2024-03-28T17:33:16Z
https://res.ssrc.ac.ir/?_action=export&rf=summon&issue=280
پژوهش در ورزش تربیتی
2538-2721
2538-2721
1399
8
19
تدوین برنامه راهبردی پایش تندرستی و فعالیت بدنی دانشجویان دانشگاه های دولتی ایران
رضا
قراخانلو
محمدحسین
قربانی
مهدی
بیاتی
امیر
شمس
هدف از پژوهش حاضر، تدوین برنامه راهبردی پایش تندرستی و فعالیت بدنی دانشجویان کشور بوده است. این پژوهش، از نوع تحقیقات آمیخته (کیفی-کمی) است و به شکل میدانی اجرا شده است. جامعه آماری پژوهش را از یک سو تمامی دانشگاه های دولتی سراسر کشور و از سویی دیگر، تمامی خبرگان حوزه ورزش دانشجویی و پایش سلامت و تندرستی دانشجویان تشکیل داده است. جهت گردآوری داده ها در بخش کیفی از مصاحبه های نیمه ساختار یافته با 20 نفر از نخبگان بهره گرفته شد و در بخش کمی، نمونه شامل 39 نفر از نخبگان و ناظران مراکز تندرستی و مشاوره ورزشی دانشگاه ها بوده است. بر طبق یافته ها، ماموریت نظام پایش تندرستی و فعالیت بدنی دانشجویان کشور شامل «سیاستگذاری، برنامه ریزی و اجرای پایش سلامت دانشجویان، ارائه مشاوره ورزشی و برنامه های تمرینی و اصلاحی در جهت توسعه تندرستی، سلامت جسمانی و ارتقای کیفیت زندگی دانشجویان کشور و توسعه دانش و حساسیت آنها نسبت به حفظ و ارتقای تندرستی» و چشم انداز را «دانشجوی ایرانی: تندرست و شاداب» در نظر گرفته شد و ارزش های محوری شامل «تندرستی، نشاط و شادابی، فعالیت بدنی، تناسب اندام، اشتغال و خودکفایی در نظر گرفته شد. علاوه بر این، تعداد 20 نقطه ضعف، 11 قوت، 12 تهدید و 15 فرصت شناسایی گردید. برنامه مستخرج از این پژوهش، میتواند به عنوان یک طرح کلی و چارچوب راهنما در راستای پایش و توسعه تندرستی و آمادگی جسمانی دانشجویان کشور مورد اجرا قرار گیرد.
برنامه راهبردی
دانشجو
تندرستی
فعالیتبدنی
پایش
2020
08
22
17
38
https://res.ssrc.ac.ir/article_2001_337645ccf6d91f2a4a845ea35bf14255.pdf
پژوهش در ورزش تربیتی
2538-2721
2538-2721
1399
8
19
تحلیل محیطی و تدوین راهبردهای توسعة ورزش دانشجویی
شمس الدین
رضایی
منیژه
تراوش
هدف این پژوهش، طراحی و تدوین برنامۀ استراتژیک توسعۀ ورزش تربیتی دانشگاه ایلام با استفاده از مدل سوات و ماتریس برنامهریزی استراتژیک کمی بود. روش پژوهش از نوع پژوهشهای توصیفی- تحلیلی و کاربردی است. جامعة آماری آن شامل مربیان، مسئولان کمیتههای مختلف ورزش دانشجویی، مدیران، کارشناسان، دانشجویان فعال در ورزش و اساتید گروه علوم ورزشی دانشگاه جمعاً به تعداد 68 نفر میباشند. برای تعیین نمونه پژوهش از نمونهگیری تمام شمار استفاده شد و تمامی جامعه به مثابه نمونه انتخاب شدند. ابزار پژوهش مصاحبه و پرسشنامههای محققساخته براساس مطالعه اکتشافی و بازنویسی از مبانی و مطالعات مشابه بود که روایی محتوایی آنها براساس نظر متخصصان و با پایایی آلفای کرونباخ 92/0 تأیید شد. از آزمون فریدمن، روش وزندهی، ماتریس ارزیابی عوامل درونی و بیرونی و ماتریس داخلی و خارجی جهت تحلیل یافتهها استفاده شد. تحلیل دادهها منجر به شناسایی 10 نقطه قوت، 10 نقطه ضعف، 10 فرصت، 11تهدید و 19 استراتژی (5 استراتژی تهاجمی، 5 استراتژی محافظهکارانه، 4 استراتژی رقابتی و 5 استراتژی تدافعی) گردید. همچنین براساس ماتریس عوامل درونی (48/2) و عوامل بیرونی (53/2) وضعیت راهبردی ورزش تربیتی دانشگاه ایلام در منطقه محافظهکارانه قرار دارد. نتایج تحلیل سوات نشان میدهد که ضعفها بر قوتها و فرصتها بر تهدیدها غلبه دارد؛ بنابراین بایستی از استراتژیهای ثبات (شامل نگهداری و حمایت درونی) استفاده شود.
