پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی
وزارت علوم ، تحقیقات و فناوریپژوهش در ورزش تربیتی2538-272161420180522Analysis of the Educational Sport Structure in Iranتحلیل ساختار ورزش تربیتی ایران1744118410.22089/res.2017.3882.1275FAنازنینراسخاستادیار مدیریت ورزشی، پژوهشگاه تربیتبدنی و علوم ورزشیسیداحمدسجادیدکتری مدیریت ورزشی، دانشگاه مازندرانسید محمدحسینرضویاستاد مدیریت ورزشی، دانشگاه مازندرانمرتضیدوستیدانشیار مدیریت ورزشی، دانشگاه مازندرانJournal Article20170315An efficient structure is the most important factor for reaching goals in all systems including sport. The purpose of this research was to analysis of the educational sport structure in Iran. It was an applied research and performed based on documentary research method. Necessary data to analyze sport educational organs duties were collected by studying high level documents and legal principles related to Iranian sport structure. Data for the analysis of organizations respaonsible in the educational sport and educational institutions active in other areas of sport was collected by studying the objectives, tasks and structures various organizations that are active in sports. The findings show that ministry of sport and youth, National Olympic Committee, Ministry of Education, Student Sport Federation, Ministry of Science, University Sport Federation, Ministry of Health, Azad University, Armed Forces General Staff and Sport Clubs are respaonsible in educational sport. Ministry of Education, Student Sport Federation, Ministry of Science, Ministry of Health and Azad University are responsible in Sport for all. Ministry of Education, Student Sport Federation, Ministry of Science, University Sport Federation, Ministry of Health and Azad University are respaonsible in championship sport. The Azad University is respaonsible in professional sport. Therefore, avoiding bureaucracy, removing parallel tasks, symmetrical distribution of authorities, clear definition of communications among units, explaining explicit duties for all organs, splitting the national work and coordination among structures are the most important principles which should be regarded in order to achieve organizational integrity and coherence in Iranian educational sport system.<strong>ساختار کارآمد، مهمترین عامل رسیدن به اهداف در تمامی نظامها ازجمله نظام ورزش است؛ بنابراین، هدف از اجرای پژوهش حاضر، تحلیل ساختار ورزش تربیتی ایران بود. این پژوهش ازنظر هدف، کاربردی بود که با </strong><strong>روش پژوهش اسنادی </strong><strong>انجام شد. </strong><strong>برای جمعآوری دادههای موردنیاز با هدف تحلیل مسئولیتهای نهادهای آموزشی در ورزش، اسناد بالادستی و مبانی قانونی ناظر بر تشکیلات ورزش در ایران مطالعه شدند. دادههای موردنیاز برای تحلیل سازمانهای مسئول در ورزش تربیتی و نهادهای آموزشی فعال در سایر حوزههای ورزش (همگانی، قهرمانی و حرفهای) نیز با مطالعة قانون اهداف، وظایف و تشکیلات سازمانهای مختلفی که در عرصة ورزش فعال هستند، جمعآوری شدند. </strong><strong>یافتههای پژوهش نشان داد که </strong><strong>وزارت ورزشوجوانان، کمیتة ملی المپیک، وزارت آموزشوپرورش، فدراسیون ورزش دانش</strong><strong></strong><strong>آموزی، وزارت علوم، فدراسیون ورزش</strong><strong></strong><strong>های دانشگاهی، وزارت بهداشت، دانشگاه آزاد اسلامی، ستاد کل نیروهای مسلح و باشگاههای ورزشی در حوزة ورزش تربیتی مسئولیت دارند. </strong><strong>دراینبین، </strong><strong>نهادهای آموزشی وزارت آموزشوپرورش، فدراسیون ورزش دانش</strong><strong></strong><strong>آموزی، وزارت علوم، وزارت بهداشت و دانشگاه آزاد اسلامی در حوزة ورزش همگانی مسئولیت دارند و نهادهای آموزشی وزارت آموزشوپرورش، فدراسیون ورزش دانش</strong><strong></strong><strong>آموزی، وزارت علوم، فدراسیون ورزش</strong><strong></strong><strong>های دانشگاهی، وزارت بهداشت و دانشگاه آزاد اسلامی در حوزة ورزش قهرمانی مسئولیت دارند.</strong><strong>دانشگاه آزاد نیز تنها نهاد آموزشی است که در حوزة</strong><strong>ورزش حرفهای مسئولیت دارد؛ </strong><strong>بنابراین، </strong><strong>پرهیز از بوروکراسی، حذف وظایف موازی</strong><strong>،</strong><strong>توزیع متوازن اختیارات</strong><strong>، تبیین </strong><strong>شرح وظایف و ارتباطات روشن برای تمام نهادها و </strong><strong>برقراری هماهنگی بین </strong><strong>آنها</strong><strong> از مهمترین اصولی است که برای انسجام و یکپارچگی ساختار تشکیلات ورزش تربیتی ایران باید رعایت شود.</strong>پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی
وزارت علوم ، تحقیقات و فناوریپژوهش در ورزش تربیتی2538-272161420180522Coordinated and Focused Evaluation of Physical Education in Schools: A Qualitative Studyاستقرار ارزشیابی هماهنگ و متمرکز درس تربیتبدنی در مدارس: یک مطالعة کیفی4566118010.22089/res.2017.4239.1306FAزهراتسلیمیدکتری مدیریت ورزشی، مدرس دانشگاه فرهنگیانحسینبابوئیدانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، دانشگاه آزاد اسلامیJournal Article20170603Evaluation is a regular and consistent process to determine students' progress on the path to achievement education goals. The aim of this study was to evaluate the establishment of a coordinated and focused physical education lesson evaluation in schools. The method of research was qualitative, which is done with the Grounded theory approach. Several data collection methods such as interviews and document review was conducted. The study population were consisted of experts, managers and specialists in evaluation field in school’s physical education. According to the method of Grounded-theory, theoretical sampling was done. Simultaneously by data collecting, data analyzing with three-stage of open, axial and selective coding by version 5.2 software Atlas.Ti were done. The results showed, coordinated and focused evaluation of physical education lessons has a positive impact on the implementation of physical education in schools and will also extensively reflected in society. But achieving all the positive consequences of this plan depends on providing its hardware and software infrastructure.<strong>ارزشیابی، فرایند منظم و منسجمی برای مشخصکردن میزان پیشرفت دانشآموزان در مسیر رسیدن به هدفهای آموزشی و پرورشی است.</strong><strong> هدف پژوهش حاضر، مطالعة استقرار ارزشیابی هماهنگ و متمرکز درس تربیتبدنی در مدارس بود. </strong><strong>روش پژوهش کیفی بود که با رویکرد نظریة دادهبنیاد انجام شده است. گردآوری دادهها به روشهای متعددی مانند مصاحبه و بررسی اسنادانجام شد. صاحبنظران، مدیران و متخصصان حوزة ارزشیابی و تربیتبدنی مدارس جامعة آماری پژوهش را تشکیل دادند. با توجه به استفاده از روش دادهبنیاد و انجام مصاحبه برای گردآوری دادهها، نمونهگیری بهصورت نظری</strong><strong> و با استفاده از روش قضاوتی انجام شد</strong><strong>. </strong><strong>همزمان با گردآوری دادهها، کار تحلیل آنها طی سه مرحلة کدگذاری باز، محوری و انتخابی با بهکارگیری نسخۀ 2/5 نرمافزار</strong><strong>اطلس تی.آی</strong><strong>انجام شد. </strong><strong>نتایج پژوهش نشان داد که ارزشیابی هماهنگ و متمرکز درس تربیتبدنی تأثیر مثبتی بر روند اجرای درس تربیت بدنی در مدارس دارد و بازتاب گستردهای را نیز در جامعه ایجاد میکند؛ اما دستیابی به تمام پیامدهای مثبت این طرح درگرو فراهمکردن زیرساختهای سختافزاری و نرمافزاری آن است.</strong>پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی
وزارت علوم ، تحقیقات و فناوریپژوهش در ورزش تربیتی2538-272161420180522Designing Strategic Plan for Student Sport Federation of Iranطراحی و تدوین برنامة راهبردی فدراسیون ورزش دانشآموزی ایران6792137310.22089/res.2017.3874.1268FAمهرزادحمیدیدانشیار مدیریت ورزشی، دانشگاه تهرانحسینرجبیاستادیار مدیریت ورزشی، پردیس بینالمللی کیش دانشگاه تهرانابراهیمعلیدوست قهفرخیدانشیار مدیریت ورزشی، دانشگاه تهرانمهوشزینی زادهدانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، پردیس بینالمللی کیش دانشگاه تهرانJournal Article20170309The purpose of this research was designing strategic planning of student sports federation of Islamic Republic of Iran. The research methodology was has been done based on SWOT approach according to strategic studies principles and approach to the quality and quantity of statistical research community. The research population was consisted of 65 persons including managers, professionals in the area of student sports federation were selected as statistical population and sampleand they were survey .The research is conducted based on field work, and using questionnaire and interview as the data collection tools. The needed information is collected by using 2 close and open questionnaires and also interview with members of research population in numbers of theoretical saturation in purpose of achieving research objectives anddetermining mission statement, vision, strengths, weaknesses, opportunitiesandthreats. The collected information was summarized in 5 strengthens, 7 weaknesses, 7 opportunities and 6 threats by method delfi, after debating in strategic councilmeeting. By utilizing of the table of internal factors evaluation and table ofexternal factors evaluation and necessary calculation, the strategic situation of the federation was recognize in Conservative condition. Then by using SWOT analysis, 6 SO strategies, 2 WO strategies, 3 ST strategies and one WT strategy (totally 12 strategies) have been obtained. The identified strategies were prioritizedby utilizing Quantitative Strategic Planning Matrix (QSPM).هدف این پژوهش، طراحی و تدوین برنامة راهبردی فدراسیون ورزش دانشآموزی کشور بود. روش پژوهش حاضر برمبنای فرایند مطالعات راهبردی با رویکرد سوات و با استفاده از روشهای کیفی و کمی انجام شد. مدیران و متخصصان آشنا با ورزش دانشآموزی به تعداد 65 نفر، بهعنوان جامعه و نمونة آماری انتخاب شدند و از آنها نظرسنجی شد. روش جمعآوری اطلاعات، پیمایشی بود و با استفاده از دو پرسشنامة باز و بسته و مصاحبه با اعضای جامعه با هدف احصای بیانیة رسالت، چشمانداز، ارزشهای محوری، نقاط قوت، ضعف، فرصت و تهدید و به روش دلفی انجام شد. اطلاعات بهدستآمده با نکتهنظر شورای راهبری در پنج قوت، هفت ضعف، هفت فرصت و شش تهدید، نهایی شد. همچنین، با استفاده از جدول ارزیابی عوامل درونی و بیرونی و محاسبات لازم، موقعیت راهبردی فدراسیون در وضعیت محافظهکارانه شناسایی شد. سپس، با بهرهمندی از تحلیل ماتریس سوات تعداد شش راهبرد تهاجمی ، دو راهبرد محافظه کارانه، سه راهبرد رقابتی و یک راهبرد تدافعی و درمجموع، 12 راهبرد شناسایی شدند. راهبردهای شناساییشده با ماتریس برنامهریزی راهبردی کمی اولویتبندی شدند.پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی
وزارت علوم ، تحقیقات و فناوریپژوهش در ورزش تربیتی2538-272161420180522Analysis of the Theoretical Foundations of Physical Education & School Sport and Extracting Underlying Factors Affected by and Affecting Itواکاوی بنیانهای نظری ورزش آموزشی- تربیتی و استخراج عوامل زمینهای مؤثر و متأثر از آن93110117310.22089/res.2018.1173FAمهتابناصحدکترای مدیریت ورزشی، پردیس البرز دانشگاه تهرانمحمدخبیریدانشیار مدیریت ورزشی، دانشگاه تهرانمجیدجلالی فراهانیدانشیار مدیریت ورزشی، دانشگاه تهرانسید نصر اللهسجادیاستاد مدیریت ورزشی، دانشگاه تهرانJournal Article20161109Obviously, many fundamental educational objectives lie in sports and games. The physical, intellectual, social, emotional and moral objectives can be achieved through games and sports, directly and indirectly. Therefore, physical education and school sport (PESS) play an important role in social development. However, PESS development requires the identification of its components and functions. Hence, the present study aimed to analyzed the theoretical foundations of PESS and extracted factors affected by and affecting it. This qualitative study employed in-depth semi-structured interviews to collect data. Snowball theoretical sampling was used to select interviewees (12). The results indicated that political, management, planning and policy making, procedural, structural, hardware and higher education problems and conceptual misunderstandings affect PESS. Furthermore, PESS development can lead to the development of sports and community health, and will enhance social capital and economic development. Therefore, considering the educational importance of physical education at schools and the broad effects of educational sports on society, it is suggested that a development master plan be prepared and implemented for PESS, taking into account the factors and variables affecting it, along with setting executive programs at the highest management level.