%0 Journal Article %T طراحی مدل برند شخصی معلمان تربیت بدنی در ایران %J پژوهش در ورزش تربیتی %I پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری %Z 2538-2721 %A رمضانی, فریبرز %A کشتی دار, محمد %A عظیم زاده, مرتضی %A میرزازاده, زهرا سادات %D 2022 %\ 08/23/2022 %V 10 %N 27 %P 51-80 %! طراحی مدل برند شخصی معلمان تربیت بدنی در ایران %K برند شخصی %K معلمان تربیت بدنی %K مؤلفه های برند %K طراحی مدل %R 10.22089/res.2021.10974.2129 %X سند تحول بنیادین آموزش و پرورش از معلم به عنوان اسوه ای امین و مؤثرترین عنصر در تحقق ماموریت های نظام تعلیم و تربیت یاد کرده است. برند شخصی متعالی و هوشمندانه می تواند مزایای حرفه ای زیادی را برای معلمان تربیت بدنی فراهم آورد. هدف از این تحقیق، طراحی مدل برند شخصی معلمان تربیت بدنی در ایران و شناسایی مؤلفه های اثرگذار بر آن بود. این پژوهش از نوع کیفی بود و در آن از رویکرد نظریه داده بنیاد با رهیافت ظاهرشونده، استفاده شد. جامعه آماری این تحقیق شامل کارشناسان، اساتید، خبرگان و متخصصان حوزه تربیت بدنی و ورزش دانش آموزی در نظر گرفته شد. نمونه گیری با استفاده از شیوۀ نمونه گیری گلوله برفی انجام شد و تا رسیدن به اشباع نظری ادامه یافت. گردآوری داده ها با ابزار مصاحبۀ عمیقِ نیمه ساختار یافته صورت گرفت. بر اساس یافته های پژوهش، 62 کد،12 مقوله، 4 بعد و یک پدیده محوری مورد شناسایی قرار گرفت. همچنین یافته های پژوهش نشان داد برند شخصی معلمان تربیت بدنی، از چهار مؤلفه اصلی شامل مؤلفه های فردی، حرفه ای، سازمانی، و کلان محیطی تأثیرپذیری دارد. شخصیت، رفتار و ظاهر، در جنبۀ فردی، مقوله های بنیادین، عمومی و تخصصی در مؤلفۀ حرفه ای، مقوله های درون و برون سازمانی، در بُعد سازمانی و نهایتاً مقوله های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فناوری در مؤلفه های کلان محیطی، عواملی هستند که در برند شخصی معلمان تربیت بدنی اثرگذار هستند. %U https://res.ssrc.ac.ir/article_2617_86f837e0c4c78a049e980ab3f158da02.pdf