برنامة استراتژیک
ورزش تربیتی
عوامل داخلی و خارجی
2020
08
22
39
66
https://res.ssrc.ac.ir/article_1878_57baef13d68631e2979833ab9a9e09c4.pdf
پژوهش در ورزش تربیتی
2538-2721
2538-2721
1399
8
19
شناسایی و ارزیابی شایستگیهای کانونی شغلی دانشجویان و دانش آموختگان تربیت بدنی و علوم ورزشی*
سید محمد حسین
رضوی
محمد رضا
برومند
عادله
عظیمی دلارستاقی
اعظم
فضلی درزی
هدف از پژوهش حاضر، شناسایی و ارزیابی شایستگیهای کانونی شغلی دانشجویان و دانش آموختگان تربیت بدنی و علوم ورزشی بود. این تحقیق از نظر هدف کاربردی و از نظر روش سندی- تحلیلی و پیمایشی بود، زیرا با بررسی ادبیات تحقیق همراه با مصاحبه، ابتدا فهرستی از مهمترین شایستگیهای کانونی شغلی دانشجویان و دانش آموختگان تربیت بدنی و علوم ورزشی شناسایی و سپس به روش دلفی پالایش و نهایتا از طریق تحلیل عاملی تاییدی، فهرست نهایی مورد تایید قرار گرفت. در مرحله آخر از پرسشنامه محقق ساخته برای بررسی وضعیت هر یک از مولفه ها و متغیرهای اصلی سازه استفاده شد. جامعه آماری پژوهش حاضر را کلیه دانشجویان و دانش آموختگان رشته تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه های دولتی شهر تهران تشکیل می دادند که بر اساس جدول تعیین حجم نمونه آماری مورگان و همکاران، بیشترین تعداد نمونه به میزان 384 نفر ملاک عمل قرار گرفت و نهایتا 350 پرسشنامه غیر مخدوش به دست آمد. جهت انجام محاسبات آماری از نرمافزارهای «لیزرل» و«اس.پی.اس.اس» استفاده شد و نتایج نشان داد که وضعیت شایستگی های کانونی شغلی دانشجویان و دانش آموختگان رشته تربیت بدنی و علوم ورزشی کشور به طور معنی داری در وضعیت پایین تر از حد مطلوب قرار داشته است. بنابراین لازم است تا با افزایش مهارت های عمومی و پایه ای در کنار توانمندی های تخصصی و فنی، این امکان برای دانشجویان و دانش آموختگان رشته تحصیلی تربیت بدنی و علوم ورزشی فراهم گردد تا در بازار کار به گونه ای موفق تر نسبت به سایرین رقابت نمایند.