<strong>بسیاری</strong><strong>از</strong><strong>اهداف</strong><strong>تربیتی در</strong><strong>ورزش</strong><strong></strong><strong>ها</strong><strong>و</strong><strong>بازی</strong><strong></strong><strong>ها</strong><strong>نهفته</strong><strong>است</strong><strong>و</strong><strong>ازطریق</strong><strong>آموزش</strong><strong>مستقیم</strong><strong>و</strong><strong>غیرمستقیم بازی</strong><strong></strong><strong>ها</strong><strong>و ورزش</strong><strong></strong><strong>ها</strong><strong>می</strong><strong></strong><strong>توان به</strong><strong>اهداف</strong><strong>اساسی</strong><strong>تربیتی</strong><strong>در بعد</strong><strong>جسمانی،</strong><strong>عقلانی، اجتماعی،</strong><strong>عاطفی</strong><strong>و</strong><strong>اخلاقی</strong><strong>دست</strong><strong>یافت؛ بنابراین، در توسعة اجتماعی جوامع، توجه به ورزش آموزشی نقشی مهم و ضروری ایفا میکند؛ بااینحال، برای توسعة آن به شناخت مؤلفهها و عملکردهای آن نیاز است؛ برایناساس، هدف این پژوهش واکاوی مبانی نظری ورزش آموزشی-تربیتی و استخراج عوامل مؤثر بر</strong><strong>آن و متأثر از آن بود. روش پژوهش حاضر کیفی بود. برای جمعآوری دادهها از مصاحبههای عمیق و نیمهساختاریافته استفاده شد. همچنین، از نمونهگیری نظری و به شکل گلولهبرفی در انتخاب مصاحبهشوندهها استفاده شد (12 نفر). نتایج نشان داد که مشکلات سیاسی، مدیریتی، برنامهریزی و خطمشیگذاری، رویهای، ساختاری، سختافزاری و مشکلات موجود در آموزش عالی بههمراه سوءتفاهمات ادراکی، بر ورزش آموزشی و آموزش تربیتبدنی در مدارس تأثیرگذار هستند. افزونبراین، توسعة ورزش آموزشی- تربیتی میتواند منجر به توسعة ورزش، توسعة سلامت جامعه، افزایش سرمایة اجتماعی و توسعة اقتصادی شود؛ بنابراین، پیشنهاد میشود که با توجه به اهمیت نقش آموزشی و تربیتی تربیتبدنی در مدارس و اثرهای وسیع توسعة ورزش آموزشی- تربیتی در جامعه، طرح جامع توسعة ورزش آموزشی- تربیتی با درنظرگرفتن عوامل و متغیرهای تأثیرگذار بر آن بههمراه تنظیم برنامههای اجرایی، در بالاترین سطح مدیریت کشور تهیه و اجرا شود.</strong>پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی
وزارت علوم ، تحقیقات و فناوریپژوهش در ورزش تربیتی2538-272161420180522Meta-Analysis of Studies Factors and Strategies Attract People to the Development of Sport for All in the Last 10 Yearsفراتحلیل مطالعات عوامل و راهکارهای جذب مردم برای توسعة ورزش همگانی در ایران111130118310.22089/res.2017.3267.1213FAمحمدحیدریدانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، پردیس فارابی، دانشگاه تهران، ایرانعلیصابریاستادیار مدیریت ورزشی، پردیس فارابی، دانشگاه تهران، ایران0000000188396772غلامعلیکارگردانشیار مدیریت ورزشی، دانشکدة تربیت بدنی، دانشگاه علامه طباطبایی، ایران0000000188396772Journal Article20161109The purpose of this study was Meta-analysis of studies of factors and strategies to attract people to development of sport for all in Iran the last 10 years. Therefore 37 articles published in reputable journals internal was used, as a statistical population. In this case, among the population, 17 research papers, because of shared components, the correct sampling, and statistical methods and associated quality were evaluated for meta-analysis. From their 48 common components in the 17 studies were extracted and then in terms of effect size and power statistical test components of research, 14 components entered meta-analysis software. In this study, G. Power and meta-analysis software to determine rate of effect size tests and power statistical tests of the extracted components and also Test ANOVA was used to investigated mean difference components and their prioritize. The results of effect size analysis showed that all components extracted from the research have high effect size and power test. As well as F test results showed that there is significant difference between extracted components from the papers. Factors identified, including the media and development sport for all, facilities and equipment, training and awareness, officials and planners, financial and human resources for sport for all, physical health motivation for sport, achievement motivation and treatment for Sport for all. According to the results of research, Program should be to strengthen the infrastructure of sport, Planning and design of strategy and Codification design such as the health system Evolution and status of sport and the next step take steps in seeking funding and specialist human resources.<strong>هدف از این تحقیق فراتحلیل مطالعات عوامل و راهکارهای جذب مردم برای توسعة ورزش همگانی در ایران طی سال های 1384-94 بود. ازاینرو، از 37 مقالة منتشرشده در نشریات معتبر داخلی، بهعنوان جامعة آماری استفاده شد و از بین این جامعة آماری، تعداد 17 مقاله برای اشتراک در مؤلفه</strong><strong></strong><strong>های پژوهشها، روش نمونهگیری صحیح، روش آماری مرتبط و کیفیت مقاله، برای فراتحلیل ارزیابی شد. ازاینبین، 48 مؤلفة مشترک در 17 تحقیق استخراج گردید و سپس برحسب اندازة اثر و توان آزمون آماری مؤلفه</strong><strong></strong><strong>های پژوهشها، مؤلفه</strong><strong></strong><strong>های 14 مقاله در نرمافزار فراتحلیل وارد شدند. در این تحقیق از نرمافزار جیپاور و فراتحلیل برای تعیین میزان اندازة اثر و توان آزمونهای آماری مؤلفه</strong><strong></strong><strong>های استخراجشده و نیز آزمون تحلیل واریانس یکراهه برای بررسی تفاوت میانگین مؤلفهها و اولویتبندی آنها استفاده شد. نتایج تحلیل میزان اندازة اثر محاسبهشده نشان داد تمام مؤلفه</strong><strong></strong><strong>های استخراجشده از پژوهشها، اندازة اثر و توان آزمون آماریِ زیادی دارند. همچنین نتایج آزمون </strong><strong>F</strong><strong> نشان داد که بین مؤلفه</strong><strong></strong><strong>های استخراجشده از مقالات تفاوت معناداری وجود دارد. عوامل شناساییشده عبارت بودند از: رسانه و توسعة ورزش همگانی، اماکن، تأسیسات و تجهیزات، آموزش و آگاهسازی، مسئولان و برنامهریزان، منابع مالی و انسانی برای ورزش همگانی، انگیزة سلامت جسمانی برای ورزش همگانی و انگیزة پیشرفت و درمان برای ورزش همگانی. با توجه به نتایج پژوهش، برنامهها باید در راستای تقویت زیرساختهای ورزش همگانی برنامهریزی و طراحیِ استراتژی شوند و در مورد ورزش نیز طرحی مشابه طرح تحول نظام سلامت تدوین شود و در مرحلة بعد در صدد تأمین منابع مالی و انسانی متخصص گام برداشته شود. </strong>پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی
وزارت علوم ، تحقیقات و فناوریپژوهش در ورزش تربیتی2538-272161420180522Designing a Correlation Model for Emotional Intelligence, Physical-Social Anxiety and Life Satisfaction among the Students of Physical Educationطراحی مدل ارتباطی هوش هیجانی، اضطراب فیزیکی اجتماعی و رضایت از زندگی دانشجویان تربیتبدنی131152117410.22089/res.2017.3418.1229FAمحمدرضااسماعیل زاده قندهاریاستادیار مدیریت ورزشی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد مشهد0000-0002-1575-7466مژگانپیریدانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد مشهداحمدمحمودیدانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، دانشگاه علامه طباطبائی0000-0001-7579-2274Journal Article20161208The aim of present study was to determine communicative model of emotional intelligence, physical-social anxiety and life satisfaction among physical education students in Technical and Vocational University of Al-Zahra of Mashhad. According to the research objectives, the sampling way was total- computation and all the research population were selected as sample-270 students of Technical and Vocational University of Al-Zahra of Mashhad. The data gathered through emotional intelligence scale (Schutte et al. 1998), physical-social anxiety inventory (Hart et al. 1989) and satisfaction with life scale (Deiner et al. 1985). Then, structural equation model used to consider cause and effect relationship between variables. The results showed that emotional intelligence imposed positive and significant effect on life satisfaction. Also, emotional intelligence imposed negative effects on psychical-social anxiety and psychical-social anxiety made negative effect on life satisfaction. Finally, it is claimed that emotional intelligence had positive and significant effect on life satisfaction through physical-social anxiety. In general, it seems that university life involves numerous complex anxieties and the ability to deal with these anxieties through acquiring emotional capabilities lead to physical, emotional, and mental health of students promotion.