per
پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی
وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری
پژوهش در ورزش تربیتی
2538-2721
2538-3388
2020-05-21
8
18
17
40
10.22089/res.2019.7018.1612
2030
Research Paper
تحلیل گسترش عملکرد کیفیت در المپیادهای ورزشی درون مدرسه ای وزارت آموزش و پرورش
Analysis of the quality performance development in the Ministry of Education's intera-school sport Olympiad
ابوذر زارع
aboozarzare363@gmail.com
1
مهرزاد حمیدی
mehrzadhamidi@gmail.com
2
سید احسان امیرحسینی
amirhosseini474@gmail.com
3
گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، واحد یاسوج، دانشگاه آزاد اسلامی، یاسوج، ایران
دانشیار گروه مدیریت ورزشی، دانشکده تربیت بدنی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، واحد یاسوج، دانشگاه آزاد اسلامی، یاسوج، ایران
هدف از انجام این تحقیق بررسی و پیاده سازی مدل گسترش عملکرد کیفیت در المپیاد ورزشی درون مدرسه ای وزارت آموزش و پرورش بود. جامعه آماری تحقیق عبارت بود از کلیه دانش آموزان شرکت کننده در المپیاد ورزشی، مدیران مدارس مجری، معلمین تربیت بدنی و معاونین پرورشی و تربیت بدنی مدارس مجری طرح و مدیران کل استان ها در سال تحصیلی 97-96. نمونه آماری نیز در مرحله مصاحبه به صورت ملاکی انتخاب شد. در بخش کمی تحقیق از روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای مرحله ای استفاده شد که بر حسب جدول حجم نمونه مورگان تعداد 420 نفر به عنوان نمونه تحقیق مشخص گردید و با استفاده از پرسش نامه استاندارد پاراسورامان و همکاران مورد بررسی قرار گرفتند. در این تحقیق، مهم ترین نیازهایی که از مرحله مصاحبه و تجزیه و تحلیل پرسش نامه به دست آمده بودند طبق نظر گروه کانونی به عنوان صدای مشتریان به خانه کیفیت راه یافتند و در ادامه 3 ماتریس گسترش عملکرد کیفیت، طبق پروتکل سازگار شده برای سازمان های خدماتی طراحی شدند و ویژگی های خدمت، عملیات کلیدی فرایند و الزامات عملیات المپیاد ورزشی درون مدرسه ای شناسایی و تنظیم شدند. در نهایت با استفاده از روش گسترش عملکرد کیفیت راهکارهای مؤثر برای ارتقای کیفیت خدمات المپیادهای ورزشی درون مدرسه ای ارائه شد که مهم ترین آن ها به ترتیب اولویت بازنگری دستورالعمل ها و آیین نامه های المپیاد، تشکیل انجمن های ورزشی درون مدرسه ای و فعال سازی آنان، ارائه گزارش کمی و کیفی المپیاد در جلسه والدین می باشند.
The purpose of this research was to investigate and implement the QFD model at the Ministry of Education's In-School Sports Olympiad. The statistical population of this research included all students participating in the Sport Olympiad, related School headmasters, Physical Education Teachers and Deputies of the Olympiad Designer Schools and Provincial Executive Directors, in the academic year 97-96. The statistical sample was selected as a criterion in the interview phase and the interviews were peer to peer, until all fields were theoretically saturated. In the quantitative part of the research, a sequential cluster random sampling method was used and 420 persons were identified as the sample, according to the Morgan sample size table and analyzed using the standard questionnaire of Parasuraman et al, and questionnaires were analyzed after collecting. In this research, the most important needs obtained from the interviewing stage and analysis of the SERVQUAL questionnaire were entered according to the focal group to the home of quality as the voice of customers, followed by 3 QFD matrices according to The protocol designed for service organizations; and features of the service, key process operations, and the requirements of the in-school sports Olympiad operation were identified within the school's Ministry of Education. Finally, using the QFD methodology, effective strategies were developed to improve the quality of the services of in-school sport Olympiads, most notably was the review of the Olympiad's guidelines and regulations.