شایستگی های کانونی
اشتغال
دانشجو
دانش آموخته
تربیت بدنی و علوم ورزشی
2020
08
22
67
90
https://res.ssrc.ac.ir/article_1832_0f14f90062576b71b3c83f2af97cb87c.pdf
پژوهش در ورزش تربیتی
2538-2721
2538-2721
1399
8
19
چگونه جدیت در اوقات فراغت بر دلبستگی مکانی ورزشکاران غیر حرفه ای تاثیر می گذارد؟
کلثوم
حیدری
صدیقه
حیدری نژاد
مرجان
صفاری
امین
خطیبی
هدف تحقیق حاضر تعیین تاثیر اوقاتفراغت جدی بر دلبستگی-مکانی ورزشکاران آماتور بود. روشتحقیق از منظر هدف، کاربردی و از حیث نحوهی گردآوری دادهها همبستگی و با مدلسازی معادلات ساختاری انجام شد. جامعه آماری پژوهش، تمام ورزشکاران آماتور مجموعه فرهنگی ورزشی انقلاب بودند که سابقه عضویت حداقل 6 ماه را داشتند. جهت تعیین حجم نمونه براساس اهداف و فرضیات تحقیق، از نرم افزار PASS استفاده شد، به روش نمونهگیری در دسترس پرسشنامهها بصورت داوطلبانه در میان نمونه توزیع گردید، در نهایت تعداد 334 پرسشنامه برای تحلیل آماری مورد استفاده قرار گرفت. ابزار جمع آوری داده ها شامل دو پرسشنامه استاندارد، اوقاتفراغت جدی گولد و همکاران (2008) و پرسشنامه دلبستگیمکانی کایل و همکاران (2005) بود، در یک مطالعه مقدماتی ضریب آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی پرسشنامهها 951/0 محاسبه شد. بهمنظور تجزیه و تحلیل دادهها از روشهای آمار توصیفی و استنباطی با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 23 و Smart PLSنسخه 3 بهره گرفته شد. یافتهها نشان داد 21 درصد از تغییرات دلبستگیمکانی از طریق اوقاتفراغت جدی قابل تبیین است. همچنین مدل معادلات ساختاری تاثیر اوقات-فراغت جدی بر دلبستگیمکانی ورزشکاران آماتور از برازش کافی برخوردار بود (059/0 SRMR). یافتههای این تحقیق نشان داد؛ جدیت در اوقاتفراغت منجر به دلبستگیمکانی ورزشکاران آماتور می-شود و میتواند مشارکت در فعالیتهای جسمانی را افزایش دهد؛ به عبارت دیگر، یکی از شیوههای تاثیر بر انتخابهای رفتار فراغتی مردم استفاده از پیگیری نظاممند اوقاتفراغت و ایجاد دلبستگی به اماکن ورزشی تفریحی است.
رفتار فراغتی
اوقات فراغت جدی
دلبستگی مکانی
ورزشکاران آماتور
2020
08
22
91
114
https://res.ssrc.ac.ir/article_1820_0202f07a14b644a87411b9dda2b1bb0b.pdf
پژوهش در ورزش تربیتی
2538-2721
2538-2721
1399
8
19
تدوین مدل ارتباطی فرهنگ سازمانی و اثربخشی مدیریت دانش با نقش واسطهای هوش سازمانی (مورد مطالعه: دبیران تربیتبدنی)
سلمان
جعفری
مهرداد
محرم زاده
عباس
صادقپور
تحقیق حاضر با هدف تدوین مدل ارتباطی فرهنگ سازمانی و اثربخشی مدیریت دانش با نقش واسطهای هوش سازمانی(مورد مطالعه: دبیران تربیت بدنی استان آذربایجانشرقی) انجام شد. روش تحقیق از نوع توصیفی - همبستگی بود و جامعه آماری پژوهش را کلیه دبیران تربیتبدنی استان آذربایجانشرقی در سال 1398 ـ 1397 که تعداد آن تقریبا1312 نفر(635 نفر زن و 677 نفر مرد) میباشد، تشکیل میدادند. نمونه آماری با توجه به جدول مورگان 302 نفر تعیین گردید که با روش نمونهگیری تصادفی خوشهای از شهرستانهای مختلف استان تعیین شد. برای گردآوری دادهها از سه پرسشنامه فرهنگ سازمانی کامرون و کوین(2006)، پرسشنامه مدیریت دانش رنجبر(1388) و پرسشنامه هوش سازمانی آلبرخت(2003) استفاده گردید. برای تحلیل دادهها از روشهای آماری توصیفی، تحلیل واریانس اندازهگیریهای مکرر و مدل معادلات ساختاری استفاده شد. نتایج نشان داد که بین فرهنگسازمانی، اثربخشی مدیریت دانش و هوش سازمانی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد و هوش سازمانی نقش واسطهگری را بین فرهنگسازمانی و اثربخشی مدیریت دانش ایفا مینماید. بر اساس یافتههای پژوهش برای موفقیت بیشتر دبیران تربیتبدنی استان آذربایجانشرقی در آموزش و پرورش، باید به فاکتورهای فرهنگ سازمانی، اثر بخشی مدیریت دانش و هوش سازمانی و مدل ارتباطی آنها توجه بیشتری شود.