<strong>هدف پژوهش حاضر، </strong><strong>تعیین مدل ارتباطی بین هوش هیجانی و اضطراب فیزیکی اجتماعی با رضایت از زندگی دانشجویان تربیتبدنی دانشکدة فنی و حرفهای الزهرای مشهد بود. جامعة آماری شامل تمامی دانشجویان رشتة تربیتبدنی دانشکدة فنی و حرفهای دخترانة الزهرای مشهد بود که براساس آمار، تعداد آنها 270 نفر تعیین شد. روش نمونهگیری بهصورت کلشمار بود و همة جامعه بهعنوان نمونه انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامههای </strong><strong>هوش هیجانی شاته و همکاران (1998)، </strong><strong>اضطراب فیزیکی اجتماعی هارت و همکاران (1989) و رضایت از زندگی داینر و همکاران (1985) بودند. از مدل معادلات ساختاری </strong><strong>برای بررسی رابطة علی و معلولی متغیرها استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که هوش هیجانی بر رضایت از زندگی اثر مثبت معناداری دارد. همچنین، برمبنای نتایج، هوش هیجانی بر اضطراب فیزیکی اجتماعی و اضطراب فیزیکی اجتماعی بر رضایت از زندگی اثر منفی معناداری دارند. درنهایت، براساس مدل پژوهش مشخص شد که هوش هیجانی ازطریق اضطراب فیزیکی اجتماعی بر رضایت از زندگی تأثیر مثبت و معناداری دارد.</strong><strong>درمجموع، چنین بهنظر میرسد که زندگی دانشگاهی با اضطرابهای متعدد و پیچیدهای همراه شده است و توانایی مقابله با این اضطرابها ازطریق کسب توانمندیهای هیجانی، زمینة حفظ و تأمین سلامت جسمی، عاطفی و روانی دانشجویان را فراهم میکند.</strong>پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی
وزارت علوم ، تحقیقات و فناوریپژوهش در ورزش تربیتی2538-272161420180522Operation Strategies for Resistive Economy in Sport Classes of Iranian Schoolراهکارهای عملیاتیشدن اقتصاد مقاومتی در ورزش مدارس ایران153172117710.22089/res.2017.3956.1283FAحسینزارعیاناستادیار مدیریت ورزشی، پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشیمحمدحسینقربانیاستادیار مدیریت ورزشی، پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی0000-0002-9380-9735فهیمهمیرزائیدکتری مدیریت ورزشی، دانشگاه تهرانJournal Article20170409One way of operating resistive economy is institutionalizing it from basis ages. Thus, considering School sport and identifying the components of resistive economy in this area is important. Due to the qualitative and exploratory nature of the subject, qualitative research, Glaser (1992) approach of grounded theory methods was used. Initially, preliminary list of effective indices was identified from prior studies. Then semi-structured interviews (n= 26) conducted in elites who were aware of the subject. The results showed that 54 indexes can be effective in operating resistive economy in the in-School sports. Then in axial coding process 17 concepts were classified. Finally, 7 categories through selective coding was identified including reforming consumption patterns, class planning, innovation and development, protection of domestic production, protect the environment and natural resources, considering the school economy and teaching method. Physical education policy makers can use identified signs, concepts and categories in future planning to operate resistive economy in sport timetable.<strong>یکی از راههای عملیاتیشدن اقتصاد مقاومتی در ورزش، نهادینهکردن این مفهوم از سنین پایه است؛ ازاینرو، توجه به ورزش مدارس و شناسایی مؤلفههای اقتصاد مقاومتی در این حوزه </strong><strong>از اهمیت زیادی برخوردار است. با توجه به ماهیت کیفی و اکتشافی موضوع، از روش پژوهش کیفی از نوع گراندد تئوری و به شیوة گلیزر (1992) استفاده شد. نخست، ازطریق مطالعات اولیه، فهرست مقدماتی عوامل مؤثر شناسایی شد. سپس، مصاحبههای نیمهساختاریافته (تعداد = 26</strong><strong>نفر) با نخبگان آگاه از موضوع پژوهش انجام شد. نتایج کدگذاری باز حاکی از آن بود که 54 نشان میتوانند در عملیاتیشدن اقتصاد مقاومتی در ورزش مدارس مؤثر باشند. سپس، در مرحلة کدگذاری محوری، نشانها در 17 مفهوم طبقهبندی شدند. درنهایت، هفت مقولة شناساییشدة حاصل از کدگذاری انتخابی شامل مقولة </strong><strong>اصلاح الگوی مصرف، تدوین برنامة آموزشی، نوآوری و شکوفایی، حمایت از تولید داخلی، حفظ محیطزیست و منابع طبیعی، توجه به اقتصاد مدرسه و شیوة آموزشی</strong><strong> طبقهبندی شدند. سیاستگذاران تربیتبدنی آموزشوپرورش کشور میتوانند از نشانها، مفاهیم و مقولههای شناساییشده در برنامهریزی</strong><strong></strong><strong>های آتی خود برای عملیاتیشدن اقتصاد مقاومتی در ساعات ورزش استفاده کنند. </strong>پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی
وزارت علوم ، تحقیقات و فناوریپژوهش در ورزش تربیتی2538-272161420180522Development and Prioritize of Sport Strategies in Mohaghegh Ardabili Universityتدوین و اولویتبندی راهبردهای ورزش دانشگاه محقق اردبیلی173194117810.22089/res.2017.3948.1282FAمهردادمحرم زادهاستاد مدیریت ورزشی، دانشگاه محقق اردبیلی0000-0001-7769-4344محسنوحدانیدکتری مدیریت و برنامهریزی در تربیتبدنی، دانشگاه تهران0000-0002-8747-1475Journal Article20170409The porpose of this study was Development and Prioritize of sport strategies in Mohaghegh Ardabili University. This study was descriptive survey. Statiscal population consisted of staff managers and employees of the physical education Office in Mohaghegh Ardabili University. The sample was considered as full-number equal to the statistical population. In order to perform data collection, we investigated the overhead documents, studied the history literature and the comments of practical and executive elites and used the questionnaire of the effective internal/external environmental factors on the performance of the physical education Office in Mohaghegh Ardabili University. We was used To assess the internal and external factors from EFE and IFE Matrices, for environmental analysis from SWOT matrix, and for developing strategies from TOWS matrix. The results showed that the strategic position of sport of university is on an Conservative basis. The results of matrix QSPM for strategies prioritize showed The development of programs of sport for all, development of educational sport, and development of professional and championships sports of university are Top priority of sport strategies in Mohaghegh Ardabili University<strong>. </strong>According to the research results and findings, it may be declared that by WO strategies, the physical education office would achieve its high-level goals.