پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی
وزارت علوم ، تحقیقات و فناوریپژوهش در ورزش تربیتی2538-272192420211023Identifying the knowledge management strategy in the Ministry of Sport and Youth using the dynamic approachشناسایی راهبرد مدیریت دانش در وزارت ورزش و جوانان با استفاده از رویکرد پویا1742213510.22089/res.2020.8682.1846FAلیلامصلحیدانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، دانشکده تربیتبدنی و علوم ورزشی، دانشگاه تهرانمحمودگودرزیاستاد مدیریت ورزشی، دانشگاه تهرانابراهیمعلی دوست قهفرخیدانشیار مدیریت ورزشی ، دانشگاه تهران0000-0002-8909-7122آمنهخدیوردانشیار مدیریت، دانشگاه الزهراJournal Article20200420One of the ways to succeed in implementing knowledge management is to have the right, clear and planned strategy; But, in order to choose the right strategy, many organizational factors must be considered, and the status of knowledge creation and dissemination processes has a direct impact on the selected strategy; Therefore, the present study was conducted to identify the knowledge management strategy by using the dynamic approach in the Ministry of Sport and Youth. The research was applied in terms of purpose and descriptive-survey in terms of method. The statistical population was at the first part: managers and expert advisers of the organization that aware of the field and the second part: the deputy general managers, group leaders and department heads. The statistical sample was selected in the first and second part through purposive sampling and all-counting, respectively. The macro range of knowledge management strategy was determined in a range from system-oriented to human-oriented. The status of knowledge management processes was evaluated based on Nonaka and Takeuchi models and the final strategy with the aim of creating a balance between implicit and explicit knowledge was selected. Descriptive and inferential statistics including kalmogorov smiranov test and one sample T-test were used. Based on the results, the system-oriented strategy was identified as the main strategy and the internalization and externalization processes were identified as the priority processes; As a result, it is necessary to focus on information-based strategies in order to strengthen the transformation of explicit knowledge into implicit and conversely.<strong>یکی از راههای رسیدن به موفقیت در پیادهسازی مدیریت دانش، داشتن یک راهبرد مناسب، روشن و برنامهریزی شده است؛ اما برای انتخاب راهبرد مناسب، عوامل سازمانی زیادی باید مورد توجه قرار بگیرد و از طرفی وضعیت فرآیندهای خلق و انتشار دانش، تأثیر مستقیمی بر راهبرد انتخابی دارد. لذا پژوهش حاضر با هدف شناسایی راهبرد مدیریت دانش با بهرهگیری از رویکرد پویا در وزارت ورزش و جوانان انجام گردید. پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از لحاظ ماهیت و روش، توصیفی-پیمایشی است. جامعۀ آماری شامل دو بخش بود. بخش اول شامل مدیران و مشاوران خبرۀ وزارت ورزش و جوانان آگاه به حوزه مدیریت دانش و بخش دوم شامل معاونین مدیرکل، رؤسای گروه و رؤسای ادارات در این وزارتخانه بود. نمونۀ آماری در بخش اول به شیوۀ هدفمند و در بخش دوم به شیوۀ کلشمار گزینش شد. در اولین گام، محدودۀ کلان راهبرد مدیریت دانش در طیفی از سیستممحور تا انسانمحور مشخص شد. در گام بعدی وضعیت فرآیندهای مدیریت دانش بر اساس مدل نوناکا و تاکوچی ارزیابی گردید و در نهایت راهبرد نهایی، با هدف ایجاد تعادل بین دانش پنهان و آشکار انتخاب شد. از آمار توصیفی و استنباطی شامل آزمون کالموگروف اسمیرنف و تیتکنمونهای جهت تجزیه و تحلیل دادهها استفاده شد. بر اساس نتایج به دست آمده، راهبرد سیستممحور به عنوان راهبرد اصلی و فرآیندهای درونیسازی و برونیسازی به عنوان فرآیندهای دارای اولویت شناسایی گردید. در نتیجه تمرکز بر راهبردهای مبتنی بر سیستمهای اطلاعاتی با هدف تقویت تبدیل دانش آشکار به پنهان و بالعکس در وزارت ورزش و جوانان، امری ضروری است</strong>https://res.ssrc.ac.ir/article_2135_c3099b905a74c444ab93be185fd50ac2.pdfپژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی
وزارت علوم ، تحقیقات و فناوریپژوهش در ورزش تربیتی2538-272192420211023A comparative study of school sports in Finland, Denmark, Germany, the United Kingdom, the United States and Iranمطالعه تطبیقی ورزش مدارس کشورهای فنلاند، دانمارک، آلمان، بریتانیا، ایالات متحده آمریکا و ایران4376226810.22089/res.2020.9167.1917FAصدیقهجمشیدی عینیدانشجوی دکترای مدیریت راهبردی، پردیس دانشگاه مازندران، بابلسر، ایرانسید محمد حسینرضویاستاد مدیریت ورزشی دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایرانمرتضیدوستیدانشیار مدیریت ورزشی دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایرانJournal Article20200705Increasing opportunities for physical activity in schools is recognized as a global priority among school-age children and adolescents. Since the state of physical activity in some countries has not yet reached the recommended level of the World Health Organization, The purpose of this paper is to pay attention to the role of school in creating opportunities for physical activity and drawing a comparative framework of issues related to school sports, including assessing the quality of physical education (time, content and expertise of teachers), national strategies and extracurricular programs according to the Comprehensive School Physical Activity Program (CSPAP). This study is a comparative study using the Bereday method. Explore in the methods of execution in the best educational systems of the world (Finland, Denmark, Germany, the United Kingdom, the United States) that have a CSPAP shows that many countries have designed and implemented physical activity initiatives that seek to increase the physical activity opportunities available to children before, during, and after school And It can also compensate for the lack of physical activity hours in the school's physical education lesson.افزایش فرصتهای فعالیت بدنی در مدارس به عنوان یک اولویت جهانی در بین کودکان و نوجوانان در سنین مدرسه شناخته شده است. از آنجا که وضعیت فعالیت بدنی در برخی از کشورها هنوز به میزان توصیههای سازمان بهداشت جهانی نرسیده است، هدف این پژوهش توجه به نقش مدرسه در ایجاد فرصتهای فعالیت بدنی و ترسیم چارچوبی تطبیقی از موضوعات مرتبط با ورزش مدارس از جمله بررسی کیفیت درس تربیت بدنی (زمان، محتوی و تخصص معلمان)، استراتژیهای ملی کشورها و فوق برنامهها با توجه به چارچوب برنامه جامع فعالیت بدنی مدرسه میباشد. این پژوهش از نوع مطالعات تطبیقی است و با استفاده از روش بردی انجام شده است. کاوش در شیوههای اجرایی بهترین سیستمهای آموزشی دنیا (فنلاند، دانمارک، آلمان، بریتانیا، ایالات متحده) که دارای برنامه جامع در زمینهی فعالیت بدنی در مدرسه بودهاند، نشان میدهد که بسیاری از کشورها ابتکار فعالیتهای بدنی را طراحی و اجرا نمودهاند که درصدد افزایش فرصتهای فعالیت بدنی در دسترس کودکان قبل، حین و بعد از مدرسه میباشد و میتواند کمبود ساعات فعالیت بدنی در درس تربیت بدنی مدارس را نیز جبران نماید.https://res.ssrc.ac.ir/article_2268_90c0586eb44e03e4706e5be1426a61af.pdfپژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی
وزارت علوم ، تحقیقات و فناوریپژوهش در ورزش تربیتی2538-272192420211023Designing a Framework for Students' Physical Literacy Competence - Meta Synthesis Approachطراحی چارچوب شایستگی سواد بدنی دانشجویان - رویکرد فراترکیب77106228410.22089/res.2020.9253.1932FAمهدیمحمدیدانشیار بخش مدیریت و برنامهریزی آموزشی دانشگاه شیرازرضاناصری جهرمیدکتری برنامهریزی درسی، دانشگاه شیرازخاطرهمحمدجعفریدکتری برنامهریزی درسی، دانشگاه شیرازپرستونبیئیدانشجوی دکتری مدیریت آموزشیپریسامعارفدانشگاه شیرازفاطمهمیرغفاریدانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران.راحیلناصری جهرمیدانشگاه آزاد اسلامی واحد فیروزآبادزهراحسامپوردانشگاه پیام نور شیرازJournal Article20200815The purpose of this study was to design a framework for physical literacy competencies required by students. This qualitative study was conducted using the six-step method of Sandlowski and Barroso (2007). The meta synthesis team consisted of three curriculum planning specialists, one physical education specialist and one meta-research expert. 27 related research sources were used as the basis for the analysis, which resulted in extracting 11 students 'physical literacy competencies and classifying them into three main themes: individual competencies (cognitive ability, practical ability, emotional ability and participation in physical activities), academic competencies (Educational facilities, characteristics of faculties, educational environment, family and peer group) and social competencies (cultural context of society, policies and mass media). Data validation was confirmed using data validation, transferability and data alignment and data reliability techniques with precise guidance of researchers' data collection and alignment. The present study, by providing a framework of physical literacy competencies required by students, has shown the importance and necessity of physical literacy education in the higher education system and has introduced it as an important and necessary factor for active participation in communities, development and health protectio n.