فرهنگسازمانی
مدیریت دانش
هوش سازمانی
دبیران تربیت بدنی
2020
08
22
115
140
https://res.ssrc.ac.ir/article_1890_2af2100325e6d3fa2f98ea3bdb1a139a.pdf
پژوهش در ورزش تربیتی
2538-2721
2538-2721
1399
8
19
شناسایی مولفههای اخلاقی کشتیگیر ایرانی
محمد صادق
افروزه
داود
عسگرپور
ورزش با رویکرد اخلاق در جامعه امروزه از ضروریات است که می تواند ضامن بقا و توسعه روزافزون آن گردد. با توجه به خصوصیات پهلوانی ورزش کشتی در ایران هدف این تحقیق شناسایی مولفههای اخلاق کشتیگیر ایرانی بود. این تحقیق ترکیبی و جامعه آماری آن در دو طیف نخبگان و در مرحله بعد کشتی گیران بودند که نخبگان به صورت هدفمند و کشتی گیران به صورت تصادفی انتخاب شدند. ابزار تحقیق شامل پرسشنامه حاصل از روش دلفی با نخبگان بود که با روایی و پایایی مناسب توسط نمونه های آماری تکمیل و داده ها توسط نرم افزار اس پی اس اس و لیزرل تحلیل گردید. نتایج نشان داد که اخلاق در یک کشتی گیر ایرانی میتواند شامل چهار مولفه احترام به خود، حریف، کشتی و جامعه باشد. همچنین احترام به خود شامل دوپینگ، بهداشت بدن، سلامت روح، احترام به حریف شامل مصافحه، صبوری و مراعات، احترام به کشتی شامل مرشد شناسی، فلسفه محوری، قانون مندی و احترام به جامعه شامل هواداران، آشنایی با رسانه و کمکهای محلی بود. بنابراین طیف وسیعی از اخلاقیات در گذر زمان میتواند در یک ورزشکار متجلی گردد که بنابر نسبی و یا مطلق بودن شاخصهای اخلاقی و عرفی وجود و یا عدم وجود آن را در گذر زمان و مکان میتوان بررسی کرد.
