2024-03-29T13:28:55Z
https://res.ssrc.ac.ir/?_action=export&rf=summon&issue=118
پژوهش در ورزش تربیتی
2538-2721
2538-2721
1393
3
7
طراحی برنامه راهبردی اداره تربیت بدنی دانشگاه شاهرود
محمود
رمضانی
رضا
اندام
علی اکبر
آقایی
هدف از این پژوهش، طراحی برنامه راهبردی اداره تربیت بدنی دانشگاه شاهرود بود. روش پِوهش توصیفی - تحلیلی است. جامعة آماری پژوهش افراد آگاه به وضعیت اداره تربیت بدنی و ورزش دانشجویی دانشگاه شاهرود بودند. نمونه آماری این تحقیق 35 نفر، شامل معاون دانشجویی دانشگاه، کارکنان اداره تربیتبدنی دانشگاه، اساتید تربیتبدنی و مربیان با سابقه بودند که به طور هدفمند و کل شمار انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از ادبیات پیشینه، اسناد و مدارک، مصاحبه، پرسشنامه، نظرسنجی، جلسات راهبردی و فرمهای تعیین موضوعات استراتژیک استفاده شد. روایی صوری پرسشنامه نهایی SWOT توسط چند تن از اساتید مدیریت ورزش و کارشناسان خبره تأیید و پایایی آن از طریق آلفای کرونباخ (92/0=α) محاسبه و تأیید شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها، علاوه بر شاخص های توصیفی و آزمون فریدمن، از ماتریس ارزیابی عوامل درونی و بیرونی (برای تعیین موقعیت استراتژیک)، تحلیل SWOT و طوفان فکری (برای تعیین استراتژی ها) استفاده شد. یافتههای پژوهش نشان داد این اداره در وضعیت کنونی دارای 8 قوت، 9 ضعف، 7 فرصت و 8 تهدید اساسی است. بر این اساس، به تدوین برنامه استراتژیک اداره تربیتبدنی دانشگاه و موضوعات استراتژیک آن شامل بیانیه رسالت، بیانیه چشمانداز، ارزشهای محوری، اهداف بلندمدت، موقعیت استراتژیک، استراتژیها و برنامههای عملیاتی پرداخته شد. همچنین، تحلیل ماتریس ارزیابی عوامل درونی و بیرونی نشان داد این اداره در جایگاه راهبردی تدافعی (WT) قرار دارد.
دانشگاه شاهرود
تحلیل SWOT
اداره تربیت بدنی
برنامه راهبردی
2015
06
22
15
40
https://res.ssrc.ac.ir/article_414_9a3d544a70459aa40be1cbe8be2135c4.pdf
پژوهش در ورزش تربیتی
2538-2721
2538-2721
1393
3
7
رابطه سبک رهبری خدمتگزار مربیان با اعتماد به مربی و عملکرد تیمهای ورزشی دانشگاهی
سوسن
عشوره
حسن
بحرالعلوم
سید رضا
حسینی نیا
هدف از انجام این پژوهش، بررسی ارتباط بین سبک رهبری خدمتگزار مربیان با اعتماد به مربی و عملکرد ورزشی ادراک شده دانشجویان ورزشکار بود. این پژوهش توصیفی و طرح آن از نوع همبستگی است. جامعۀ آماری آن را کلیه ورزشکاران رشتههای تیمی پسران و دختران (300 نفر) شرکتکننده در مسابقات منطقه 3 دانشگاهی (1392) تشکیل دادند و 220 پرسشنامه برگشت داده شد و به عنوان نمونه مورد تحلیل قرار گرفت. برای گردآوری دادهها از پرسشنامه سبک رهبری خدمتگزار (هامرمایستر و همکاران، 2008)، اعتماد به مربی (ژانگ، 2004) و عملکرد ورزشی ادراک شده تیم (گلن، 2003) استفاده گردید. برای تعیین روایی محتوایی این پرسشنامهها از نظرات 10 تن از اساتید صاحب نظر در این زمینه کمک گرفته شد. پایایی آنها نیز با استفاده از آلفای کرونباخ به ترتیب 94/0، 86/0 و 93/0 محاسبه شد. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از آزمونهای آماری همبستگی پیرسون و تحلیل مسیر استفاده شد. نتایج حاکی از آن بود که از بین زیرمقیاسهای رهبری خدمتگزار، زیرمقیاس خدمترسانی تأثیر مستقیم، مثبت و معناداری بر اعتماد به مربی و عملکرد ورزشی داشت. ضریب تعیین متغیرهای درونزا نشان داد که به ترتیب 74% و 23% از واریانس متغیرهای اعتماد به مربی و عملکرد ورزشی توسط متغیرهای برونزا قابل تبیین است. در نهایت، کلیه شاخصهای مدل برازش مطلوب داشتند. نتایج تحقیق نشان داد ورزشکاران با مربیان دارای سبک رهبری خدمتگزار، سطوح بالاتری از اعتماد را نسبت به مربی نشان میدهند. همچنین این سبک رهبری میتواند موجب بهبود عملکرد ورزشکاران شود.
