پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی
وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری
پژوهش در ورزش تربیتی
2538-2721
2538-3388
2
6
2014
03
21
اولویت بندی موانع کارآفرینی از نظر دانشجویان تربیت بدنی با استفاده از روش TOPSIS
15
32
FA
مرجان
امینی
دانشگاه شهید چمران اهواز
رحیم
جمشیدی
دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان
jamshidi.rahim@yahoo.com
صدیقه
حیدری نژاد
دانشگاه شهید چمران اهواز
با توجه به افزایش فارغالتحصیلان دانشگاهی در طی سالهای اخیر و تمایل آنها برای ورود به بازار کار، بعضا مشکلاتی بر سر راه این دانشجویان دیده شده و یا از طریق آنها گزارش میشود. در همین راستا این مطالعه برای بررسی موانع تجربه شده برای ورود به بازار کار توسط دانشجویان تربیت بدنی دانشگاه شهید چمران اهواز طراحی شد. جامعه آماری کلیه دانشجویان دانشکده تربیت بدنی این دانشگاه بود(263 نفر) که بر اساس جدول مورگان 155 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. اطلاعات از طریق پرسشنامه محقق ساخته موانع کارآفرینی جمعآوری شد، روایی صوری و محتوایی پرسشنامه نیز با نظرخواهی از اساتید کارآفرینی و مدیریت ورزشی مورد تایید قرارگرفت. پایایی درونی از طریق آلفای کرونباخ 81/0 محاسبه شد کفایت حجم نمونه نیز از طریق شاخص 78/0KMO= گزارش شد. سپس اطلاعات جعآوری شده از پرسشنامهها با استفاده از روش تحلیلی تاپسیس مورد بررسی قرار گرفت. همچنین از آزمون یومنویتنی نیز برای بررسی اختلاف نظر بین دانشجویان پسر و دختر در خصوص موانع کارآفرینی استفاده شد. یافتهها حاکی از آن بود که بیشترین وزن از نظر دانشجویان به موانع آموزشی و سپس فردی اختصاص یافت. محتوای درسی دانشجویان در دوره تحصیلی و روش تدریس از مهم ترین عواملی بودند که در تحقیق حاضر شناسایی شد. ترس از دست دادن سرمایه اندک خود و نداشتن اعتماد به نفس و عدم احساس حمایت از دانشجویان کارآفرین از دیگر عوامل هستند. به نظر میرسد طراحی دوباره و هدفمند محتوای آموزشی و حمایت ملموس از دانشجویان باعث ترغیب دانشجویان به سمت کارآفرینی خواهد شد.
کارآفرینی,موانع کارآفرینی,دانشجویان تربیت بدنی,روش تاپسیس
https://res.ssrc.ac.ir/article_188.html
https://res.ssrc.ac.ir/article_188_9581e67614341bc837673b6d97ea09a4.pdf
پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی
وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری
پژوهش در ورزش تربیتی
2538-2721
2538-3388
2
6
2014
03
21
طراحی و تبیین مدل حفظ و نگهداری داوطلبان در ورزش دانشجویی: مطالعه موردی داوطلبان ورزشی دانشگاههای دولتی شهر تهران
33
50
FA
معصومه
کلاته سیفری
دانشگاه مازندران
ma.kalateh@gmail.com
هاشم
کوزه چیان
دانشگاه تربیت مدرس
محمد
احسانی
دانشگاه تربیت مدرس
سید یعقوب
حسینی
دانشگاه خلیج فارس
