@article { author = {hamidi, mohsen and Najafi Jouybari, Leila}, title = {Model of educational sports development in education during health crises situation, Case study: COVID-19 pandemic}, journal = {Research on Educational Sport}, volume = {8}, number = {20}, pages = {17-32}, year = {2020}, publisher = {Sport Sciences Research Institute}, issn = {2538-2721}, eissn = {2538-3388}, doi = {10.22089/res.2020.9200.1923}, abstract = {The present study was conducted to develop a Pattern of educational sports development in education during health crises situation such as COVID-19 pandemic. The methodology of present study is of mixed (quantitative and qualitative) type. The statistical population was sports management experts and specialists familiar with the subject of educational sports in education with more than 10 years’ work experience. Sampling methods were targeted and theoretical saturation index and communication software were used for online interviewed with 18 experts and experts. The Delphi technique was used in three stages for Validity of qualitative section, so that the findings were presented in three stages for participant and their point of view were applied. To confirm Reliability, the retest method was used and the results showed that the relationship between the percentages of agreement within the subject is equal to 0.91, which is appropriate. After identifying the factors affecting the development of educational sports, the factors in the matrix table were compiled as a questionnaire and provided to the research sample and they were asked to complete the questionnaires based on the ISM method. To determine the causal relationships of the indicators, the structural-interpretive modeling method was used and Micmac software was used to draw the model. Finally, 7 major categories including re-needs assessment, strategy formulation, two-way communication, correction of virtual education processes, operational plans, use of global models and factors affecting development were identified as indicators of educational sports development model in education during health crises.}, keywords = {Communication,Virtual Education,Development model,Strategy,COVID-19}, title_fa = {الگوی توسعه ورزش تربیتی درآموزش و پرورش در زمان بروز بحران‌های بهداشتی: مطالعه موردی پاندمی کووید ۱۹}, abstract_fa = {تحقیق حاضر به منظور تدوین الگوی توسعه ورزش تربیتی درآموزش و پرورش در زمان بروز بحران‌های بهداشتی همچون پاندمی کووید ۱۹ انجام گرفت. از نظر روش‌شناسی، از نوع مطالعات آمیخته (کمی و کیفی) است. جامعه آماری شامل خبرگان و متخصصین مدیریت ورزشی آشنا به موضوع ورزش تربیتی در آموزش و پرورش با سابقه شغلی بیش از 10 سال بودند. از روش‌های نمونه‌گیری هدفمند و شاخص اشباع نظری نسبت به نمونه‌گیری اقدام شد و با 18 نفر از کارشناسان و خبرگان به صورت آنلاین و توسط نرم‌افزاهای ارتباطی مصاحبه انجام گرفت. ﺑﺮای ﺑﺮرﺳﻲ رواﻳﻲ در بخش کیفی، تکنیک دلفی سه مرحله‌ای بکار گرفته شد، بدین‌صورت که یافته‌های ﭘﮋوﻫﺶ ﺑﺮای ﻣﺸﺎرﻛﺖ‌ﻛﻨﻨﺪﮔﺎن اراﺋﻪ و ﻣﺘﻦ ﻧﻈﺮﻳﻪ ﺗﻮﺳﻂ آن‌ها و طی سه مرحله ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ و ﻧﻘﻄﻪ ﻧﻈﺮات آن‌ها اﻋﻤﺎل ﺷﺪ. برای تائید ﭘﺎﻳﺎﻳﻲ از روش بازآزمایی استفاده و نتایج نشان داد رابطه درصد توافق درون موضوعی برابر است با 91/0 که مناسب می‌باشد. پس از شناسایی عوامل موثر بر توسعه ورزش تربیتی عوامل در جدولی ماتریسی به‌صورت پرسشنامه تنظیم و در اختیار نمونه تحقیق قرار گرفت و از آنان درخواست شد بر اساس روش آی.اس.ام پرسشنامه‌ها را تکمیل نمایند. برای تعیین روابط علی- معلولی شاخص‌ها، از روش مدل‌سازی ساختاری- تفسیری و از نرم افزار میک‌مک برای ترسیم مدل استفاده شد. در نهایت 7 مقوله عمده شامل نیازسنجی مجدد، تدوین راهبردها، ارتباطات دوسویه، اصلاح فرآیندهای آموزش مجازی، برنامه‌های عملیاتی، استفاده از الگوهای جهانی و عوامل موثر بر توسعه به عنوان شاخص‌های الگوی توسعه ورزش تربیتی درآموزش و پرورش در زمان بروز بحران‌های بهداشتی شناسایی شدند.}, keywords_fa = {ارتباطات,آموزش مجازی,الگوی توسعه,راهبرد,کووید ۱۹}, url = {https://res.ssrc.ac.ir/article_2237.html}, eprint = {https://res.ssrc.ac.ir/article_2237_332ae378a3e3b1d018765529eb4621a8.pdf} }