per
پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی
وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری
پژوهش در ورزش تربیتی
2538-2721
2538-3388
2014-03-21
2
6
15
32
188
Research Paper
اولویت بندی موانع کارآفرینی از نظر دانشجویان تربیت بدنی با استفاده از روش TOPSIS
Prioritization of entrepreneurship barriers of physical education students by TOPSIS method
مرجان امینی
1
رحیم جمشیدی
jamshidi.rahim@yahoo.com
2
صدیقه حیدری نژاد
3
دانشگاه شهید چمران اهواز
دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان
دانشگاه شهید چمران اهواز
با توجه به افزایش فارغالتحصیلان دانشگاهی در طی سالهای اخیر و تمایل آنها برای ورود به بازار کار، بعضا مشکلاتی بر سر راه این دانشجویان دیده شده و یا از طریق آنها گزارش میشود. در همین راستا این مطالعه برای بررسی موانع تجربه شده برای ورود به بازار کار توسط دانشجویان تربیت بدنی دانشگاه شهید چمران اهواز طراحی شد. جامعه آماری کلیه دانشجویان دانشکده تربیت بدنی این دانشگاه بود(263 نفر) که بر اساس جدول مورگان 155 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. اطلاعات از طریق پرسشنامه محقق ساخته موانع کارآفرینی جمعآوری شد، روایی صوری و محتوایی پرسشنامه نیز با نظرخواهی از اساتید کارآفرینی و مدیریت ورزشی مورد تایید قرارگرفت. پایایی درونی از طریق آلفای کرونباخ 81/0 محاسبه شد کفایت حجم نمونه نیز از طریق شاخص 78/0KMO= گزارش شد. سپس اطلاعات جعآوری شده از پرسشنامهها با استفاده از روش تحلیلی تاپسیس مورد بررسی قرار گرفت. همچنین از آزمون یومنویتنی نیز برای بررسی اختلاف نظر بین دانشجویان پسر و دختر در خصوص موانع کارآفرینی استفاده شد. یافتهها حاکی از آن بود که بیشترین وزن از نظر دانشجویان به موانع آموزشی و سپس فردی اختصاص یافت. محتوای درسی دانشجویان در دوره تحصیلی و روش تدریس از مهم ترین عواملی بودند که در تحقیق حاضر شناسایی شد. ترس از دست دادن سرمایه اندک خود و نداشتن اعتماد به نفس و عدم احساس حمایت از دانشجویان کارآفرین از دیگر عوامل هستند. به نظر میرسد طراحی دوباره و هدفمند محتوای آموزشی و حمایت ملموس از دانشجویان باعث ترغیب دانشجویان به سمت کارآفرینی خواهد شد.
With rising unemployment levels combined with the loss of job opportunities in the country, it seems likely that entrepreneurship as a career choice in the future could consider; however, university graduates show very little interest in becoming entrepreneurs. The purpose this study was Analysis of barriers experienced by students in physical education Shahid Chamran University was designed. The statistical community of all the university students in physical education was based (263 Person) according to Morgan statistical sample 155 subjects were selected to collect data from a stratified random sampling method was used. The data collected through questionnaires barriers to entrepreneurship and Formal and content validity of the questionnaire was approved with a survey of 12 teachers of faculty of physical Education and Entrepreneurship of Ahwaz University. Internal reliability through Cronbach’s alpha Coefficient was estimated 0.81. Structural reliability was reported 0.78. Were then examined using TOPSIS method. Also Mann-Whitney U Test to assess differences between male and female students was the barriers to entrepreneurship. The findings indicate that Maximum operating weight Education barriers and personal barriers in second place were allocated. Students in course content and teaching methods leave behind were the most important factors. Fear of losing their limited capital and lack of confidence and lack of support for student entrepreneurs is another factor. It seems to redesigns and targeted educational content and tangible support to motivate students towards entrepreneurship will lead to students.