امروزه اهمیت نیروی داوطلبی بر مدیران سازمانها و رویدادهای ورزشی پوشیده نیست و سازمانهای مختلف در بهخدمتگرفتن نیروهای داوطلبی با یکدیگر رقابت مینمایند. از این رو، مدیران سازمانها با چالشهای مهمی در خصوص حفظ و نگهداری داوطلبان روبرو هستند. هدف از این تحقیق، طراحی و تبیین مدل حفظ و نگهداری داوطلبان در ورزش دانشجویی دانشگاههای دولتی شهر تهران بود. این تحقیق از نوع همبستگی بوده و بهصورت میدانی اجرا شد. جامعهی تحقیق، کلیهی دانشجویانی بودند که با ادارههای تربیت بدنی دانشگاههای دولتی شهر تهران همکاری داشتند (338N=). بهمنظور نمونهگیری از روش نمونهگیری طبقهای تصادفی استفاده شد. با توجه به روش مدلسازی معادلات ساختاری 286 داوطلب بهعنوان نمونه انتخاب شدند. به منظور جمعآوری اطلاعات، محقق از پرسشنامههای توانمندسازی روانی، تعهد سازمانی، پرسشنامهی انگیزش داوطلبان ورزشی، رضایت وظیفهای، جامعهپذیری سازمانی، پرسشنامهی تمایل به ادامهی همکاری داوطلبی و پرسشنامهی خصوصیات جمعیتشناختی استفاده نمود. از آمار توصیفی و مدلیابی معادلات ساختاری برای تجزیه و تحلیل دادهها استفاده شد. نتایج نشان داد که متغیرهای سازمانی توانمندسازی (57/0)، تعهد سازمانی (18/0)، انگیزش (44/0) و رضایت وظیفهای (4/0) بر تمایل به ادامهی همکاری داوطلبان اثر مثبت و معناداری دارند، اما جامعهپذیری تأثیری منفی و معناداری بر تمایل به ادامهی همکاری داوطلبان دارد (92/0-). بهطور کلی متغیرهای سازمانی نقش مهمی در حفظ داوطلبان دارند. مدیران با تکیه بر متغیرهای سازمانی میتوانند بازگشت داوطلبان را تقویت کنند.
توانمندسازی روانی,انگیزش,رضایت وظیفهای,جامعهپذیری سازمانی
https://res.ssrc.ac.ir/article_189.html
https://res.ssrc.ac.ir/article_189_fbaa1cdc9210eb6ba0616e6e8620ec5e.pdf
پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی
وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری
پژوهش در ورزش تربیتی
2538-2721
2538-3388
2
6
2014
03
21
مقایسهی ادراک ریسک دانشجویان شرکتکننده در فعالیتهای ورزشی (مطالعۀ موردی :دانشجویان دختر و پسر دانشگاه مازندران )
51
68
FA
فریده
علیزاده
کارشناس ارشد مدیریت ورزش
f.alizadeh1357@yahoo.com
فرزام
فرزان
دانشگاه مازندران
سید محمد حسین
رضوی
دانشگاه مازندران
هدف پژوهش، مقایسۀ ادراک ریسک دانشجویان شرکتکننده درفعالیتهای ورزشی دانشگاه مازندرانبود. این پژوهش ازنوع توصیفی - پیمایشی و شیوۀ جمعآوری اطلاعات میدانی بود.جامعۀ آماری دانشجویان دختر و پسر شرکتکننده درکلاسهای آموزشی، فوق برنامهها و اعضای تیمهای ورزشیبودند که نمونۀ آماری به صورت تمام شمار 901 نفرانتخاب شد. از پرسشنامۀ محققساختهای تحت عنوان ادراک ریسک استفاده شد که روایی آن توسط 11 نفر ازخبرگان وپایایی آن بااستفاده ازروش آلفای کرونباخ 84/0 برآورد گردید. نتایج حاصل از دادههای تحقیق با استفاده از آزمونهای کلموگروف اسمیرنوف و یو- من ویتنی استخراج شد.نتایج آزمون یو من ویتنی نشان داد که بین ادراک ریسک دانشجویان دختر و پسر در شاخصهای هیجانخواهی، ترس از مصدومیت، اعتماد به نفس، تجربه و مهارت تفاوت معناداری وجود دارد. همچنین، بین ادراک ریسک دانشجویان دختر و پسر در تأثیر سابقۀ مصدومیت و سابقهی موفقیت در تکرار فعالیتهای خطرناک اختلاف معناداری مشاهده نشد که خود بیانگر نگرش و ادراک نزدیک دختران و پسران درشاخص های مذکور است. بنابراین، مدیران ورزش برای بقای سازمان خود و همچنین تأمین ایمنی و سلامت ورزشکاران باید به درک طرز تلقی شرکتکنندگان در فعالیتهای ورزشی بپردازند تا از این طریق گامهای مهم و اساسی برای شناسایی ادراک دانشجویان از ریسکهایی که میتواند منجر به عدم مشارکت آنها در فعالیتهای ورزشی گردد، برداشته شود.