سبک رهبری
اعتماد به مربی
ورزش دانشگاهی
عملکرد تیمی
2015
06
22
39
56
https://res.ssrc.ac.ir/article_415_3e203979625642b1be4c8de29b0d22c3.pdf
پژوهش در ورزش تربیتی
2538-2721
2538-2721
1393
3
7
بررسی اثر دستکاری حسی و شناختی بر اجرای تکلیف تعادلی پویا
جلال
دهقانی زاده
حسین
صمدی
حسن
محمدزاده
برهان الدین
قاری
هدف از پژوهش حاضر بررسی تاثیر دستکاری حسی و تداخل شناختی بر تکلیف تعادل پویا بود. نمونه تحقیق شامل 60 نفر از دانشجویان رشته تربیت بدنی دانشگاه ارومیه با دامنة سنی 25-19 بود. آزمودنیها بهصورت هدفمند در چهار گروهِ کنترل، اختلال بینای، اختلال حس پیکری و حذف بینایی قرار گرفتند و تکلیف تعادلی را روی دستگاه تعادل سنج پویا، یکبار بدون تکلیف شناختی و یکبار با تکلیف شناختی اجرا نمودند. از آزمون تحلیل واریانس با اندازههای مکرر، تحلیل واریانس یکراهه و آزمون تعقیبی توکی برای تجزیه و تحلیل داده ها استفاده شد. نتایج نشان داد اثر اصلی نوع آزمون و تعامل آن با اثر گروه معنادار است (01/0P≤). به عبارتی تکلیف شناختی ثانویه اثر معناداری بر تعادل پویا دارد. نتایج آزمون تحلیل واریانس یکراهه نیز نشان داد که در هر دو نوع آزمون، بین گروهها تفاوت معنادار وجود دارد (01/0P≤). نهایتاً، نتایج نشان داد تفاوتهای دوتایی بین گروهها به غیر از گروه اختلال بینایی با اختلال حسی وجود دارد (05/0P≤). نتیجه اینکه بارافزایی شناختی میتواند اجرای تکلیف تعادل پویا را دچار اختلال کند. همچنین تکلیف تعادل پویا به اطلاعات حس پیکری و بینایی وابسته است و اختلال در این حسها، موجب کاهش عملکرد بهینه در تکلیف میشود.
دستکاری حسی
تکلیف شناختی ثانویه
تعادل پویا
2015
06
22
57
70
https://res.ssrc.ac.ir/article_416_7cfb4bd44ee661a00188005b7150ebcb.pdf
پژوهش در ورزش تربیتی
2538-2721
2538-2721
1393
3
7
اثر مصرف شیر پس از تمرینات هوازی و مقاومتی بر کاهش وزن دانشجویان دختر
خدیجه
ایران دوست
هدف از تحقیق حاضر، تعیین اثر مصرف شیر پس از تمرینات هوازی و مقاومتی بر کاهش وزن دانشجویان دختر بود. به این منظور، اطلاعات 80 دانشجوی دختر چاق که در آنالیز ترکیب بدن بیش از 10 کیلوگرم اضافه وزن داشتند، جمع¬آوری شد. سپس 40 نفر به صورت تصادفی به 2 گروه (تمرین هوازی+تمرین مقاومتی+مصرف شیر) و (تمرین هوازی+تمرین مقاومتی) تقسیم شدند که 30 نفر تا انتهای تحقیق حضور داشتند. آزمودنی¬ها بلافاصله و یک ساعت پس از اجرای تمرین هوازی و مقاومتی شیر مصرف کردند. پروتکل تمرینی به مدت 6 هفته، 3 روز در هفته به شکل تمرینات هوازی و مقاومتی با وزنه اجرا شد. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از آزمون t مستقل بعد از 6 هفته تمرینات مقاومتی و هوازی نشان داد که در گروه تمرین و مصرف شیر نسبت گروه تمرین بدون مصرف شیر به طور معناداری کاهش شاخص¬های مربوط به کاهش وزن از جمله درصد چربی بدن (04/0=p)، وزن کل چربی بدن (03/0=p)، نسبت دور کمر به لگن (03/0=p)، و همین¬طور افزایش وزن عضله (002/0=p) در بدن مشاهده شده است. بنابراین به نظر می¬رسد یک دوره تمرین مقاومتی- هوازی همراه با مصرف شیر، موجب بهبود وضعیت ترکیب بدن می¬شود که در نتیجه ارتقاء شاخص¬های سلامت جسم را به همراه خواهد داشت.
