نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت ورزشی دانشگاه آزاد واحد علوم تحقیقات، تهران

2 استادیار گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه ازاد اسلامی قزوین

3 استادیار دانشگاه آزاد اسلامی کرمانشاه

چکیده

هدف از انجام این پژوهش طراحی الگوی عوامل موثر بر بلوغ دانشی کارکنان معاونت تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش با استفاده از الگوی FCM بوده است. روش پژوهش به لحاظ هدف کاربردی و به لحاظ روش جمع آوری داده ها پیمایشی بود. ابزار اندازه گیری تحقیق پرسشنامه بود که روایی صوری و محتوایی آن بوسیله پنج نفر از خبرگان حوزه مدیریت تایید گردید. با مرور پژوهش‌های پیشین و همچنین بهره‌گیری از نظرات خبرگان، ابتدا 17 متغیر تأثیرگذار بلوغ دانشی شناسایی گردید. سپس این متغیرها جهت وزن دهی در قالب پرسشنامه‌ ای در اختیار اعضای گروه کانونی قرار گرفت و از میان 17 متغیر مذکور، 10 متغیر با توجه به وزن و اهمیت استخراج گردید و در قالب پرسشنامه‌ای فازی جهت وزن دهی در اختیار 8 نفر از مدیران (گروه کانونی) قرار گرفت . نتایج این تحقیق نشان داد که عوامل خلاقیت، تحصیلات، انگیزه درونی، تجربه، رهبری، فرهنگ سازمانی، ساختار سازمانی، استراتژی های سازمانی، مدیریت اطلاعات و ارتباطات سازمانی، و مدیریت منابع انسانی بعنوان عوامل اصلی موثر بر بلوغ دانشی کارکنان از دیدگاه خبرگان شناخته شده اند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

  1. Fazeli, F., Safania, A. M., Hoseini, S. E., & Amirnezhad, S. (2016). The relationship between organizational structural and cultural factors with successful establishment of knowledge management in selected sport organizations in Iran. Journal of Sport Management and Action behavior, 12(24), 39-52.
  2. Holsapple, C.W. & Joshi, K. D. (2000). An investigation of factors that influence the management of knowledge in organizations. Journal of Strategic Information Systems, 6 (9): 35 - 61.
  3. Holsapple, C. W., & Joshi, K. D. (2000). An investigation of factors that influence the management of knowledge in organizations. Journal of Strategic Information Systems, 9(2), 235-61.
  4. Hoseini, M. (2015). Introducing the method of the focal group and its application in research. Tehran: Center of Research and Opinion Survey. (Persian).
  5. Iraji, N. R., Hadavi, F., & Tondnevis, F. (2015). Determining the structural equation model of knowledge management and organizational innovation in employees of sport and Youth Offices in Khorasan Razavi province. Journal of sport Management, 7(3), 403-419. (Persian).
  6. Kanat, S., & Atilgan, T. (2014). Effects of knowledge management on supply chainmanagement in the clothing sector: Turkish case. Fibres and Textiles in Eastern Europe, 103, 9–13.
  7. Khavari Khorasani, L., Hamidi, M., Sajjadi, S., Jalali Farahani, M. (2016). Modeling of Facilitators to Implementation of Knowledge Management Strategy of National Olympic Committee of IRAN. Sport Management Studies, 8(38), 183-204. doi: 10.22089/smrj.2016.843
  8. Kim, Y, & Adler, M. 2015. Social scientists’ Data Sharing behaviors: Investigating the roles of individual motivations,institutional pressures,and data repositories. International Journal of Information Management 35: 408-418.
  9. Naghavi S., A., Mirghafoori, S. H., & Morovati A. (2016). Identification and prioritization of key factors in successful implementation of knowledge. Management in Sport Organization, 8(36), 12-93. (Persian).
  10. Nemati, M. A., & Jamshidi, L. (2007). Investigating the relationship and the effect of the process of sharing knowledge and experience on the development of social capital among the members of the Technology Center of Shahid Beheshti University Development Center. Paper presented at the First of National Conference of Knowledge Management, Razi Conference Center, Tehran.
  11. Parent, M. M., MacDonald, D., & Goulet, G. (2013). The theory and practice of knowledge management and transfer: The case of the Olympic Games. Sport Management Review, 17(2), 205-218.
  12. Pee, L. G., & Lee, J. (2015). Intrinsically motivating employees’ online knowledge sharing: understanding the effects of job design. International Journal of Information Management, 35(6), 679-690.
  13. Probst, G. J. (1998). Practical knowledge management: A model that works. PRISM-CAMBRIDGE MASSACHUSETTS-, 17-30.
  14. Skyrme, D. J., & Amidon, D. M. (1997). Creating the knowledge-based business. London: Business Intelligence.
  15. Wang, T., & Chang, T. (2007). Forecasting the probability of successful knowledge management by consistent fuzzy preference relations. Expert Systems with Applicationa, 32(3), 801-813.
  16. Wong, K. Y., & Aspinwal, L. E. (2005). An empirical study of the important factors for knowledge-management adoption in the SME secto. Journal of Knowledge Management, 9(3), 64-82.
  17. Yousefi, A., & Gholami, B. (2006). Entrepreneurship Isfahan on the establishment of knowledge management in education organization in Isfahan in the academic year 85-84. Journal of Educational Sciences, 10(11), 29-48. (Persian).

2.       Hariharan, A. (2008). Knowledge management: Strategic tool. Journal of Knowledge Management, 82(2), 52-63.

3.       Hatami, S., Saboonchi, R., & Sobhani, Y. (2015). Presenting a model of key factors of knowledge management success to increase organizational creativity and learning inMinistry of Sport and Youth of the Islamic Republic of Iran. Journal of Sport Management , 7(3), 253-266. (Persian).