نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

دانشگاه تهران

چکیده

هدف از این پژوهش فهم فرایند شکل‌گیری بازاریابی اجتماعی جهت توسعه ورزش همگانی و ارائه مدل مفهومی آن بود. این مطالعه از نوع پژوهش‌های کیفی است که با استفاده از نظریه برخاسته از داده‌ها انجام‌شده است. جامعه آماری پژوهش شامل خبرگان اجرایی و دانشگاهی درزمینهٔ ورزش همگانی و بازاریابی بودند که پس از مصاحبه با تعداد 13 نفر از جامعه، این پژوهش به اشباع نظری رسید. حاصل این مصاحبه‌ها، طی مراحل کدگذاری باز (کد نهایی)، محوری(شرایط علی، راهبردها، عوامل زمینه‌ای و شرایط مداخله‌گر و پیامدها) و انتخابی (سیر داستان) انجام شد. در این پژوهش شرایط علی اثرگذار بر پدیده بازاریابی اجتماعی دیدگاه و رویکرد افراد به ورزش، مسائل اجتماعی حاد ناشی از عدم توجه به توسعه ورزش، اهمیت ورزش در توسعه پایدار، بی‌تحرکی ناشی از فناوری‌های مدرن، عدم کارایی مدل‌های استفاده‌شده از ورزش همگانی: شرایط زمینه‌ای اثرگذار بر استراتژی‌ها ویژگی‌های جمعیت شناختی، دیدگاه و رویکرد خانواده به ورزش، تأثیرات زیست‌محیطی، خود کارایی و توانمندسازی روانی، وضعیت عمومی جامعه. استراتژی پژوهش شامل شش پی عناصر آمیخته بازاریابی (قیمت، محصول، مکان، ترفیع، شواهد فیزیکی و افراد) صحه‌گذاری، بخش‌بندی، هدف‌گذاری، تثبیت موقعیت و روان‌سازی تعاملات و یا شبکه‌سازی شناسایی شد؛ عوامل مداخله‌گر نیز شامل منابع انسانی توانمند، مسائل زیرساختی ورزش، ناهمراستایی بیرونی و مشکلات برنامه‌ریزی در ورزش و درنهایت پیامدهای شناسایی‌شده پیامدهای اجتماعی تغییر نگرش و رفتار فردی بود. بنابراین سازمان‌های مرتبط با ورزش همگانی با توجه به مفاهیم شناسایی‌شده می‌توانند برنامه‌ریزی‌های دقیق‌تری را برای توسعه ورزش همگانی انجام دهند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