فعالیت هوازی
تمرینات مقاومتی
مصرف شیر
ترکیب بدن
2015
06
22
71
82
https://res.ssrc.ac.ir/article_417_ef54d559f4dd52f49ede9288263b50c7.pdf
پژوهش در ورزش تربیتی
2538-2721
2538-2721
1393
3
7
ویژگی های روانسنجی و هنجاریابی نسخة فارسی مقیاس سرسختی ذهنی (MTS) در دانشجویان ورزشکار
ولی اله
کاشانی
هاجر
شیری
حمیده
معناصری
سرسختی ذهنی به تمرکز درونی و تعهد به منظور چیره شدن در رقابت هنگام مواجهه با مشکلات اشاره می کند و یکی از مهمترین عاملهای روانشناختی برای تعیین موفقیت فرد در ورزش است. هدف از پژوهش حاضر، تعیین روایی و پایایی نسخۀ فارسی مقیاس سرسختی ذهنی بود تا بتوان سرسختی ذهنی دانشجویان ورزشکار را ارزیابی کرد. بدین منظور 227 دانشجوی ورزشکار در رشتههای مختلف ورزشی به صورت تصادفی انتخاب شدند و نسخۀ فارسی مقیاس سرسختیذهنی را تکمیل کردند. روش اجرا بدین شکل بود که ابتدا با استفاده از روش ترجمه باز ترجمه شد و روایی صوری و صحت ترجمة نسخة فارسی پرسشنامه تأیید شد. در ادامه برای تعیین روایی سازه پرسشنامه از تحلیل عامل تأییدی مبتنی بر مدلیابی معادلات ساختاری، برای تعیین همسانی درونی از ضریب آلفای کرونباخ و برای پایایی زمانی سؤالات، از همبستگی درون طبقهای در روش آزمون- آزمون مجدد استفاده شد. نتایج پژوهش نشان دهندة برازش مطلوب مدل مقیاس سرسختیذهنی است. شاخصهای برازندگی، همسانی درونی (87/0) و پایایی زمانی (85/0) از مقادیر قابل قبولی برخوردار بودند. علاوه براین نتایج از ساختار تک عاملی و 11 سؤالی مقیاس حمایت میکند. بنابراین نسخة فارسی مقیاس سرسختیذهنی از روایی و پایایی قابل قبولی در بین دانشجویان ورزشکار برخوردار است و میتوان از آن به عنوان ابزاری روا و پایا جهت ارزیابی سرسختیذهنی دانشجویان ورزشکار در ایران استفاده نمود.
سرسختی ذهنی
دانشجویان ورزشکار
روایی سازه
پایایی درونی
پایایی زمانی
2014
09
23
83
98
https://res.ssrc.ac.ir/article_418_bcd9a05574c84da0e60c94bbfc2f84f3.pdf
پژوهش در ورزش تربیتی
2538-2721
2538-2721
1393
3
7
مطالعه انگیزههای فعالیت بدنیِ جامعه دانشگاهی ایران
رسول
فرجی
حجت اله
لطیفی
منیژه
منصور صادقی
شناخت انگیزههای ورزش و فعالیت بدنی در افراد و گروههای مختلف به برنامهریزان کمک خواهد کرد تا تدابیرلازمبرایرفعموانع و ایجاد انگیزه، جهت انجام این گونه فعالیتها را اتخاذ نمایند. بنابراین، هدف این پژوهش نیز مطالعه انگیزههای فعالیت بدنی در جامعه دانشگاهی ایران به منظور توسعه ورزش همگانی دانشگاهها و ارائه الگوی مناسب بود. این پژوهش توصیفی بوده و نمونهای متشکل از اعضای هیئت علمی، کارکنان و دانشجویان دانشگاههای سراسری ایران (779=n) به پرسشنامه محقق ساخته انگیزههای فعالیت بدنی پاسخ دادند. دادههای حاصل از پرسشنامه 30 گویهای انگیزههای فعالیت بدنی دانشگاهیان، تحلیل عاملی اکتشافی شده و 29 گویه با داشتن بار عاملی مناسب در پنج عامل پیشرفت و موفقیت، فواید فیزیولوژیک، تعامل اجتماعی، علاقه به فعالیتبدنی و بهداشت و سلامتی طبقه بندی شدند. در تحلیل عاملی تأییدی دادهها، عامل پیشرفت و موفقیت بیشترین ارتباط را با انگیزههای فعالیت بدنی دانشگاهیان داشت (92/0=بارعاملی). تعامل اجتماعی نیز با داشتن کمترین بار عاملی (68/0) در ردۀ آخر قرار گرفت. به نظر میرسد آشنایی مسئولان ورزش دانشگاهها با عوامل انگیزشی شناسایی شده در این پژوهش و نیز بهکارگیری راهکارهای ارائه شده بتواند زمینه مناسبی جهت ایجاد انگیزه فعالیتهای بدنی و مشارکت ورزشی دانشگاهیان ایران را فراهم کرده و نیز موجب جهت دهی بهتر منابع مالی در این بخش شود.
انگیزه
جامعه دانشگاهی
فعالیت بدنی
ورزش همگانی
2015
06
22
99
115
https://res.ssrc.ac.ir/article_419_f036c7abde9105f930db44f163d3961e.pdf