<strong>هدف این پژوهش، تدوین و اولویتبندی راهبردهای ورزش دانشگاه محقق اردبیلی بود. این پژوهش ازنوع توصیفی بود که به روش پیمایشی انجام شد. جامعة آماری شامل مدیران و کارشناسان مدیریت تربیتبدنی دانشگاه محقق اردبیلی بود. نمونة پژوهش بهصورت تمامشمار و برابر با جامعة آماری بود. برای گردآوری دادهها، اسناد و مدارک بالادستی و ادبیات پژوهش بررسی شدند، به بررسی نظرهای خبرگان پرداخته شد و همچنین، از پرسشنامة عوامل محیط درونی و بیرونی اثرگذار بر عملکرد دفتر مدیریت تربیتبدنی دانشگاه استفاده شد. برای ارزیابی عوامل درونی و بیرونی از ماتریسهای ارزیابی عوامل داخلی و خارجی، برای تحلیل محیطی از ماتریس سوات و برای تدوین راهبردها از ماتریس تاوس استفاده شد. نتایج نشان داد که موقعیت راهبردی در موقعیت محافظهکارانه قرار دارد. نتایج تحلیل ماتریس برنامه ریزی استراتژیک کمی برای اولویتبندی راهبردها نشان داد که توسعة برنامههای ورزش همگانی، توسعة ورزش تربیتی و توسعة ورزش حرفهای و قهرمانی، بهترتیب سه راهبرد اول مدیریت تربیتبدنی دانشگاه هستند. با توجه به یافتههای پژوهش میتوان اذعان کرد که مدیریت تربیتبدنی با تکیه بر راهبردهای ضعف-فرصت خواهد توانست به اهداف متعالی خود دست یابد.</strong>پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی
وزارت علوم ، تحقیقات و فناوریپژوهش در ورزش تربیتی2538-272161420180522Explaining of Correlational Model of Spiritual Health with Professional Ethics in Sport Coachesتبیین الگوی ارتباطی سلامت معنوی با اخلاق حرفهای در مربیان ورزشی195216117610.22089/res.2017.3889.1271FAامیردانااستادیار رفتار حرکتی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایرانصالحرفیعیاستادیار رفتار حرکتی، پژوهشگاه تربیتبدنی و علوم ورزشیامیر حمزهسبزیاستادیار رفتار حرکتی، دانشگاه پیامنورالمیراگوزل زادهدانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، واحد علیآباد کتول، دانشگاه آزاد اسلامی، علیآباد کتول، ایرانJournal Article20170314The purpose of this study was to explain the correlational model of spiritual health with professional ethics in sport coaches. To this aim, 185 coaches (117 males and 68 females, age mean 41.57 years, coaching experience mean 15.27 years) from various sports were selected using simple random sampling method and completed the Spiritual Health Questionnaire (Allah-Bakhshian et al., 2010) and Professional Ethics Questionnaire of Sporting Coaches (Eydi et al., 2016). The Data were analyzed using Pearson correlation coefficient, multivariate regression model, and structural equation modeling at the 95% confidence level. The results showed that dimensions and overall level of spiritual health have significant and positive bivariate relationships with dimensions and overall level of professional ethics. According to the results of regression analysis, coaching philosophy (17.6%), rule orientation (16.8%), applying collective wisdom (14.8%), respect to values and norms (14.1%), humanistic relationship (13.3%), and interest to profession (11.6%) were explained by the dimensions of spiritual health, respectively. The dimensions of spiritual health explained totally 26.1% of the overall level of professional ethics variance in sport coaches. Finally, the results of structural equation modeling showed significant and positive multiple correlation among the dimensions of spiritual health and professional ethics. The findings of the study suggest that the level of professional ethics in sport coaches could be improved through increasing the spiritual health.<strong>هدف این پژوهش، تبیین الگوی ارتباطی سلامت معنوی با اخلاق حرفهای در مربیان ورزشی بود. </strong><strong>185 مربی (117 مرد و 68 زن</strong><strong>، میانگین سنی </strong><strong>57/41 سال و </strong><strong>میانگین سابقة مربیگری </strong><strong>27/15 سال)</strong><strong> از رشتههای ورزشی مختلف </strong><strong>با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی ساده</strong><strong> انتخاب شدند و پرسشنامة سلامت معنوی (الهبخشیان و همکاران، 1389) و پرسشنامة اخلاق حرفهای مربیان ورزشی را (عیدی و همکاران،</strong><strong> 1395)</strong><strong> تکمیل کردند. دادهها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون، رگرسیون چندمتغیره و مدلیابی معادلات ساختاری در سطح اطمینان 95 درصد تحلیل شدند. </strong><strong>نتایج نشان داد که ابعاد و سطح کلی سلامت معنوی دارای روابط دوسویة معنادار و مثبت با ابعاد و سطح کلی اخلاق حرفهای بودند. مطابق نتایج تحلیل رگرسیون، بهترتیب </strong><strong>فلسفة مربیگری (6/17 درصد)، قانونمداری (8/16 درصد)، استفاده از خرد جمعی (8/14 درصد)، احترام به ارزشها و هنجارها (1/14 درصد)، روابط انسانی (3/13 درصد) و علاقهمندی به حرفه (6/11 درصد) توسط ابعاد سلامت </strong><strong>معنوی تبیین شدند. ابعاد سلامت معنوی درمجموع 1/26 درصد از تغییرات سطح کلی اخلاق حرفهای را در مربیان ورزشی تبیین کرد. درنهایت، نتایج مدلیابی معادلات ساختاری بیانگر وجود ارتباط چندگانة معنادار و مثبت بین ابعاد سلامت معنوی و اخلاق حرفهای بود. یافتههای پژوهش حاضر پیشنهاد میکند که ازطریق ارتقای سلامت معنوی میتوان سطح اخلاق حرفهای را در مربیان ورزشی بهبود بخشید.</strong>پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی
وزارت علوم ، تحقیقات و فناوریپژوهش در ورزش تربیتی2538-272161420180522The Effect of Attentional Focus Types on Health-Related Physical Fitness Factors Performance in Studentsتأثیر انواع کانون توجه بر اجرای عوامل آمادگی جسمانی مرتبط با سلامت دانشآموزان217234117510.22089/res.2017.3449.1233FAمجیدپهلوان یلیدکتری یادگیری حرکتی، دانشگاه تهرانمهدیشهبازیدانشیار یادگیری و کنترل حرکتی، دانشگاه تهران0000-0002-2148-4150Journal Article20161213The Purpose of this study was to investigate effect of attentional focus types on health-related physical fitness factors performance in students and interaction between type of attentional focus and physical fitness level. 