<strong>هدف پژوهش حاضر، طراحی چارچوب شایستگیهای سواد بدنی مورد نیاز دانشجویان بود. این پژوهش کیفی با استفاده از روش شش مرحلهای ساندلوسکی و باروسو (2007) انجام شده است. تیم فراترکیب متشکل از سه نفر متخصص برنامهریزی درسی، یک نفر متخصص در حوزه تربیت بدنی و یک نفر متخصص در روش پژوهش فراترکیب بود. 27 منبع پژوهشی مرتبط، مبنای تحلیل قرار گرفت که نتیجه آن استخراج 11 شایستگی سواد بدنی دانشجویان و دستهبندی آنها در سه مضمون اصلی شایستگیهای فردی (توانایی شناختی، توانایی عملی، توانایی عاطفی و مشارکت در فعالیتهای بدنی)، شایستگیهای دانشگاهی (امکانات آموزشی، ویژگیهای اساتید، محیط آموزشی، خانواده و گروه همسالان) و شایستگیهای اجتماعی (بافت فرهنگی جامعه، سیاستها و رسانههای جمعی) است. اعتبار دادهها با استفاده از تکنیکهای اعتبارپذیری، انتقالپذیری و همسوسازی دادهها و اعتمادپذیری به دادهها نیز با هدایت دقیق جریان جمعآوری اطلاعات و همسوسازی پژوهشگران تأیید شد. پژوهش حاضر با ارائه چارچوب شایستگیهای سواد بدنی مورد نیاز دانشجویان، اهمیت و ضرورت آموزش سواد بدنی را در نظام آموزش عالی نشان داده و آن را به عنوان عاملی مهم و ضروری برای مشارکت فعال در جوامع، توسعه و حفظ سلامت معرفی نموده است.</strong>
<strong> </strong>https://res.ssrc.ac.ir/article_2284_f6ac3571de4aed88cbe545ca94dbcb1a.pdfپژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی
وزارت علوم ، تحقیقات و فناوریپژوهش در ورزش تربیتی2538-272192420211023The driving, accelerating, and inhibiting factors of students participation in physical education extracurricular activities of schoolsعوامل سوق دهنده، تسریع کننده و بازدارنده مشارکت دانش آموزان در فوق برنامه های تربیت بدنی مدارس107136189610.22089/res.2019.7695.1713FAفرحنازشمسدانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایرانمحمداحسانیاستاد تمام مدیریت ورزشی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایرانمرجانصفاریاستادیار مدیریت ورزشی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران0000-0002-0257-7896شهرامعروفزاداستادیار گروه تربیت بدنی دانشگاه فرهنگیان، اصفهان، ایران0000-0002-9245-3343Journal Article20190720The purpose of this article was to identify the driving, accelerating, and inhibiting factors of students participation in physical education extracurricular activities of schools. To this end, the researcher referred to experts in the field of student sport and extracurricular programs and, through a deep interview, using purposeful sampling and snowball sampling technique, collected information from them. Then, data from interviews, articles, educational materials and guidelines, and related books and clips were collected through triangulation techniques, and coded and analyzed using thematic analysis method. The results of the code grouping suggested two main components and eight sub-components at the entrance level of the students into the extra-curricular programs. Accordingly, it can be stated that the driving and inhibiting factors of student participation in school's physical education extracurricular activities are students and educators, along with stimuli and inhibitors that play a central role and require special attention. Accelerators such as stakeholder cooperation, political context, sponsorship and incentive sources and financial resources are involved in accelerating the sport participation of students. This research can be used as an analytical tool for sports participation of students in school’s extracurricular activities in Iran in order to provide a logical and principal solution to the problems of this field of student sport.<strong>هدف این مقاله تدوین عوامل سوق دهنده، تسریع کننده و بازدارنده مشارکت دانش آموزان در فوق برنامه های تربیت بدنی مدارس بود. پژوهشگر برای این منظور به خبرگان و متخصصان حوزه فوق برنامه و ورزش دانش آموزی مراجعه نمود و از طریق مصاحبه عمیق</strong><strong>به جمع آوری اطلاعات از آنها پرداخت. سپس داده های حاصل از مصاحبه ها، مقالات، مدارک و دستورالعمل های تربیت بدنی آموزش و پرورش، کتب و کلیپ های مرتبط را از طریق تکنیک مثلث سازی، جمع آوری کردند و سپس آنها را به روش تحلیل مضمون، کدگذاری و تجزیه و تحلیل کرد. نتیجه گروه بندی کدها، دو مؤلفه اصلی و هشت زیر مؤلفه بود که دانش آموزان جهت شرکت در فوق برنامه های تربیت بدنی در سطح ورودی با آن مواجه هستند. بر این اساس می توان عنوان کرد که عوامل سوق دهنده و بازدارنده که یکی از مؤلفه های اصلی است شامل؛ دانش آموزان و آموزش دهندگان به همراه محرک ها و بازدارنده ها است که نقش اصلی ایفا می کنند و نیاز به توجه ویژه ای دارند. همچنین تسریع کننده ها که مؤلفه اصلی دیگر است شامل منابع حمایتی و تشویقی، همکاری با ذینفعان، منابع مالی و بستر سیاسی هست که در سرعت بخشیدن به مشارکت ورزشی دانش آموزان جهت ورود به فوق برنامه های مدارس دخیل هستند. این پژوهش میتواند به عنوان ابزار تحلیلی مشارکت ورزشی دانش آموزان در فوق برنامه های مدارس ایران مبنای عمل قرار گیرد تا بهگونه ای منطقی و اصولی به حل مشکلات این حوزه از ورزش دانش آموزی پرداخته شود.</strong>https://res.ssrc.ac.ir/article_1896_3c471b0cc2abdcb6b57cc66eaf17fc24.pdfپژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی
وزارت علوم ، تحقیقات و فناوریپژوهش در ورزش تربیتی2538-272192420211023Designing a model for the development of human capital in Iranian university sportطراحی الگوی توسعه سرمایه انسانی ورزش دانشگاهی کشور137160228310.22089/res.2021.9490.1961FAفاطمهآزرمدانشجوی دکتری گروه مدیریت ورزشی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایرانپریوشنوریخشاستاد گروه مدیریت ورزشی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایرانمهوشنوربخشاستاد گروه مدیریت ورزشی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایرانحسینسپاسیاستاد گروه مدیریت ورزشی ، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایرانJournal Article20200930According to the review of the proposed models and research background, so far a comprehensive model in the field of factors affecting the development of human capital in academic sports has not been presented and this trend needs to grow. Therefore, the study was conducted with the aim of designing a model for the development of human capital in university sports. In terms of purpose, the study is a content analysis method whose data type is qualitative. Research experts were 19 professors and directors of physical education who were champions and coaches of national teams in various fields and executives of university sports in the country who were selected through non-random sampling in a purposeful way to achieve theoretical saturation. Data were collected using in-depth and semi-organized interviews. Data were analyzed after coding and Maxqda software was used to analyze the research data. The results show that the factors of the human capital development model of university sports can be classified into 8 main categories and 134 sub-categories .Training and learning, performance management, maintenance management, recruitment, service compensation, succession , competency factors and belief and moral context, are the main identified themes of human capital development of university sports. Therefore, in order to implement the development of human capital of university sports, a desirable investment should be made based on scientific-sports talents in the country's universities, and the use of sports heroes should be among the strategies for the development of human capital of universities.با توجه به مروری بر مدلهای ارائه شده و پیشینه تحقیق تا کنون مدلی جامع در زمینه عوامل مؤثر در توسعه سرمایه انسانی در ورزش دانشگاهی ارائه نشده و نیاز است که این روند در آینده علمیتر رشد کند. لذا تحقیق حاضر با هدف طراحی الگوی توسعه سرمایه انسانی ورزش دانشگاهی کشور، انجام پذیرفت. تحقیق مورد مطالعه به لحاظ هدف و ماهیت از نوع روش تحلیل محتوا است که نوع دادههای آن کیفی است. خبرگان تحقیق 19 نفر از اساتید و مدیران تربیت بدنی که از قهرمانان و مربیان تیمهای ملی در رشتههای مختلف و مدیران اجرایی ورزش دانشگاهی کشور بودند که از طریق نمونهگیری غیرتصادفی به شیوه هدفمند تا رسیدن به اشباع نظری انتخاب شدند. دادهها با استفاده از مصاحبههای عمیق و نیمه سازمانیافته گردآوری شد. دادهها پس از کدگذاری تحلیل شدند و برای تحلیل دادههای پژوهش از نرم افزار مکس کیودا استفاده شد. نتایج نشان میدهد که عوامل مدل توسعه سرمایه انسانی ورزش دانشگاهی کشور را میتوان در 8 مقوله اصلی و ۱۳۴ مقوله فرعی طبقه بندی نمود. آموزش و یادگیری، مدیریت عملکرد، مدیریت حفظ و نگهداری، کارمندیابی، جبران خدمات، جانشین پروری، عوامل شایستگی و بستر اعتقادی و اخلاقی، به عنوان مضامین اصلی شناساییشده توسعه سرمایه انسانی ورزش دانشگاهی کشور میباشند. لذا برای عملیاتی کردن توسعه سرمایه انسانی ورزش دانشگاهی، باید سرمایه گذاری مطلوبی بر اساس استعدادهای علمی - ورزشی در دانشگاههای کشور انجام پذیرد و بکارگیری قهرمانان ورزشی، میبایست در زمره راهبردهای توسعه سرمایه انسانی دانشگاهها قرار گیرد.https://res.ssrc.ac.ir/article_2283_d691bfb43cb588b98417802de4504414.pdfپژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی
وزارت علوم ، تحقیقات و فناوریپژوهش در ورزش تربیتی2538-272192420211023The Effect of Workplace Ostracism on Workplace Incivility through the Mediating Role of Turnover Intention of Physical Education Teachers in Sistan Regionتأثیر طردشدگی در محیط کار بر بینزاکتی سازمانی با نقش میانجی قصد ترک شغل معلمان تربیت بدنی منطقه سیستان161186229710.22089/res.2021.9742.1996FAراضیهشیخیدانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی، دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان، ایران.ناصرناستی زاییدانشیار مدیریت آموزشی، ، دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان، ایرانJournal Article20201123The purpose of this study was to investigate the effect of workplace ostracism on workplace incivility through the mediating role of turnover intention. The research method was descriptive-correlation. The statistical population of the study was all physical education teachers in Sistan region (Sistan and Baluchestan province) in the academic year 2020-2021 that it was 256 teachers. 154 teachers were studied by stratified random sampling based on Cochran's sampling formula. Data collection instruments were questionnaires of workplace ostracism, workplace incivility and turnover intention. For data analysis the Pearson correlation coefficient and structural equation modeling were used by SPSS21 and Lisrel software. Based on the results, there was a positive and significant relationship between workplace ostracism, workplace incivility and turnover intention. Workplace ostracism has a direct effect workplace incivility and turnover intention, and also the mediating effect of turnover intention in the relationship between workplace ostracism and workplace incivility was positive and significant. According to these results, school principals by creating an intimate and empathetic climate, can provide the necessary grounds for accepting teachers and, consequently, reduce their their turnover intention and workplace incivility.پژوهش با هدف بررسی تأثیر طردشدگی در محیط کار بر بینزاکتی سازمانی با نقش میانجی قصد ترک شغل انجام گرفت. روش پژوهش توصیفی-همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش کلیه معلمان تربیت بدنی منطقه سیستان (استان سیستان و بلوچستان) به حجم 256 نفر بود که به شیوه نمونهگیری تصادفی- طبقهای تعداد 154 معلم از طریق سه پرسشنامهی طردشدگی در محیط کار، قصد ترک شغل و بی نزاکتی در محل کار مورد مطالعه قرار گرفتند. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آزمون ضریب همبستگی پیرسون و مدل معادلات ساختاری با کمک نرم افزارهای اس پی اس اس (نسخه 21) و لیزرل استفاده شد. بر اساس یافتهها رابطهی مثبت و معناداری بین طردشدگی در محیط کار، بینزاکتی سازمانی و قصد ترک شغل وجود داشت، طردشدگی در محیط کار بر بینزاکتی سازمانی و قصد ترک شغل اثر مستقیم دارد و همچنین اثر میانجیگری قصد ترک شغل در رابطهی بین طردشدگی در محیط کار و بینزاکتی سازمانی مثبت و معنادار بود. بنابراین نتایج مدیران مدارس میتوانند با ایجاد جوّی صمیمی و همدلانه زمینه لازم را برای پذیرش معلمان و به تبع آن کاهش قصد ترک شغل و بی نزاکتی آنان فراهم کنند.https://res.ssrc.ac.ir/article_2297_1c8e08b7983f2247e79b85d5fd1cac62.pdfپژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی
وزارت علوم ، تحقیقات و فناوریپژوهش در ورزش تربیتی2538-272192420211023Identify the organizational factors involving in increasing students’ participation in recreational sport activities at the universityشناسایی ﻋﻮاﻣﻞ ﺳﺎزﻣﺎﻧﻰ ﻣﻮﺛﺮ بر مشارکت دانشجویان در فعالیتهای ورزشی تفریحی دانشگاه187212232410.22089/res.2021.9782.2001FAهادیعبداللهی فراستادیار مدیریت ورزشی، گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، واحد دماوند، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایرانعلی محمدصفانیااستاد مدیریت ورزشی، گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران0000000266663849مهدینمازی زادهدانشیار رفتار حرکتی، گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، واحد خوراسگان، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایرانشیواازادفدااستادیار مدیریت ورزشی، گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایرانJournal Article20201130Adopt appropriate measures for attracting students in active participating in recreational sports and to ensure their health needs a good command in knowing the effective factors in this regard. The aim of this study was to investigate the organizational factors involving in increasing students’ participation in recreational sport activities at the university. This study base on objective was of applied research, and with respect to nature was exploratory mixed method. In the qualitative, first a library research was done. Then, with 22 experts selected through purposive Non-random sampling were semi – structured interviewed based on saturation in data collection. In the second phase, the questionnaire with 5 components and 24 items was developed. Face validity was performed to confirm the questionnaire by experts. The statistical population of the quantitative phase consisted of 381 educational managers of Islamic Azad University in different branches was confirmed based on