TY - JOUR ID - 2208 TI - تدوین الگوی مفهومی هوشمندسازی هنرستان‌های تربیت‌بدنی با رویکرد مدرسه یادگیرنده و پایدار JO - پژوهش در ورزش تربیتی JA - RES LA - fa SN - 2538-2721 AU - فرضی خالدی, شبنم AU - بهرامی, شهاب AU - یوسفی, بهرام AD - دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه، ایران. AD - استادیار مدیریت ورزشی، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه، ایران AD - دانشیار مدیریت ورزشی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران. Y1 - 2022 PY - 2022 VL - 10 IS - 26 SP - 146 EP - 117 KW - مدیریت آموزشی KW - فناوری آموزشی KW - یادگیرندگی سازمانی KW - پایداری سازمانی KW - دبیرستان ورزش DO - 10.22089/res.2020.8836.1872 N2 - هدف از این پژوهش، تدوین الگوی مفهومی هوشمندسازی هنرستان­های تربیت­بدنی با رویکرد مدرسه یادگیرنده و پایدار بود. روش تحقیق از نوع کیفی با رویکرد اکتشافی سیستماتیک انتخاب شد. جامعۀ آماری شامل دو بخش منابع انسانی (اساتید، معلمان، مدیران و ...) و منابع اطلاعاتی (کتاب­ها، مقالات، اسناد، رسانه­ها، و ...) بود. نمونه­گیری به تعداد قابل کفایت و با روش قضاوتی بر مبنای رسیدن به اشباع نظری انجام شد (18 نفر). ابزار پژوهش شامل مطالعه کتابخانه­ای نظامند و مصاحبه­های اکتشافی ساختارمند بود. روایی ابزار بر اساس اعتبار حقوقی و علمی نمونه، نظر خبرگان و توافق بین مصححان ارزیابی و تأیید گردید. جهت تحلیل یافته­ها از روش کدگذاری مفهومی چندمرحله­ای با رویکرد تحلیل سیستمی استفاده شد. بر اساس نتایج، 79 مؤلفه غربال شده در چهار سطح، 10 منظر و 23 بُعد چارچوب­بندی و کدگذاری شدند. ساختار مدل مفهومی به صورت توالی سطوح مفهومی ظرفیت‌سازی (اکوسیستم دانش­محور)، هوشمندسازی (مدرسه هوشمند)، یادگیرندگی (مدرسه یادگیرنده) و پایداری (مدرسه پایدار) بود. سطح ظرفیت‌سازی شامل دو منظر پیشران‌ها و الزامات نهادی، حمایت‌ها و منابع اکوسیستمی است. هوشمندسازی شامل سه منظر مدیریت فناوری‌محور، زیرساخت ICT هنرستان‌ها و دسترسی به شبکه‌های محیطی است. سطح نیز یادگیرندگی شامل سه منظر قابلیت سیستم آموزشی، سواد فناوری اعضا و محیط یادهی-یادگیری بود. سطح پایداری نیز شامل دو منظر کارکردهای محیطی و بلوغ سازمانی هنرستان­ها است. هوشمندسازی مدارس فرایندی سیستماتیک و چندبعدی است که عناصر آموزشی، مدیریتی، فناوری و رفتاری را در یک سیستم جدید و یادگیرنده یکپارچه می­کند تا به پایدار برسد. مدل ارائه شده می­توان در تحلیل و برنامه­ریزی اجرای الگوی هوشمندسازی برای هنرستان­های تربیت­بدنی مورد استفاده قرار بگیرد. UR - https://res.ssrc.ac.ir/article_2208.html L1 - https://res.ssrc.ac.ir/article_2208_a3ea05063694a3b21852b632b48675c5.pdf ER -