https://res.ssrc.ac.ir/article_188_9581e67614341bc837673b6d97ea09a4.pdf
کارآفرینی
موانع کارآفرینی
دانشجویان تربیت بدنی
روش تاپسیس
Entrepreneurship
Barriers to entrepreneurship
Physical Education Students
TOPSIS method
per
پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی
وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری
پژوهش در ورزش تربیتی
2538-2721
2538-3388
2014-03-21
2
6
33
50
189
Research Paper
طراحی و تبیین مدل حفظ و نگهداری داوطلبان در ورزش دانشجویی: مطالعه موردی داوطلبان ورزشی دانشگاههای دولتی شهر تهران
Designing and providing a model for volunteer retention in student Sports: Case study of sports volunteers of Tehran province universities
معصومه کلاته سیفری
ma.kalateh@gmail.com
1
هاشم کوزه چیان
2
محمد احسانی
3
سید یعقوب حسینی
4
دانشگاه مازندران
دانشگاه تربیت مدرس
دانشگاه تربیت مدرس
دانشگاه خلیج فارس
امروزه اهمیت نیروی داوطلبی بر مدیران سازمانها و رویدادهای ورزشی پوشیده نیست و سازمانهای مختلف در بهخدمتگرفتن نیروهای داوطلبی با یکدیگر رقابت مینمایند. از این رو، مدیران سازمانها با چالشهای مهمی در خصوص حفظ و نگهداری داوطلبان روبرو هستند. هدف از این تحقیق، طراحی و تبیین مدل حفظ و نگهداری داوطلبان در ورزش دانشجویی دانشگاههای دولتی شهر تهران بود. این تحقیق از نوع همبستگی بوده و بهصورت میدانی اجرا شد. جامعهی تحقیق، کلیهی دانشجویانی بودند که با ادارههای تربیت بدنی دانشگاههای دولتی شهر تهران همکاری داشتند (338N=). بهمنظور نمونهگیری از روش نمونهگیری طبقهای تصادفی استفاده شد. با توجه به روش مدلسازی معادلات ساختاری 286 داوطلب بهعنوان نمونه انتخاب شدند. به منظور جمعآوری اطلاعات، محقق از پرسشنامههای توانمندسازی روانی، تعهد سازمانی، پرسشنامهی انگیزش داوطلبان ورزشی، رضایت وظیفهای، جامعهپذیری سازمانی، پرسشنامهی تمایل به ادامهی همکاری داوطلبی و پرسشنامهی خصوصیات جمعیتشناختی استفاده نمود. از آمار توصیفی و مدلیابی معادلات ساختاری برای تجزیه و تحلیل دادهها استفاده شد. نتایج نشان داد که متغیرهای سازمانی توانمندسازی (57/0)، تعهد سازمانی (18/0)، انگیزش (44/0) و رضایت وظیفهای (4/0) بر تمایل به ادامهی همکاری داوطلبان اثر مثبت و معناداری دارند، اما جامعهپذیری تأثیری منفی و معناداری بر تمایل به ادامهی همکاری داوطلبان دارد (92/0-). بهطور کلی متغیرهای سازمانی نقش مهمی در حفظ داوطلبان دارند. مدیران با تکیه بر متغیرهای سازمانی میتوانند بازگشت داوطلبان را تقویت کنند.
Nowadays the importance of voluntary members is revealed for organization's managers and sport events. Various organizations are competing in employing the volunteers. Therefore, managers are facing significant challenges to retention volunteers. The aim of this study was to design and defining a model for volunteers’ retention in student sports of state universities in Tehran. The research is correlational and field study. The population of this study was the whole students that had a corporation with physical education offices of state universities in Tehran (N=338). The stratified random sampling was used. According to the method of structural equations modeling 286 people were chosen as volunteers. In order to collect data, the researcher used psychological empowerment scale (PES), organizational commitment questionnaire (OCQ), questionnaire of volunteer motivation for sport (MVFIS), job satisfaction (JSQ), organizational socialization (OSQ), Questionnaire of intention of sport volunteer questionnaire (ICQ) and demographic characteristics questionnaire. Descriptive statistics and structural equation modeling with emphasis on the AMOS/18 software were used for data analysis. Results showed that the organizational variables of empowerment (0.57), organizational commitment (0.18), motivation (0.44) and job satisfaction (0.4) have a positive and significant effect on intention to continue volunteer work, but socialization has a negative and significant effect (-0.92). Generally, the organizational variables have an important role in retention the volunteers. By relying on the organizational variables, managers could improve the returning of volunteers.