Morgan table and sample size requirement for factor analysis, 201 stratified random sampling methods were selected. Delphi method was used for qualitative analysis of research variables and factorial analysis (EFA) and confirmatory factorial analysis (CFA) then the goodness of fit indices (Freedman) to prove the validity of the questionnaires to examine the reliability of the scales, Cronbach’s Alfa. The results depicted that organizational factors influencing students' participation in university leisure activities can be classified into five components: organization, facilities and infrastructure, financial resources, technology and media, and planning, respectively. These results can help the authorities formulate sports university strategies and policies.<strong>اتخاذ تدابیر مناسب برای جذب و مشارکت فعال دانشجویان در ورزشهای تفریحی دانشگاه و تأمین سلامتی و نشاط آنان، مستلزم شناخت عوامل مؤثر در این زمینه است. </strong><strong>ﻫﺪف از ﭘﮋوﻫﺶ حاضر </strong><strong>شناسایی</strong><strong> ﻋﻮاﻣﻞ ﺳﺎزﻣﺎﻧﻰ مؤثر </strong><strong>بر افزایش مشارکت دانشجویان در ورزشهای تفریحی دانشگاه</strong><strong> ﺑﻮد</strong><strong>.</strong><strong> پژوهش حاضر از نظر </strong><strong>هدف، کاربردی و از نظر ماهیت دادهها،</strong> <strong>تحقیق</strong><strong> آمیخته </strong><strong>ازنوع آمیخته اکتشافی </strong><strong>است</strong><strong>.</strong><strong> در ﻣﺮﺣﻠﺔ ﻛﻴﻔﻰ، ابتدا</strong><strong> </strong><strong>با روش کتابخانهای </strong><strong>اﻃﻼﻋﺎت لازم ﺟﻤﻊآوری شد.</strong><strong> </strong><strong>سپس </strong><strong>با 22 نفر</strong><strong> </strong><strong>از ﺧﺒﺮﮔﺎن ذیربط، که به روش نمونهگیری غیرتصادفی هدفمند انتخاب شدند، ﻣﺼﺎﺣﺒﺔ </strong><strong>نیمهساختار</strong><strong>یافته </strong><strong>تا حد رسیدن به اشباع نظری</strong><strong> انجام گرفت.</strong><strong> </strong><strong>در نهایت پرسشنامهای با 5 مؤلفه و 24 گویه تهیه شد. روایی صوری آن توسط خبرگان تأیید گردید. جامعه</strong> <strong>آماری بخش کمی، مسئولان تربیتبدنی واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی به تعداد 381 نفر بودند. </strong><strong>با توجه به شرط حجم نمونه قابل کفایت جهت تحلیل عاملی، تعدا</strong><strong>د 201 نفر از روش نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب شدند. جهت تحلیل کیفی متغیرهای پژوهش از روش دلفی و برای تجزیه و تحلیل دادهها از روشهای آماری تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی، نیکویی برازش، </strong><strong>فریدمن</strong><strong> و آلفای کرونباخ استفاده شد. نتایج نشان داد عوامل</strong><strong> ﺳﺎزﻣﺎﻧﻰ مؤثر </strong><strong>بر افزایش مشارکت دانشجویان در ورزشهای تفریحی دانشگاه به ترتیب اولویت شامل پنج مؤلفۀ سازماندهی، </strong><strong>امکانات و زیرساخت، منابع مالی</strong><strong>، </strong><strong>فناوری و رسانه</strong><strong> و </strong><strong>برنامهریزی</strong><strong> </strong><strong>هستند. این نتایج میتواند به مسئولان در تدوین راهبردها و سیاستهای ورزش تفریحی دانشگاه کمک نماید.</strong>https://res.ssrc.ac.ir/article_2324_2f056a435befeab2f223223817a7f1b4.pdfپژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی
وزارت علوم ، تحقیقات و فناوریپژوهش در ورزش تربیتی2538-272192420211023Designing a model for sustainable development in women's sport of Iranطراحی الگوی توسعه پایدار ورزش زنان ایران213240266110.22089/res.2020.8991.1892FAشیرینمحمدامینیدانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، واحد همدان، دانشگاه آزاد اسلامی، همدان، ایرانسیروساحمدیاستادیار گروه مدیریت ورزشی، واحد همدان، دانشگاه آزاد اسلامی، همدان، ایرانمجیدسلیمانیاستادیار گروه تربیت بدنی، واحد ملایر، دانشگاه آزاد اسلامی، ملایر، ایران.Journal Article20200528The aim of this research was designing a mo model for sustainable development in women's sport of Iran.The method of research was qualitative research with a systematic and explicit approach. The statistical population consisted of two parts of the human community (directors, professors, educators, etc.) and the information society (books, articles, documents, media, etc.). Sampling sufficient number based on theoretical saturation and the judgment was done (24 and 76 versions). The research tool was a library study and framework exploratory interviews. The validity of the tool was evaluated and confirmed by the legal and scientific credibility of the statistical sample, the opinion of the experts, and the coefficient of agreement between the codecs. Multi-stage coding method was used to analyze the data. The framework of the research identified in the model consists of four general and consecutive levels: ecosystem (2 perspectives, 5 dimensions and 20 components), strategy (3 perspectives, 10 dimensions and 29 components), performance (3 perspectives, 11 dimensions and 43 components) and outcome (2 perspectives and 8 components). The nature of the relationship between variables in the model is determined based on causal relationships and system analysis. According to the research findings, sustainable development of women's sports can be formed from systematic interaction and the emergence of components in six perspectives and the ultimate goal is to achieve sustainable development of women's sports to enhance its function.