نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه علوم ورزشی مؤسسه آموزش عالی شفق، تنکابن، مازندران، ایران

2 گروه علوم ورزشی موسسه آموزش عالی شفق، تنکابن، مازندران، ایران

3 گروه علوم ورزشی موسسه آموزش عالی شفق تنکابن، مازندران، ایران

چکیده

پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش سبک‌های تدریس معلم‌محور، بینابینی و دانش‌آموزمحور معلمان تربیت بدنی بر هدفمداری (تکلیف‌مداری و خودمداری) ورزشی دانش‌آموزان در کلاس تربیت بدنی طراحی شده است. در یک پژوهش نیمه‌تجربی با پیش‌آزمون، پس‌آزمون و پی‌گیری، 66 دانش‌آموز پسر پایه پنجم ابتدایی و سه معلم تربیت بدنی از مدارس شهرستان کلاله به صورت تصادفی انتخاب شدند و در سه گروه سبک تدریس معلم‌محور (21 نفر)، بینابینی (23 نفر) و دانش‌آموزمحور (22 نفر) قرار گرفتند. دانش‌آموزان هر گروه در سه مرحله شروع، هفته پنجم و هفته دهم به پرسشنامه استاندارد هدفمداری (کامینگ و همکاران، 2008) پاسخ دادند. آزمون اندازه‌گیری مکرر نشان داد که تکلیف‌مداری و خودمداری در دانش‌آموزان آموزش دیده به سبک تدریس معلم‌محور کاهش معنی‌داری داشتند. در مقابل، دانش‌آموزانی که از معلم خود به سبک تدریس دانش‌آموزمحور آموزش دیده بودند، خودمداری آنها افزایش یافت در حالی که بعد از ده هفته تکلیف‌مداری رو به افول رفت. تغییرات در مکانیسم هدفمداری در هر یک از محیط‌های ورزشی (باشگاه در مقابل مدرسه)، نوع افراد (حرفه‌ای در مقابل مبتدی) و سایر عوامل کلیدی متفاوت است. یافته‌های تحقیق به صراحت نشان داد که بهترین سبک تدریس برای هدفمداری دانش‌آموزان در کلاس تربیت بدنی مدارس، سبک بینابینی است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

  1. Benar, N., & Loghmani, M. (2014). Factor analysis of teenage athletes’
    goal  rientation and sports participation motives in leisure time. Annals of Applied Sport Science,1, 2322-4479.
  2. Cumming, S. P., Smithb, R. E., Smollb, F. L., Standagea, M., & Grossbard, J. R.
    (2008). Development and validation of 500 the Achievement Goal Scale for Youth Sports. Psychology of Sport and Exercise, 9, 686–703.
  3. Diaconu-Gherasim, L. R., & Măirean, C. (2016). Perception of parenting styles and academic achievement: The mediating role of goal orientations. Learning and Individual Differences, doi: http://dx.doi.org/10.1016/j.lindif.2016.06.026.
  4. Freeman, T. M., & Anderman, L. H. (2005). Changes in mastery goals in urban and rural middle school students. Journal of Research in Rural Education , 20(1), 1-13.
  5. Gershgoren, L., Tenenbaum, G., Gershgoren, A., &, Eklund, R. C. (2011). The effect of parental feedback on yong athletes, perceived motivational climet, goal involvement, goal orientation, and performance, 12: 481-489.
  6. Harwood, C. G., & Swain, A. B. J. (1998). Antecedents of pre-competition achievement goals in elite junior tennis players. Journal of Sports Sciences, 16, 357-371.
  7. Keegan, R., Harwood, C. G., Spray, C. M., & Lavallee, D. E. (2009). A qualitative investigation exploring the motivational climate in early career sports participants: Coach, parent and peer influences on sport motivation. Psychology of Sport and Exercise, 10, 361–372.
  8. Loghmani, M., & Eydi, H. (2016). Players and fans’ prespectives about effect of observe angle on recognisation of fouls. Sport Management Studies, 8(35), 33-50. (Persian).
  9. McDavid, L., Cox, A. E., & Amorose, A. J. (2012). The relative roles of physical education teachers and parents in adolescents’ leisure-time physical activity motivation and behavior. Psychology of Sport and Exercise, 13, 99-107.
  10. McEvoy, E., MacPhail, A., & Heikinaro-Johansson, P. (2015). Physical education teacher educators: A 25-year scoping review of literature. Teaching and Teacher Education, 51, 162-181.
  11. Mosston, M., & Ashworth, S. (2008). Teaching physical education (1st ed.). New York: Benjamin Cummings.
  12. Mull, R. F., Bayless, K. G., & Jamieson, L. M. (2005). Recreational sport management (4th ed.). Champaign, IL: Human Kinetics.
  13. Nicholls, J. (1989). The competitive ethos and democratic education. Cambridge: Harvard University Press.
  14. Pang, B., & Soong, H. (2016). Teachers' experiences in teaching Chinese Australian students in health and physical education. Teaching and Teacher Education, 56, 84-93.
  15. Ramzaninejad, R. (2013). Physical education in schools. Tehran: Samt. (Persian).
  16. Schumacher Dimech, D., & Seiler, R. (2011). Extra-curricular sport participation: A potential buffer against social anxiety symptoms in primary school children. Psychology of Sport and Exercise, 12(4), 347-354.
  17. Spray, C. M., & Warburton, V. E. (2011). Temporal relations among multidimensional perceptions of competence and dichotomous achievement goals in physical education. Psychology of Sport and Exercise, 12, 515-524.
  18. White, S. A. (1996). Goal orientation and perceptions of the motivational climate initiated by parents. Pediatrics Exercise Science, 8(2), 122-129.
  19. Zahariadis, P. N., & Biddle, S. J. H. (2000). Goal orientations and participation motives in physical education and sport: Their relationships in English schoolchildren. Journal of Sport Psychology, 2(1), 1-12.