پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی
وزارت علوم ، تحقیقات و فناوریپژوهش در ورزش تربیتی2538-272141020160722Identifying the Components and Indicators of Evaluating General Physical Education Teachersشناسایی مؤلفهها و شاخصهای ارزشیابی استادان تربیتبدنی عمومی173476210.22089/res.2016.762FAمهدیسلیمیاستادیار مدیریت ورزشی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه اصفهانلیلامصلحیکارشناس ارشد مدیریت ورزشی، دانشگاه اصفهانJournal Article20151107The purpose of present study was to identify components and indicators for evaluation of general physical training teachers. Subjects were all students of Isfahan University (N=12567) from which sample size was calculated as 375 based on Krejcie and Morgan table and subjects were selected randomly based on their sexuality. For data collection, a researcher-made questionnaire, by library studying and using comments of 5 sport management teachers using Delphi method, was utilized. Face and content validity of questionnaire were confirmed by elite’s comments and its reliability was confirmed by Cronbach’s alpha test. For analyzing data from questionnaires, Bartlett test and second time confirmatory factor analysis were used. Findings from factor analysis confirmed the desired value of model and finally the model for evaluation of general physical training teachers including 34 indicators and 5 components, teaching skills (14 indicators), communication skills (5 indicators), personal skills (4 indicators), educational rules and basics (4 indicators), and supervising and evaluation (7 indicators) was designed. The final model and its indicators and components can be used as a comprehensive valid, reliable, student-oriented tool for evaluation of general physical training teachers` performance in universities. <strong>هدف از پژوهش حاضر شناسایی مؤلفهها و شاخصهای ارزشیابی استادان تربیتبدنی عمومی بود. جامعة آماری پژوهش، تمام دانشجویان دانشگاه اصفهان (12567=</strong><strong>N</strong><strong>) را شامل گردید که بر اساس جدول کرجسی و مورگان حجم نمونه 375 نفر محاسبه و نمونة آماری نیز به صورت تصادفی طبقهای بر اساس جنسیت گزینش شد. برای گردآوری دادهها از پرسشنامة محققساختهای که از طریق مطالعات کتابخانهای و بهرهگیری از نظرات پنج تن از استادان مدیریت ورزشی با استفاده از تکنیک دلفی استفاده شد. روایی صوری و محتوایی پرسشنامه با استفاده از نظرات خبرگان، و پایایی آن از طریق آزمون آلفای کرونباخ تأیید شد. برای تجزیهوتحلیل دادههای حاصل از جمعآوری پرسشنامهها از آزمون بارتلت و تحلیل عاملی تأییدی مرتبة دوم استفاده شد. یافتههای حاصل از تحلیل عاملی تأییدی بیانگر برازش مطلوب مدل بود و در نهایت، مدل ارزشیابی استادان تربیتبدنی عمومی در قالب 34 شاخص و پنج مؤلفة مهارتهای تدریس (چهارده شاخص)، مهارتهای ارتباطی (پنج شاخص)، مهارتهای فردی (چهار شاخص)، اصول و قوانین آموزشی (چهار شاخص) و نظارت و ارزشیابی (هفت شاخص) طراحی گردید. مدل نهایی در قالب مؤلفهها و شاخصهای ارائهشده میتواند بهعنوان یک ابزار دانشجومحور جامع، پایا و روا، برای ارزیابی عملکرد استادان تربیتبدنی عمومی در مراکز آموزش عالی به کار رود. </strong>پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی
وزارت علوم ، تحقیقات و فناوریپژوهش در ورزش تربیتی2538-272141020160722Psychometric Properties of Persian Version of Coach- Ahlete Relationship Questionnaire in Academiaروانسنجی نسخۀ فارسی پرسشنامۀ رابطة مربی ـ ورزشکار در جامعة دانشگاهی355676310.22089/res.2016.763FAرسولزیدآبادیعضو هیات علمی و استادیار دانشگاه حکیم سبزواری0000-0001-9132-2475علیرضاامیناییدانشجوی دکتری کنترل حرکتی دانشگاه تهرانمحمدرضاشهابی کاسبعضو هیات علمی و استادیار دانشگاه حکیم سبزواریJournal Article20160106The purpose of this study was to determine the construct validity and internal consistency of Persian version of Coach- Athlete Relationship questionnaire among university athletes. To this end, one hundred ninety male athletes participating in different individual and team sport in 12th national sport Olympiad of university students held in Shahid Beheshty University completed the questionnaires voluntarily. To perform this research, firstly, with the use of translation-back translation methods, face validity and translation accuracy of Persian version of Coach- Athlete Relationship questionnaire were confirmed. Then, the Confirmatory factor analysis based on structural equations model and Cronbach Alpha coefficient were used to determine the construct validity and internal consistency of questionnaire. Results show that in first order confirmatory factor analysis of Persian version of questionnaire, fit indexes do not support the appropriateness of 3 factors -11 items model of original version, whereas by omitting 6<sup>th</sup> item, first and second order confirmatory factor analysis and Cronbach Alpha coefficients supported the 3 factor-10 items- structure of Coach/Athlete Relationship Questionnaire in community of university sports and confirm its validity and reliability. Therefore, it is proposed that for evaluating coach and athlete relationship in academia, modified Persian version of coach- athlete relationship be used.<strong>هدف از پژوهش حاضر، تعیین روایی سازه و همسانی درونی نسخۀ فارسی پرسشنامۀ رابطة مربی</strong><strong> </strong><strong>ـ</strong><strong> </strong><strong>ورزشکار در دانشجویان ورزشکار بود. بدین منظور، تعداد 190 نفر از ورزشکاران پسر شرکتکننده در رشتههای مختلف تیمی و انفرادی در دوازدهمین المپیاد ورزشی دانشجویان کشور دانشگاه شهید بهشتی در سال 1393 بهصورت داوطلبانه این پرسشنامه را تکمیل کردند. برای اجرای این پژوهش، ابتدا با استفاده از روش بازترجمه، روایی صوری و صحت ترجمة نسخۀ فارسی پرسشنامۀ روابط مربی</strong><strong> </strong><strong>ـ</strong><strong> </strong><strong>ورزشکار به تأیید رسید. سپس، برای تعیین روایی سازة پرسشنامه، از تحلیل عاملی تأییدی مبتنی بر مدل معادلات ساختاری، و برای تعیین همسانی درونی از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد. نتایج نشان داد که در تحلیل عاملی تأییدی مرتبة اول نسخۀ فارسی، شاخصهای برازش از تناسب مدل سهعاملیِ یازدهسؤالی نسخۀ اصلی حمایت نمیکنند؛ در حالی که با حذف گویة ششم، تحلیل عاملی تأییدی مرتبههای اول و دوم و نیز ضرایب آلفای کرونباخ، از ساختار سهعاملی دهسؤالی پرسشنامة رابطة مربی</strong><strong> </strong><strong>ـ</strong><strong> </strong><strong>ورزشکار در جامعة ورزش دانشگاهی حمایت، و روایی و پایایی آن را تأیید میکند. بنابراین پیشنهاد میشوند، به منظور ارزیابی رابطه مربی و ورزشکار در جامعه دانشگاهی از نسخه فارسی تعدیل شده پرسشنامه مربی- ورزشکار استفاده گردد.</strong>پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی
وزارت علوم ، تحقیقات و فناوریپژوهش در ورزش تربیتی2538-272141020160722Webometrics of Physical Education Faculties of Iranian State Universities by TOPSIS and VIKOR Techniquesوبسنجی وبسایتهای دانشکدههای تربیتبدنی دانشگاههای دولتی ایران با استفاده از روش TOPSIS و VIKOR578076410.22089/res.2016.764FAمحمدرسولخدادادیهیأت علمی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه تبریزرقیهسرلابدانشجوی دکتری مدیریت ورزشی دانشگاه تبریزابوالفضلبجانیدانشجوی دکتری مدیریت ورزشی دانشگاه علامه طباطبائیJournal Article20150616Due to the importance of websites regarding public relations, universities are providing website to offering required information. Webometric is studying the quantity aspects of producing and using of information, the structure and technologies of web environment. The present study is surveys the websites of physical education faculties of Iranian state universities by TOPSIS and VIKOR techniques and is descriptive-functional with webometric approach. The statistic population was 18 physical education faculties’ websites. Ranking done by four indexes: size, visibility, rich files and researcher. Data collected from Google, Yahoo, Exalead, Bing and Alexa and analyzed by TOPSIS and VIKOR. The results of TOPSIS showed that, Tehran, Tabriz, Isfahan, Allameh Tabataba’i and Hamadan faculties were ranking from first to fifth and the result of VIKOR showed that Tehran, Isfahan, Tabriz, Hamadan and Beheshti faculties were ranking from first to fifth. Faculties of physical education with the knowledge of your website ranking position among the other faculties on the basis of indices can take steps to strengthen the scientific and educational activities and to improve the service quality in the educational system work<strong>با توجه به اهمیت و جایگاه وبسایتها در امر اطلاعرسانی و ارتباط با مخاطبان، دانشگاهها برای سازماندهی و دسترسپذیرکردن اطلاعات و معرفی قابلیتها و توانمندیهای خود، اقدام به طراحی وبسایت و ارائة اطلاعات از آن طریق میکنند. وبسنجی به مطالعة کمّی جنبههای تولید و استفاده از منابع اطلاعاتی، ساختارها و فناوریها در محیط وب با استفاده از مبانی نظری کتابسنجی و اطلاعسنجی میپردازد. هدف این پژوهش، مطالعة وبسنجی وبسایتهای دانشکدههای تربیتبدنی دانشگاههای دولتی ایران، با استفاده از روش تاپسیس و ویکور است. پژوهش حاضر، توصیفی ـ اسنادی با رویکرد وبسنجی است و از نظر هدف، کاربردی است. جامعة آماری شامل هجده وبسایت دانشکدة تربیتبدنی و علوم ورزشی دانشگاههای دولتی ایران تشکیل داد. دادههای خام برای رتبهبندی وبسایتهای دانشکدههای تربیتبدنی و علوم ورزشی، بر اساس چهار شاخصِ اندازه، رؤیتپذیری، فایلهای غنی و پژوهشگر، از طریق موتورهای جستجوگر گوگل، یاهو، اکسالید، الکسا و بینگ جمعآوری شد. رتبهبندی وبسایتها از طریق معیارهای تصمیمگیری تاپسیس و ویکور انجام شد. نتایج رتبهبندی تاپسیس نشان داد که دانشکدههای تربیتبدنی دانشگاههای تهران، تبریز، اصفهان، علامه طباطبایی و همدان، به ترتیب رتبههای اول تا پنچم را به خود اختصاص دادند. همچنین، بر اساس نتایج رتبهبندی شاخص ویکور، دانشکدههای تربیتبدنی دانشگاههای تهران، اصفهان، تبریز، همدان و بهشتی در رتبههای اول تا پنجم قرار داشتند. دانشکدههای تربیتبدنی کشور با آگاهی از وضعیت رتبهبندی وبسایت خود در بین دانشکدههای دیگر، بر اساس شاخصهای بررسیشده میتوانند در تقویت فعالیتهای علمی و آموزشی گام بردارند و برای بهتر نشان دادن کیفیت خدمترسانی در نظام آموزشی تلاش کنند</strong>پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی
وزارت علوم ، تحقیقات و فناوریپژوهش در ورزش تربیتی2538-272141020160722The Effectiveness of Self-Regulation and Meta Cognition Beliefs on Sporting Success in Elite, Expert and Beginner Athletesاثربخشی باورهای فراشناختی و خودنظمدهی ورزشی بر موفقیت ورزشی دانشجویان ورزشکار خبره، ماهر و مبتدی819677710.22089/res.2016.777FAپروانهشمسی پور دهکردیاستادیار دانشگاه الزهرا تهرانحدیثهبهرامیدانشجوی کارشناسی دانشگاه الزهرا تهرانJournal Article20160113The aim of this study was to evaluate the effectiveness of self-regulation and Meta cognition beliefs on sporting success of elite, expert and beginner athletes. Statistical society consisted of 22 athletes of 8 sport fields in Tehran. In order to collect data, we used demographic, self-regulation, Meta cognition beliefs & sporting success questionnaires. Data analyzed with person correlation and multiple regression. The results of Pearson correlation showed that there is a significant positive correlation between sporting success with sports self-regulation (r=0.27) and Meta cognition beliefs (r=0.83) for elite athletes (P<0.05). The correlation of expert and novice athletes for sporting success & Meta cognition beliefs was r=0.74 and r=0.73 in P<0.05 significant. Variable impact factors of meta cognition beliefs (B=0.77 and t=14.12) and sporting self-regulation (B=0.09 and t=2.06) show that meta cognition beliefs variable with 99.9% confidence and self-regulation of sports with 99.95 percent can confidently predict sporting success in elite athletes Variable impact factors of meta cognition beliefs (B=0.07, t=1.91) and sporting self-regulation (B=0.056 & t=11.51) show that meta cognition beliefs variable with 99.5% confidence and sporting self-regulation with 99% confidence can successfully predict expert athletics. Variable impact factors of Meta cognition beliefs (B=0.67 & t=9.64) show that Meta cognition beliefs with 99.9% confidence can predict beginner athletic success. Therefore, it can be concluded that increasing the Meta cognition beliefs and self-regulation of sport will be cause expert athletic success. But self-regulation in beginner athletic is not able to predict the sporting success.<strong>هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی باورهای فراشناختی و خودنظمدهی ورزشی بر موفقیت ورزشی دانشجویان ورزشکار خبره، ماهر و مبتدی بود. به منظور جمعآوری دادهها از پرسشنامههای جمعیتشناختی، خودنظمدهی ورزشی، سنجش باورهای فراشناختی و پرسشنامة موفقیت ورزشی استفاده شد. برای تحلیل دادهها از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندمتغیره استفاده شد. </strong><strong>نتایج ضریب همبستگی پیرسون نشان داد بین موفقیت ورزشی با خودتنظیمی ورزشی (27/0=</strong><strong>r</strong><strong>) و باورهای فراشناختی (83/0=</strong><strong>r</strong><strong>) برای ورزشکاران خبره رابطة مثبت و معناداری وجود دارد </strong><strong>(05/0 </strong><strong>P<</strong><strong>)</strong><strong>. برای ورزشکاران ماهر و مبتدی، به ترتیب، همبستگی بین موفقیت ورزشی با باورهای فراشناختی، برابر با 84/0=</strong><strong>r</strong><strong> و 73/0=</strong><strong>r</strong><strong> و در سطح 05/</strong><strong>P</strong><strong><</strong><strong> معنادار بود.</strong><strong> ضرایب تأثیر متغیر </strong><strong>باورهای فراشناختی</strong><strong> و </strong><strong>خودتنظیمی ورزشی</strong><strong> نشان میدهد متغیرهای </strong><strong>باورهای فراشناختی</strong><strong> و خودتنظیمی ورزشی میتوانند بهطور معناداری </strong><strong>موفقیت ورزشی در </strong><strong>ورزشکاران خبره و ماهر</strong><strong> را </strong><strong>پیشبینی کنند اما قادر به پیش بینی موفقیت ورزشی در ورزشکاران مبتدی نمی باشند. بنابراین، میتوان نتیجه گرفت افزایش </strong><strong>باورهای فراشناختی و خودنظمدهی ورزشی</strong><strong>، باعث افزایش </strong><strong>موفقیت ورزشی در </strong><strong>ورزشکاران نخبه و ماهر میشود. اما متغیر خودتنظیمی ورزشی در ورزشکاران مبتدی قادر به پیشبینی موفقیت ورزشی نیست. </strong>پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی
