@article { author = {padash, donya and kashef, Sayyid Mohammad and Saghafi, Fateme and Hamidi, Mehrzad}, title = {Identification of the Uncertainties of Physical Education and Student Sports in 2025}, journal = {Research on Educational Sport}, volume = {9}, number = {22}, pages = {47-74}, year = {2021}, publisher = {Sport Sciences Research Institute}, issn = {2538-2721}, eissn = {2538-3388}, doi = {10.22089/res.2019.6614.1570}, abstract = {Due to the rapid environmental changes and their resultant uncertainties, greater planning and future studies are required to encounter the potential future changes. This is particularly important when it comes to physical education and sports, especially at an early age, because the changes having occurred in today's life and the mechanization of activities have led to loss of mobility and various diseases. Therefore, this study has aimed at identifying the uncertainties of physical education and student sport in 1404 . This is an applied research in terms of purpose, and a descriptive research in terms of the data collection method. In terms of the research method, this is a qualitative research and a prospective study. The structural analysis method has been used to identify the uncertainties of physical education and student sport, and the calculations of this method have been performed using the MicMac software. Consequently, library studies and in-depth interviews with experts were used to identify 21factors influencing the physical education and student sport. A pair wise comparison questionnaire was then used and completed using some experts' views. Further, the relationships between the factors were described by constructing a matrix and drawing a graph. Finally, the groups of factors were identified and the uncertainties were extracted, which included "statesmen's attitudes toward physical education and sports", "upstream documents", "human resource quality", "the share of sports in the household's cost basket", and "inter-institutional and inter-organizational interactions". Consequently, if we want to have good planning , we need to consider these uncertainties.}, keywords = {Futures Studies,Structural analysis,Physical Education Curriculum}, title_fa = {شناسایی عدم قطعیت‌های تربیت‌بدنی و ورزش دانش‌آموزی در افق 1404}, abstract_fa = {امروزه با توجه به تغییرات سریع محیطی و عدم‌اطمینان حاصل از آن، ضرورت برنامه‌ریزی و آینده‌پژوهی برای مقابله با تغییرات احتمالی آتی، بیش از پیش آشکار می‌گردد. این مهم در خصوص تربیت‌بدنی و ورزش بالأخص در سنین کودکی بسیار حائز اهمیت است زیرا تغییر و تحولات زندگی امروزی و ماشینی شدن فعالیت‌ها، کم‌تحرکی و بیماری‌های مختلف را به ارمغان آورده‌است. لذا هدف از این پژوهش شناسایی عدم‌قطعیت‌های تربیت‌بدنی و ورزش دانش‌آموزی در افق 1404 می‌باشد. پژوهش حاضر از منظر هدف، کاربردی، از نظر روش گردآوری داده‌ها توصیفی و روش پژوهش از نوع مطالعات کیفی با رویکرد آینده‌پژوهی می‌باشد. به منظور شناسایی عدم‌قطعیت‌های تربیت‌بدنی و ورزش دانش‌آموزی از روش تحلیل‌ساختاری استفاده شد و محاسبات روش مذکور توسط نرم-افزار میک‌مک انجام گرفت. جهت شناسایی خبرگان از روش نمونه‌گیری گلوله‌برفی استفاده شد. در نتیجه ابتدا از طریق مطالعات کتابخانه‌ای و مصاحبه‌های عمقی با خبرگان (18 نفر)، 21 عامل موثر بر تربیت‌بدنی و ورزش ‌دانش‌آموزی در هفت بعد مدیریتی، سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، تکنولوژی، محیطی و قانونی شناسایی شد. سپس پرسشنامه مقایسه‌زوجی تدوین و با نظر خبرگان تکمیل گردید. در ادامه روابط بین عوامل با ساخت ماتریس و رسم نقشه هندسی تأثیر مستقیم و غیرمستقیم توصیف شد. در نهایت گروه‌های عوامل شناسایی و عدم قطعیت‌ها استخراج شد که شامل «نگرش دولت‌مردان به تربیت‌بدنی و ورزش»، «اسناد بالادستی»، «کیفیت منابع‌انسانی»، «سهم ورزش در سبد هزینه خانوار»، «تعاملات بین‌دستگاهی و بین‌سازمانی» می‌باشد. در نتیجه به منظور انجام برنامه‌ریزی مناسب برای سال 1404 باید عدم‌قطعیت‌های شناسایی شده را که دارای بیشترین تأثیرگذاری و تأثیرپذیری هستند مدنظر قرار داد.}, keywords_fa = {آینده‌پژوهی,تحلیل ساختاری,برنامه درسی تربیت بدنی}, url = {https://res.ssrc.ac.ir/article_1824.html}, eprint = {https://res.ssrc.ac.ir/article_1824_3fac8dc4d976728e64ba2cba6b641761.pdf} }