احترام به جامعه
احترام به حریف
احترام به خود
اخلاق
کشتیگیر
2020
08
22
141
162
https://res.ssrc.ac.ir/article_1825_28d5a1fe3f8700c2a95e506a3d18131d.pdf
پژوهش در ورزش تربیتی
2538-2721
2538-2721
1399
8
19
تحلیل مدل ارتباطی هویت، اصالت، عشق و قدرت اجتماعی برند المپیادهای ورزشی دانشجویان
محمد
کشتی دار
داود
مودی
نازنین
قاسمی
هدف از پژوهش حاضر، بررسی تحلیل مدل ارتباطی هویت ، اصالت، عشق و قدرت اجتماعی برند المپیادهای ورزشی دانشجویان دختر بود. روش تحقیق از نوع توصیفی – همبستگی بود. جامعه آماری این تحقیق را کلیه دانشجویان ورزشکار شرکتکننده در چهاردهمین المپیاد ورزشی دانشجویان دختر کشور به تعداد 2000 نفر تشکیل دادند؛ که نمونه بهصورت خوشهای چند مرحله تصادفی و با استفاده از جدول مورگان از بین دانشجویان به تعداد 320 نفر انتخاب گردید. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه های استاندارد هویت برند میل و اشفورس (1992)؛ عشق به برند آلبرت (2010)؛ اصالت برند کادیرو (2010) و پرسشنامه قدرت اجتماعی برند کرسنو و همکاران (2009) بود. روایی پرسشنامهها به تأیید 10 نفر از خبرگان ورزشی رسید و پایایی آنها در یک آزمون مقدماتی با 30 آزمودنی و با آلفای کرونباخ برای پرسشنامه هویت برند(79/0 )، عشق به برند (84/0)، اصالت برند (94/0 ) و قدرت اجتماعی برند (80/0) محاسبه شد. برای تجزیهوتحلیل نتایج دادهها از آزمون های کلموگروف-اسمیرنف و معادلات ساختاری با نرمافزار اس.پی.اس.اس، آموس نسخه 22 استفاده شد. نتایج تحقیق نشان داد که هویت و اصالت برند تأثیر معناداری در عشق به برند و قدرت اجتماعی برند المپیادهای ورزشی دارند. از اینرو ایجاد برند باریشهی قوی زمینه احساسات شدید را به وجود آورده و قدرت اجتماعی آن افزایش میابد.
هویت برند
عشق به برند
اصالت برند
قدرت اجتماعی برند
المپیادهای ورزشی
2020
08
22
163
178
https://res.ssrc.ac.ir/article_1817_009f2868a87fe9315368c36091782189.pdf
پژوهش در ورزش تربیتی
2538-2721
2538-2721
1399
8
19
تحلیل روند تحولات مدیریتی و ساختاری در تربیتبدنی و ورزش دانش آموزی کشور (از 1357 تا 1397)
سهیل
سمیعی
فرشاد
تجاری
زینت
نیک آئین
هدف از انجام این پژوهش بررسی و تحلیل روند تحولات مدیریت ورزش دانش آموزی کشور (از سال 1357 تا 1397) بود. روش تحقیق از نوع تحقیقات تاریخی مبتنی بر تحلیل محتوا است. جامعه آماری شامل کلیه شواهد و منابع اطلاعاتی مربوط به مدیریت در ورزش دانش آموزی بود. نمونه آماری به روش هدفمند و دردسترس (از بین مقالات، کتابها، اسناد و گزارش-های اجرایی، صفحات رسانهای) انتخاب گردید. ابزار پژوهش مطالعه کتابخانهای نظامند با استفاده از روش فیش برداری بود. روایی ابزار و چارچوب پژوهش با استفاده از نظر متخصصان ارزیابی و تایید گردید. روند تاریخی مدیریت ورزشی دانش آموزی از چند منظر مورد بررسی قرار گرفت. ابتدا حوزههای مدیریتی شامل مدیریت راهبردی و اجرایی، مدیریت رویداد و مشارکت، مدیریت منابع مالی و فیزیکی، مدیریت منابع انسانی و ذینفعان و مدیریت آموزشی و علمی تعیین شد. سپس این حوزهها با دورههای زمانی و برنامههای ملی توسعه تطبیق داده شد. بررسی روند تحولات طی شده براساس مقایسه دو حالت سیاست-گذاری و عملکرد بود. پس از شناسایی جهتگیریهای کلی، چالشهای جاری و قابلیتهای کسب شده در طی دوره زمانی شناسایی شد. به صورت کلی پژوهش نشان میدهد که تحولات مدیریتی در تربیتبدنی مدارس و ورزش دانش آموزی از خطمشی پایدار پیروی نکرده و بیشتر تابعی از تحولات ساختاری آموزش و پرورش بوده است. از این رو لازم است تا در تقسیم کار بین بخشی و نحوی مشارکت ذینفعان و متولیان حوزه ورزش دانش آموزی بازنگری شود.
ورزش پرورشی
مدیریت ورزشی
تحلیل تاریخی
برنامههای توسعه
2020
08
22
179
200
https://res.ssrc.ac.ir/article_1828_c242847645dbde7f30a9e8d2e6a2757d.pdf