https://res.ssrc.ac.ir/article_189_fbaa1cdc9210eb6ba0616e6e8620ec5e.pdf
توانمندسازی روانی
انگیزش
رضایت وظیفهای
جامعهپذیری سازمانی
psychological empowerment
Motivation
job satisfaction
Organizational Socialization
per
پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی
وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری
پژوهش در ورزش تربیتی
2538-2721
2538-3388
2014-03-21
2
6
51
68
190
Research Paper
مقایسهی ادراک ریسک دانشجویان شرکتکننده در فعالیتهای ورزشی (مطالعۀ موردی :دانشجویان دختر و پسر دانشگاه مازندران )
A comparison of risk perception among participating sports activities students Male and female students’ university of Mazandaran (case study)
فریده علیزاده
f.alizadeh1357@yahoo.com
1
فرزام فرزان
2
سید محمد حسین رضوی
3
کارشناس ارشد مدیریت ورزش
دانشگاه مازندران
دانشگاه مازندران
هدف پژوهش، مقایسۀ ادراک ریسک دانشجویان شرکتکننده درفعالیتهای ورزشی دانشگاه مازندرانبود. این پژوهش ازنوع توصیفی - پیمایشی و شیوۀ جمعآوری اطلاعات میدانی بود.جامعۀ آماری دانشجویان دختر و پسر شرکتکننده درکلاسهای آموزشی، فوق برنامهها و اعضای تیمهای ورزشیبودند که نمونۀ آماری به صورت تمام شمار 901 نفرانتخاب شد. از پرسشنامۀ محققساختهای تحت عنوان ادراک ریسک استفاده شد که روایی آن توسط 11 نفر ازخبرگان وپایایی آن بااستفاده ازروش آلفای کرونباخ 84/0 برآورد گردید. نتایج حاصل از دادههای تحقیق با استفاده از آزمونهای کلموگروف اسمیرنوف و یو- من ویتنی استخراج شد.نتایج آزمون یو من ویتنی نشان داد که بین ادراک ریسک دانشجویان دختر و پسر در شاخصهای هیجانخواهی، ترس از مصدومیت، اعتماد به نفس، تجربه و مهارت تفاوت معناداری وجود دارد. همچنین، بین ادراک ریسک دانشجویان دختر و پسر در تأثیر سابقۀ مصدومیت و سابقهی موفقیت در تکرار فعالیتهای خطرناک اختلاف معناداری مشاهده نشد که خود بیانگر نگرش و ادراک نزدیک دختران و پسران درشاخص های مذکور است. بنابراین، مدیران ورزش برای بقای سازمان خود و همچنین تأمین ایمنی و سلامت ورزشکاران باید به درک طرز تلقی شرکتکنندگان در فعالیتهای ورزشی بپردازند تا از این طریق گامهای مهم و اساسی برای شناسایی ادراک دانشجویان از ریسکهایی که میتواند منجر به عدم مشارکت آنها در فعالیتهای ورزشی گردد، برداشته شود.
The aim study was to compare of risk perception among participating sports activitiesstudents. Samples were selected from a population of university student athletes (girls and boys) participating in educational classes, members of sports teams and athletic programs. The sample size was set up based on all 901 samples in full. Research instrument was a researcher-made questionnaire namely “the Perception of Risk Questionnaire (PRQ)”. Its validity was approved by 11 experts in the field of sport management. Moreover, its reliability was estimated by the Cronbach's alpha of 0.84 in a pilot study. Results from the survey data using Kolmogorov-smirnoff and U-Mann Whitney tests were extracted. The results showed there are significant differences between girls and boys student in risk perception on the criteria of Sensation seeking ,fear of injury, self-confidence and experience. also, no significant difference was observed between girls and boys student on the criteria of injury background Effect and Success Effect in the repetition of risky activities .it indicate the same attitude of boys and girls at the mentioned indexes. Managers of sport organization should be as a perceived attitudes the participants in sports activities, for survival of your organization and also providing safety and health athletes, so this way be removed critical steps to identify the perception student of risk that could leads to lack of their participation in sport activity.
