TY - JOUR ID - 2237 TI - الگوی توسعه ورزش تربیتی درآموزش و پرورش در زمان بروز بحران‌های بهداشتی: مطالعه موردی پاندمی کووید ۱۹ JO - پژوهش در ورزش تربیتی JA - RES LA - fa SN - 2538-2721 AU - حمیدی, محسن AU - نجفی جویباری, لیلا AD - تربیت بدنی و علوم ورزشی، پردیس آیت الله طالقانی قم، دانشگاه فرهنگیان AD - تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه تهران، پردیس بین المللی کیش، ایران. Y1 - 2020 PY - 2020 VL - 8 IS - 20 SP - 17 EP - 32 KW - ارتباطات KW - آموزش مجازی KW - الگوی توسعه KW - راهبرد KW - کووید ۱۹ DO - 10.22089/res.2020.9200.1923 N2 - تحقیق حاضر به منظور تدوین الگوی توسعه ورزش تربیتی درآموزش و پرورش در زمان بروز بحران‌های بهداشتی همچون پاندمی کووید ۱۹ انجام گرفت. از نظر روش‌شناسی، از نوع مطالعات آمیخته (کمی و کیفی) است. جامعه آماری شامل خبرگان و متخصصین مدیریت ورزشی آشنا به موضوع ورزش تربیتی در آموزش و پرورش با سابقه شغلی بیش از 10 سال بودند. از روش‌های نمونه‌گیری هدفمند و شاخص اشباع نظری نسبت به نمونه‌گیری اقدام شد و با 18 نفر از کارشناسان و خبرگان به صورت آنلاین و توسط نرم‌افزاهای ارتباطی مصاحبه انجام گرفت. ﺑﺮای ﺑﺮرﺳﻲ رواﻳﻲ در بخش کیفی، تکنیک دلفی سه مرحله‌ای بکار گرفته شد، بدین‌صورت که یافته‌های ﭘﮋوﻫﺶ ﺑﺮای ﻣﺸﺎرﻛﺖ‌ﻛﻨﻨﺪﮔﺎن اراﺋﻪ و ﻣﺘﻦ ﻧﻈﺮﻳﻪ ﺗﻮﺳﻂ آن‌ها و طی سه مرحله ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ و ﻧﻘﻄﻪ ﻧﻈﺮات آن‌ها اﻋﻤﺎل ﺷﺪ. برای تائید ﭘﺎﻳﺎﻳﻲ از روش بازآزمایی استفاده و نتایج نشان داد رابطه درصد توافق درون موضوعی برابر است با 91/0 که مناسب می‌باشد. پس از شناسایی عوامل موثر بر توسعه ورزش تربیتی عوامل در جدولی ماتریسی به‌صورت پرسشنامه تنظیم و در اختیار نمونه تحقیق قرار گرفت و از آنان درخواست شد بر اساس روش آی.اس.ام پرسشنامه‌ها را تکمیل نمایند. برای تعیین روابط علی- معلولی شاخص‌ها، از روش مدل‌سازی ساختاری- تفسیری و از نرم افزار میک‌مک برای ترسیم مدل استفاده شد. در نهایت 7 مقوله عمده شامل نیازسنجی مجدد، تدوین راهبردها، ارتباطات دوسویه، اصلاح فرآیندهای آموزش مجازی، برنامه‌های عملیاتی، استفاده از الگوهای جهانی و عوامل موثر بر توسعه به عنوان شاخص‌های الگوی توسعه ورزش تربیتی درآموزش و پرورش در زمان بروز بحران‌های بهداشتی شناسایی شدند. UR - https://res.ssrc.ac.ir/article_2237.html L1 - https://res.ssrc.ac.ir/article_2237_332ae378a3e3b1d018765529eb4621a8.pdf ER -