https://res.ssrc.ac.ir/article_2030_d1738ae80243879c1f40ebff1fdd2a0f.pdf
کیفیت خدمات
گسترش عملکرد کیفیت
المپیاد ورزشی درون مدرسه ای
service quality
QFD (Quality Function Deployment)
Intera-school sport Olympiad
per
پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی
وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری
پژوهش در ورزش تربیتی
2538-2721
2538-3388
2020-05-21
8
18
41
62
10.22089/res.2019.6508.1557
2072
Research Paper
طراحی مدل توسعه ورزش دانشآموزی ایران
Designing the Model of student sport development in Iran
اکبر میرزایی کالار
akbar.mirzaei25@yahoo.com
1
مهرعلی همتی نژاد
ma_hemati@yahoo.com
2
رحیم رمضانی نژاد
rramzani@guilan.ac.ir
3
گروه مدیریت ورزشی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران
گروه مدیریت ورزشی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران
گروه مدیریت ورزشی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران
هدف این پژوهش، طراحی مدل ساختاری توسعه ورزش دانشآموزی بود. روش پژوهش از نوع توصیفی- تحلیلی بود. جامعه آماری پژوهش شامل کارشناسان معاونت تربیتبدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش، ادارات کل استانها، مناطق و شهرستانها، فدراسیون ورزشهای دانشآموزی و معلمان تربیتبدنی بودند. نمونه آماری به تعداد قابل کفایت جهت مدلسازی معادلات ساختاری (249 نفر) انتخاب و نظرخواهی شدند. براساس مطالعه نظری و مصاحبه با متخصصان، پرسشنامه محققساختهای تنظیم گردید و با استفاده از نظر متخصصان روایی (محتوایی)، پایایی (آلفای کرونباخ) و اعتبار عاملی (برازش مدل) تأیید شد. از روش مدلسازی معادلات ساختاری (نرم افزار PLS) جهت تحلیل یافتهها استفاد شد. نتایج پژوهش نشان داد که عوامل استراتژیها، فرآیندها و مسیرها دارای اثر مستقیم و معنیداری بر پیامدهای توسعه میباشند و عامل ذینفعان نیز از طریق استراتژیها بر پیامدهای توسعه اثر دارد. بر اساس نتایج پژوهش میتوان بیان کرد که توسعه ورزش دانشآموزی فرآیندی پویا است و برای تحقق آن و حصول پیامدهای توسعه، ذینفعان، استراتژیها، فرایندها و مسیرهای توسعه ورزش با هم عمل میکنند. از اینرو سیاستگذاران و برنامهریزان باید به هنگام تدوین سیاستها و برنامههای توسعه ورزش دانشآموزی به ذینفعان، استراتژیها، فرایندها و مسیرهای توسعه ورزش توجه کنند و آنها را مد نظر قرار دهند.
The aim of this study was to designing the structural model of student sport development. The research method was Descriptive-analytical. The statistical population of the study consisted of experts of the physical education department and health in the Ministry of Education, general offices of provinces, cities and districts, Student Sports federation as well as physical education teachers. The number of 249 participants was selected in order to be interviewed to make a final model. The research instruments were a questionnaire made on the basis of theoretical study and an interview with experts. The validity of the instrument using the experts (content), Cronbach's alpha (reliability) and reliability factor (fit) was confirmed. To analyze the findings of structural equation modeling (software PLS) was used.The results revealed that the strategies, processes and pathways factors have a direct and significant effect on the development outcomes, and the stakeholders’ factor also influence the development outcomes through strategies. Based on the results of the research, it can be noted that the student sport development is a dynamic process and stakeholders, strategies, processes and pathways of sport development should work together to achieve the development outcomes. Therefore, policymakers and planners are needed to consider the stakeholders, strategies, processes, and pathways of sport development through developing policies and programs for student sport development.