https://res.ssrc.ac.ir/article_190_8a023bad09cd6ca723951584d25d6f86.pdf
ادراک ریسک
ورزشکاران
مصدومیت
دانشگاه مازندران
Risk Perceptions
Athletics
Injury
University of Mazandaran
per
پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی
وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری
پژوهش در ورزش تربیتی
2538-2721
2538-3388
2014-03-21
2
6
69
86
191
Research Paper
تأثیر حاد پروتکلهای مختلف گرمکردن (ماساژ، کشش پویا، حس عمقی) بر توان بیهوازی، چابکی و انعطافپذیری ورزشکاران مرد رشتهی والیبال
Acute effects of different warm up protocols (massage, dynamic stretching and proprioception) on anaerobic power, agility and flexibility in male athletes of volleyball player
محمد ایوبی آواز
1
مرضیه ثاقب جو
m_saghebjoo@birjand.ac.ir
2
سعید ایل بیگی
3
دانشگاه بیرجند
دانشگاه بیرجند
دانشگاه بیرجند
با توجه به اهمیت و نقش گرمکردن، امروزه مربیان روشهای مختلف گرمکردن را جهت بهبود عملکرد ورزشکاران خود انجام میدهند. هدف از پژوهش حاضر، بررسی تأثیر حاد سه پروتکل مختلف گرمکردن (ماساژ، کشش پویا، حس عمقی) بر عوامل منتخبآمادگی جسمانی در مردان رشته والیبال بود. سی و یک ورزشکار مرد رشته والیبال (میانگین سن 7/1 ± 2/21 سال، وزن 9/8 ± 1/72 کیلوگرم، قد 0/5 ± 5/180 سانتیمتر) به صورت تصادفی در 4 گروه ماساژ، کشش پویا، حسی عمقی و کنترل تقسیم شدند. در جلسهی اول، متعاقب5 دقیقه دویدن آهسته، آزمونهای منتخب آمادگی جسمانی (توان بیهوازی، چابکی و انعطافپذیری) در آزمودنیها اندازهگیری شد. در جلسهی دوم، آزمودنیهای سه گروه تجربی (متعاقب 15 دقیقه گرمکردن اختصاصی) و گروه کنترل، آزمونهای آمادگی جسمانی مربوطه را مجدداً انجام دادند. دادههای حاصل با استفاده از آزمون تحلیل واریانس یکطرفه و آزمون تعقیبی توکی تحلیل شدند (05/0P<). نتایج نشان داد در آزمون چابکی، هر سه گروه تجربی نسبت به گروه کنترل بهطور معناداری عملکرد بهتری داشتند (05/0P<) و نتایج گروه حس عمقی بهطور معناداری برتر از گروه کشش و ماساژ بود (001/0P=). نتایج آزمون توان بیهوازی نیز در گروه حس عمقی و ماساژ بهطور معناداری بهتر از گروههای کشش پویا و کنترل بود (05/0P<). ضمن بهبود معنادار انعطافپذیری در گروههای تجربی نسبت به گروه کنترل، نتایج این آزمون نیز در گروه ماساژ نسبت به دیگر گروهها بهطور معناداری بهتر بود (05/0P<). به نظر میرسد استفاده از تمرینات تخصصی گرم کردن حس عمقی و ماساژ، نسبت به سایر روشهای گرمکردن، میتواند باعث بهبود بیشتری در عملکرد ورزشکاران رشتهی والیبال گردد.
Regarding the importance and role of warm up, nowadays, coaches apply various methods to improve the performance of their athletes. The aim of the present study was to investigate the acute effect of three different warm up the protocols (massage, dynamic stretching, proprioception) on selected physical fitness factors in men’s volleyball players. Thirty-one volleyball players (Mean±SD: age 21.2±1.7 yr, weight 72.1±8.9 kg, and height 180.5±5.0 cm), were randomly divided into 4 groups: massage, dynamic stretching, proprioception and control groups. In the first session, following by five minutes of slow running, selected fitness tests (Anaerobic power, agility and flexibility tests) were measured. In the second session, experimental groups (after 15 minutes of specialized warm ups) and control group were performed the selected physical fitness tests. Data were analyzed using one way ANOVA, Tukey's post hoc test with a significant level p
https://res.ssrc.ac.ir/article_191_1572ba02fc30902ee441fac076dbf78f.pdf
ماساژ
کشش پویا
حس عمقی
آمادگی جسمانی
والیبال
Massage
Dynamic stretching
Proprioception
Physical Fitness
Volleyball
per
پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی
وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری
پژوهش در ورزش تربیتی
2538-2721
2538-3388
2014-03-21
2
6
87
112
192
Research Paper
موانع خصوصی سازی امکانات ورزشی دانشگاههای دولتی ایران
The Barriers to the privatization of the sport facilities of the Iranian universities
