نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دکتری یادگیری حرکتی، دانشگاه تهران

2 دانشیار یادگیری و کنترل حرکتی، دانشگاه تهران

چکیده

هدف پژوهش حاضر، بررسی تأثیر انواع کانون توجه بر اجرای عوامل آمادگی جسمانی مرتبط با سلامت دانش‌آموزان و تعامل بین نوع کانون توجه و سطح آمادگی جسمانی بود. تعداد 12 دانش‌آموز با سطح آمادگی جسمانی بالا و 12 دانش‌آموز با سطح آمادگی جسمانی پایین با دامنة سنی 17-15 سال به‌ روش نمونه‌گیری هدفمند، به‌عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. آزمودنی‌ها اجزای عضلانی- اسکلتی آمادگی جسمانی مرتبط با سلامت (درازو‌نشست، خم‌شدن به جلو و بارفیکس اصلاح‌شده) را طی سه روز و با فاصلة یک‌هفته‌ای بین روزها انجام دادند. در روز اول، دستورالعمل توجهی ارائه نشد. در روزهای دوم و سوم، آزمودنی‌ها تمرکز بیرونی یا درونی را به‌طور تصادفی و همتراز‌شدة متقابل اتخاذ کردند. تحلیل داده‌ها با روش‌های آماری تحلیل واریانس با اندازه‌گیری مکرر و تعقیبی حداقل تفاوت معنی‌دار انجام شد. نتایج نشان داد که در گروه آمادگی جسمانی بالا، تمرکز بیرونی نسبت به درونی یا کنترل باعث برتری معنادار در آزمون‌های درازو‌نشست، خم‌شدن به جلو و بارفیکس اصلاح‌شده می‌شود. همچنین، در گروه آمادگی جسمانی پایین، تمرکز بیرونی نسبت به درونی یا کنترل به اجرای بهتر معنا‌دار در آزمون‌های خم‌شدن به جلو و بارفیکس اصلاح‌شده منجر می‌شود. تمرکز درونی نسبت به کنترل به برتری معنا‌دار در آزمون بارفیکس اصلاح‌شدة گروه آمادگی جسمانی بالا منجر می‌شود. براساس نتایج، ارائة دستورالعمل تمرکز بیرونی منجر به برتری اجرا در ارزیابی اجزای عضلانی- اسکلتی آمادگی جسمانی مرتبط با سلامت، صرف‌نظر از سطح مهارت می‌شود. همچنین، درحین ارزیابی باید از ارائة دستورالعمل تمرکز درونی به‌ویژه در افراد با سطح آمادگی جسمانی بالا اجتناب شود.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

