2024-03-29T17:56:01Z
https://res.ssrc.ac.ir/?_action=export&rf=summon&issue=287
پژوهش در ورزش تربیتی
2538-2721
2538-2721
1399
8
20
الگوی توسعه ورزش تربیتی درآموزش و پرورش در زمان بروز بحرانهای بهداشتی: مطالعه موردی پاندمی کووید ۱۹
محسن
حمیدی
لیلا
نجفی جویباری
تحقیق حاضر به منظور تدوین الگوی توسعه ورزش تربیتی درآموزش و پرورش در زمان بروز بحرانهای بهداشتی همچون پاندمی کووید ۱۹ انجام گرفت. از نظر روششناسی، از نوع مطالعات آمیخته (کمی و کیفی) است. جامعه آماری شامل خبرگان و متخصصین مدیریت ورزشی آشنا به موضوع ورزش تربیتی در آموزش و پرورش با سابقه شغلی بیش از 10 سال بودند. از روشهای نمونهگیری هدفمند و شاخص اشباع نظری نسبت به نمونهگیری اقدام شد و با 18 نفر از کارشناسان و خبرگان به صورت آنلاین و توسط نرمافزاهای ارتباطی مصاحبه انجام گرفت. ﺑﺮای ﺑﺮرﺳﻲ رواﻳﻲ در بخش کیفی، تکنیک دلفی سه مرحلهای بکار گرفته شد، بدینصورت که یافتههای ﭘﮋوﻫﺶ ﺑﺮای ﻣﺸﺎرﻛﺖﻛﻨﻨﺪﮔﺎن اراﺋﻪ و ﻣﺘﻦ ﻧﻈﺮﻳﻪ ﺗﻮﺳﻂ آنها و طی سه مرحله ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ و ﻧﻘﻄﻪ ﻧﻈﺮات آنها اﻋﻤﺎل ﺷﺪ. برای تائید ﭘﺎﻳﺎﻳﻲ از روش بازآزمایی استفاده و نتایج نشان داد رابطه درصد توافق درون موضوعی برابر است با 91/0 که مناسب میباشد. پس از شناسایی عوامل موثر بر توسعه ورزش تربیتی عوامل در جدولی ماتریسی بهصورت پرسشنامه تنظیم و در اختیار نمونه تحقیق قرار گرفت و از آنان درخواست شد بر اساس روش آی.اس.ام پرسشنامهها را تکمیل نمایند. برای تعیین روابط علی- معلولی شاخصها، از روش مدلسازی ساختاری- تفسیری و از نرم افزار میکمک برای ترسیم مدل استفاده شد. در نهایت 7 مقوله عمده شامل نیازسنجی مجدد، تدوین راهبردها، ارتباطات دوسویه، اصلاح فرآیندهای آموزش مجازی، برنامههای عملیاتی، استفاده از الگوهای جهانی و عوامل موثر بر توسعه به عنوان شاخصهای الگوی توسعه ورزش تربیتی درآموزش و پرورش در زمان بروز بحرانهای بهداشتی شناسایی شدند.