محمد مصلی نژاد
mosalanejadmohamad@yahoo.com
1
کوروش قهرمان تبریزی
kourosh3795@mail.uk.ac.ir
2
اسماعیل شریفیان
sharifianes@mail.uk.ac.ir
3
دانشگاه شهید باهنر کرمان
دانشگاه شهید باهنر کرمان
دانشگاه شهید باهنر کرمان
هدف از این پژوهش، شناسایی و اولویتبندی موانع خصوصیسازی امکانات ورزشی دانشگاههای دولتی ایران بود که با استفاده از روش پیمایشی به انجام رسید. نمونهی آماری این پژوهش شامل اعضای کمیسیون اقتصادی و کمیسیون اصل 44 مجلس، کارشناسان سازمان خصوصیسازی، اعضای هیئت علمی رشته های اقتصاد و تربیت بدنی دانشگاه های دولتی کشور، اعضای شرکت شهرک های صنعتی، اعضای اتاق بازرگانی استانها و سرمایه گذاران شهرکهای صنعتی بودند که بهصورت هدفمند از اضلاع مثلث خصوصی سازی انتخاب شدند. روشهای کیفی و کمی شامل مطالعۀ ادبیات پژوهش، مصاحبهی عمیق، کدگذاری سیستماتیک، تحلیل عاملی اکتشافی و تحلیل سلسلهمراتبی که به صورت مناسبی با یکدیگر ترکیب شده بودند، فرآیند این پژوهش را تشکیل می دادند. یافته های پژوهش نشان داد که در ضلع نهادهای سیاستگذار و مجری موانع خصوصیسازی امکانات ورزش دانشگاه ها بهترتیب اولویت عبارتند از موانع سیاسی (361/0)، برنامه ریزی ـ راهبردی (226/0)، مدیریتی ـ اجرایی (158/0)، فرهنگی ـ اجتماعی (133/0)، قانونی (090/0)، کلان سرمایه گذاری (055/0)، اقتصادی (052/0) و بازاریابی (025/0). همچنین در ضلع دستگاه واگذارنده موانع شناساییشده به ترتیب اولویت عبارت از موانع برنامه ریزی ـ راهبردی (316/0)، مدیریتی ـ اجرایی (239/0)، سیاسی (197/0)، نوسازی سازمانی (117/0)، فرهنگی ـ اجتماعی (101/0) و فردی (030/0) بودند. در ضلع بخش خصوصی نیز موانع شناساییشده بهترتیب اولویت عبارت از موانع اقتصادی (482/0)، خرد سرمایه گذاری (295/0)، فرهنگی ـ اجتماعی (170/0) و حرفهای ـ تخصصی (053/0) بودند. بنابراین اجرای سیاست خصوصیسازی نیازمند تعیین چشماندازها و ایجاد برنامه های بلندمدت و کوتاه مدت برای دستیابی به آنهاست. تنها در چنین شرایطی است که خصوصی سازی بهعنوان راهکاری اثربخش برای انجام اصلاحات و افزایش بهرهوری امکانات ورزشی دانشگاه ها مطرح خواهد بود.
The purpose of this study was to identify the barriers to the privatization of the sport facilities of the Iranian public universities and prioritization of them, that was conducted the survey method. The statistical sample of this study were members of the parliament economic and 44 principle commission, expert of the privatization organization, faculty member of economic and physical education and sport sciences field of the Iranian public universities, a member of the industrial town company, member of the commercial room's province, and investors that selected by purposeful. Qualitative and quantitative methods such as the study of the literature, Indepth interview, systematic coding, and exploratory factor analysis (EFA) and analytical hierarchy process (AHP) were formed the research process that was properly combined. The results showed that barriers of the privatization of the sport facilities inside of the policy – making and executive is priority order political (0.261), planning – strategic (0.226), management – administrative (0.158), cultural – social (0.133), legal (0.090), macro fund's investment (0.055), economy (0.052) and marketing (0.025). As well as the identified barriers inside of device quitter, are priority order planning - strategic (0.316), management - administrative (0.239), political (0.197), institutional modernization (0.117), cultural – social (0.101) and personal (0.030). Identified barriers inside of the private sector are priority order economic (0.482), micro fund's investment (0.295), cultural – social (0.170) and professional – expertise (0.053). Privatization policy needs to determine vision and creating a long – term and short – term plans to achieve them. The only in situations which privatization will be as an effective strategy for reforms and increasing the productivity of the university sport facilities.