هدف از پژوهش حاضر ارائه طراحی الگوی توسعه پایدار در ورزش زنان بود. روش تحقیق از نوع تحقیقات کیفی با رویکرد اکتشافی و سیستماتیک انتخاب شد. جامعه آماری شامل دو بخش جامعه انسانی (مدیران، اساتید، مربیان، و ...) و جامعه اطلاعاتی (کتابها، مقالات، اسناد، رسانهها، و ...) بود. نمونه گیری به تعداد قابل کفایت بر مبنای رسیدن به اشباع نظری به صورت قضاوتی انجام شد (24 نفر و 76 نسخه). ابزار پژوهش شامل مطالعه کتابخانهای و مصاحبههای اکتشافی چارچوبدار بود. روایی ابزار براساس اعتبار حقوقی و علمی نمونه آماری، نظر خبرگان و ضریب توافق بین مصححان کدگذار ارزیابی و تایید گردید. جهت تحلیل دادهها از روش کدگذاری چندمرحلهای استفاده شد. چارچوب پژوهش شناسایی شده در مدل شامل چهار سطح کلی و متوالی؛ اکوسیستم (2 منظر، 5 بُعد و 20 مولفه)، راهبرد (3 منظر، 10 بُعد و 29 مولفه)، عملکرد (3 منظر، 11 بُعد و 43 مولفه) و پیامد (2 منظر و 8 مولفه) بود. ماهیت ارتباط بین متغیرها در مدل براساس روابط علی- معلولی و تحلیل سیستمی مشخص شده است. براساس یافتههای پژوهش میتوان گفت که توسعه پایدار ورزش زنان از تعامل نظامند و برآیند مولفههای در منظرهای شش گانه شکل میگیرد و هدف نهایی دستیابی به توسعه پایدار ورزش زنان جهت ارتقای کارکردهای آن است.https://res.ssrc.ac.ir/article_2661_36801080e2e0e98f5dd3b90f48a9d581.pdfپژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی
وزارت علوم ، تحقیقات و فناوریپژوهش در ورزش تربیتی2538-272192420211023Analysis of Factors Affecting Performance Management in Sports Organizations (Case Study: Student Sports Federation and Physical Education and Sports Activities Office)تحلیل عوامل اثرگذار بر مدیریت عملکرد در سازمانهای ورزشی (مطالعه موردی: فدراسیون ورزش دانش آموزی و دفتر تربیت بدنی و فعالیتهای ورزشی)241272211910.22089/res.2020.8881.1877FAسحرسهیلی پیشکناریدانش آموخته دکتری مدیریت ورزشی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران0000-0003-4961-7020مهرعلیهمتی نژاداستاد مدیریت ورزشی، دانشگاه گیلان، رشت، ایرانمحمدحسنقلیزادهدانشیار مدیریت، دانشگاه گیلان، رشت، ایرانJournal Article20200509The present study aims to investigate the factors influencing performance management in executive sports organizations. This study was descriptive correlational and practical in terms of design and purpose. The statistical population consisted of provinces’ physical education and physical activity office heads, deputies and members of physical education and sports activities’ office, presidents of sports associations, boards’ chairmen and student sports federation members. And statistical sample considered as equal as a statistical population (147 individuals). The researcher-made questionnaire based on library studies as well as semi-structured interviews were used as a research tool for this study (four factors, ten aspects, 50 questions). Content and face validity (by 10 experts’ opinions), convergent validity via Average Variance Extracted (larger than 0.5), discriminant validity through Fornel-Larcker Matrix, internal consistency using factor loadings (larger than 0.4) and Cronbach`s Alpha (larger than 0.7), and composite reliability (larger than 0.7) were collectively confirmed. For hypothesis testing, SmartPLS software version 3 was utilized. The results showed presented model had an appropriate fitting. In the path analysis, relationships of contextual factors, knowledge, and psychological capital as well as organizational engineering have a direct and significant influence over organizational performance management and clarified 0.26, 0.26, and 0.28 percentage of changes, respectively. Designing, revising, and empowering the mechanisms of influencing factors on performance management in a certain framework can provide a guarantee and assurance for organizational missions and goals achievement.