ارتباطات
آموزش مجازی
الگوی توسعه
راهبرد
کووید ۱۹
2020
11
21
17
32
https://res.ssrc.ac.ir/article_2237_332ae378a3e3b1d018765529eb4621a8.pdf
پژوهش در ورزش تربیتی
2538-2721
2538-2721
1399
8
20
تدوین الگویی جامع استعدادیابی در ورزش قهرمانی ایران
امین
کلانی
علیرضا
الهی
سید نصرالله
سجادی
حسین
زارعیان
هدف از پژوهش حاضر، ارائه الگویی جامع برای استعدادیابی در ورزش قهرمانی ایران بود. با عنایت به ماهیت اکتشافی موضوع از روش پژوهش کیفی و رویکرد نظریهپردازی برخاسته از دادهها استفاده شد. نخست از طریق مطالعات اولیه و مرور سیستماتیک منابع مرتبط، فهرست مقدماتی نشانهای مؤثر شناسایی شدند. در ادامه بهصورت هدفمند و به روش گلوله برفی 23 مصاحبه نیمهساختاریافته با صاحبنظران آگاه به موضوع پژوهش انجام شد، مصاحبهها تا حد رسیدن به اشباع نظری ادامه یافت. نتایج کدگذاری باز حاکی از استخراج 296 نشان اولیه و 38 نشان نهایی بود. در کدگذاری محوری، نشانهای نهایی در 12 مفهوم و چهار مقوله اصلی طبقهبندی شدند. درنهایت مقولههای شناساییشده حاصل از کدگذاری انتخابی، به ترتیب شامل فرآیند استعدادیابی، مدیریت الگو، عوامل مؤثر محیطی و ذینفعان کلیدی تعیین شدند. الگوی نظری برخاسته از یافتههای مطالعه حاضر میتواند به مدیران و سیاستگذاران ورزش قهرمانی کمک نماید تا با بهرهگیری مناسب از ذینفعان و تعیین نقش برای هر یک از سازمانهای متولی به رفع عوامل مداخلهگر پرداخته و توسعه استعدادیابی در ورزش قهرمانی را تسریع بخشند.
ذینفعان کلیدی
عوامل محیطی
مدیریت استعداد
نظریه دادهبنیاد
ورزش قهرمانی
2020
11
21
33
50
https://res.ssrc.ac.ir/article_1822_cc01d00938ce1171f570b86113376fdc.pdf
پژوهش در ورزش تربیتی
2538-2721
2538-2721
1399
8
20
معیارهای حقوقی، زمینهای و حاکمیتی سیاستگذاری تبلیغات صحهگذاری چهرههای ورزشی ایران
بهنام
نقی پور
غلامعلی
کارگر
سارا
کشکر
حبیب
هنری
یکی از نقشهای اصلی حاکمیتی سازمانهای دولتی بزرگ همچون وزارتخانهها، سیاستگذاری برای سازمانهای زیرمجموعه است. تبلیغات صحهگذاری چهرههای ورزشی در کشور فاقد قانون ویژه خود بوده و خلاء شناختی و قانونی موجود موجب عدم دستیابی به اهداف میگردد. از اینرو هدف این پژوهش، شناسایی معیارهای حاکمیتی، زمینهای و حقوقی تبلیغات صحهگذاری چهرههای ورزشی در کشور بود. پژوهش ازنظر هدف توسعهای و ازنظر روش کیفی بود که در آن از روشهای تحلیل مضمون و تحلیل محتوا استفاده شد. جامعه آماری پژوهش شامل دو بخش متخصصان حقوق ورزشی، تبلیغات، سیاستگذاری و مدیریت ورزشی با حجم نامعلوم و همچنین اسناد حقوقی مرتبط با تبلیغات صحهگذاری در ایران و سایر کشورهای منتخب بود. با روش نمونهگیری هدفمند 15 خبره مورد مصاحبه عمیق نیمه ساختاریافته قرار گرفتند و در بخش اسناد نیز 12 سند مورد تحلیل واقع شد و با معیار اشباع نظری فرآیند تحلیل به اتمام رسید .