2024-03-29T01:32:44Z
https://res.ssrc.ac.ir/?_action=export&rf=summon&issue=134
پژوهش در ورزش تربیتی
2538-2721
2538-2721
1394
4
9
ارتباط عدالت سازمانی و توانمندسازی با رفتار شهروندی اعضای هیات علمی تربیت بدنی دانشگاه آزاد اسلامی
زهرا
علم
صالح
رفیعی
شهرام
علم
هدف تحقیق حاضر بررسی رابطۀ عدالت سازمانی و توانمندسازی روانشناختی با رفتارهای شهروندی سازمانی اعضای هیئت علمی تربیتبدنی است. روش تحقیق، از نوع همبستگی است و تمام اعضای هیئت علمی تربیتبدنی دانشکدهها و گروههای تربیتبدنی مراکز دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران، جامعۀ آماری این تحقیق بودند (182N=) .نمونهگیری بهصورت تمامشمار انجام شد و 130 نفر پرسشنامهها را تکمیل کردند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامۀ استاندارد توانمندسازی اسپریتزر (1995)، پرسشنامۀ عدالت سازمانی نیهوف و مورمن (1993) و پرسشنامۀ رفتار شهروندی سازمانی پودساکف (1990) استفاده شد. پایایی پرسشنامهها، پس از تأیید روایی آنها توسط متخصصان، در تحقیقی راهنما با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ به ترتیب 91/0، 84/0 و 87/0 به دست آمد. مدل نظری تحقیق با استفاده از رویکرد مدلیابی معادلات ساختاری (SEM) به تأیید رسید (92/0: CFI، 93/0: NFI، 91/0: AGFI، 83/2:X2/df ). نتایج نشان میدهد که توانمندسازی و ادراک اعضای هیئت علمی تربیت بدنی از عدالت، به طور مثبتی با رفتارهای شهروندی سازمانی آنها ارتباط دارد. به عبارت دیگر، طرز تلقی و باور مثبت اعضای هیئت علمی تربیت بدنی نسبت به شغلشان و همچنین ادراک آنها از عادلانهبودن شرایط شغلیشان در دانشگاه آزاد اسلامی، میتواند در آنها احساس تعلق بیشتری به دانشگاه ایجاد کند و منجر به بروز رفتارهای فراتر از شرح شغل رسمی ایشان، در ارتباط با دانشجویان، دانشکده یا دانشگاه گردد.
عدالت سازمانی
توانمندسازی
رفتار شهروندی سازمانی
اعضای هیئت علمی تربیت بدنی
2016
02
20
15
30
https://res.ssrc.ac.ir/article_614_2d7c1a950dfd24d1ba041d9bb92ed283.pdf
پژوهش در ورزش تربیتی
2538-2721
2538-2721
1394
4
9
مواد نیروزا در دانشجویان دانشگاه های آزاد اسلامی استان زنجان: شیوع مصرف، شناخت نام، آگاهی از دوپینگ و عوامل خطرزا
علی
کاشی
حاضرازنوعتوصیفی ـ پیمایشیاستکهتمامدانشجویاندانشگاههای آزاداسلامیاستان زنجان،جامعۀآماریآنبودهاند. این تحقیق با استفاده از یکپرسشنامۀ خودگزارشدهیواستانداردشدهبررویششصددانشجویپسرودختربهروشخوشهایانجامگرفت.پساز حذفپرسشنامههای ناقص،تعداد 555 پرسشنامه کدگذاری شد و در دو سطح توصیفی (میانگینها،جداولمتقاطعوتوزیعفراوانی) و استنباطی (آزمونهای تحلیل واریانس و معادلهای ناپرامتریک آنوتحلیلرگرسیونگامبهگام) تجزیه و تحلیل شدند. نتایج این تحقیق نشان داد که در کل 7/17درصد (98 نفر) از نمونههای تحقیق، مصرف حداقل یک مادۀ نیروزا در طول عمر خود تجربه کردهاند که البته میانگین میزان شیوع مصرف مواد نیروزا در دانشجویان دختر 6/8درصد و در دانشجویان پسر 3/26درصد بود. همچنین 1/6 درصد (34 نفر) از دانشجویان از داروهای دوپینگ و 8/16 درصد (93 نفر) از مکملها استفاده کرده بودند. میانگیننمرۀآگاهیکلیدانشجویان،6از13 ومیانگیننمرۀشناختمواد نیروزا3/12از45بود. اینتحقیقنشاندادکه مواد نیروزا در بین دانشجویان امری شناختهشده است، آگاهی از دوپینگ بسیار کم است و میزان شیوع مصرف موادنیروزادربیندانشجویان ایرانی در مقایسه با تحقیقات خارج از کشور در حد بالایی استودرصورتبیتوجهیمسئولانوبرنامهریزاندر تغییر نگرش و افزایش آگاهی این دانشجویان،هرروزشاهدآسیبهای بیشترجوانانمیهناسلامیمانخواهیمبود.