وزارت علوم ، تحقیقات و فناوریپژوهش در ورزش تربیتی2538-272141020160722Prediction Stages of Exercise Behavior Change Based of Decisional Balance and Self-efficacyپیشبینی مراحل تغییر رفتار تمرینی بر اساس توازن در تصمیمگیری و خودکارآمدی در دانشجویان9711476510.22089/res.2016.765FAحسامرمضان زادهاستادیار دانشگاه دامغانبتولعرب نرمیاستادیار دانشگاه دامغانJournal Article20151015The purpose of this research was prediction Stages of Exercise Behavior Change based of Decisional Balance and self-efficacy in students. Exercise Behavior Change include five stages: Precontemplation, Contemplation, Preparation, Action and Maintenance. The number of 292 male and female students in Shahid Beheshti University were selected. Then, they completed Stages of Exercise Behavior Change (SEBC) (Cardinal, 1997, self-efficacy (Schwartz, 1999) and Decisional Balance (Plotnikoff, 2001) questionnaires. Multiple Discriminates Analysis showed that 83.2 percent of the variance of the SEBC is explained by decisional balance and self-efficacy. These variables make up a significant predictor model (P=0.02). Based on these results, Decisional balance and self-efficacy variables have main role in the differentiation of 5 clusters (SEBC). The results show awareness has crucial role in perception advantages and disadvantages of practice; this role emphasizes on the positive training experience.<strong>هدف این پژوهش پیشبینی پنج مرحله تغییر رفتار تمرینی (پیشتفکر، تفکر، آمادگی، عمل و ثبات) بر اساس توازن در تصمیمگیری (مزایا و معایب ادارکشدة تمرین) و خودکارآمدی بود. مراحل تغییر رفتار تمرینی شامل پنج مرحله است: پیشتفکر، تفکر، آمادگی، عمل و ثبات. از این رو، تعداد 292 دانشجوی دختر و پسر دانشگاه شهید بهشتی تهران به روش خوشهای چندمرحلهای بهعنوان نمونه انتخاب شدند. به منظور سنجش مراحل تغییر رفتار تمرینی، از مقیاس مراحل تغییر رفتار تمرینی کاردینال (1997)، برای سنجش توازن در تصمیمگیری، از پرسشنامة توازن در تصمیمگیریِ پلاتنیکف و همکاران (2001) و برای سنجش خودکارآمدی، از پرسشنامة خودکارآمدی شوارتز (1999) استفاده شد. </strong><strong>نتایج </strong><strong>تحلیل رگرسیون تشخیصی چندگانه نشان داد که 4/87 درصد از واریانس متغیر گروهبندیشده (مراحل تغییر رفتار تمرینی) توسط دو متغیر (توازن در تصمیمگیری و خودکارآمدی) تبیین میشود و این دو متغیر با هم یک مدل پیشبینِ معنادار را تشکیل میدهند (02/0</strong><strong>P=</strong><strong>). بر اساس این نتایج، </strong><strong>متغیرهای توازن در تصمیمگیری و خودکارآمدی، نقش اصلی را در تمایز پنج خوشه (مراحل تغییر رفتار) دارند. </strong><strong>نتایج این پژوهش، </strong><strong>بر نقش بسیار مهم آگاهی از مزایا و معایب تمرین و نیز نقشِ بااهمیتِ تجربة مثبت</strong><strong> تمرینی</strong><strong>، تأکید میکنند. </strong>پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی
وزارت علوم ، تحقیقات و فناوریپژوهش در ورزش تربیتی2538-272141020160722Investigating the Effect of Entrepreneurial Communication Skills of Clubs Managers on Student Costumer’s Satisfaction (Case Study: Sports Clubs in the City of Karaj)تأثیر مهارتهای ارتباطی کارآفرینانة مدیران کسبوکارهای ورزشی بر افزایش رضایت مشتریان دانشجو (مطالعة موردی: باشگاههای ورزشی شهر کرج)11513276610.22089/res.2016.766FAرضامحمدکاظمیدانشیار، دانشکده کارآفرینی، دانشگاه تهرانمحمدحسینقربانیاستادیار، پژوهشگاه تربیتبدنی و علوم