کیفیت یافتهها، با بازکدینگ بخشی از دادهها مورد تائید واقع شد. مجموعه کدگذاریهای انجام گرفته به همراه انبوهی از یادنوشتهای پژوهشگر نشان داد معیارهای حقوقی شامل دو دسته وضع قوانین جدید و اصلاح و تقویت قوانین موجود است. سیاستگذاری در بسترهایی صورت میگیرد که معیارهای زمینهای برای آن شامل شش دسته ارزشهای دینی، ارزشهای ملی، ارزشهای فرهنگی، ارزشهای اخلاقی، ارزشهای ورزشی و ارزشهای جامعهشناختی است. همچنین معیارهای حاکمیتی به دو بخش مدیریت سیاسی و مدیریت اقتصادی تقسیم شدند. میتوان با در نظر گرفتن معیارهای سیاستگذاری حقوقی چهرههای ورزشی به تدوین قوانین تبلیغات صحهگذاری برای چهرههای ورزشی پرداخته و زمینهساز ارتقاء شاخصهای تبلیغاتی را فراهم کرد
سیاستگذاری
تبلیغات صحه گذاری
معیارهای حقوقی
معیارهای جاکمیتی
چهرههای ورزشی
2020
11
21
51
72
https://res.ssrc.ac.ir/article_2238_a68c8c4cd73aae9d106dc8216e75ecc8.pdf
پژوهش در ورزش تربیتی
2538-2721
2538-2721
1399
8
20
طراحی الگوی شاخص های توانمندساز آموزش رشته تربیت بدنی دانشگاه ها براساس فناوری های نوین آموزشی
محمدامین
صیادی
ابوالفضل
فراهانی
لیلا
قربانی
حمید
قاسمی
. موضوع تحقیق حاضر، طراحی الگوی شاخص های توانمندساز آموزش رشته تربیت بدنی دانشگاه ها براساس فناوری های نوین آموزشی با ماهیت اکتشافی- بنیادی بود. روش پژوهش کیفی بود که براساس نظریه داده بنیاد با رویکرد استراوس و کوربین به طراحی مدل پارادایمی شاخص های توانمندساز آموزش رشته تربیت بدنی پرداخته شده است. جامعه آماری تحقیق، اساتید دارای مرتبه علمی دانشیار در رشته تربیت بدنی بود. روش نمونه گیری نیز بعلت محدود بودن تعداد افراد جامعه آماری به شیوه اشباع نظری انتخاب گردید. ابزار مورد استفاده نیز مصاحبة نیمه ساختاریافته بود که از نظرهای 18 نفر از اساتید متخصص تربیت بدنی کشور استفاده شد. خروجی پژوهش مدل پارادایمی بررسی عوامل توسعة شاخص های توانمندساز آموزش رشته تربیت بدنی بود که از شرایط علی، مقولة محوری، شرایط مداخله گر، راهبردها و پیامدها تشکیل شده است. موارد ذکرشده از کدهایی در مرحلة اول کدگذاری؛ یعنی کدگذاری باز در چند مفهوم نظیر امکانات و فضای آموزشی، محتوای آموزشی، نظام ارزشیابی آموزشی، نظام مدیریت آموزشی، عوامل برنامه ریزی آموزشی، عوامل مربوط به دانشجویان، عوامل مربوط به مدرسان و شرافت علمی بدست آمده اند. همچنین در مرحلة دوم کدگذاری نیز کدگذاری محوری با مقولة محوری عوامل توانمندساز آموزشی و سطوح فرعی نظیر فردی، مدیریتی و حرفه ای شناسایی شد. در پایان، درخصوص راهبردهای موثر آموزشی مشخص شد که حصول بسیاری از عوامل توانمندساز آموزشی رشته تربیت بدنی را باید در سه سطح فردی، میانی و کلان جستجو کرد.