1. Beilock, S. L., Bertenthal, B. I., McCoy, A. M., & Carr, T. H. (2004). Haste does not always make waste: Expertise, direction of attention, and speed versus accuracy in performing sensorimotor skills. Psychonomic Bulletin and Review, 11, 373-9.
2. Beilock, S. L., Carr, T. H., MacMahon, C., & Starkes, J. L. (2002). When paying attention becomes counterproductive: Impact of divided versus skill-focused attention on novice and experienced performance of sensorimotor skills. Journal of Experimental Psychology, 8, 6-16.
3. Bell, J. J., & Hardy, J. (2009). Effects of attentional focus on skilled performance in golf. Journal of Applied Sport Psychology, 21, 163-77.
4. Bredin, S. S., Dickson, D. B., & Warburton, D. E. (2013). Effects of varying attentional focus on health-related physical fitness performance. Applied Physiology, Nutrition, and Metabolism, 38(2), 161-8.
5. Castaneda, B., & Gray, R. (2007). Effects of focus of attention on baseball batting performance in players of different skill levels. Journal of Sport & Exercise Psychology, 29, 59-76.
6. Chow, J. J., Koh, M., Davids, K., Button, C., & Rein, R. (2014). Effects of different instructional constraints on task performance and emergence of coordination in children. European Journal of Sport Science, 14(3), 224-32.
7. Fadaei, M. R., & Enteshati, F. (2012). A method of evaluating physical education and physical fitness tests norm. Rasht: Department of physical education and health education Gilan. (Persian).
8. Gray, R. (2004). Attending to the execution of a complex sensorimotor skill: Expertise differences, choking, and slumps. Journal of Experimental Psychology, 10, 42-54.
9. Hodges, N. J., & Williams, A. M. (2012). Skill acquisition in sport, research, theory and practice. New York: Routledge.
10. Lohse, K. R., Jones, M., Healy, A. F., & Sherwood, D. E. (2014). The role of attention in motor control. Journal of Experimental Psychology, General, 143, 930-48.
11. Lohse, K. R., Sherwood, D. E., & Healy, A. F. (2010). How changing the focus of attention affects performance, kinematics, and electromyography in dart throwing. Human Movement Science, 29(4), 542-55.
12. Munzert, J., Maurer, H., & Reiser, M. (2014). Verbal-motor attention-focusing instructions influence kinematics and performance on a golf-putting task. Journal of Motor Behavior, 46(5), 309-18.
13. Marchant, D. C., Greig, M., & Scott, C. (2008). Attentional focusing strategies influence bicep EMG during isokinetic biceps curls. Athletic Insight, 10(2), 11.
14. Neumann, D. L., & Brown, J. (2013). The effect of attentional focus strategy on physiological and motor performance during a sit-up exercise. Journal of Psychophysiology, 27(1),7-15.
15. Perkins-Ceccato, N., Passmore, S. R., & Lee, T. D. (2003). Effects of focus of attention depend on golfers’ skill. Journal of Sports Sciences, 21, 593-600.
16. Poolton, J. M., Maxwell, J. P., Masters, R. S. W., & Raab, M. (2006). Benefits of an external focus of attention: Common coding or conscious processing? Journal of Sports Sciences, 24(1), 89-99.
17. Porter, J. M., Ostrowski, E. J., Nolan, R. P., & Wu, W. F. W. (2010). Standing long-jump performance is enhanced when using an external focus of attention. Journal of Strength & Conditioning Research, 24, 1746-50.
18. Schu¨cker, L., Hagemann, N., Strauss, B., & Vo¨lker, K. (2009). The effect of attentional focus on running economy. Journal of Sport Sciences, 12, 1242-8.
19. Shafizadeh, M., Geoffrey, K., & Mohammadi, B. (2013). Effects of different focus of attention rehabilitative training on gait performance in Multiple Sclerosis patients. Journal of Bodywork & Movement Therapies, 17, 28-34.
20. Stoate, I., & Wulf, G. (2011). Does the attentional focus adopted by swimmers affect their performance. International Journal of Sport Science and Coaching, 6, 99-108.
21. Totsika, V., & Wulf, G. (2003). The influence of external and internal foci of attention on transfer to novel situations and skills. Research Quarterly Exercise and Sport, 74, 220-5.
22. Vance, J., Wulf, G., Töllner, T., McNevin, N. H., & Mercer, J. (2004). EMG activity as a function of the performers’ focus of attention. Journal of Motor Behavior, 36, 450-9.
23. Wulf, G. (2007). Attention and motor skill. (A. Farokhi & M. Mahzon, Translators), Tehran: Nersi. (Persian).
24. Wulf, G. (2013). Attentional Focus and Motor Learning: A Review Of 15 Years. International Review of Sport and Exercise Psychology, 6(1), 77-104.
25. Wulf, G., & Prinz, W. (2001), Directing attention to movement effects enhances learning: A review. Psychonomic bulletin & review,. 8(4), 648-60.
26. Wulf, G., & Su, J. (2007). An external focus of attention enhances golf shot accuracy in beginners and experts. Research Quarterly for Exercise and Sport, 78(4), 384-9.
27. Wulf, G., & Lewthwaite, R. (2010). Effortless motor learning? An external focus of attention enhances movement effectiveness and efficiency. Effortless attention: A new perspective in attention and action, 75-101.
28. Wulf, G., Chiviacowsky, S., Schiller, E., & Avila, L. T. (2010). Frequent external-focus feedback enhances learning. Frontiers in Psychology, 1, 190.
29. Wulf, G., & Dufek, J. S. (2009). Increased jump height with an external focus due to enhanced lower extremity joint kinetics. Journal of Motor Behavior, 41(5), 401-9.
30. Wulf, G., Dufek, J. S., Lozano, L., & Pettigrew, C. (2010). Increased jump height and reduced EMG activity with an external focus of attention. Human Movement Science, 29, 440-8.
31. Wulf, G., McNevin, N. H., Fuchs, T., Ritter, F., & Toole, T. (2000). Attentional focus in complex motor skill learning. Research Quarterly for Exercise and Sport, 71, 229-39.
32. Wulf, G., Zachry, T., Granados, C., & Dufek, J. S. (2007). Increases in jump-and-reach height through an external focus of attention. International Journal of Sport Science and Coaching, 2, 275-82.
33. Zachry, T., Wulf, G., Mercer, J., & Bezodis, N. (2005). Increased movement accuracy and reduced EMG activity as the result of adopting an external focus of attention. Brain Research Bulletin, 64(4), 304-9.