ورزشی0000-0002-9380-9735مجتبیرجبی کیاکارشناس ارشد، دانشکده کارآفرینی، دانشگاه تهرانJournal Article20160214The purpose of this study was to investigating the effect of entrepreneurial communication skills of clubs Managers on student satisfaction. Target population of this study in qualitative section consists of academic experts and directors of sport clubs in Karaj city and in quantitative Section is all student that used sport clubs in Karaj (n=173). In this study in order to assurance of the reliability of the measurement instruments, three criterions were used. There are factor loadings, Cronbach's alpha and Composite Reliability. And for validation were used from convergent validity. Also In order to evaluate the relationship between variables and their impact on each other the partial least squares method and smart-pls software were used for analyzing the data. The results show that manager's skills including: Verbal skills, listening skills, social skills, empathy skills, supporting skills, get feedback skills and positivism skills have a positive and meaningful effect on student customer satisfaction (T-value> 1.96). Skills of idealized influence, intellectual stimulation, self-discipline and openness was not significant affect to student satisfaction (T-value< 1.96). In this study, the most important entrepreneurial communication skills of sport club manager’s needed to improvement of student satisfaction had standard in the form of a model. This model consisted of three skills of personal (get feedback and positivism) communicational (Verbal skills, listening skills, social skills) and leadership (empathy and Supportive). This model can be utilized as a base model by the sports clubs’ managers.<strong>هدف از پژوهش حاضر، بررسی تأثیر مهارتهای ارتباطی کارآفرینانة مدیران باشگاههای ورزشی بر افزایش رضایت مشتریان دانشجو بوده است. جامعة آماری پژوهش در بخش کیفی شامل خبرگان و متخصصان دانشگاهی و مدیران باشگاههای ورزشی، و در بخش کمّی شامل مشتریان دانشجوی باشگاههای ورزشی دانشگاهی و غیر دانشگاهیِ شهر کرج بوده است (173</strong><strong>n</strong><strong>=</strong><strong>). برای اطمینان از پایایی پرسشنامه، از سه معیار ضرایب بارهای عاملی، آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی استفاده شده است. برای بررسی روایی نیز از روایی همگرا و روایی صوری استفاده شده است. همچنین، در بررسی رابطة بین متغیرها و تجزیه و تحلیل دادهها از روش حداقل مربعات جزئی و نرمافزار اسمارت پیالاس استفاده شده است. یافتههای این پژوهش نشان داد که مهارتهای </strong><strong>کلامی، </strong><strong>مهارت گوشدادن،</strong><strong>مهارت اجتماعی، مهارت همدلی، مهارت حمایتگری، مهارت بازخورد گرفتن و مهارت مثبتگراییِ مدیران، بر </strong><strong>رضایت مشتریان دانشجو تأثیر مثبت و معنیدار دارد (96/1<</strong><strong>t</strong><strong>)</strong><strong> و مهارتهای </strong><strong>نفوذ آرمانی، تحریک خردمندانه، خودنظمی و خودگشودگی بر رضایت دانشجویان تأثیر معنی داری نداشته است </strong><strong>(96/1></strong><strong>t</strong><strong>). در این پژوهش، </strong><strong>مهمترین مهارتهای ارتباطی کارآفرینانة مدیران باشگاههای ورزشی در راستای توسعة رضایت مشتریان دانشجو، در قالب یک مدل، استاندارد شده است و در قالب سه دستة مهارت شخصی (مثبتگرایی و بازخورد)، تعاملی (مهارتهای اجتماعی، گوشدادن و کلامی) و رهبری (حمایتگری و همدلی) شناسایی و دستهبندی شده و مدیران باشگاههای ورزشی میتوانند از آن بهعنوان یک مدل مبنا بهرهبرداری کنند. </strong>
<strong> </strong>