https://res.ssrc.ac.ir/article_2072_7bd78c5d21d758f7f6a0691f478cd6f4.pdf
توسعه ورزش
ورزش دانشآموزی
مدلسازی توسعه
پیامدهای توسعه
Sport Development
Student Sport
development modeling
development outcomes
per
پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی
وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری
پژوهش در ورزش تربیتی
2538-2721
2538-3388
2020-05-21
8
18
63
90
10.22089/res.2019.7303.1655
2073
Research Paper
ورزش، زیبایی و سلامت: تحلیل کیفی تجربه زنان از مراجعه به باشگاه ورزشی
Exercise, beauty and health: A qualitative analysis of women's experience of going to a sports club
مهدی کرمانی
m-kermani@um.ac.ir
1
احمدرضا اصغرپور ماسوله
asgharpour@um.ac.ir
2
فاطمه خلق ذکرآباد
fateme.zekrabad@gmail.com
3
استادیار گروه علوم اجتماعی دانشگاه فردوسی مشهد
استادیار گروه علوم اجتماعی دانشگاه فردوسی مشهد
دانشجوی پژوهشگری علوم اجتماعی در دانشگاه فردوسی مشهد
زنان به واسطه ارتقای توان عاملیتی و کاستهشدن از عوامل محدودیتزا نقشآفرینی روزافزون در جامعه مدرن دارند. اما در مسیر رشد و شکوفایی ظرفیتهای شان، همچنان با چالشهای جدی در زمینه نوع نگاه جامعه بازارمحور به بدن مواجهاند. در این جامعه بدن عرصهای پررونق برای تعریف و پیشبرد جریانهای جدید مصرف است. این پژوهش بر آن است تا از طریق واکاوی نظاممند تجارب زنان از زیست روزمره در باشگاههای ورزشی، به دریافتی روشن از نحوه مواجهه آنها با سه دغدغه فراگیر در دنیای مدرن شامل زیبایی، سلامتی و ورزش دست یابد. بدین منظور مبتنی بر رویکردی کیفی، مصاحبههایی نیمه ساختاریافته با چهارده تن از بانوان مراجعهکننده و فعال در باشگاههای بدنسازی و ورزشی، صورت گرفت. تجزیه و تحلیل متن مصاحبهها به کمک تکنیک تحلیل مضمون، منتج به صورتبندی مجموعهای از مقولههای اصلی شامل"اهمیتیافتن پذیرش اجتماعی بدن"، "عملکرد چندگانه باشگاه ورزشی"، "تنوع در منابع و عوامل انگیزاننده"، "درک آمیخته از ورزش و سلامتی"، "درک آمیخته از ورزش و زیبایی" و "مرکزیت ایده بهبود در پیامدهای ورزش" شد. هر یک از این مضامین نیز خود دربرگیرنده مفاهیم معینی بودهاند. در بالاترین سطح انتزاعِ مفهومی نیز، کلان مقولهای تحت عنوان "باشگاه بدنسازی به عنوان عرصه تحقق زیبایی سلامتمحور" تعریف و صورتبندی شد.
Although women have found an increasing role in modern society due to increased their agency and reduced constraints on their growth and prosperity, they still face serious challenges regarding the type of market look to the body , As a booming arena to define and advance new consumption flows. The study seeks to get a clear picture of how they face three pervasive concerns in the modern world, including beauty, wellness, and sports, through systematic analysis of women's experiences from everyday life in sports clubs. For this purpose, based on a qualitative approach, semi-structured interviews were conducted with 14 women attending and active in fitness clubs. The analysis of the text of the interviews with the help of the thematic analysis technique led researchers to a set of major categories that included "the importance of social acceptance of the body", "multiple performance of the sports club", "diversity in resources and motivating factors", "Mixed understanding of exercise and health", "Mixed understanding of exercise and beauty", and "Focusing the idea of improving exercise outcomes". Each of these themes also included certain concepts. At the highest level of conceptual abstraction, the macro category was defined as "Body Building Club as a Health-Realized Realization Area".