تئوری داده بنیاد
رشته تربیت بدنی
فناوری نوین آموزشی
2020
11
21
73
92
https://res.ssrc.ac.ir/article_1875_38b70e23588828a64013e92f8cdc49ad.pdf
پژوهش در ورزش تربیتی
2538-2721
2538-2721
1399
8
20
تأثیر حمایت اجتماعی بر بهزیستی فضیلتگرای والیبالیستهای تیمهای جانبازان و معلولین با نقش میانجی کیفیت زندگی
عاطفه
ابطحی نیا
سمانه
راستگو
اهداف: پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر حمایت اجتماعی و کیفیت زندگی بر بهزیستی فضیلتگرای ورزشکاران جانباز و معلول شرکتکننده در مسابقات والیبال قهرمانی کشور انجام شد. روشها: پژوهش انجام شده توصیفی و طرح آن از نوع همبستگی بود. جامعۀ آماری پژوهش کلیۀ ورزشکاران جانباز و معلول شرکت کننده در مسابقات قهرمانی کشور در سال 1398 بودند که از طریق نمونهگیری در دسترس، 99 نفر از میان آنها انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامههای کیفیت زندگی سازمان بهداشت جهانی- فرم کوتاه (1996)، بهزیستی فضیلتگرا (واترمن و همکاران، 2010) و حمایت اجتماعی (واکس و همکاران، 1986) بود. برای تجزیه و تحلیل دادهها، از آمار توصیفی و مدلسازی معادلات ساختاری استفاده گردید. یافتهها: یافتههای پژوهش حاضر نشان داد که حمایت اجتماعی بر کیفیت زندگی تأثیر مستقیم و معناداری داشت، کیفیت زندگی نیز بر بهزیستی فضیلتگرا اثر مستقیم و معناداری داشت؛ همچنین حمایت اجتماعی بر بهزیستی فضیلتگرا تأثیر مستقیم و معناداری داشت. نتایج بیانگر تأثیر غیرمستقیم و معنادار حمایت اجتماعی بر بهزیستی فضیلتگرا بواسطۀ کیفیت زندگی بود. نتیجه گیری: یافتهها بیانگر اهمیت نقش کیفیت زندگی به عنوان میانجی در ارتقای بهزیستی فضیلتگرای ورزشکاران جانباز و معلول بود؛ بنابراین ضمن تقویت کیفیت زندگی و حمایت اجتماعی میتوان بهزیستی فضیلتگرای ورزشکاران را توسعه داد؛ از اینرو سازمانهای بهزیستی و امور جانبازان و ایثارگران و نهادهای ورزشی به عنوان متولیان حمایت از ورزشکاران معلول و جانباز میتوانند در بهبود تعاملات اجتماعی و در نهایت بهزیستی فضیلتگرای این افراد نقشآفرینی کنند.
بهزیستی فضیلتگرا
حمایت اجتماعی
کیفیت زندگی
جانباز
معلول
2020
11
21
93
114
https://res.ssrc.ac.ir/article_1994_0253a15147fc00a684f1d766edbdf00f.pdf
پژوهش در ورزش تربیتی
2538-2721
2538-2721
1399
8
20
شناسایی الگوهای ذهنی راهکارهای توسعه ورزش با رویکرد تربیتی در دانشگاه فرهنگیان کشور
فریبرز
رمضانی
مهدی
طالب پور
کیانوش
شجیع
تحقیق حاضرکه با استفاده از روش شناسی کیو انجام شد، با هدف کشف مدل ذهنی خبرگان در مورد راهکارهای توسعه ورزش در دانشگاه فرهنگیان با توجه به جنبه های تربیتی آن انجام گرفت. پژوهش بر اساس هدف کاربردی، به لحاظ ماهیت توصیفی- اکتشافی و به دلیل کاربرد روش شناسی کیو از نوع پژوهشهای آمیخته می باشد. جامعه پژوهش کلیه اساتید و کارشناسان خبره، پیشکسوتان ورزش دانشگاه، مدیران اداری و سرپرستان شبانه روزی فعال در این حوزه بودند که به روش نمونه گیری هدفمند و گلوله برفی انتخاب شدند. برای انجام این پژوهش از نمودار کیو با توزیع شبه نرمال و توزیع اجباری استفاده شده است. دادهها به کمک تحلیل عاملی کیو تجزیه و تحلیل و ذهنیت های مختلف شرکتکنندگان شناسایی گردید. بر پایه نتایج پژوهش، نه (9) الگوی ذهنی متمایز در خصوص راهکارهای توسعه ی ورزش با رویکرد تربیتی در دانشگاه فرهنگیان شناسایی شد. عوامل انگیزشی بیرونی، ساخت و توسعه ی اماکن و تجهیزات مناسب و استاندارد، توجه به نیازهای جسمی، تربیتی و روانی افراد، امکان مشارکت اعضای خانواده و دوستان در فعالیت ها، درونی سازیِ ارزش مشارکت در برنامه های ورزشی، مدیریت و برنامه ریزی آگاهانه، تبلیغ و اطلاع رسانی مناسب، توجه به هزینه ها و مسائل مالی. الگوهای ذهنی استخراج شده می باشند. به طور کلی مدیریت دانشگاه فرهنگیان در صورت توجه به الگو های ذهنی استخراج شده میتواند به رشد و توسعه ورزش در دانشگاه و بهره مندی از آن کمک نموده و سازمان خود را در راستای اهداف عالی تعلیم و تربیتی هدایت نماید.
