@article { author = {Naghi Pour Givi, behnam and kargar, Gholamali and Keshkar, Sara and Honari, Habib}, title = {Legal, contextual and Governance Indicators in Making Policy for Sports Celebrity Endorsement Advertisement in Iran}, journal = {Research on Educational Sport}, volume = {8}, number = {20}, pages = {51-72}, year = {2020}, publisher = {Sport Sciences Research Institute}, issn = {2538-2721}, eissn = {2538-3388}, doi = {10.22089/res.2018.6044.1486}, abstract = {agencies such as ministries. Unfortunately, Sports Celebrity Endorsement Advertisement have failed to achieve the goals in Iran due to lack of appropriate laws and regulations, as well as the existing cognitive and legal lack of knowledge. Therefore, the present study aimed to identify the governing, territorial, and legal standards related to sports Celebrity Endorsement advertisement in Iran. The research is developmental based on the objective and qualitative based on the method in which content analysis was implemented. The population included sports lawyers, advertisers, policy makers and sports managers without any special number of participants in advance, as well as legal documents related to validating advertisements in Iran and other selected countries. Finally, 15 experts were selected by using purposive sampling and interviewed based on a semi-structured interview. Regarding the documents, 12 documents were analyzed based on analytical saturation criteria for analysis. The quality of the findings was verified by recoding some of the data. The set of encodings, along with a host of remarks by the researcher indicated that legal criteria include two categories of new laws, and reforming and strengthening the existing laws. Policy should be made in the areas including religious , national , cultural , ethical , sports, and sociological values. In addition, governance criteria were divided into political and economic management. Thus, it is possible to formulate advertising rules for sports figures and provide the basis for promoting advertising indicators by considering the legal policy-making criteria for sports figures.}, keywords = {Policy making,Endorsement Advertising,Legal Criteria,Governance Indicators,Sports Celebrity}, title_fa = {معیارهای حقوقی، زمینه‌ای و حاکمیتی سیاستگذاری تبلیغات صحه‌گذاری چهره‌های ورزشی ایران}, abstract_fa = {یکی از نقش‌های اصلی حاکمیتی سازمان‌های دولتی بزرگ همچون وزارتخانه‌ها، سیاست‌گذاری برای سازمان‌های زیرمجموعه است. تبلیغات صحه‌گذاری چهره‌های ورزشی در کشور فاقد قانون ویژه خود بوده و خلاء شناختی و قانونی موجود موجب عدم دستیابی به اهداف می‌گردد. از این‌رو هدف این پژوهش، شناسایی معیارهای حاکمیتی، زمینه‌ای و حقوقی تبلیغات صحه‌گذاری چهره‌های ورزشی در کشور بود. پژوهش ازنظر هدف توسعه‌ای و ازنظر روش کیفی بود که در آن از روش‌های تحلیل مضمون و تحلیل محتوا استفاده شد. جامعه آماری پژوهش شامل دو بخش متخصصان حقوق ورزشی، تبلیغات، سیاست‌گذاری و مدیریت ورزشی با حجم نامعلوم و همچنین اسناد حقوقی مرتبط با تبلیغات صحه‌گذاری در ایران و سایر کشورهای منتخب بود. با روش نمونه‌گیری هدفمند 15 خبره مورد مصاحبه عمیق نیمه ساختاریافته قرار گرفتند و در بخش اسناد نیز 12 سند مورد تحلیل واقع شد و با معیار اشباع نظری فرآیند تحلیل به اتمام رسید .کیفیت یافته‌ها، با بازکدینگ بخشی از داده‌ها مورد تائید واقع شد. مجموعه کدگذاری‌های انجام گرفته به همراه انبوهی از یادنوشتهای پژوهشگر نشان داد معیارهای حقوقی شامل دو دسته وضع قوانین جدید و اصلاح و تقویت قوانین موجود است. سیاست‌گذاری در بسترهایی صورت می‌گیرد که معیارهای زمینه‌ای برای آن شامل شش دسته ارزش‌های دینی، ارزش‌های ملی، ارزش‌های فرهنگی، ارزش‌های اخلاقی، ارزش‌های ورزشی و ارزش‌های جامعه‌شناختی است. همچنین معیارهای حاکمیتی به دو بخش مدیریت سیاسی و مدیریت اقتصادی تقسیم شدند. می‌توان با در نظر گرفتن معیارهای سیاست‌گذاری حقوقی چهره‌های ورزشی به تدوین قوانین تبلیغات صحه‌گذاری برای چهره‌های ورزشی پرداخته و زمینه‌ساز ارتقاء شاخصه‌ای تبلیغاتی را فراهم کرد}, keywords_fa = {سیاستگذاری,تبلیغات صحه گذاری,معیارهای حقوقی,معیارهای جاکمیتی,چهره‌های ورزشی}, url = {https://res.ssrc.ac.ir/article_2238.html}, eprint = {https://res.ssrc.ac.ir/article_2238_a68c8c4cd73aae9d106dc8216e75ecc8.pdf} }