https://res.ssrc.ac.ir/article_192_eca7b1bab00522d4259d846fda092404.pdf
خصوصی سازی
امکانات ورزشی
دانشگاه های دولتی
موانع
Privatization
sport facilities
Universities
Barriers
per
پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی
وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری
پژوهش در ورزش تربیتی
2538-2721
2538-3388
2014-03-21
2
6
113
126
193
Research Paper
رابطه امید و تعهد ورزشی با رضایت ورزشی دانشجویان پسر شرکت کننده در دهمین المپیاد ورزشی دانشجویان پسردانشگاههای علوم پزشکی کشور
The relationship among hope, sport commitment, and sport satisfaction Boys’ students who were participating at the 10th sport Olympiad of medical sciences of universities in Iran
لقمان کشاورز
keshavarzlog@yahoo.com
1
ابوالفضل فراهانی
2
فریبا آقا ملازرندی
3
دانشگاه پیام نور
دانشگاه پیام نور
دانشگاه پیام نور
هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه امید و تعهد ورزشی با رضایت ورزشی دانشجویان ورزشکار پسر شرکت کننده در دهمین المپیاد ورزشی دانشگاههای علوم پزشکی کشور بود. جامعه آماری تحقیق شامل 1001 دانشجوی ورزشکار پسر شرکت کننده در مسابقات بود که بر اساس جدول مورگان 278 آزمودنی به طور تصادفی طبقهای برای نمونه تحقیق انتخاب شدند. برای دستیابی به اهداف تحقیق از پرسشنامه های سنجش امید، تعهد ورزشی و رضایت ورزشی استفاده شد که روایی آنها به تایید متخصصین رسید و پایایی آنها در یک مطالعه مقدماتی به ترتیب 74/0، 76/0 و 79/0 محاسبه شد. برای تحلیل دادهها از روشهای آماری توصیفی و استنباطی از جمله کلموگروف اسمیرنف، آزمون تی تک گروهی، رگرسیون خطی و چندگانه استفاده گردید. نتایج حاکی از ارتباط بین امید با تعهد و رضایت ورزشی دانشجویان بود. دیگر یافته ها نشان داد که بین امید و رضایت ورزشی دانشجویان از طریق تعهد ورزشی ارتباط معناداری وجود دارد. همچنین امید و تعهد ورزشی عامل پیشبینی کننده رضایت ورزشی به شمار میروند. با توجه به ارتباط امید، تعهد و رضایت دانشجویان دانشگاههای علوم پزشکی و نقش مثبت دانشجویان پس از فراغت از تحصیل در سلامت افراد جامعه، برگزاری فعالیتهای مختلف از جمله رویدادهای ورزشی در دوران تحصیل برای تقویت میزان امید، تعهد و رضایت دانشجویان ضروری به نظر میرسد.
The purpose of this research was to investigate the relationship among hope, sport commitment, and sport satisfaction boys’ students who were participating in the 10th sport Olympiad of medical sciences of universities in Iran. Statistical population of this study included 1001 boys’ students that were participating in the mentioned event. On the basis of Morgan table, 278 persons were stratified -randomly selected of research samples. To achieve the research goals, hope, sport commitment, and sport satisfaction questionnaires15 were used. Validity of three questionnaires15 was confirmed by experts and their reliability were studied 30in متخصصین رسید و پایایی آنها در یک مطالعه مقدماتی بina pilot study and calculated as 0.74, 0.76 and 0.79 محاسبه ش respectively. For data analysis the descriptive statistics andهای آمار استنباطی از جمله inferential statistical methods, includingکلموگروف Kolmogorov-- اسمیرنوفSmirnov، t, Single sample T-–استودنت تک نمstudent testای، تجزیه و تحلیل واریانس یکطرفه، LSD, liner regression, and multiple regression استفاده شد were used. Research findings.یافتهRes showed that there are positive significant relationship between hope and sport commitment, and sport satisfaction. There is positive significant relationship between hope and sport satisfaction with sport commitment moderation. Finally hope and sport commitment can be predicted of sport satisfaction. Due to the nature of the relationship between satisfaction, commitment and hope of medical sciences university’s students, and the positive role of students after graduation studying in the health of the population, it seems to be essential to fitted various activities, including sporting events to improve the amount of hope, commitment and satisfaction of the students.