12 students with a high fitness level and 12 students with low physical fitness with age range of 15- 17 years were selected as sample by using purposive sampling. Subjects were performed musculoskeletal components of health-related physical fitness (sit-ups, sit-and-reach and modified pull-ups) within three day and with distance of one week between the days. In the first day attentional focus instruction was not provided. In the second and third days the subjects randomly and counterbalanced adopted internal or external focus. Data analysis with repeated measures analysis of variance and LSD post hoc was conducted.In high physical fitness group,External focus compared with internal or control cause significantly advantage in tests of sit-ups, sit-and-reach and modified pull-ups. As well as in low physical fitness, External focus compared with internal or control resulted in significantly better performance in tests of sit-and-reach and modified pull-ups (P<0.05). Internal focus compared to control resulted in significantly better performance in modified pull-ups test high physical fitness group (P<0.05). The results showed that external focus instructions is resulted in the lead performance during the assessment musculoskeletal components physical fitness related to health, regardless of the skill level. During the evaluation should also providing internal focus instruction, particularly in people with high physical fitness levels to be avoided<strong>.</strong><strong>هدف پژوهش حاضر، بررسی تأثیر انواع کانون توجه بر اجرای عوامل آمادگی جسمانی مرتبط با سلامت دانشآموزان و تعامل بین نوع کانون توجه و سطح آمادگی جسمانی بود. تعداد 12 دانشآموز با سطح آمادگی جسمانی بالا و 12 دانشآموز با سطح آمادگی جسمانی پایین با دامنة سنی 17-15 سال به روش نمونهگیری هدفمند، بهعنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. آزمودنیها اجزای عضلانی- اسکلتی آمادگی جسمانی مرتبط با سلامت (درازونشست، خمشدن به جلو و بارفیکس اصلاحشده) را طی سه روز و با فاصلة یکهفتهای بین روزها انجام دادند. در روز اول، دستورالعمل توجهی ارائه نشد. در روزهای دوم و سوم، آزمودنیها تمرکز بیرونی یا درونی را بهطور تصادفی و همترازشدة متقابل اتخاذ کردند. تحلیل دادهها با روشهای آماری تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر و تعقیبی حداقل تفاوت معنیدار انجام شد. نتایج نشان داد که در گروه آمادگی جسمانی بالا، تمرکز بیرونی نسبت به درونی یا کنترل باعث برتری معنادار در آزمونهای درازونشست، خمشدن به جلو و بارفیکس اصلاحشده میشود. همچنین، در گروه آمادگی جسمانی پایین، تمرکز بیرونی نسبت به درونی یا کنترل به اجرای بهتر معنادار در آزمونهای خمشدن به جلو و بارفیکس اصلاحشده منجر میشود. تمرکز درونی نسبت به کنترل به برتری معنادار در آزمون بارفیکس اصلاحشدة گروه آمادگی جسمانی بالا منجر میشود. براساس نتایج، ارائة دستورالعمل تمرکز بیرونی منجر به برتری اجرا در ارزیابی اجزای عضلانی- اسکلتی آمادگی جسمانی مرتبط با سلامت، صرفنظر از سطح مهارت میشود. همچنین، درحین ارزیابی باید از ارائة دستورالعمل تمرکز درونی بهویژه در افراد با سطح آمادگی جسمانی بالا اجتناب شود. </strong>پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی
وزارت علوم ، تحقیقات و فناوریپژوهش در ورزش تربیتی2538-272161420180522Identifying and Modeling of the Development Guidelines of Sports for all among the Female Students in University of Birjandشناسایی و مدلسازی راهکارهای توسعة ورزشهای همگانی دربین دانشجویان دختر دانشگاه بیرجند235254131610.22089/res.2017.3597.1243FAمحمدکشتی داردانشیار مدیریت ورزشی، دانشگاه بیرجندمحمدعلیصاحبکاراندانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، دانشگاه فردوسی مشهدسیدمحمدجوادرضویدانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، دانشگاه فردوسی مشهدمازیارکلاشیکارشناسیارشد مدیریت ورزشی، دانشگاه شهید بهشتی0000-0002-7618-2352Journal Article20170115The purpose of this study was identifying and modeling of the development guidelines of sports for all among the female students in University of Birjand. The statistical population of this research consisted of 8246 participants among the female students in university of Birjand; the sample size with Cochran formula was 370 people. This research is a survey-based study and it follows a practical application. The data was quantitatively collected using a research-made questionnaire. After confirming the content validity of the questionnaire by the opinions of eight experts in the field of sport management, the reliability of the questionnaire was obtained using Cronbach's alpha coefficient. In this study, the University of Birjand solutions to the female students participation in sport for all identification; and then measuring Structural equation modeling and Friedman test. Data analyses with PLS & SPSS22 software. The results showed that the main factors in girl Students participation in sport for all were economic solutions, management, cultural Infrastructure and facilities, research and education. Therefore, it is necessary to institutionalize the culture of sport, recreation and sports programs and sponsorship of sport for all students trying in develop sport among the female students in university of Birjand.هدف این پژوهش، شناسایی و اولویتبندی راهکارهای توسعة ورزش همگانی درمیان دانشجویان دانشگاه بیرجند بود. جامعة آماری پژوهش حاضر شامل 8246 نفر از دانشجویان دختر دانشگاه بیرجند در سال 1395 بود که با استفاده از فرمول کوکران تعداد نمونة آماری برابر با 370 نفر برآورد شد. این پژوهش ازنوع کاربردی بود که به روش پیمایشی اجرا شد. پس از تأیید روایی محتوایی پرسشنامه توسط هشت تن از اساتید مدیریت ورزشی، پایایی آن با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ تأیید شد. راهکارهای توسعة ورزش همگانی درمیان دانشجویان دختر دانشگاه بیرجند به روش کیفی شناسایی شدند و سپس، با رویکرد مدلسازی معادلات ساختاری و بهوسیلة آزمون فریدمن تجزیهوتحلیل شدند. برای تجزیهوتحلیل دادهها از نرمافزار پی.ال.اس. و اس.پی.اس.اس. نسخة 22 استفاده شد. نتایج حاصل از تجزیهوتحلیل دادهها نشان داد که راهکارهای توسعة ورزش همگانی دربین دانشجویان دختر دانشگاه بیرجند، بهترتیب راهکارهای اقتصادی، مدیریتی، فرهنگی، زیرساختها و امکانات، پژوهشی و آموزشی هستند؛ بنابراین، لازم است که با نهادینهسازی فرهنگ ورزش همگانی، طراحی برنامههای تفریحی و ورزشی لازم و حمایت مالی از ورزش همگانی دانشجویان، درجهت توسعة ورزش همگانی درمیان دانشجویان دختر دانشگاه بیرجند تلاش شود.پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی
وزارت علوم ، تحقیقات و فناوریپژوهش در ورزش تربیتی2538-272161420180522The Impact of Sport on Social Integrity of the Iraqi Resident in Qom Provinceتأثیر ورزش بر انسجام اجتماعی عراقیهای مقیم استان قم255276135410.22089/res.2017.4465.1331FAاحسانمحمدی ترکمانیدکتری مدیریت ورزشی، پردیس فارابی، دانشگاه تهران0000-0003-4685-1532علیالبهادلیکارشناسیارشد مدیریت ورزشی، پردیس فارابی، دانشگاه تهرانفائزهرسولیکارشناسیارشد مدیریت آموزشی، پردیس فارابی، دانشگاه تهرانقدرت الهباقریدانشیار مدیریت ورزشی، پردیس فارابی، دانشگاه تهرانJournal Article20170711Sport as an acceptable phenomenon in today's societies can be used to make social positive changes. This applied research was aimed at explaining the role of sport on social integrity of Iraqi residents living in Qom. The statistical population of all Iraqi citizens living in Qom province was unknown, of which 210 were simple random assigned to two researcher made questionnaires of sports participation and social integrity. The face and content validity of this questionnaire was confirmed by the experts. The reliability of the questionnaires was also calculated with Cronbach's alpha coefficient of 0.79 and 0.82 for sports participation and social integrity. The research hypotheses were analyzed using structural equations model, and fitting model indexes were confirmed. The result showed that participation in recreational sports has a significant positive effect in internal social integrity of Iraqis living in Qom province (0.310). Participation in recreational sports has a significant positive effect in external social integrity of Iraqis living in Qom province (0.334). Participation in competitive sports has a significant positive effect in internal social integrity of Iraqis living in Qom province (0.540). Participation in competitive sports has a significant positive effect in external social integrity of Iraqis living in Qom province (0.419). Also, the R- squared indicated that participation in sport could predict 55.2% of the variance of internal integrity and 42.5% of the external integrity totally. In general, participation in sports could be a stronger predictor for internal integrity.<strong>در جوامع امروزی، ورزش پدیدة مقبولی است که میتواند برای ایجاد تغییرات مثبت اجتماعی بهکار گرفته شود. این پژوهش کاربردی، با هدف تبیین نقش ورزش در انسجام اجتماعی عراقیهای مقیم استان قم انجام شد. جامعة آماری همة شهروندان عراقی مقیم استان قم با تعداد نامعلوم بودند که 210 نفر از آنها بهصورت تصادفی ساده به دو پرسشنامة پژوهشگرساختة مشارکت ورزشی و انسجام اجتماعی پاسخ دادند. روایی صوری و محتوایی این پرسشنامهها به تأیید اساتید متخصص رسید. همچنین، پایایی پرسشنامهها با </strong><strong>ضریب </strong><strong>آلفای کرونباخ بهترتیب 79/0 و 82/0 برای مشارکت ورزشی و انسجام اجتماعی محاسبه شد. فرضیههای پژوهش با استفاده از معادلات ساختاری تحلیل شدند و شاخصهای برازش مدل تأیید شدند. نتایج نشان داد که مشارکت در ورزش تفریحی بر انسجام اجتماعی درونی عراقیهای مقیم استان قم تأثیر مثبتی (310/0) دارد؛ مشارکت در ورزش تفریحی بر انسجام اجتماعی بیرونی عراقیهای مقیم استان قم تأثیر مثبتی (334/0) دارد؛ مشارکت در ورزش رقابتی بر انسجام اجتماعی درونی عراقیهای مقیم استان قم تأثیر مثبتی (540/0) دارد و مشارکت در ورزش رقابتی بر انسجام اجتماعی بیرونی عراقیهای مقیم استان قم تأثیر مثبتی (419/0) دارد. همچنین، ضریب تعیین نشان داد مشارکت در ورزش درمجموع میتواند 2/55 درصد از واریانس انسجام درونی و 5/42 درصد از واریانس انسجام بیرونی را تبیین کند. بهطورکلی، میتوان گفت که مشارکت در ورزش تبیینکنندة قویتری برای انسجام درونی است. </strong>پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی
وزارت علوم ، تحقیقات و فناوریپژوهش در ورزش تربیتی2538-272161420180522Comparative Study of Preschool Curriculum in Iran and Several Selected Countries in Terms of Physical Educationمطالعة تطبیقی برنامة درسی دورة پیشدبستانی ایران و چند کشور منتخب ازمنظر درس تربیتبدنی277300118110.22089/res.2017.4312.1310FAمرتضیملیجیدکتری مدیریت ورزشی، دانشگاه خوارزمی ایرانمجیدعلی عسگریدانشیار برنامه ریزی درسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه خوارزمی، ایراننجفآقاییدانشیار مدیریت ورزشی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه خوارزمی، ایرانمحمدجوادی پوردانشیار روش ها و برنامه های آموزشی، دانشکده روانشناسی و علومتربیتی، دانشگاه تهران، ایرانJournal Article20170610The purpose of this study was to identify and analyze the curriculum of preschools in the United States, Australia, England, Canada, China and Iran in terms of physical education. In this study, in order to provide suggestions for improving the curriculum of this course and the formulation of a curriculum for physical education of preschool school in Iran, the similarities and differences between the curriculum elements of the preschools of the mentioned countries in terms of the physical education course was compared. This study was a comparative survey. Required information was gathered through library documents (Iran's Basic Education Transformation Document, 2011; National Curriculum of Iran, Mapping 2010; Presidium Constitutions and Guidebook for Preschool Programs and Activities, 2013), Semi-Interview Organized with key educators, experts and keypads, as well as a search on the World Wide Web and the websites of the Ministry of Education of the countries studied. The results showed that all countries studied developed a comprehensive curriculum for pre-school physical education. They explained the elements of curriculum in their physical education curriculum. By contrast, Iran lacked a comprehensive physical education curriculum for preschoolers. Therefore, in order to qualify the curriculum of this period, it was suggested that a comprehensive curriculum be developed for the physical education course of preschool education in Iran. It is also suggested that the program should focus on the principles, objectives, outcomes, content, teaching and assessment methods, time, space and equipment appropriate for the physical education course, and training and recruiting trained work mentors.<strong>هدف</strong><strong>این</strong><strong>پژوهش،</strong><strong>شناسایی و تحلیل</strong><strong>برنامة</strong><strong>درسی</strong><strong>دورة پیشدبستانی</strong><strong>کشورهای آمریکا، استرالیا،</strong><strong>انگلستان،</strong><strong>کانادا،</strong><strong>چین</strong><strong>و</strong><strong>ایران، ازمنظر درس تربیتبدنی</strong><strong>بود. د</strong><strong>ر</strong><strong>این</strong><strong>پژوهش،</strong><strong>شباهتها</strong><strong>و</strong><strong>تفاوتهای</strong><strong>عناصر</strong><strong>برنامة</strong><strong>درسی دورة پیشدبستانی</strong><strong>کشورهای</strong><strong>ذکرشده ازمنظر درس تربیتبدنی، با هدف ارائة پیشنهادهایی</strong><strong>برای بهبودبخشیدن به</strong><strong>برنامة</strong><strong>درسی این</strong><strong>دوره و تدوین برنامة درسی تربیتبدنی دورة پیشدبستانی ایران</strong><strong>بررسی</strong><strong>و</strong><strong>مقایسه</strong><strong>شدند</strong><strong>. </strong><strong>این</strong><strong>پژوهش،</strong><strong>پیمایشی-</strong><strong>تطبیقی</strong><strong>بود. اطلاعات</strong><strong>موردنیاز</strong><strong>ازطریق</strong><strong>اسناد</strong><strong>و</strong><strong>مدارک</strong><strong>کتابخانه</strong><strong></strong><strong>ای (</strong><strong>سند تحول بنیادین آموزشوپرورش ایران، 1390؛ برنامة درسی ملی ایران، نگاشت 1389؛ اساسنامة دورة پیشدبستانی و کتاب راهنمای برنامهها و فعالیتهای دورة پیشدبستانی، 1392)، مصاحبة نیمهسازمانیافته با