الگوی ذهنی
ورزش تربیتی
دانشگاه فرهنگیان
روش شناسی کیو
2020
11
21
115
132
https://res.ssrc.ac.ir/article_2013_19bcf13209801f4bbf2894ba5594cfa8.pdf
پژوهش در ورزش تربیتی
2538-2721
2538-2721
1399
8
20
ارائه مدل راهکارهای بهبود اثربخشی روش تدریس ورزش در مدارس ابتدایی ایران با رویکرد گراندد تئوری
سمیه
نادری
شهاب
بهرامی
محسن
اسمعیلی
هدف از این تحقیق ارائة مدل راهکارهای بهبود اثربخشی روش تدریس ورزش در مدارس ابتدایی ایران با رویکرد گراندد تئوری است. این پژوهش دارای رویکردی کیفی بوده و از روش نظریه دادهبنیاد (گراندد تئوری) به عنوان روش تحقیق استفاده شده است. روش گردآوری دادهها، مطالعة مبانی نظری و مصاحبههای عمیق و باز با 13 نفر از اساتید برجسته حوزة مدیریت ورزشی متخصص در حوزه ورزش مدارس و همچنین معلمان ورزش نخبه کشوری است. روش نمونهگیری به صورت هدفمند و تا حد اشباع نظری ادامه یافت. روایی این پژوهش توسط مصاحبهشوندگان و سپس اساتید متخصص مورد بررسی قرار گرفت و تأیید شد. پایایی نیز با استفاه از روش مطالعة حسابرسی فرآیند نتایج 9/77% به دست آمد. برای تحلیل دادهها از روش مقایسة مداوم در طی سه مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخابی استفاده شده است. تجزیه و تحلیل دادهها نشان داد که داد که 23 کد مفهومی و 13 مقوله اصلی، از مهمترین راهکارهای بهبود اثربخشی روش تدریس ورزش در مدارس ابتدایی کشور میباشد.
فردی
آموزشی
سازمانی
گراندد تئوری
2020
11
21
159
178
https://res.ssrc.ac.ir/article_1913_538425688afde3ad9f481cbd8a28205a.pdf
پژوهش در ورزش تربیتی
2538-2721
2538-2721
1399
8
20
طراحی الگوی راهبردی توسعه ورزش دانشآموزی
علیرضا
قنبری فیروزآبادی
امین
امانی
محمد
ریحانی
مهتا
سردرودیان
هدف از این تحقیق طراحی الگوی راهبردی توسعه ورزش دانشآموزی در مدارس استان خراسان شمالی بود. روش تحقیق توسعهای است و از روش داده بنیاد و تحلیل کیفی جهت تحقق اهداف پژوهش بهره گرفته شد. کلیه معلمان و اساتید خبره و مدیران سازمانهای مرتبط با ورزش دانشآموزی جامعه آماری تحقیق را تشکیل میدادند. با توجه به کیفی بودن تحقیق، درمجموع 21 نفر، با استفاده از تکنیک نمونهگیری گلوله برفی بهعنوان نمونه آماری انتخاب شد. تجزیهوتحلیل دادهها بر اساس تحلیل نظریه داده بنیاد و از طریق کدگذاری باز، محوری و انتخابی انجام شد. با توجه به نتایج تحقیق، نیروی انسانی، منابع مالی، فضا و تجهیزات، اجرای درس و فوقبرنامه تربیتبدنی بهعنوان عوامل علّی، عوامل مدیریتی، فرهنگی-اجتماعی، رسانه و فناوری، علمی-ورزشی بهعنوان شرایط زمینهای و عوامل مالی، سیاسی، اقتصادی و اداری بهعنوان شرایط مداخلهگر و در حوزههای مختلف (توسعه ساختاری، اقدامات مدیریتی، توسعه نیروی انسانی، توسعه درآمدی، توسعه فضا و تجهیزات، توسعه فرهنگی و توسعه برنامههای فوقبرنامه) راهبردهای توسعهی ورزش دانشآموزی مورد شناسایی قرار گرفت. همچنین یافتهها نشان داد که توسعهی ورزش دانشآموزی، پیامدهای تربیتی اعتقادی، عبادی و اخلاقی، تربیت اقتصادی و حرفهای، علمی و فناوری، اجتماعی، تربیت زیستی و بدنی، زیباییشناختی و هنری به دنبال خواهد داشت. درنتیجه با توجه به اینکه توسعه نیروی انسانی از استراتژیهای توسعه ورزش دانشآموزی قرار گرفت پیشنهاد میشود با برنامهریزی برای برگزاری دورههای توجیهی و تربیت نیروی انسانی متخصص برای ورود به بخش ورزش دانشآموزی، آشنایی مدیران با مهارتهای مدیریتی شرایط نیروی انسانی را بهبود دهند.