ادراک ریسک,ورزشکاران,مصدومیت,دانشگاه مازندران
https://res.ssrc.ac.ir/article_190.html
https://res.ssrc.ac.ir/article_190_8a023bad09cd6ca723951584d25d6f86.pdf
پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی
وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری
پژوهش در ورزش تربیتی
2538-2721
2538-3388
2
6
2014
03
21
تأثیر حاد پروتکلهای مختلف گرمکردن (ماساژ، کشش پویا، حس عمقی) بر توان بیهوازی، چابکی و انعطافپذیری ورزشکاران مرد رشتهی والیبال
69
86
FA
محمد
ایوبی آواز
دانشگاه بیرجند
مرضیه
ثاقب جو
دانشگاه بیرجند
m_saghebjoo@birjand.ac.ir
سعید
ایل بیگی
دانشگاه بیرجند
با توجه به اهمیت و نقش گرمکردن، امروزه مربیان روشهای مختلف گرمکردن را جهت بهبود عملکرد ورزشکاران خود انجام میدهند. هدف از پژوهش حاضر، بررسی تأثیر حاد سه پروتکل مختلف گرمکردن (ماساژ، کشش پویا، حس عمقی) بر عوامل منتخبآمادگی جسمانی در مردان رشته والیبال بود. سی و یک ورزشکار مرد رشته والیبال (میانگین سن 7/1 ± 2/21 سال، وزن 9/8 ± 1/72 کیلوگرم، قد 0/5 ± 5/180 سانتیمتر) به صورت تصادفی در 4 گروه ماساژ، کشش پویا، حسی عمقی و کنترل تقسیم شدند. در جلسهی اول، متعاقب5 دقیقه دویدن آهسته، آزمونهای منتخب آمادگی جسمانی (توان بیهوازی، چابکی و انعطافپذیری) در آزمودنیها اندازهگیری شد. در جلسهی دوم، آزمودنیهای سه گروه تجربی (متعاقب 15 دقیقه گرمکردن اختصاصی) و گروه کنترل، آزمونهای آمادگی جسمانی مربوطه را مجدداً انجام دادند. دادههای حاصل با استفاده از آزمون تحلیل واریانس یکطرفه و آزمون تعقیبی توکی تحلیل شدند (05/0P<). نتایج نشان داد در آزمون چابکی، هر سه گروه تجربی نسبت به گروه کنترل بهطور معناداری عملکرد بهتری داشتند (05/0P<) و نتایج گروه حس عمقی بهطور معناداری برتر از گروه کشش و ماساژ بود (001/0P=). نتایج آزمون توان بیهوازی نیز در گروه حس عمقی و ماساژ بهطور معناداری بهتر از گروههای کشش پویا و کنترل بود (05/0P<). ضمن بهبود معنادار انعطافپذیری در گروههای تجربی نسبت به گروه کنترل، نتایج این آزمون نیز در گروه ماساژ نسبت به دیگر گروهها بهطور معناداری بهتر بود (05/0P<). به نظر میرسد استفاده از تمرینات تخصصی گرم کردن حس عمقی و ماساژ، نسبت به سایر روشهای گرمکردن، میتواند باعث بهبود بیشتری در عملکرد ورزشکاران رشتهی والیبال گردد.