مواد نیروزا
شیوع
آگاهی
دانشجویان
عوامل خطرزا
2016
02
20
31
42
https://res.ssrc.ac.ir/article_615_83c295f74dca3ad9617d6161d28d80f9.pdf
پژوهش در ورزش تربیتی
2538-2721
2538-2721
1394
4
9
نقش واسطهای کارآمدی مربیگری در رابطه بین هوش هیجانی و سبک رهبری مربیان زن ورزشی شرکتکننده در دوازدهمین المپیاد دانشجویی کشور
سیدجعفر
موسوی
مریم
مهرپرور
مربیان از اجزای حیاتی منابع انسانی در سازمانهای ورزشی محسوب میشوند که تحت تأثیر متغیرهای مختلفی قرار دارند. هدف این پژوهش، تعیین رابطۀ «هوش هیجانی و سبک رهبری» با «میانجیگری کارآمدی مربیان ورزشی زنِ شرکتکننده در دوازدهمین المپیاد دانشجویی کشور» بود و اطلاعاتِ لازم با استفاده از پرسشنامههای هوش هیجانی (شوت، 1998)، کارآمدی مربیگری (میرز و همکاران، 2011) و سبک رهبری (چلادوری و ساله، 1980) جمعآوری شد. جامعۀ آماری 183 مربی شرکتکننده در المپیاد ورزشی بودند که با استفاده از فرمول تاباچنیک و فیدل (2007) تعداد 90 نفر به عنوان نمونه به صورت سهمیهای و تصادفی انتخاب شدند. روایی و پایایی پرسشنامهها در تحقیقات متعددی به تأیید رسید؛ با وجود این، روایی صوری و محتوایی آن را چند تن از استادان دانشگاه تأیید کردند و پایایی پرسشنامهها با استفاده از آلفای کرونباخ به ترتیب 84/0، 77/0 و 91/0 تعیین شد. تحلیل دادهها با روش رگرسیون دوگانه و چندگانه بر اساس مدل چهارمرحلهای بارون و کنی (1986) صورت پذیرفت. نتایج نشان داد که توانایی ادراکشدۀ مربیان از هوش هیجانی خود، از جمله ارزیابی و نظارت دقیق بر تغییرات هیجانی در طول تمرین و مسابقه و قابلیت کنترل و تنظیم بهینۀ این هیجانات، تأثیر مثبتی بر اعتماد مربیگری و باورهای کارآمدی مربیان دارد و این رابطه موجب اتخاذ سبک رهبری و رفتار متناسب با شرایط مسابقه و ورزشکار و در نتیجه بهبود اثربخشی کل فرایند مربیگری میشود. این تعامل میتواند نگرش و ارتباط ورزشکار با مربی و در نتیجه عملکرد و یادگیری آنها را نیز بهبود بخشد.