الگوی راهبردی
توسعه
ورزش دانشآموزی
پیامدها
نظریه داده بنیاد
2020
11
21
179
204
https://res.ssrc.ac.ir/article_1946_86bd6182a78dd19262a4b810e10f117c.pdf
پژوهش در ورزش تربیتی
2538-2721
2538-2721
1399
8
20
بررسی سطح سواد بدنی دانش آموزان 8 تا 12 ساله
سعید
ولدی
مهرزاد
حمیدی
هدف از این پژوهش، بررسی سطح سواد بدنی دانشآموزان هشت تا دوازدهساله بود. روش پژوهش توصیفی و به لحاظ نحوه گردآوری دادهها زمینهیابی و میدانی است. جامعه آماری را کلیه دانشآموزان پایه دوم تا ششم ابتدایی شهر تهران تشکیل دادند. در این پژوهش از روش نمونهگیری خوشهای–چندمرحلهای استفاده شد. تعداد 284 دانشآموز از میان هشت مدرسه، حاضر به شرکت در این مطالعه شدند. از ابزار سواد بدنی، استفاده شد که شامل چهار مقیاسِ شایستگی جسمانی، فعالیت حرکتی روزانه، انگیزش و اعتمادبهنفس، دانش و درک است. نتایج، سطح سواد بدنی دانشآموزان را وضعیتِ ضعیف و ابتدایی نشان داد. مشخص شد رابطه و تفاوت معناداری میان نمرات سواد بدنی با جنسیت، سن و شاخص توده بدنی وجود دارد، به طوریکه گروه پسران از سواد بدنی بالاتری برخوردار بودند. با افزایش سن سطح سواد بدنی بهبود یافت. البته این بهبود در مرحله گذر از دوره کودکی پایانی به دوره نوجوانی، کمتر بود. همچنین گروه دانشآموزان با شاخص توده بدنی چاق و اضافهوزن از سواد بدنی کمتری نسبت به دانشآموزان با شاخص توده بدنی متناسب برخوردار بودند. در نتیجه بررسیهای انجامشده مشخص شد دانشآموزان هشت تا دوازدهساله از سطح سواد بدنی قابل قبولی برخوردار نیستند. این مطلب بیانگر آن است که دانشآموزان پایه دوم تا ششم ابتدایی از داشتن سبک زندگی فعال و سالم فاصله دارند و در صورت جدی نگرفتن این مسئله ممکن است سلامت این قشر از جامعه را با خطرهای متفاوت جسمی، روانی و حرکتی در آینده روبهرو کند.
سواد بدنی
شایستگی جسمانی
دانش و درک
فعالیت حرکتی روزانه
انگیزه و اعتمادبهنفس
2020
11
21
205
226
https://res.ssrc.ac.ir/article_2292_e77ee33efcdc52d833c529dac8ffc782.pdf