https://res.ssrc.ac.ir/article_2073_2ade589fc1a2aac551d7175464b66400.pdf
ورزش
باشگاه ورزشی
سلامت
زیبایی
زنان
Sport
Sports club
Health
beauty
Women
per
پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی
وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری
پژوهش در ورزش تربیتی
2538-2721
2538-3388
2020-05-21
8
18
91
112
10.22089/res.2017.4387.1322
2067
Research Paper
طراحی الگوی توانمندسازی معلمان تربیت بدنی با رویکرد سند چشم انداز1404 جمهوری اسلامی ایران
Developing an empowerment model of physical education teachers with emphasis of I.R Iran's 1404 Vision document
حوریه شاهزاده تیمورلو
shahzadehh@gmail.com
1
عباس خدایاری
khodayariabas@yahoo.com
2
مهوش نوربخش
mahvashnoorbakhsh@yahoo.com
3
ابراهیم علی دوست قهفرخی
e.alidoust@ut.ac.ir
4
دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج
دانشیار دانشکده تربیت بدنی ، دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج
استاد دانشکده تربت بدنی دانشگاه آزاد اسلامی کرج
دانشگاه تهران
هدف از این تحقیق طراحی الگوی توانمندسازی معلمان تربیت بدنی با رویکرد سندچشم انداز 1404جمهوری اسلامی ایران بود. این تحقیق آمیخته اکتشافی و به لحاظ هدف کاربردی بود. جامعه آماری بخش کیفی صاحب نظران(خبرگان) دانشگاهی و اجرایی وزارت آموزش و پرورش بودند که در زمینه مدیریت ورزش، درس تربیت بدنی و توانمندسازی، تخصص و اطلاعات منحصر به فرد داشتند. 15 نفر از متخصصان که دارای ویژگیهای یادشده، با روش نمونهگیری زنجیرهای انتخاب و با ابزار مصاحبه نظرات آنان جهت طراحی الگو اخذ شد. جامعه آماری بخش کمّی، معلمان تربیت بدنی آموزش و پرورش استان آذربایجان شرقیبودند که به صورت خوشه ای نسبی از مناطق مختلف و به تعداد300 نفر انتخاب شدند. برای گردآوری اطلاعات از مصاحبه و پرسشنامه استفاده شد که روایی صوری آن توسط اساتید مدیریت ورزشی و روایی سازه از طریق تحلیل عاملی تایید شد و پایایی آن با استفاده از آلفای کرونباخ 85/0 بهدست آمد. تجزیهوتحلیل دادهها توسط نرم افزار اس.پی.اس.اس 24 و پی.ال.اس انجام شد. نتایج نشان داد، عوامل موثر بر توانمندسازی معلمان شامل ابعاد: زمینهای (فناوری و ارتباطات، عوامل فرهنگی و عوامل اقتصادی)، سازمانی (اهداف و راهبرد، منابع و تجهیزات و نظارت و ارزیابی) و فردی بامولفههای (روانشناختی، حرفه ای و اعتقادیـ اخلاقی) هستند. از مولفههای بعد زمینهای، فناوری و ارتباطات از مولفههای بعد سازمانی، منابع و تجهیزات و از بعد فردی، مولفه حرفهای بیشترین تأثیر را بر توانمندسازی معلمان تربیت بدنی داشتند.شفاف نمودن انتظارات از معلمان،اطمینان از تناسب شخصیت و شغل آنان، ایجاد زمینه استفاده از فناوری های نوین از پیشنهادات پژوهش می باشد.
This article aimed to design an empowerment model of physical education teachers with emphasis of 1404 I.R. Iran Vision document. The research was mixed method and in terms of objective was an applied one. The statistical population was academic experts and executive personnels of the Ministry of Education that they had special expertise and information in the field of sport management, physical education and teachers empowerment. In Qualitative phase, 15 people were selected among the experts with these characteristics by continuum sampling method and the model was design based on their interviews. The statistical population of research in Quantitative phase, were 300 physical education teachers from East Azerbaijan province were selected by relative clustering sampling methods. Data were collected by interviews and questionnaires. The face validity was confirmed by the professors of sports management. The factor analysis was employed to validate the construct validity. The reliability was reported 0.85 by Cronbach's Alpha. The data were analyzed by SPSS24 and PLS. The results showed that the factors affecting the teacher empowerment were background (IT, Cultural Factors, and Economic Factors); organizational (Goals and Strategies, Resources and Equipment, and Monitoring and Evaluation) and Individual (Psychological, Professional Ideological and Moral) . Among the background components, IT , the organizational components, Resources and Equipment and the individual components, Professional dimension effect on the empowerment of physical education teachers, Clarifying the expectations from the teachers, making sure of their personality -profession compatibility and providing fields for using new technologies are proposals of this research.
