@article { author = {goodarzi, samad and abasi, salim and saberi, ali and hossinpur, eskandar}, title = {The impact of professional ethics of physical education teachers on their psychological well-being with the role of mediator’s self-efficacy}, journal = {Research on Educational Sport}, volume = {9}, number = {22}, pages = {139-162}, year = {2021}, publisher = {Sport Sciences Research Institute}, issn = {2538-2721}, eissn = {2538-3388}, doi = {10.22089/res.2019.7370.1667}, abstract = {Achieving the goals of physical education in schools requires a happy teacher with psychological well-being, Hence the aim of this study was to examine The impact of professional ethics of sports teachers on their psychological well-being with the role of mediator’s self-efficacy. The research method was descriptive-correlational, which was done using structural equation method. The statistical population of the study consisted of all Shiraz physical education teachers, which included 611 people that the sample size was determined by krejcie and Morgan table equal to 240. finally, after the distribution and collection of data, 282 questionnaires were used for analysis. The data gathering tool was a standard questionnaire in the field of study that validity and reliability were confirmed. Data analysis was carried out at two levels of descriptive statistics and inferential statistics using SPSS, smart Pls and Lisrel software. The findings indicated that professional ethics had a direct impact on self-efficacy and psychological well-being, and professional ethics also indirectly influenced psychological well-being through self-efficacy. According to the findings, the professional ethics of physical education teachers, through increased self-efficacy, lead to the development of their psychological well-being and education officials in order to increase the psychological well-being of sports teachers, they must specialize in institutionalizing their professional ethics.}, keywords = {Professional Ethics,Self-Efficacy,Psychological well-being,physical education teachers and Shiraz}, title_fa = {تاثیر اخلاق حرفه ای معلمان تربیت بدنی بر بهزیستی روانشناختی آنان با نقش میانجی خودکارآمدی}, abstract_fa = {دستیابی به اهداف تربیت‌بدنی در مدارس نیازمند معلمانی شاد و دارای بهزیستی روانشناختی می‌باشد، از اینرو هدف از این پژوهش بررسی تأثیر اخلاق حرفه‌ای معلمان ورزش بر بهزیستی روانشناختی آنان با نقش میانجی خودکارآمدی بود. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود که با استفاده از روش معادلات ساختاری انجام شد. جامعه آماری پژوهش کلیه معلمان ورزش شهر شیراز به تعداد 611 نفر بود که حجم نمونه بر اساس جدول کرجسی و مورگان 240 نفر در نظر گرفته شد. درنهایت پس از توزیع و جمع‌آوری داده‌ها تعداد 228 پرسش‌نامه برای تحلیل مورد استفاده قرار گرفت. ابزار اندازه گیری، پرسش نامه استاندارد در حوزه مطالعاتی بود که روایی و پایایی آنها مورد تایید قرار گرفت. تجزیه و تحلیل داده در دو سطح آمار توصیفی و آمار استنباطی با استفاده از نرم افزار اس. پی. اس. اس، پی ال اس و لیزرل انجام شد. یافته‌ها نشان داد که اخلاق حرفه‌ای بر خودکارآمدی و بهزیستی روانشناختی تأثیر مستقیم دارد و همچنین اخلاق حرفه‌ای از طریق خودکارآمدی بر بهزیستی روانشناختی به ‌صورت غیرمستقیم تأثیر داشت. با توجه به یافته‌ها نتیجه گرفته می‌شود اخلاق حرفه‌ای معلمان تربیت‌بدنی از طریق افزایش خودکارآمدی باعث توسعه بهزیستی روانشناختی آنها می‌شود و مسئولین آموزش و پرورش جهت افزایش بهزیستی روانشناختی معلمان ورزش باید به نهادینه کردن اخلاق حرفه‌ای در آن‌ها اهتمام ویژه داشته باشند.}, keywords_fa = {اخلاق حرفه‌ای,خودکارآمدی,بهزیستی روانشناختی,معلمان تربیت‌بدنی,شیراز}, url = {https://res.ssrc.ac.ir/article_1831.html}, eprint = {https://res.ssrc.ac.ir/article_1831_12774f6e8642b2dddfe89e1332df39e8.pdf} }