https://res.ssrc.ac.ir/article_193_18e0dc7968581b97881b2086e40a806f.pdf
امید
تعهد ورزشی
رضایت ورزشی
دانشجو
المپیاد ورزشی
Hope
Sport Commitment
Sport satisfaction
Student
Sport Olympiad
per
پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی
وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری
پژوهش در ورزش تربیتی
2538-2721
2538-3388
2014-05-22
2
6
15
28
667
Research Paper
تحلیل و تبین نگرشهای شغلی نیروی انسانی شاغل در دانشکدههای تربیتبدنی کشور
Analysis and explanation of the Job Attitudes among human resource in Department of physical Education
مهدی طالب پور
m.talebpour@yahoo.com
1
محمد غلامپور
gholampourmohamad.2014@gmail.com
2
دانشیار دانشکده تربیت بدنی دانشگاه فردوسی مشهد
دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی دانشکده تربیت بدنی دانشگاه مازندران
هدف این پژوهش تحلیل و تبین نگرش های شغلی نیروی انسانی شاغل در دانشکدههای تربیتبدنی کشور میباشد. این پژوهش از نوع پیمایشی و همبستگی است و به شکل میدانی اجرا شدهاست. جامعه آماری این تحقیق، تمام دانشکدههای تربیت بدنی کشور در سه حوزه مدیریت، کارکنان و اعضاء هیئت علمی میباشند. به منظور نمونهگیری، افراد به صورت تصادفی طبقهای مشخص شدند.به منظور گردآوری اطلاعات از چهار پرسش نامه اطلاعات فردی، رضایت شغلی (JDI)، تعهدسازمانی (OCQ) و دلبستگی شغلی (JIQ)استفادهگردید. این پرسش نامهها برای 231 نفر ارسال، و در مجموع 201 پرسش نامه برگشت داده شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آمار توصیفی (میانگین و انحراف معیار و...) و استنباطی (از ضرایب همبستگی پیرسون و اسپیرمن ،تعیین نرمال بودن داده ها از آزمون کولوموگراف-اسمیرنوفوآنوا جهت تحلیل واریانس) و برای برآورد پایایی پرسش نامهها از ضریب آلفای کرونباخ استفاده گردید. نتایج بدست آمده حاکی از متوسط بودن سطح نگرشهای شغلی در کل نمونه تحت بررسی است. نتایج بررسی نشان میدهد که حوزه مدیریتی در رضایت شغلی و حوزه هیئت علمی در تعهد سازمانی و دلبستگی شغلی ازمیانگین بالاتری برخودار بودند. نتایج تحقیق ارتباط مثبت و همبستگی در سطح معناداری (001/0 >p) بین متغیرهای اصلی تحقیق را نشانداد. برنامهریزان نبایستی صرفاً به نتیجه و نوع رفتار و نحوه برخورد به شاغلان توجه نمایند، بلکه لازم است جهت بهبود رفتارهای سازمانی به شیوهای علمی به بررسی نگرشهای مهم و اثرگذار شغلی بپردازند.
The purpose of the present study is to analyze and explain the Physical Education department personnel’s attitudes toward job.This study is a field study which uses correlational survey as its instrument. The statistic sample includes three groups of personnel, managers and faculty members from all Physical Education Faculties of the country. The individuals have been chosen through stratified random sampling. In order to gather data, four standard questionnaires with high validity and reliability have been used entitled Demographic Information Questionnaire, Job Satisfaction Questionnaire, Organizational Commitment Questionnaire and Job Involvement Questionnaire. These questionnaires were sent to 231 subjects randomly, while 201 of them were returned. For analyzing the data, descriptive statistic (Mean, Standard Deviation, …) and inferential statistic (Spearman and Pearson Correlation Coefficients,…) were used; for investigating the normality of the data, Kolmograph-Smirnof test was used; for analyzing the data variance, ANOVA was applied; and for estimating the reliability of the data, Chorobach alpha coefficient was applied. The research findings obtained from the investigated sample indicate an average level of job attitude. The results show that among the three groups participating in this study, the management group had a higher average in Job Satisfaction while the faculty member group had a higher average in Organizational Commitment and Job Involvement. The results of the present study show that there is a meaningful significance (P<0.01) between the main variables. This study implies that the planners must not solely consider the behavior toward the personnel; on the contrary, they must academically investigate the affective job attitudes to improve the organizational behavior.
https://res.ssrc.ac.ir/article_667_3f605f00dfd9d7d8175a046f82a1af4a.pdf
نگرش شغلی
تعهد سازمانی
رضایت شغلی
دلبستگی شغلی
دانشکده تربیتبدنی
job attitudes
organizational commitment
job satisfaction
Facultie of
Physical Education