https://res.ssrc.ac.ir/article_2067_d49775cc12a8c09b8a99dc600828fae5.pdf
توانمندسازی
چشم انداز
معلم
تربیت بدنی
Empowerment
Iran 1404 Vision
Physical Education Teachers
per
پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی
وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری
پژوهش در ورزش تربیتی
2538-2721
2538-3388
2020-05-21
8
18
113
134
10.22089/res.2019.6350.1531
2071
Research Paper
اثر آموزش مهارتهای تعاملی بر ارتقأ خودکارآمدی شغلی، سازگاری شغلی و بهزیستی اجتماعی معلمان تربیت بدنی
Effect of Teaching the Interactive Skills on Job Self-Efficacy, Job Compatibility and Social well-being of PE Teachers
حمیدرضا میرصفیان
hamidmirsafian@gmail.com
1
معصومه کلاته سیفری
ma.kalateh@gmail.com
2
مصطفی افشاری
afshari.ua@gmail.com
3
استادیار گروه مدیریت ورزشی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه اصفهان
دانشیار مدیریت ورزشی، دانشگاه مازندران
استادیار گروه مدیریت ورزشی، پژوهشگاه علوم ورزشی
هدف از پژوهش حاضر بررسی اثر مداخله آموزشی مهارت های تعاملی بر ارتقاء خودکارآمدی شغلی، سازگاری شغلی و بهزیستی اجتماعی معلمان تربیت بدنی بوده است. این پژوهش از دسته مطالعات نیمه تجربی به همراه پیش آزمون_پس آزمون دو گروهی و مطالعه پی گیری بوده که به همین منظور 33 نفر از معلمان مرد تربیت بدنی ناحیه دو آموزش و پرورش اصفهان به صورت دردسترس انتخاب شده و به روش تصادفی ساده در دو گروه آزمایش (17 نفر) و کنترل (16 نفر) قرار گرفتند. پروتکل آموزشی استفاده شده در این پژوهش با اقتباس از مدل مهارت های ارتباطی کوئین دام (2001)، به صورت ویژه برای معلمان تربیت بدنی طراحی گردیده و از پرسش نامه های خودکارآمدی شغلی بتز، کلین و تیلر (1996)، سازگاری شغلی دیویس و لافکوئیست (1991) و بهزیستی اجتماعی کیز (1998) به منظور سنجش اثربخشی پروتکل آموزشی طراحی شده در این پژوهش استفاده شده است. داده های بدست آمده از ابزارهای پژوهش با استفاده از آزمون های تحلیل کواریانس و تحلیل واریانس با اندازه گیری های مکرر تحلیل گردیدند. نتایج پژوهش نشان داد مداخله آموزشی مهارت های تعاملی به صورت معنی داری بر ارتقاء خودکارآمدی شغلی، سازگاری شغلی و بهزیستی اجتماعی معلمان تربیت بدنی پس از انجام هفت جلسه آموزشی اثرگذار بوده است. همچنین، اثر مداخلات آموزشی مذکور پس از گذشت 12 هفته از اتمام جلسات آموزشی ماندگار بوده است.
The aim of this research was to measure the effect of an educational intervention of interactive skills on job self-efficacy, job compatibility and social well-being of physical education (PE) teachers. This study was a quasi-experimental research including two groups and pretest-posttest, as well as follow-up study. Hence, 33 PE teachers from Isfahan’s second educational district were selected by availability sampling method and then accidentally divided in two groups (experimental group: 17, control group: 16). Educational protocol in this study especially designed for PE teachers, with using the Queendom’s communication skill model (2001). The instruments employed in this research for measuring the efficiency of the research’s educational protocol includes; Betz, Klein & Taylor’s job self-efficacy (1996), Dawis & Lofqist’s job compatibility (1991), and Keyes’s social well-being (1998). The Covariance analyzing test as well as Repeated Measure ANOVA employed for analyzing the data provided by research’s instruments. The results indicated that educational intervention of interactive skills significantly effect on improving the PE teachers’ job self-efficacy, job compatibility and social well-being, after participating at the 7 educational sessions. Furthermore, effect of mentioned educational intervention was stable after 12 weeks from finishing the educational sessions.
