@article { author = {Esmaeili, Mohsen and Mahmoudi, Ahmad and Pourkiani, Mohammad and ghasemnejad, reza}, title = {An Analysis of Student Sports Olympiads (Model Presentation)}, journal = {Research on Educational Sport}, volume = {10}, number = {27}, pages = {213-236}, year = {2022}, publisher = {Sport Sciences Research Institute}, issn = {2538-2721}, eissn = {2538-3388}, doi = {10.22089/res.2021.9727.1994}, abstract = {The purpose of this study was to review and analyze Student Sports Olympiads and provide a model. The research method was qualitative with a systematic approach during three stages of open, axial and selective coding. Participants were purposefully selected, and the selection continued to the point of data saturation. Finally, 21 in-depth and semi-structured interviews were conducted both in person and virtually. Documents, reports and articles related to the subject were also studied. After analyzing the interviews, 22 factors were identified that were included in the axial coding in the form of paradigm model. The Sports Olympiads were considered as core category. Causal factors included national team formation, health, improving infrastructure, and demonstrations and gatherings. Context conditions consisted of the attention of the National Federation of University Sports, research and needs assessment, the presence and support of stakeholders, environmental factors and financial sponsors. Intervention condition included training expert human resources, review of regulations, financial resources, and technical factors. According to experts’s point of view, the most important strategies were the choice of disciplines, marketing, hosting selection, managerial factors, planning and financial resources, and their consequences were the development of social capital, structural and managerial development, technical development, and cultural development of student sports. In the selective coding stage, a model for organizing Student Sports Olympiads was presented so that it can reduce costs and increase productivity as well as make changes in holding qualification competitions and selecting different sports disciplines. }, keywords = {Sports Olympiad,Ministry of Science,Research and Technology,University}, title_fa = {تحلیلی بر المپیادهای ورزش دانشجویی (ارائه الگو)}, abstract_fa = {هدف این تحقیق تحلیل المپیادهای ورزش دانشجویی و ارائه الگو بود. روش پژوهش، کیفی با رویکرد سیستماتیک طی سه مرحله کدگذاری باز، محوری و گزینشی بود. جامعه آماری، مدیران و کارشناسان ورزش دانشجویی بودند. مشارکت­کنندگان به صورت هدفمند انتخاب شدند که تا نقطه اشباع داده ها ادامه یافت و در نهایت تعداد 21 مصاحبه عمیق و نیمه ساختار یافته به شکل میدانی و مجازی جهت جمع آوری داده ها انجام شد. همچنین اسناد، گزارشات و مقالات مرتبط با موضوع مورد مطالعه و بررسی قرار گرفت. پس از تجزیه‌ و تحلیل مصاحبه­ها، 22 عامل شناسایی شد که در کدگذاری محوری در قالب های الگوی پارادایمی قرار گرفت. المپیادهای ورزش دانشجویی به عنوان مقوله محوری در نظر گرفته شد. در عوامل علی مقوله هایی مثل تشکیل تیم­های ملی، سلامتی و تندرستی، بهبود زیرساخت و نمایش و گردهمایی قرار داشت. عوامل زمینه­ای دربرگیرنده توجه فدارسیون ملی ورزش دانشگاهی، پژوهش و نیازسنجی، حضور و همراهی ذینفعان، عوامل محیطی و حامیان مالی قرار داشت. عوامل مداخله­گر شامل تربیت نیروی انسانی متخصص، بازنگری در آیین نامه­ها، منابع مالی و عوامل فنی می شد. از نظر خبرگان مهم­ترین راهبردها شامل گزینش رشته­ها، بازاریابی، انتخاب میزبانی، عوامل مدیریتی، برنامه ریزی و منابع مالی بودند و پیامدهای آنها، توسعه سرمایه اجتماعی، توسعه ساختاری و مدیریتی، توسعه فنی و توسعه فرهنگی ورزش دانشجویی بود. در مرحله کدگذاری انتخابی با توجه به اطلاعات به­دست آمده الگویی جهت برگزاری المپیاد ورزشی دانشجویان با رویکرد کاهش هزینه ها و افزایش بهره وری و تغییراتی در نحوه رقابتهای انتخابی و گزینش رشته ها ارائه شد.}, keywords_fa = {المپیاد ورزشی,وزارت علوم تحقیقات و فن آوری,دانشگاه}, url = {https://res.ssrc.ac.ir/article_2296.html}, eprint = {https://res.ssrc.ac.ir/article_2296_bf2a9c5e1285325c069aabe7fae7a393.pdf} }