ماساژ,کشش پویا,حس عمقی,آمادگی جسمانی,والیبال
https://res.ssrc.ac.ir/article_191.html
https://res.ssrc.ac.ir/article_191_1572ba02fc30902ee441fac076dbf78f.pdf
پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی
وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری
پژوهش در ورزش تربیتی
2538-2721
2538-3388
2
6
2014
03
21
موانع خصوصی سازی امکانات ورزشی دانشگاههای دولتی ایران
87
112
FA
محمد
مصلی نژاد
دانشگاه شهید باهنر کرمان
mosalanejadmohamad@yahoo.com
کوروش
قهرمان تبریزی
دانشگاه شهید باهنر کرمان
kourosh3795@mail.uk.ac.ir
اسماعیل
شریفیان
دانشگاه شهید باهنر کرمان
sharifianes@mail.uk.ac.ir
هدف از این پژوهش، شناسایی و اولویتبندی موانع خصوصیسازی امکانات ورزشی دانشگاههای دولتی ایران بود که با استفاده از روش پیمایشی به انجام رسید. نمونهی آماری این پژوهش شامل اعضای کمیسیون اقتصادی و کمیسیون اصل 44 مجلس، کارشناسان سازمان خصوصیسازی، اعضای هیئت علمی رشته های اقتصاد و تربیت بدنی دانشگاه های دولتی کشور، اعضای شرکت شهرک های صنعتی، اعضای اتاق بازرگانی استانها و سرمایه گذاران شهرکهای صنعتی بودند که بهصورت هدفمند از اضلاع مثلث خصوصی سازی انتخاب شدند. روشهای کیفی و کمی شامل مطالعۀ ادبیات پژوهش، مصاحبهی عمیق، کدگذاری سیستماتیک، تحلیل عاملی اکتشافی و تحلیل سلسلهمراتبی که به صورت مناسبی با یکدیگر ترکیب شده بودند، فرآیند این پژوهش را تشکیل می دادند. یافته های پژوهش نشان داد که در ضلع نهادهای سیاستگذار و مجری موانع خصوصیسازی امکانات ورزش دانشگاه ها بهترتیب اولویت عبارتند از موانع سیاسی (361/0)، برنامه ریزی ـ راهبردی (226/0)، مدیریتی ـ اجرایی (158/0)، فرهنگی ـ اجتماعی (133/0)، قانونی (090/0)، کلان سرمایه گذاری (055/0)، اقتصادی (052/0) و بازاریابی (025/0). همچنین در ضلع دستگاه واگذارنده موانع شناساییشده به ترتیب اولویت عبارت از موانع برنامه ریزی ـ راهبردی (316/0)، مدیریتی ـ اجرایی (239/0)، سیاسی (197/0)، نوسازی سازمانی (117/0)، فرهنگی ـ اجتماعی (101/0) و فردی (030/0) بودند. در ضلع بخش خصوصی نیز موانع شناساییشده بهترتیب اولویت عبارت از موانع اقتصادی (482/0)، خرد سرمایه گذاری (295/0)، فرهنگی ـ اجتماعی (170/0) و حرفهای ـ تخصصی (053/0) بودند. بنابراین اجرای سیاست خصوصیسازی نیازمند تعیین چشماندازها و ایجاد برنامه های بلندمدت و کوتاه مدت برای دستیابی به آنهاست. تنها در چنین شرایطی است که خصوصی سازی بهعنوان راهکاری اثربخش برای انجام اصلاحات و افزایش بهرهوری امکانات ورزشی دانشگاه ها مطرح خواهد بود.
خصوصی سازی,امکانات ورزشی,دانشگاه های دولتی,موانع
https://res.ssrc.ac.ir/article_192.html
https://res.ssrc.ac.ir/article_192_eca7b1bab00522d4259d846fda092404.pdf
پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی
وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری
پژوهش در ورزش تربیتی
2538-2721
2538-3388
2
6
2014
03
21
رابطه امید و تعهد ورزشی با رضایت ورزشی دانشجویان پسر شرکت کننده در دهمین المپیاد ورزشی دانشجویان پسردانشگاههای علوم پزشکی کشور
113
126
FA
لقمان
کشاورز
دانشگاه پیام نور
keshavarzlog@yahoo.com
ابوالفضل
فراهانی
دانشگاه پیام نور
فریبا
آقا ملازرندی
دانشگاه پیام نور
هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه امید و تعهد ورزشی با رضایت ورزشی دانشجویان ورزشکار پسر شرکت کننده در دهمین المپیاد ورزشی دانشگاههای علوم پزشکی کشور بود. جامعه آماری تحقیق شامل 1001 دانشجوی ورزشکار پسر شرکت کننده در مسابقات بود که بر اساس جدول مورگان 278 آزمودنی به طور تصادفی طبقهای برای نمونه تحقیق انتخاب شدند. برای دستیابی به اهداف تحقیق از پرسشنامه های سنجش امید، تعهد ورزشی و رضایت ورزشی استفاده شد که روایی آنها به تایید متخصصین رسید و پایایی آنها در یک مطالعه مقدماتی به ترتیب 74/0، 76/0 و 79/0 محاسبه شد. برای تحلیل دادهها از روشهای آماری توصیفی و استنباطی از جمله کلموگروف اسمیرنف، آزمون تی تک گروهی، رگرسیون خطی و چندگانه استفاده گردید. نتایج حاکی از ارتباط بین امید با تعهد و رضایت ورزشی دانشجویان بود. دیگر یافته ها نشان داد که بین امید و رضایت ورزشی دانشجویان از طریق تعهد ورزشی ارتباط معناداری وجود دارد. همچنین امید و تعهد ورزشی عامل پیشبینی کننده رضایت ورزشی به شمار میروند. با توجه به ارتباط امید، تعهد و رضایت دانشجویان دانشگاههای علوم پزشکی و نقش مثبت دانشجویان پس از فراغت از تحصیل در سلامت افراد جامعه، برگزاری فعالیتهای مختلف از جمله رویدادهای ورزشی در دوران تحصیل برای تقویت میزان امید، تعهد و رضایت دانشجویان ضروری به نظر میرسد.