https://res.ssrc.ac.ir/article_2071_63b98a1aebc04d836df1d85b41946b9f.pdf
انطباق
پذیرش اجتماعی
تعاملات بین فردی
رضایتمندی از شغل
Conformity
interpersonal interactions
job satisfaction
social acceptance
per
پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی
وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری
پژوهش در ورزش تربیتی
2538-2721
2538-3388
2020-05-21
8
18
135
156
10.22089/res.2019.6344.1528
2070
Research Paper
شناسایی و اولویت بندی فرصت ها و چالش های طرح مدرسه قهرمان با روش AHP
Identify and prioritize the opportunities and challenges of champion school plan with the AHP method.
محمد رواسی زاده
m.f.ravasizadeh@gmail.com
1
سید صلاح الدین نقشبندی
salah.naghshbandi@yahoo.com
2
کارشناسی ارشد مدیریت ورزشی دانشگاه آزاد واحد علوم تحقیقات، تهران
عضو هیات علمی واحد علوم و تحقیقات تهران
هدف این مطالعه شناسایی و اولویت بندی فرصت ها و چالش های طرح مدرسه قهرمان با روش AHP است. برای شناسایی فرصت ها و چالش های طرح مدرسه قهرمان در ورزش دانش آموزی، در ابتدا به بررسی اسناد و مدارک موجود، مطالعه مبانی نظری و مصاحبه با خبرگان پرداخته شد و در ادامه برای اولویتبندی عوامل شناسایی شده، از پرسشنامه زوجی بر اساس روش تحلیل سلسله مراتبی استفاده شد. جامعه آماری پژوهش شامل خبرگان حوزه ورزش دانش آموزی بود. یافته های بخش کیفی تحقیق نشان می دهد که چالش های اصلی (به عنوان عوامل اصلی) طرح مدرسه قهرمان شامل عوامل مادی و معنوی، فنی و مدیریتی، قانونی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی است. همچنین، فرصت های اصلی (عوامل کلیدی) شامل عوامل فردی، سازمانی، اجتماعی و اقتصادی می باشد. در مرحله دوم تحقیق، داده های کمی در قالب پرسشنامه های AHP جمع آوری شده و با توجه به فرآیند تجزیه و تحلیل سلسله مراتبی برای اولویت بندی، عوامل اصلی و عوامل فرعی مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد در بخش چالش های مدرسه قهرمان عامل مالی و مادی با وزن نسبی 326/0 و در بخش فرصت ها، عامل اجتماعی با وزن نسبی 413/0، در اولویت اول قرار دارند. به نظر می رسد استفاده از سیستم های هوشمند، تجدید نظر در دستورالعمل های فنی، آموزش مدیران و ذینفعان، پشتیبانی دولت از شرکت ها و مؤسسات حامی ورزش مدارس، برگزاری رقابت ها در قالب قطبی یا لیگ می تواند برای نهادینه سازی طرح مدرسه قهرمان مفید باشد.
The purpose of this study was Identify and prioritize the opportunities and challenges of champion school plan with the AHP method. In order to identify the opportunities and challenges of the champion's school plan in student sport, the study of existing documents, the study of theoretical foundations and interviews with experts will first be examined. In order to prioritize identified factors, a paired questionnaire is proposed based on Hierarchical analysis method was used. The statistical population of the study consisted of experts in the field of student sport. The findings of the qualitative section of the research showed that the main challenges (main factors) include of optimizing the heroic school plan are material and spiritual, technical and managerial, legal, cultural-social and economic factors. Also, the main opportunities (main factors) include of individual, organizational, social and economic factors. In the second stage of the research, quantitative data were collected in the form of AHP questionnaires and analyzed according to the hierarchical analysis process for prioritizing, main factors and sub factors. The results of the Championship School Challenge show that material and financial factors with a relative weight of 0.326 and in the Opportunities section the social factor with the relative weight of 0.413 is most important. It seems that utilizing smart systems, revise the technical instructions, training of managers and stakeholders, government support from companies and institutions supporting sports schools, conducting competitions in polar or league form could be useful to institutionalization of Champion School plan.