هدف از این پژوهش بررسی عوامل اثرگذار بر مدیریت عملکرد در سازمانهای ورزشی بود. این پژوهش توصیفی-همبستگی و از نظر هدف کاربردی بود. جامعه آماری پژوهش را رؤسای ادارات تربیتبدنی و فعالیتهای ورزشی استانها در حوزه آموزش و پرورش، معاونین و اعضای دفتر تربیتبدنی و فعالیتهای ورزشی، رؤسای هیاتها، رئیس انجمنهای ورزشی و اعضای فدراسیون ورزش دانشآموزی تشکیل میدادند که نمونه آماری برابر با جامعه آماری در نظر گرفته شد (147 نفر). ابزار پژوهش پرسشنامه محققساخته براساس مطالعه کتابخانهای و مصاحبههای نیمه هدایتشده بود (4 عامل، 10 بعد، 50 گویه). روایی صوری و محتوایی پرسشنامه به وسیله متخصصان (10 نفر)، روایی همگرا با استفاده از میانگین واریانس استخراج شده (بالاتر از 5/0)، روایی واگرا با استفاده از ماتریس فورنل-لارکر، سنجش پایایی درونی با استفاده از ضرایب بارهای عاملی (بالاتر از 4/0)، آلفای کرونباخ (بیشتر از 7/0) و پایایی ترکیبی (بیشتر از 7/0) تأیید شد. جهت آزمون فرضیات از نرمافزار اسمارت پی.ال.اس نسخه 3 استفاده شد. نتایج نشان داد مدل ارائه شده دارای برازش مناسبی بود. در تحلیل مسیر روابط، عوامل زمینهای، سرمایه دانشی-روانشناختی و مهندسی سازمان به طور مستقیم اثر مثبت و معنیداری بر مدیریت عملکرد سازمانی دارند و هر کدام به ترتیب 26/0، 26/0، 28/0 درصد از تغییرات آن را تبیین میکند. طراحی، اصلاح و تقویت سازوکارهای عوامل اثرگذار بر مدیریت عملکرد در چارچوب مشخص و معین میتواند تضمینکننده و اطمینان بخش تحقق مأموریتها و اهداف سازمانی باشد.https://res.ssrc.ac.ir/article_2119_060925667c7ab3c1293d4103fa97ec79.pdfپژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی
وزارت علوم ، تحقیقات و فناوریپژوهش در ورزش تربیتی2538-272192420211023Explaining the status of sport for all in the thought of the Supreme Leader of the revolution with the approach of content analysisتبیین جایگاه ورزش همگانی در اندیشه رهبر معظم انقلاب با رویکرد تحلیل محتوا273300201410.22089/res.2020.8208.1779FAجاویدپورعبدیدانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، دانشگاه گیلان، رشت، ایرانوحیدساعت چیاناستادیار مدیریت ورزشی، دانشگاه بین المللی امام رضا (ع)، مشهد، ایرانمحمدکشتی داراستاد مدیریت ورزشی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایرانJournal Article20191210The purpose of the present study is to describe the place of public exercise in the thought of Supreme Leader of the Revolution and to present this enlightenment to the country's management community in order to promote the implementation of their guidelines in Islamic society. The research method is based on qualitative approach and using content analysis method. Also, according to the nature of the work, Imam Khamenei's remarks should be introduced as a statistical population. The Khamenei profile was obtained on the website of the Office of the Supreme Leader. The data were analyzed using Maxqda10 software and coding method, and finally the charts were plotted using Mind Mapper 2012 software. Internal consistency was used to confirm the findings and results with the research goals. This validity was confirmed by two professors of sport science and Cohen’s Kappa coefficient was used to determine the reliability or confirmation of the analysis method. This coefficient was equal to 0.8. The results showed that the data obtained from the analysis of the statements of the Supreme Leader can be classified into eight main categories: Health, Organizational, Social, Strategic, Spiritual, Validity, Governance and Heroism.هدف از پژوهش حاضر، تبیین جایگاه ورزش همگانی اندیشه رهبر معظم انقلاب (دام ضله) و ارائه این روشنگری به جامعه مدیریت کشور بهمنظور بهکارگیری، ترویج و اجرایی کردن رهنمودهای ایشان در جامعه اسلامی بود. روش پژوهش بر مبنای رویکرد کیفی و با بهرهگیری از روش تحلیل محتوا میباشد. همچنین، بنا به ماهیت اجرای کار، سخنان امام خامنهای (مدظلهالعالی) بهعنوان جامعه آماری معرفی شد. در این تحقیق کلیه سخنان بر اساس مرتبط بودن به مسئله و اهداف پژوهش بهصورت هدفمند انتخابشده است. دادههای موردنیاز پژوهش، از مجموعه بیانات امام خامنهای (مدظلهالعالی) نمایه در پایگاه اینترنتی دفتر حفظ و نشر معظم له به دست آمد. دادههای حاصل با استفاده از نرمافزار مکس گیودا 10 و با روش کدگذاری تحلیل شدند و درنهایت نمودار حاصل با استفاده از نرمافزار مایند مپر 2012 ترسیم گردید. جهت همسو بودن یافتهها و نتایج با اهداف پژوهش، از روایی درونی استفاده شد که این روایی توسط ۲ نفر از اساتید علوم ورزشی تائید و برای تعین پایایی یا تأیید روش تجزیه تحلیل، از ضریب کاپای کوهن استفاده شد که این ضریب ۸/۰ به دست آمد. نتایج نشان داد که دادههای حاصل از تجزیه تحلیل بیانات مقام معظم رهبری را میتوان در ۸ مقوله اصلی سلامتی، سازمانی، اجتماعی، راهبردی، معنوی، ولایی، حکومتی و قهرمانی عنوان نمود. ازاینرو، با توجه به جایگاه ولایتفقیه بهعنوان نظریهپرداز انقلاب اسلامی، جا دارد که از منظومهی فکری امام خامنه ای (مدضله العالی) برای تدوین راهبردها و چشم انداز های ورزش همگانی استفاده گردد.https://res.ssrc.ac.ir/article_2014_83b7cddbce1a6ebf57cdd859fa425c39.pdf