%0 Journal Article %T شناسایی راهبرد مدیریت دانش در وزارت ورزش و جوانان با استفاده از رویکرد پویا %J پژوهش در ورزش تربیتی %I پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری %Z 2538-2721 %A مصلحی, لیلا %A گودرزی, محمود %A علی دوست قهفرخی, ابراهیم %A خدیور, آمنه %D 2021 %\ 10/23/2021 %V 9 %N 24 %P 17-42 %! شناسایی راهبرد مدیریت دانش در وزارت ورزش و جوانان با استفاده از رویکرد پویا %K راهبرد %K مدیریت دانش %K وزارت ورزش و جوانان %K سازمان دولتی %K رویکرد پویا %R 10.22089/res.2020.8682.1846 %X یکی از راه­های رسیدن به موفقیت در پیاده­سازی مدیریت دانش، داشتن یک راهبرد مناسب، روشن و برنامه­ریزی شده است؛ اما برای انتخاب راهبرد مناسب، عوامل سازمانی زیادی باید مورد توجه قرار بگیرد و از طرفی وضعیت فرآیندهای خلق و انتشار دانش، تأثیر مستقیمی بر راهبرد انتخابی دارد. لذا پژوهش حاضر با هدف شناسایی راهبرد مدیریت دانش با بهره­گیری از رویکرد پویا در وزارت ورزش و جوانان انجام گردید. پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از لحاظ ماهیت و روش، توصیفی-پیمایشی است. جامعۀ آماری شامل دو بخش بود. بخش اول شامل مدیران و مشاوران خبرۀ وزارت ورزش و جوانان آگاه به حوزه مدیریت دانش و بخش دوم شامل معاونین مدیرکل، رؤسای گروه و رؤسای ادارات در این وزارتخانه بود. نمونۀ آماری در بخش اول به شیوۀ هدفمند و در بخش دوم به شیوۀ کل­شمار گزینش شد. در اولین گام، محدودۀ کلان راهبرد مدیریت دانش در طیفی از سیستم­محور تا انسان­محور مشخص شد. در گام بعدی وضعیت فرآیندهای مدیریت دانش بر اساس مدل نوناکا و تاکوچی ارزیابی گردید و در نهایت راهبرد نهایی، با هدف ایجاد تعادل بین دانش پنهان و آشکار انتخاب شد. از آمار توصیفی و استنباطی شامل آزمون کالموگروف اسمیرنف و تی­تک­نمونه­ای جهت تجزیه و تحلیل داده­ها استفاده شد. بر اساس نتایج به دست آمده، راهبرد سیستم­محور به عنوان راهبرد اصلی و فرآیندهای درونی­سازی و برونی­سازی به عنوان فرآیندهای دارای اولویت شناسایی گردید. در نتیجه تمرکز بر راهبردهای مبتنی بر سیستم­های اطلاعاتی با هدف تقویت تبدیل دانش آشکار به پنهان و بالعکس در وزارت ورزش و جوانان، امری ضروری است %U https://res.ssrc.ac.ir/article_2135_c3099b905a74c444ab93be185fd50ac2.pdf