@article { author = {Alidoust Ghahfarokhi, Ebrahim and Hamidi, Mehrzad and Pour Haji, Hadi}, title = {Identifying and Ranking the Effective Factors on the students' entrepreneurship in physical education conservatories in Iran}, journal = {Research on Educational Sport}, volume = {11}, number = {30}, pages = {277-308}, year = {2023}, publisher = {Sport Sciences Research Institute}, issn = {2538-2721}, eissn = {2538-3388}, doi = {10.22089/res.2021.10616.2107}, abstract = {The aim of this study was to identify the factors affecting the students' entrepreneurship in physical education conservatories in Iran based on the three-pronged model and prioritizing these factors with a fuzzy hierarchical analysis approach. In terms of orientation and purpose, This research has been an applied research ; In terms of nature and method of data collection, it was descriptive-survey and in terms of data type, it was qualitatively-quantitative mixture. In this study, by Investigating the literature, research background and as well as through the distribution of expert questionnaire and the survey of 20 experts in the field under study who were selected by purposive sampling, were identified the environmental factors, the behavioral factors and the structural fctors affecting the students' entrepreneurship in physical education conservatories in the country and to weight and prioritize the factors was used the chang fuzzy hierarchical analysis technique. The results of the analyzes performed in Excel software designed to implement and execute Chang's fuzzy hierarchical technique showed that the environmental factors with 4 main factors and a weight of 0.464 in the first priority, the behavioral factors with 6 main factors and a weight of 0.361 in The second priority and the structural factors with 9 main factors and a weight of 0.175 are in the third priority of the factors affecting the students' entrepreneurship in physical education conservatories in Iran.}, keywords = {Entrepreneurship,Environmental Factors,Behavioral Factors,Structural Factors}, title_fa = {شناسایی و اولویت‌بندی عوامل مؤثر بر کارآفرینی دانش‌آموزان هنرستان‌های تربیت بدنی کشور}, abstract_fa = {این پژوهش با هدف شناسایی عوامل مؤثر بر کارآفرینی دانش‌آموزان هنرستان‌های تربیت بدنی کشور بر پایه مدل سه‌شاخگی و اولویت‌بندی این عوامل با رویکرد تحلیل سلسله‌مراتبی فازی انجام شد. این تحقیق براساس نوع جهت‌گیری و هدف پژوهشی کاربردی، از منظر ماهیت و نحوه گردآوری داده‌ها توصیفی- پیمایشی و به لحاظ نوع داده‌ها آمیخته کیفی- کمی بود که از طریق مطالعه و بررسی ادبیات موضوع و پیشینه تحقیق و همچنین از طریق توزیع پرسش‌نامه خبره و نظرسنجی از 20 تن خبره حوزه مورد مطالعه که به روش نمونه‌گیری هدف‌مند انتخاب شدند، به شناسایی عوامل مؤثر بر کارآفرینی دانش‌آموزان هنرستان‌های تربیت بدنی کشور در سه شاخه عوامل رفتاری، ساختاری و زمینه‌ای پرداخت و جهت وزن‌دهی و اولویت‌بندی این عوامل از تکنیک تحلیل سلسله‌مراتبی فازی چانگ استفاده کرد. نتایج تحلیل داده‌های پژوهش که در نرم‌افزار اکسل طراحی شده برای پیاده‌‌سازی و اجرای تکنیک سلسله مراتبی فازی چانگ انجام شد، نشان می‌دهد عوامل زمینه‌ای با 4 عامل اصلی و وزن 464/0 در اولویت اول، عوامل رفتاری با 6 عامل اصلی و وزن 361/0 در اولویت دوم و عوامل ساختاری با 9 عامل اصلی و وزن 175/0 در اولویت سوم عوامل مؤثر بر کارآفرینی دانش‌آموزان هنرستان‌های تربیت بدنی کشور قرار دارند.}, keywords_fa = {کارآفرینی,عوامل زمینه‌ای,عوامل رفتاری,عوامل ساختاری}, url = {https://res.ssrc.ac.ir/article_2640.html}, eprint = {https://res.ssrc.ac.ir/article_2640_15e6420ba5ea5db4433b829655573ec2.pdf} }