زندگی محور با ضریب نزدیکی 0/804 از بالاترین اولویت و رویکرد مبتنی بر تجربه با ضریب نزدیکی 0/733 از پایینترین اولویت بعنوان رویکردهای آموزش المپیزم در مدارس برخوردار بودند. در میان روشهای آموزش، ترکیب ارزشها با چالشهای اجتماعی روز دانش آموزان و آموزش مسائل اجتماعی با استفاده از تجربیات قهرمانان ورزشی در رتبه های اول و دوم قرار گرفتند. با توجه به نو بودن آموزش المپیک در حوزه آموزشی، منابع دانش جزء مهمترین معیارها در انتخاب رویکردها و روشها میباشند. همچنین انتخاب رویکرد زندگی محور بیانگر نیاز سیستمهای آموزشی به جدا شدن از رویکردهای سنتی آموزش و همراه شدن با سیستمهای آموزشی روز دنیا است. علاوه بر این موارد، تلفیق زندگی اجتماعی با آموزه های المپیزم و تربیت بدنی دامنۀ تأثیرگذاریِ روشهای آموزشی را بسیار گسترده میسازد.
آموزش المپیزم,المپیک,رویکرد آموزشی,روش دلفی فازی,روش تاپسیس
https://res.ssrc.ac.ir/article_1870.html
https://res.ssrc.ac.ir/article_1870_71b31486cbf752d09034d4fdd069f038.pdf
پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی
وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری
پژوهش در ورزش تربیتی
2538-2721
2538-3388
7
17
2019
09
23
اثر محیط حامی-نیاز بر عملکرد ورزشی دانشآموزان دوره ابتدایی
329
352
FA
حسین
محمدی ثانوی
دانشجوی دکتری رفتار حرکتی، گروه رفتار حرکتی، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران
h.sanavi@yahoo.com
حسن
محمدزاده
0000-0002-6060-1472
استاد رفتارحرکتی، گروه رفتار حرکتی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران
ha.moha64@gmail.com
بهزاد
بهزادنیا
استادیار رفتارحرکتی، گروه رفتار حرکتی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران
behzadniaa@gmail.com
10.22089/res.2018.6008.1483
هدف از پژوهش حاضر بررسی اثر محیط حامی-نیاز بر عملکرد ورزشی در دانشآموزان و مقایسه آن با گروه سنتی رایج بود. 208 نفر از دانشآموزان پسر و دختر دوره پنجم و ششم ابتدایی ( بامیانگین سنی 58/11) که به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شده -بودند در دو رشته بدمینتون و والیبال تحت دو سبک آموزشی محیط حامی-نیاز (گروه تجربی 1) و سنتی (گروه تجربی 2) قرار گرفتند. در گروه تجربی1 مربیان ضمن آموزش مهارتهای حرکتی بر اساس رویکرد قیود-محور، از سه نیاز اساسی روانشناختی در کلاسهای آموزشی حمایت کردند. درگروه تجربی2 مربیان به شکل معمولی آموزش دادند. عملکرد مهارتهای حرکتی در سه مرحله پیشآزمون، پسآزمون و یادداری بر اساس مطالعات قبلی مورد بررسی قرار گرفت. عملکرد در بازی در مرحله آزمون انتقال با استفاده از شاخص ارزیابی عملکرد بازی (GPAI) مورد بررسی قرار گرفت. نتایج نشان داد رویکرد محیطحامی-نیاز و همچنین رویکرد سنتی رایج در زمینه پیشرفت مهارتهای والیبال و بدمینتون از پیشآزمون به پسآزمون تفاوت معنیداری داشت. اما در محیط حامی-نیاز تنها در گروه والیبال مهارت سرویس بالاتر از گروه سنتی بود. در مرحله انتقال، به طور کلی، افرادی که با سبک آموزشی حامی-نیاز آموزش دیده بودند عملکرد بهتری نسبت به افرادی که با رویکردهای سنتی رایج آموزش دیده بودند، داشتند. نتایج مطالعه حاضر ضمن تایید کلی فرضیات پژوهش حاضر، از رویکرد نظریه خود-مختاری در زمینه کلاسهای تربیتبدنی حمایت کرد. این مطالعه همچنین نشان میدهد که سبک آموزشی حامی-نیاز رویکردی مناسب در زمینه ارتقاء عملکرد ورزشی در مهارتهای مورد نظر می-باشد.
محیط حامی-نیاز,نظریه خود-مختاری,رویکرد قیود-محور,عملکرد بازی
https://res.ssrc.ac.ir/article_1872.html
https://res.ssrc.ac.ir/article_1872_17dae04ec0d9248944c0f8901512293e.pdf