https://res.ssrc.ac.ir/article_2070_c9cbcb3117d3b14b5509fb20ac591efa.pdf
طرح مدرسه قهرمان
فرصت ها
چالش ها
تحلیل سلسله مراتبی
champion school
Opportunities
challengesو hierarchical analysis process
per
پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی
وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری
پژوهش در ورزش تربیتی
2538-2721
2538-3388
2020-05-21
8
18
157
178
10.22089/res.2018.6085.1492
2068
Research Paper
بررسی نقش میانجی توانمند سازی روان شناختی در ارتباط بین فضیلت سازمانی با تعهد سازمانی در دبیران تربیت بدنی
The Mediating Role of Psychological Empowerment in the Relationship between Organizational Virtue and Organizational Commitment
نسرین مرادیانی گیلانی
n.moradiany7516@gmail.com
1
شیرین زردشتیان
zardoshtian2014@gmail.com
2
دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت ورزشی، دانشگاه رازی
استادیار مدیریت ورزشی دانشگاه رازی
هدف این تحقیق بررسی نقش میانجی توانمند سازی روان شناختی در ارتباط بین فضیلت سازمانی با تعهد سازمانی در دبیران تربیت بدنی استان کرمانشاه بود. جامعه آماری شامل کلیه معلمان تربیت بدنی استان کرمانشاه (1230 نفر) می باشد ،حجم نمونه 230 نفر می باشد که به روش نمونه گیری خوشه ای- تصادفی انتخاب شدند. ابزار اندازه گیری سه پرسشنامه فضیلت سازمانی کامرون ، بریت و کازا (2004)، توانمندسازی روانشناختی اسپریتزر (1995) و تعهد سازمانی آلن و مایر (1991) می باشد. برای تحلیل داده ها از آمار توصیفی و استنباطی استفاده گردید. تمامی تحلیل ها با استفاده از نرم افزارهای اس پی ای اس19 و لیزرل 54/8 انجام گرفت. یافته های تحقیق نشان داد که فضیلت سازمانی به طور مستقیم و همچنین به واسطه توانمند سازی روانشناختی بر تعهد سازمانی اثرگذار است. به منظور افزایش توانمند سازی روانشناختی و تعهد سازمانی باید اقداماتی را جهت ایجاد و بهبود فضیلت سازمانی هم چون حمایت، رشد و توسعه، دوستی و اعتماد را به کاربست که یکی از این اقدامات میتواند برگزاری دورههای آموزشی برای معلمان ورزش از سوی مدیران مدارس و یا آموزش و پرورش استان ها جهت آشنایی آنان با فضیلت سازمانی و آثار آن باشد.
The aim of this study was to investigate the mediating role of psychological empowerment in the relationship between organizational virtue and organizational commitment among physical education teachers in Kermanshah province. The statistical population included all physical education teachers in Kermanshah province (1230 people). The sample size included 230 people which were selected through cluster-random sampling method. There were three measurement instruments including e Cameron, Britt and Kaza’s organizational virtue questionnaire (2004), spreitzer’s psychological empowerment questionnaire (1995), and Allen & Meyer’s organizational commitment questionnaire (1991). Descriptive and inferential statistics were used in order to analyze the data. All analyses were performed using soft wares including SPSS 19 and Lisrel 8.54. The findings of the research showed that organizational virtue was influenced directly by organizational commitment which was mediated by psychological empowerment. Measures must be taken in order to build and improve the characteristics of organizational virtue such as support, growth and development, friendship and trust which in turn, leads to increasing in the level of the psychological empowerment and organizational commitment. One of these measures could be holding training courses by school principals or provincial education managers for physical education teachers in order to familiarize them with the concept of organizational virtue and its effects.