سبک رهبری
هوش هیجانی
کارآمدی مربیگری
مربیان
المپیاد ورزشی
2016
02
20
43
64
https://res.ssrc.ac.ir/article_616_8a1b7e680f283a335d897d9bbf688dd5.pdf
پژوهش در ورزش تربیتی
2538-2721
2538-2721
1394
4
9
تأثیرعوامل زیرساختی و مدیریتی بر توسعة مشارکت ورزشی در دانشگاههای دولتی ایران
فریدون
منافی
رحیم
رمضانی نژاد
حمیدرضا
گوهر رستمی
محمد
پورکیانی
هدف از این پژوهش بررسی تأثیر عامل زیرساخت و مدیریت بر توسعة مشارکت ورزشی دانشجویان دانشگاههای دولتی کشور بود. روش تحقیق از نوع توصیفی ـ پیمایشی است و جامعه آماری شامل تمام متخصصان حوزة ورزش دانشگاهها (مدیران، مربیان، استادان تربیت بدنی و...) بودند. نمونة آماری بر اساس کفایت آماری لازم برای مدلسازی (150<n) بهصورت هدفمند انتخاب و در مورد آنها نظرخواهی شد (328=n). ابزار پژوهش، پرسشنامة محققساختهای مشتمل بر 63 گویه بود که بر اساس مطالعة کتابخانهای و مصاحبة اکتشافیِ نیمههدایتشده تنظیم گردید و سه عامل زیرساخت توسعه (چهار بُعد)، مدیریت (چهار بُعد) و مشارکت (سه بُعد) را در بر میگرفت. پس از تأیید روایی محتوایی ابزار توسط متخصصان، ضریب پایایی (96/0=ɑ) نیز از طریق تحلیل عاملی (روایی سازه) تأیید شد و دادهها با آزمون فریدمن و معادلات ساختاری در سطح 05/0P≤ تحلیل شدند. نتایج نشان داد که برای توسعة مشارکت ورزشی دانشجویان، اهمیت عامل مدیریت توسعه (49/0±01/4) بیشتر از عامل زیرساخت توسعه (51/0±90/3) است. تحلیل عاملی تأییدی نیز نشان داد که سازة پژوهش، برازش مطلوبی دارد. ضمناً بر اساس مدل معادلات ساختاری، عامل مدیریت توسعه با ضریب 23/3 بر مشارکت ورزشی و با ضریب 99/0 بر توسعة زیرساختها و زیرساخت توسعه نیز با ضریب 69/2 بر مشارکت ورزشی تأثیر مستقیم و معنیداری داشتند. به نظر میرسد مدیریت ورزش دانشگاهی، مقدم بر بسترسازی سختافزاری و نرمافزاری، با مداخلة مدیریتی مناسب میتواند سبب مشارکت ورزشی دانشجویان شود.
توسعه ورزش
ورزش دانشگاهی
زیرساخت توسعه
مدیریت توسعه
مشارکت ورزشی
2016
02
20
65
90
https://res.ssrc.ac.ir/article_617_a3ae5a6240790ee90d6a3f985911c2a8.pdf
پژوهش در ورزش تربیتی
2538-2721
2538-2721
1394
4
9
اثر عوامل شناختی ـ اجتماعی بر رفتار ورزشی دانشجویان دانشگاه جهرم
حمید رضا
صفری جعفرلو
امیر
قنبرپور نصرتی
هدف از تحقیق حاضر مطالعۀ اثر عوامل شناختی ـ اجتماعی بر رفتار ورزشی دانشجویان دانشگاه جهرم بود. جامعۀ آماری این تحقیق تمام دانشجویان دانشگاه جهرم بود که 327 نفر به عنوان نمونۀ آماری انتخاب شدند. به منظور گردآوری دادههای تحقیق از پرسشنامههای خودکارآمدیِ ادراکشده برای ورزش شوارزر (1994)، پیامدهای مورد انتظار برای ورزش رسنیک (2005)، خطر درکشدۀ بیماری قلبی آموری و نئوبرگر (2008)، تمایل به ورزش سنی هوتا و همکاران (2005) و رفتار ورزشی گودین و همکاران (1986) استفاده شد. با توجه به نتایج حاصل از مدلیابی معادلات ساختاری، ابزارهای تحقیق از پایایی و روایی تشخیصی قابلقبولی برخوردار بودند. برای تجزیه و تحلیل دادهها و شناسایی اثرات متغیرهای تحقیق از مدلیابی معادلات ساختاری و نرمافزار حداقل مربعات جزئی استفاده شد. نتایج نشان داد که اثر متغیر پیامد مورد انتظار برای ورزش بر قصد مشارکت در ورزش، معنیدار است (36/0=β، 47/5=t)، اما بر رفتار ورزشی دانشجویان، معنیدار نیست (049/0=β، 61/0=t). دیگر یافتۀ تحقیق حاکی از این بود که خطر بیماریهای قلبی درکشده اثر معنیداری بر قصد مشارکت در ورزش ندارد (029/0- =β، 43/0=t). همچنین اثر متغیرهای قصد مشارکت در ورزش (26/0=β، 23/3=t) و خودکارآمدی ادراکشده برای ورزش (18/0=β، 17/2=t) بر متغیر رفتار ورزشی، اثری معنیدار دارد. افزایش آگاهی دانشجویان از اثرات مثبت ورزش و تقلیل موانع برای ایجاد رفتار ورزشی در دانشجویان، از پیشنهادهای این تحقیق است.