مربیان، کارشناسان و صاحبنظران کلیدی </strong><strong>و همچنین،</strong><strong>جستوجو</strong><strong>در</strong><strong>شبکة</strong><strong>جهانی</strong><strong>اینترنت</strong><strong>و</strong><strong>سایت های</strong><strong>وزارت</strong><strong>آموزش</strong><strong></strong><strong>وپرورش</strong><strong>کشورهای</strong><strong>موردمطالعه</strong><strong>گردآوری</strong><strong>ش</strong><strong>د. </strong><strong>نتایج</strong><strong>نشان</strong><strong>داد</strong><strong>که</strong><strong>همة کشورهای موردمطالعه اقدام به تدوین برنامة جامعی برای درس تربیتبدنی دورة پیشدبستانی کردند. آنها در برنامة درسی تربیتبدنی خود عناصر برنامة درسی را بهخوبی تبیین کردند. درمقابل، ایران فاقد یک برنامة درسی جامع تربیتبدنی برای دورة پیشدبستانی بود؛ بنابراین، با توجه به نتایج بهدستآمده و با هدف کیفیتبخشی به برنامة درسی این دوره پیشنهاد شد تا برنامة درسی جامعی برای درس تربیتبدنی دورة پیشدبستانی ایران تدوین شود. همچنین، پیشنهاد شد که در تدوین این برنامه به اصول و مبانی،</strong><strong>اهداف، نتایج، محتوا، روشهای تدریس و ارزشیابی، زمان، فضا و تجهیزات مناسب برای درس تربیتبدنی و آموزش و جذب مربیان کارآزموده توجه شود.</strong>پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی
وزارت علوم ، تحقیقات و فناوریپژوهش در ورزش تربیتی2538-272161420180522Good Governance in Sport: The Role of Social Capital in Promoting Itحکمرانی خوب در ورزش: نقش سرمایة اجتماعی در ارتقای آن301326118210.22089/res.2017.4377.1319FAبهشتاحمدیدانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، دانشگاه رازیبهرامیوسفیدانشیار مدیریت ورزشی، دانشگاه رازیحسینعیدیاستادیار مدیریت ورزشی، دانشگاه رازی0000-0002-6039-7826Journal Article20170621Good governance provides mechanisms to monitor performance and achieve goals in organizations. So the purpose of this study was to investigate the state of governance and the effect of social capital on good governance indicators in sports federations. The statistical population consisted all of the senior sports boards in west states. Simple random sampling method and sample size were 224 people. Participants completed good governance (researcher made) and social capital questionnaires. Validity and reliability of the for data analysis, one-sample t-test and Structural Equation Modeling (SEM) were used. Measurement model were confirmed. The results of single-sample t-test showed that the level of good governance (2.58 ± 0.81) and social capital (2.64 ± 0.67) in the studied society were lower than average. The Structural equation modeling revealed that social capital effected on aspects good governance including transparency (β=0.85), democracy (β=0.79), check and balances (β=0.92), and solidarity (β=0.75), In. addition, social capital also explains 0.47 good governance variances. The results of this study provided factors affecting on sports governance in order to prioritize actions to improve good governance in sports federations.<strong>حکمرانی خوب</strong><strong>سازوکارهایی را برای نظارت بر عملکرد و دستیابی به اهداف در سازمان</strong><strong></strong><strong>ها فراهم میآورد؛ بنابراین، </strong><strong>هدف از انجام این پژوهش، بررسی وضعیت حکمرانی و اثر سرمایة اجتماعی بر شاخصهای حکمرانی خوب در فدراسیونهای ورزشی بود. روش</strong><strong>پژوهش زمینهیابی بود. جامعة آماری رؤسای هیئتهای ورزشی استانهای غربی</strong><strong>بودند. روش نمونهگیری، تصادفی ساده و حجم نمونه 224 نفر بود. شرکتکنندگان پرسشنامههای حکمرانی خوب (پژوهشگر ساخته) و سرمایة اجتماعی را تکمیل کردند. برای تحلیل اطلاعات از آزمون تی تکنمونهای و مدلیابی معادلات ساختاری استفاده شد. روایی و</strong><strong>پایایی مدل اندازهگیری تأیید شد</strong><strong>.</strong><strong> نتایج آزمون تی تکنمونهای نشان داد که حکمرانی خوب و سرمایة اجتماعی در جامعة مورد مطالعه پایینتر از حد متوسط بودند</strong><strong>.</strong><strong> مدلسازی معادلات ساختاری نشان داد که سرمایة اجتماعی اثرهای مثبتی بر ابعاد حکمرانی خوب شامل شفافیت، بازرسی و توازن، دموکراسی و همبستگی داشت. بهعلاوه، سرمایة اجتماعی حدود نیمی از واریانس حکمرانی خوب را تبیین نمود. </strong><strong>نتایج حاصل از این مطالعه به ارائة عوامل مؤثر در حکمرانی خوب ورزشی با هدف اولویتبندی و تنظیم اقدامات برای بهبود حکمرانی در فدراسیونهای ورزشی منجر شد.</strong>پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی
وزارت علوم ، تحقیقات و فناوریپژوهش در ورزش تربیتی2538-272161420180522Developing the Promotion Strategies and Proper Content of Olympic Education among Students of Iranian Schoolsتدوین راهبردهای ترویج و محتوای مطلوب آموزش المپیک دربین دانشآموزان مدارس ایران327344117910.22089/res.2017.4118.1290FAحمید رضاصفری جعفرلواستادیار مدیریت ورزشی، دانشگاه جهرمJournal Article20170508The aim of this study was to develop the promotion strategies of Olympic education and its proper content, among students of Iran's school. This research is a mix method study, which performed in both qualitative and quantitative approach. In qualitative approach, which is performed by grounded theory, both theoretical and snowball sampling are used. Data are collected by 19 Semi-structured interviews. Also in quantitative approach, which is performed by Delphi study, 14 experts participated in the research in two stages. Data are collected by e-questionnaire. The findings of this part showed 23 items that are approved by the one-sample t-test and the first seven items, are rated by the Friedman test. Overall, finding of this study showed that proper content of Olympic education program can be promoted among students of Iran's schools by included educational, cultural, championship and managerial strategies.<strong>هدف این پژوهش، تدوین راهبردهای ترویج آموزش المپیک دربین دانش آموزان مدارس ایران همراه با محتوای مطلوب آن بود.</strong><strong>پژوهش حاضر، یک مطالعة آمیخته است که به دو روش کیفی و کمی انجام شده است</strong><strong>. در روش کیفی که ازطریق گراندد تئوری اجرا شد، </strong><strong>از دو روش نمونهگیری نظری و گلولهبرفی استفاده شد</strong><strong>. دادهها ازطریق 19 مصاحبة نیمهساختاریافته جمعآوری شدند. همچنین، در روش کمی که با استفاده از مطالعة </strong><strong>دلفی انجام شد، </strong><strong>14 نفر از صاحبنظران</strong><strong>، طی دو مرحله در پژوهش شرکت کردند. دادههای این مرحله ازطریق پرسشنامة الکترونیکی جمعآوری شدند. یافتههای این بخش از پژوهش شامل 23 گویه بود که ازطریق آزمون تی تکنمونه ای تأیید شدند و هفت گویة اول آن ازطریق آزمون فریدمن رتبهبندی شدند. </strong><strong>بهطورکلی، نتایج این پژوهش نشان داد که ازطریق راهبردهای آموزشی، تربیتی، ورزشی و مدیریتی میتوان محتوای مطلوب و بومی آموزش المپیک را دربین دانشآموزان توسعه داد</strong><strong>.</strong>