https://res.ssrc.ac.ir/article_2068_5304b0a5f704919fcd1750bb717546c1.pdf
فضیلت سازمانی
توانمندسازی روانشناختی
تعهد سازمانی
تربیت بدنی
Organizational Virtue
psychological empowerment
organizational commitment
Physical Education
per
پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی
وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری
پژوهش در ورزش تربیتی
2538-2721
2538-3388
2020-05-21
8
18
179
204
10.22089/res.2019.6313.1523
2069
Research Paper
راهبردهای توسعه فعالیت بدنی در سالمندان شهر قم: رویکرد بازاریابی اجتماعی
The Strategies of Development of Physical Activity in the Elderly of Qom city: A Social Marketing Approach
هاجر کریمی
h.karimi.abg@ut.ac.ir
1
علی صابری
ali_saberi1364@yahoo.com
2
قدرت اله باقری
ghbagheri@ut.ac.ir
3
کارشناسی ارشد مدیریت ورزشی، دانشگاه تهران، ایران
استادیار مدیریت ورزشی، دانشگاه تهران، ایران
دانشیار مدیریت ورزشی، دانشگاه تهران، ایران
هدف از این پژوهش شناسایی راهکارهای توسعه فعالیت بدنی در سالمندان شهر قم با رویکرد بازاریابی اجتماعی بود. روش پژوهش ترکیبی از روش کمی و کیفی بود و با توجه به جمعآوری دادههای به شیوه کیفی در مرحله اول و اعتبار سنجی آن در مرحله بعد از نوع آمیخته اکتشافی بود. جامعه آماری در این پژوهش کلیه افراد بالای 50 سال استان قم بودند. روش نمونهگیری در بخش کیفی در این پژوهش در ابتدا به شکل هدفمند و قضاوتی بود و در ادامه بهمنظور جمعآوری اطلاعات از روش نمونهگیری گلوله برفی استفاده شد. در این پژوهش با مصاحبه از 13 نفر از نمونههای موردنظر به اشباع نظری رسیده شد. ابزار گردآوری دادهها در مرحله اول مصاحبه بود و بعد از کدگذاری و شناسایی مضمونها و شاخصها، پرسشنامه تدوین و برای طراحی و اعتباربخشی مدل استفاده گردید. روش نمونه گیری در بخش کمی تصادفی ساده بود . تجزیهوتحلیل داده در قسمت کیفی با استفاده از تحلیل مضمون و در قسمت کمی با استفاده از نرمافزارهای SPSS و LISREL انجام شد. نتایج حاصل از تحلیل مضمون نشان داد که دو مفهوم آمیخته بازاریابی اجتماعی شامل (مکان، قیمت، ترویج، افراد، شرکا، سیاست و خط و مش، سند، لذت و حفاظت) و استراتژیهای بخش بندی، هدف گذاری و موقعیت سازی به عنوان راهبرد های توسعه فعالیت بدنی در سالمندان شناسایی شدند . نتایج حاصل از تحلیل عاملی تأییدی نیز برازش مناسب مدل را در این پژوهش نشان داد.
The purpose of this study was to identify strategies for developing physical activity in the elderly of Qom city with a social marketing approach. The research method was a combination of quantitative and qualitative methods and According to the qualitative data collection in the first stage, and validation of it in the next stage, this research was exploratory blend type. The statistical population of this study was all people over 50 years old in Qom province. The sampling method in the qualitative part of this research was initially purposeful and judgmental and then snowball sampling method was used to collect data. In this study, 13 of the sample were interviewed with theoretical saturation. In the first phase, the data collection tools was interviewed and then with coding and identify themes and indicators, questionnaire codification and was used to design and validate models . The sampling method in the quantity section was random. Data analysis in the qualitative section was performed using thematic analysis and in the quantitative part using SPSS and LISREL software. The results of the thematic analysis showed that the proposed strategies were dominated by two concepts of social marketing mix (location, price, promotion, people, partners, politics, line, mesh, document, pleasure and protection) and STP strategies. The results of confirmatory factor analysis also showed the fitting of the model in this study. According to the results, having marketing and customer-oriented view is necessary for the development of sports in the elderly.
https://res.ssrc.ac.ir/article_2069_00b5d89295acf91eabff0b47b3b7fb92.pdf
آمیخته بازاریابی اجتماعی
تحلیل مضمون
ورزش سالمندی
Social Marketing Mix
Theory Analysis
Elderly Sports