عوامل شناختی ـ اجتماعی
خودکارآمدی
پیامد مورد انتظار
خطر قلبی ادراکشده
رفتار ورزشی
2016
02
20
91
108
https://res.ssrc.ac.ir/article_618_719e0d84e0d3536c1c4025d7b712e69b.pdf
پژوهش در ورزش تربیتی
2538-2721
2538-2721
1394
4
9
اثر ارتباط استاد ـ دانشجو بر انگیزش تحصیلی و خودکارآمدی پژوهشی دانشجویان تحصیلات تکمیلی تربیت بدنی و علوم ورزشی
مهدی
سلیمی
محبوبه
خداپرست
هدف از پژوهش حاضر بررسی اثر ارتباط استاد ـ دانشجو بر انگیزش تحصیلی و خودکارآمدی پژوهشی دانشجویان تحصیلات تکمیلیِ تربیت بدنی و علوم ورزشی بود. محدودة مطالعاتی پژوهش، استان اصفهان و جامعة آماریِ آن، تمام دانشجویان مشغول به تحصیل در مقاطع تحصیلات تکمیلیِ رشتة تربیت بدنی و علوم ورزشی (934=N) بود. حجم نمونه بر اساس جدول کرجسی و مورگان تعیین (274=n) و دانشجویان بهصورت تصادفی ـ طبقهای گزینش شدند. برای جمعآوری اطلاعات پیرامون متغیر ارتباط استاد ـ دانشجو از پرسشنامة عابدینی و همکاران (1391)، برای جمعآوری اطلاعات پیرامون متغیر انگیزش تحصیلی از پرسشنامة هرمانس (1987) و برای جمعآوری اطلاعات پیرامون متغیر خودکارآمدیِ پژوهشی از پرسشنامة گراوند و همکاران (1392) استفاده شد که روایی محتوایی و صوری آنها بر اساس نظرات استادان مدیریت ورزشی، و پایایی آنها بر اساس آلفای کرونباخ تأیید شد. برای تحلیل دادهها از مدلسازی معادلات ساختاری با استفاده از نرمافزار لیزرل 80/8 استفاده گردید که نتایج نشان داد ارتباط استاد ـ دانشجو با ضریب 45/0 بر خودکارآمدی پژوهشی و با ضریب 36/0 بر انگیزش تحصیلی دانشجویانِ تحصیلات تکمیلیِ تربیت بدنی و علوم ورزشی اثرگذار است. همچنین، انگیزش تحصیلی نیز با ضریب 51/0 به طور معنیدار بر روی خودکارآمدی پژوهشی اثرگذار است. بر این اساس میتوان گفت با بهبود روابط و تعاملات استادان و دانشجویانِ رشتة تربیت بدنی، انگیزش تحصیلی و خودکارآمدی پژوهشی این دانشجویان به سطح بالاتری ارتقا پیدا خواهد کرد و در نتیجه، وضعیت مناسبتری برای پژوهش و تحصیل آنها فراهم میآید.
ارتباط استاد ـ دانشجو
انگیزش تحصیلی
خودکارآمدی پژوهشی
2016
02
20
109
126
https://res.ssrc.ac.ir/article_619_253e34bf2e76c8699f12b9255fce63a7.pdf