  1. Aman, M. S. (2009). Sport for all and elite sport: Underlining values and aims for government involvement via leisure policy. Euoropean Journal of Social Sciences, 9(4), 659-668.
  2. Andreasen, A. (2006). Social marketing in the 21st century. Thousand Oaks, CA: Sage.
  3. Asafi, A., Khabiri, M., Goudarzi, M., & Asadi, H. (2014). Organizational factors influencing the institutionalization of sport for all in the country. Sport Management and Motor Behavior, 10(20), 63-76. (Persian).
  4. Bellows, L. L., Davies, P. L., Anderson, J., & Kennedy, C. (2013). Effectiveness of a physical activity intervention for head start preschoolers: A randomized intervention study. The American Journal of Occupational Therapy, 67(1), 28–36.
  5. Beram, J. A., & Semotiuk, D. (1991). Sport for all: Facts and fantasy in the United States and Canada. In J. Standeven (Eds.), Sport for All in the 90s. Aachen, Germany: Meyer and Meyer Verlag.
  6. Brinthaupt, T. M., Kang, M., & Anshel, M. H. (2013). Changes in exercise commitment following a values-based wellness program. Journal of Sport Behavior, 36(1), 3-22.
  7. Collins, F. M. (2011). Leisure cards in England: An unusual combination of commercial and social marketing? Social Marketing Qutr, 13(2), 21-47.
  8. Deshpande, S., Berry, T. R., Faulkner, E. G. J., Latimer-Cheung, A. E., Rhodes, R. E., & Tremblay, M. S. (2015). Comparing the influence of dynamic and static versions of media in evaluating physical-activity-promotion Ads. Social Marketing Quarterly, 21(3), 135-141.
  9. Eftekhari, F., Rajabi, H., & Shafizadeh, M. (2007). The impact of summer sport classes on some factors physical and motor fitness, body composition and physical self-concept teen girls. Sport and Motor Science Journal, 5(9), 15-28 (Persian).
  10. Frías, F. J. L. (2014). The sport for all ideal: A tool for enhancing human capabilities and dignity. Physical Culture and Sport Studies and Research, 18(1), 20-28.
  11. Fujihira, H., Kubacki, K., Ronto, R., Pang, B., & Rundle-Thiele, S. (2015). Social marketing physical activity interventions among adults 60 years and older: A systematic review. Social Marketing Quarterly, 21(4), 214-222.
  12. Ghafoori, F. (2003). Influencing factors to determine strategies to sport for all and the championship sport in Iran. (Unpublished Pdoctoral dissetation). Tarbiyat Modares University, Tehran. (Persian).
  13. Homan, H. A. (2010). A practical guide qualitative research: Organization of study and development of human sciences universities (2nd ed.). Tehran: Samt Publication.
  14. Huhman, M., Bauman, A., & Bowles, H. R. (2008). Initial outcomes of the VERB campaign: Tweens’ awareness and understanding of campaign messages. American Journal of Preventive Medicine, 34, 241–248.
  15. Inoun, Y., & Kent, A. (2012). Investigating the role of corporate credibility in corporate social marketing: A case study of environmental initiatives by professional sport organization. Sport Management Review, 15(3), 330-334.
  16. Jahanboni, A. (2009). Formulation of Sports Development Strategy and Championship in Qom Province. M.A of Physical educstion, Payamnoor university, Tehran (Persian).
  17. James, W., Edward, W., & David, B. (2006). A convergent diffusion and social marketing approach for disseminating proven approaches to physical activity promotion. American Journal of Preventive Medicine, 31(4), 11-23.
  18. Kahn, E. B., Ramsey, L. T., Brownson, R. C., Heath, G. W., Howze, E. H., Powell, K. E., …, & Corso, P. (2002). The effectiveness of interventions to increase physical activity: A systematic review. American Journal of Preventive Medicine, 22(4), 73-107.
  19. Khaki, A., Tondnevis, F., & Mozafari, A. A. (2005). Comparing the views of faculty members, coaches, athletes and administrators on how to develop the sport. Sport and Motor Science Journal, 3(5), 1-22. (Persian).
  20. Khodadhosseyni, H., & Mosayebi, A. R. (2014). The effect validity of sport clubs on changing the behavior of fans whit approach of social marketing. Sports Management Journal, 6(4), 627-642. (Persian).
  21. Kotler, R. W., & Lee, N. (2002) Social marketing: Improving the quality of life (2nd ed.).  University of manitoba, north america : Sage Publications.
  22. Kotler, P., & Zaltman, G. (1971). Social marketing: An approach to planned social change. Journal of Marketing, 35(3) , 3-12.
  23. Milanovic´, Z., Pantelic´, S., Trajkovic´, N., Sporisˇ, G., Kostic´, R., & James, N. (2013). Age-related decrease in physical activity and functional fitness among elderly men and women. Clinical Interventions in Aging, 8, 549–556.
  24. Moezi, F., Shafeei, R., & Salahiyan, Sh. (2014). The role of the factors affecting the effectiveness of social marketing strategies. Ppaer Presented at the First National Conference on Marketing, Opportunities and Challenges, Mashhad University. (Persian).
  25. Momtazbakhsh. M., Fakur. Y. (2003). nvestigating the Strategies for Promotion and Development of Women's Sports for all in Police University. Journal of Danesh-e-Entezami, 33(2), 53-62. (Persian).
  26. Newman, C. L., Howlett, E., & Burton, S. (2014). Implications of fast food restaurant concentration for preschool-aged childhood obesity. Journal of Business Research, 67(8), 1573-1580.
  27. Pettigrew, S. (2015). Pleasure: An under-utilised ‘P’ in social marketing for healthy eating. Appetite, 104(1), 1-10.
  28. Physical Education Organization of Islamic Republic of Iran. (2002). A concise strategy to develop a comprehensive system of physical education and sport. Rad Company, Azar system. (Persian).
  29. Rezaipendari, H., & Keshavarz Mohammadi, N. (2014). Applying social marketing in health sector: A case study. Journal of Health Building Community and Health Education, 2(2), 109-130. (Persian).
  30. Schultz, J., Moodie, M., Mavoa, H., Utter, J., Snowdon, W., McCabe, M., . . . Swinburn, B. (2011). Experiences and challenges in implementing complex community‐based research project: The Pacific Obesity Prevention in Communities project. obesity reviews, 12(s2), 12-19.
  31. Shabani Moghadam, K. (2011). Sport for all in iran and comparison with some countries of world, barriers, solutions and approaches to the development. (Unpublished Doctoral dissertation). University of Payam Noor.Tehran. (Persian). 
  32. Shahbazi, Mehdi., Shaabani Moghaddam, Keyvan., Safari, Marjan (2014). Barriers and Solutions to the Sport for all in Iran. Majlis and Rahbord, 20(76), 69-97. (Persian). 
  33. Shams, M., & Shamsi, M. (2013). Increased use of safety equipment and personal protective metro stations under construction: Application of social marketing model in the field of health. Journal of Medical Science of Yasooj. 18(6), 495-508. (Persian).
  34. Strauss, A., & Corbin, J. (1998). Basics of qualitative research: Techniques and procedures for developing grounded theory. Thousand Oaks, USA: SAGE Publications.
  35. Sun, F., Norman, I. J., & While, A. E. (2013). Physical activity in older people: A systematic review. BMC Public Health, 13(1), 2-17.  
  36. Taylor, D. (2013). Physical activity is medicine for older adults. Postgraduate Medical Journal, 90, 26–32.
  37. World Health Organization. (2015). Ageing well must be a global priority. Available at: http://www.who.int/ageing/en/ (Accessed 13 May 2015 ).