امید,تعهد ورزشی,رضایت ورزشی,دانشجو,المپیاد ورزشی
https://res.ssrc.ac.ir/article_193.html
https://res.ssrc.ac.ir/article_193_18e0dc7968581b97881b2086e40a806f.pdf
پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی
وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری
پژوهش در ورزش تربیتی
2538-2721
2538-3388
2
6
2014
05
22
تحلیل و تبین نگرشهای شغلی نیروی انسانی شاغل در دانشکدههای تربیتبدنی کشور
15
28
FA
مهدی
طالب پور
دانشیار دانشکده تربیت بدنی دانشگاه فردوسی مشهد
m.talebpour@yahoo.com
محمد
غلامپور
دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی دانشکده تربیت بدنی دانشگاه مازندران
gholampourmohamad.2014@gmail.com
<strong>هدف این پژوهش تحلیل و تبین نگرش های شغلی نیروی انسانی شاغل در دانشکدههای تربیتبدنی کشور میباشد. این پژوهش از نوع پیمایشی و همبستگی است و به شکل میدانی اجرا شدهاست. </strong><strong>جامعه آماری این تحقیق، تمام دانشکدههای تربیت بدنی کشور در سه حوزه مدیریت،</strong><strong> کارکنان و اعضاء هیئت علمی </strong><strong>میباشند. به منظور نمونهگیری، افراد به صورت تصادفی طبقهای مشخص شدند.</strong><strong>به منظور گردآوری اطلاعات از چهار پرسش نامه </strong><strong>اطلاعات فردی، رضایت شغلی </strong><strong>(</strong><strong>JDI</strong><strong>)،</strong><strong> تعهدسازمانی</strong><strong> (</strong><strong>OCQ</strong><strong>)</strong><strong> و دلبستگی شغلی</strong><strong> (</strong><strong>JIQ</strong><strong>)</strong><strong>استفادهگردید. این پرسش نامهها برای 231 نفر ارسال، </strong><strong>و </strong><strong>در مجموع 201 پرسش نامه برگشت داده شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آمار توصیفی (میانگین و انحراف معیار و...) و استنباطی </strong><strong>(</strong><strong>از </strong><strong>ضرایب همبستگی پیرسون و اسپیرمن ،تعیین نرمال بودن داده ها از آزمون </strong><strong>کولوموگراف-اسمیرنوف</strong><strong>وآنوا جهت </strong><strong>تحلیل واریانس</strong><strong>) و برای برآورد پایایی پرسش نامهها از ضریب آلفای کرونباخ استفاده گردید. نتایج بدست آمده حاکی از متوسط بودن سطح نگرشهای شغلی در کل نمونه تحت بررسی است. نتایج بررسی نشان میدهد که حوزه مدیریتی در رضایت شغلی و </strong><strong>حوزه هیئت علمی در </strong><strong>تعهد سازمانی و دلبستگی شغلی از</strong><strong>میانگین بالاتری برخودار بودند. نتایج تحقیق ارتباط مثبت و همبستگی در سطح معناداری (001/0 ></strong><strong>p</strong><strong>) بین متغیرهای اصلی تحقیق را نشانداد. </strong><strong>برنامهریزان نبایستی صرفاً به نتیجه و نوع رفتار و نحوه برخورد به شاغلان توجه نمایند، بلکه لازم است جهت بهبود رفتارهای سازمانی به شیوهای علمی به بررسی نگرشهای مهم و اثرگذار شغلی بپردازند.</strong>
نگرش شغلی,تعهد سازمانی,رضایت شغلی,دلبستگی شغلی,دانشکده تربیتبدنی
https://res.ssrc.ac.ir/article_667.html
https://res.ssrc.ac.ir/article_667_3f605f00dfd9d7d8175a046f82a1af4a.pdf