پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی
وزارت علوم ، تحقیقات و فناوریپژوهش در ورزش تربیتی2538-272141120161121Pathology of Sport Associations in Physical Education Administration of Ministry of Science, Research and Technologyآسیبشناسی انجمنهای ورزشی اداره کل تربیتبدنی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری173684410.22089/res.2016.844FAحسینپوزسلطانی زرندیاستادیار، دانشگاه پیام نور استان البرز0000-0003-1845-1275حسینزارعیاناستادیار پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشیعصمتطاهرخانیکارشناس ارشد، دانشگاه خوارزمیJournal Article20150517The Purpose of the present study was pathology of sport associations in Physical Education Administration of Ministry of Science, Research and Technology. This study is a qualitative research which conducted through half-structured interviews for data gathering. Grounded theory approach was implied to determine research scheme, selecting participants and gathering data, arranging data, analyzing and theory making. Sampling method was snowball approach which 38 people were determined according to theoretical saturation. Statistical samples included past and current managers of physical education administration, all the current staff of this department and administers of sport associations. According to the results of interviews was identified 64 signs in the open coding. Then in the axial coding Were classified 14 Components which were independency of sport associations, sport structure, research and education, budgeting, human resource, facilities, student desire for sport, annual planning for associations, categorizing universities, university sport, organizational interactions and guidelines, qualification, expectation from sport associations, monitoring and control. According to the findings, the most important factor that could be the core factor was independency of sport associations. Then in selective coding, with respect to the components identified, the general theory proposed, Appointed strengthen of situation of sport associations and refer them in development and progress of sports in Iran's university sport. Eventually is proposed to maintain independence, Student Sports Association under the supervision of the Physical Education Department of the Ministry of Science, Research and Technology and coordinated by Student Sports Federation to the survival of the organization and operation pay.هدف از انجام پژوهش حاضر، آسیبشناسی انجمنهای ورزشی اداره کل تربیتبدنی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بود. این مطالعه از نوع پژوهشهای کیفی با رویکرد قراردادی است و برای جمعآوری دادههای آن از روش مصاحبة نیمهساختاریافته استفاده شده است. برای تعیین طرح پژوهش، انتخاب شرکتکنندگان و جمعآوری دادهها، منظمسازی دادهها، تجزیهوتحلیل دادهها و نظریهپردازی و مقایسه با ادبیات تحقیق، از روش گراندد تئوری استفاده شد. روش نمونهگیری پژوهش حاضر از نوع زنجیرهای یا گلوله برفی است که با توجه به اشباع نظری دادهها تعداد (38=n)نفر تعیین گردید. نمونة آماری را همة مدیرکلهای قبلی و مدیرکل فعلی اداره کل تربیتبدنی، تمام کارشناسان فعلی اداره کل تربیتبدنی و مسئولان انجمنهای ورزشی تشکیل دادند.با توجه به نتایج به دست آمده از مصاحبه، 64 نشان در بخش کدگذاری باز، شناسایی شد. سپس در بخش کدگذاری محوری، چهارده مؤلفه طبقهبندی شد که عبارتند از: استقلال انجمنهای ورزشی، ساختار سازمانی، آموزش و پژوهش، بودجهبندی، نیروی انسانی، امکانات و تجهیزات، علاقهمندی دانشجویان به ورزش، برنامهریزی سالانة انجمنها، منطقهبندی دانشگاهها، ورزش دانشگاهی، تعاملات سازمانی و آییننامهها، شرایط احراز مسئولیت، انتظارات از انجمنهای ورزشی و نظارت و کنترل. با توجه به نتایج پژوهش، مهمترین مؤلفهای که میتواند هسته و مرکز همة مؤلفهها قرار گیرد و بر اساس آن میتوان نظریة کلی صادر کرد، مؤلفة استقلال انجمنهای ورزشی است. سپس در بخش کدگذاری انتخابی، با توجه به مؤلفة شناساییشده، «تثبیت جایگاه و مرجع قرار دادنِ انجمنهای ورزشی در توسعه و پیشرفت رشتههای ورزشیِ مربوط در ورزش دانشگاههای دولتی ایران» بهعنوان نظریة کلیِ پیشنهادی تعیین گردید. در نهایت، پیشنهاد میشود انجمن ورزش دانشجویی با حفظ استقلال، زیر نظر اداره کل تربیتبدنی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و هماهنگ با فدراسیون ورزشهای دانشجویی، به ادامة حیات سازمانی و فعالیت خود بپردازد.پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی
وزارت علوم ، تحقیقات و فناوریپژوهش در ورزش تربیتی2538-272141120161121The Role of Marketing Mix on Purchase Behavior of Sport Management Professorبررسی نقش آمیختة بازاریابی بر رفتار خرید استادان مدیریت ورزشی375484510.22089/res.2016.845FAحسینعبدالملکیعضو هیات علمی دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران*0000-0002-2248-5753زهراساداتمیرزازادهاستادیار مدیریت ورزشی، دانشگاه فردوسی مشهدابراهیمعلی دوست قهفرخیاستادیار مدیریت ورزشی، دانشگاه تهران0000-0002-8909-7122Journal Article20160214One common aspect of all human beings, regardless of education level, income level, location and so on, is that they are consumers. The key of success in marketing strategy both in terms of local and global aspects is understanding consumer behavior. So aim of this study was to investigate the role of mix marketing on sports consumer behavior. This research was survey- descriptive. The study population were included all sports management faculty members in the country. The sampling method was random. Based on the PASS statistical software, research sample size was determined in the range of 84 to 154 people. Data collection instrument was a questionnaire consisting of 38 questions. The validity of questionnaire was content and constructs validity. Reliability of questionnaire according to Cronbach alpha was 0.87. In order to data analyzing was used structural equation modeling and analytic hierarchy process (AHP). The results showed that mix marketing have a significant positive effect on sports consumer behavior. Also social factors prioritize results showed that product with the relative weight of 0.281 is the most important component of mix marketing and then are located service quality (0.221), price (0.175), place (0.108), promotion (.0108) and brand character (0.108). In this study found companies to gain competitive advantage should have be given to customers and meet their needs (better than competitors). In addition, customers buy products with different trends that should be considered in formulating marketing strategies.یکی از جنبههای مشترک همة انسانها ـ صرفنظر از میزان تحصیلات، سطح درآمد، محل سکونت و غیره ـ این است که همة آنها مصرفکننده هستند. نکتة کلیدیِ موفقیتِ استراتژیِ بازاریابی، هم از منظر محلی و هم از حیث جهانی، درک رفتار مصرفکننده است. بنابراین، هدف از این پژوهش، بررسی نقش آمیختة بازاریابی بر رفتار مصرفکنندة ورزشی بود. تحقیق حاضر توصیفی از نوع پیمایشی است. جامعة آماری این پژوهش را همة اعضای هیئت علمی دانشگاههای کشور با گرایش مدیریت ورزشی تشکیل میدهند. روش نمونهگیری تصادفی بود. حجم نمونة پژوهش در بازة 84 تا 154 نفر تعیین شد. ابزار جمعآوری دادهها پرسشنامة محققساخته بود که از 38 سؤال تشکیل شده بود. روایی پرسشنامه به لحاظ محتوایی و سازهای تأیید شد. همچنین پایایی پرسشنامه با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ، مقدار 87/0 گزارش شد. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها از مدل معادلات ساختاری و فرایند تحلیل سلسلهمراتبی استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد مؤلفههای آمیختة بازاریابی، نقش مثبت و معناداری بر رفتار مصرفکنندة ورزشی دارند. همچنین، نتایج اولویتبندی مؤلفههای آمیختة بازایابی نشان داد که «محصول» با وزن نسبی 281/0 مهمترین مؤلفه است و بعد از آن به ترتیب کیفیت خدمات (221/0)، قیمت (175/0)، مجاری توزیع (108/0)، ترویج و تبلیغات (108/0) و شخصیت برند (108/0) قرار دارند. در این پژوهش مشخص شد شرکتها برای کسب مزیت رقابتی باید توجه زیادی به مشتریان و رفع نیازهای آنها (بهتر از رقبا) داشته باشند. از طرفی، مشتریان در خرید محصولات، گرایشهای مختلفی دارند که باید در تنظیم استراتزیهای بازاریابی به آنها توجه شود. پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی
وزارت علوم ، تحقیقات و فناوریپژوهش در ورزش تربیتی2538-272141120161121Comparison Study to the Factors Affecting on Institutionalization of Sport Among Students
(Case Study of Ferdowsi University of Mashhad)بررسی مقایسهای عوامل مؤثر بر نهادینهسازی ورزش در بین دانشجویان (مطالعة موردی: دانشگاه فردوسی مشهد)557085010.22089/res.2016.850FAمهدیطالب پوردانشیار مدیریت ورزشی، دانشگاه فردوسی مشهد0000000328655837محمدعلیصاحبکاراندانشجوی دکتری مدیریت ورزشی / دانشگاه فردوسی مشهدمحمدمصلی نژاددانشجوی دکتری مدیریت ورزشی/ دانشگاه فردوسی مشهدمجتبیرجبیدانشجوی دکتری مدیریت ورزشی / دانشگاه فردوسی مشهد0000-0001-6791-194XJournal Article20160109The purpose of this study was to comparison study to the factors affecting on institutionalization of sport among students. This research is an empirical descriptive survey. The population of this study consisted of all the students attending Ferdowsi University of Mashhad (24078 students). Using Cochran Formula and an alpha level of 0.05, 380 students were selected as the sample of the study. Jami's questionnaire (2015) including economic, social, cultural, managerial, infrastructural, and motivational factors and also sports places was used to gather the data of the study. The content validity and reliability of the questionnaire were confirmed by experts and also the mean internal reliability for the five factors included in the questionnaire was 0.812. Descriptive statistics (percentage, mean, standard deviation, normal probability curve) and inferential statistics (Including one sample t test and repeated measure and Bonferroni post-hoc) were used to analyze the data. The results showed that all the five factors mentioned before are effective for the institutionalization of sport among the students and the authorities should pay attention to such factors. هدف این پژوهش بررسی مقایسهای عوامل مؤثر بر نهادینهسازی ورزش در بین دانشجویان بود. این پژوهش از نوع پژوهشهای توصیفی ـ پیمایشی است که به صورت میدانی انجام شده است. به منظور دستیابی به هدف اصلی پژوهش، همة دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد بهعنوان جامعة آماری در نظر گرفته شدند که تعداد آنها 24078 نفر بود. بر اساس فرمول کوکران و با در نظر گرفتن خطای 05/0=α، 380 نفر بهعنوان نمونة پژوهش انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامة جامی الاحمدی (1393) بود که از پنج عامل اقتصادی، اجتماعی ـ فرهنگی، مدیریتی، زیرساختها و اماکن ورزشی و انگیزانندهها تشکیل شده است. روایی محتوایی و صوری پرسشنامه را صاحبنظران تأیید کردند و همچنین متوسط پایایی درونی برای پنج عامل پرسشنامه 812/0 محاسبه شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از روشهای آمار توصیفی (شامل درصد، میانگین، انحراف استاندارد و منحنی احتمال نرمال) و آمار استنباطی (شامل آزمون استودنت تکنمونهای، تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر، آزمون تعقیبی بونفرونی) استفاده شد. یافتههای پژوهش نشان داد که از دیدگاه دانشجویان هر پنج عامل اقتصادی، اجتماعی ـ فرهنگی، مدیریتی، زیرساختها و اماکن ورزشی و انگیزانندهها میتوانند بر نهادینهسازی ورزش در بین دانشجویان مؤثر باشند. از این روی، لازم است مسئولان به این موضوعات توجه کافی داشته باشند. پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی
وزارت علوم ، تحقیقات و فناوریپژوهش در ورزش تربیتی2538-272141120161121Iranian Elite Athlete’s Lifestyles (Providing a Grounded Theory)سبک زندگی ورزشکاران نخبة ایرانی (ارائة یک نظریة دادهبنیاد)719684610.22089/res.2016.846FAاحسانمحمدی ترکمانیدانشجوی دکتری مدیریت ورزشی پردیس فارابی، دانشگاه تهران0000-0003-4685-1532قدرت الهباقریاستادیار مدیریت ورزشی پردیس فارابی، دانشگاه تهرانحسنزارعی متیناستاد مدیریت رفتار سازمانی پردیس فارابی، دانشگاه تهرانحسینمعینیاستادیار مدیریت بازرگانی دانشگاه حضرت معصومهحسینخنیفراستاد مدیریت و برنامه ریزی پردیس فارابی، دانشگاه تهرانJournal Article20160821Today, elite athlete’s lifestyle is at the center of public attention. The goal of this qualitative study reproduces the concept of Iranian elite athlete’s lifestyles by using Glaserian Approach of Grounded Theory to be done. Glaserian Approach wants to discover main concern of participants and basic social process to solve it. For this purpose, 19 experts aware of the Iranian athletes’ lifestyle selected by targeted and snowball for depth unstructured interviews and the data simultaneously analyzed by using a set of open, theoretical, selective coding and memos. The validity and reliability of research were evaluated with confirmation of findings by four participants. The results showed that the main concern of participants was “lack of professional in Iranian athlete’s life, the core category of study was “Professional Thinking” and the basic social process was “moving towards Professionalism”. Emotional Competencies, Life Visions, Financial Literacy, Responsibility, Consumption, Leisure, Personal Issues and Religious Behaviors were determined other categories of lifestyle that are affected by professional thinking. The categories of basic social process classified in three levels of macro, meso and micro that can fix the main concern of participants over time. Overall, elite athlete lifestyle is a guide for action in sport and non-sport issue of life. The findings can be applied for examine different aspects of elite athletes’ lifestyle such as effective factors and objective components. امروزه سبک زندگی ورزشکاران نخبه در مرکز توجه همگان قرار دارد. این پژوهش کیفی با هدف بازتولید مفهوم سبک زندگی ورزشکاران نخبة ایرانی با استفاده از رویکرد گلیزری نظریة دادهبنیاد انجام شده است. رویکرد گلیزری به دنبال کشف نگرانی عمدة مشارکتکنندگان و فرایند اجتماعی پایه جهت حل آن است. برای این منظور 19 نفر از خبرگان آشنا با حوزة سبک زندگی ورزشکاران ایرانی بهصورت هدفمند و گلوله برفی برای مصاحبههای عمیق ساختارنیافته انتخاب شدند و دادهها بهصورت همزمان با استفاده از مجموعهای از کدگذاریهای باز، نظری، انتخابی و یادنوشتنگاری تحلیل شدند. چهار تن از مشارکتکنندگان با تأیید یافتههای پژوهش، روایی و پایایی آن را ارزیابی کردند. نتایج نشان داد مهمترین نگرانیهای مشارکتکنندگان عبارت بود از رعایتنشدن اصول حرفهای در زندگیِ ورزشکاران ایرانی، مقولة محوری پژوهش (یعنی تفکر حرفهای) و فرایند اجتماعی پایة پژوهش (یعنی حرکت به سمت حرفهایگرایی). شایستگیهای عاطفی، چشمانداز زندگی، سواد مالی، مسئولیتپذیری، مصرف، گذران اوقات فراغت، مسائل شخصی و رفتارهای مذهبی نیز بهعنوان دیگر مقولات سبک زندگی تعیین شدند که تحت تأثیر تفکر حرفهای قرار میگیرند. مقولات فرایند اجتماعی پایه نیز در سه سطح کلان، متوسط و خرد طبقهبندی شدند که میتوانند در طول زمان نگرانی مشارکتکنندگان را حل کنند. به طور کلی سبک زندگی ورزشکار نخبه، راهنمای کنش او در مسائل ورزشی و غیرورزشی زندگی است. یافتههای پژوهش میتواند برای بررسی ابعاد مختلف سبک زندگی ورزشکاران نخبه از عوامل مؤثر تا مؤلفههای عینی سبک زندگی به کار برده شود. پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی
وزارت علوم ، تحقیقات و فناوریپژوهش در ورزش تربیتی2538-272141120161121Assessment of Customers’ Perception and Expectation of University’s Sports Facilities Service Quality using SERVQUAL Model
(Case study: Azarbaijan Shahid Madani University)ارزیابی ادراکات و انتظارات مشتریان از کیفیت خدمات اماکن ورزشی دانشگاه با استفاده از مدل سروکوال (مطالعة موردی: دانشگاه شهید مدنی آذربایجان)9711484710.22089/res.2016.847FAرسولفرجیاستادیار مدیریت ورزشی دانشگاه شهید مدنی آذربایجان0000-0002-6615-7110مهدیبشیریاستادیار مدیریت ورزشی دانشگاه شهید مدنی آذربایجانیوسفیاوریاستادیار مدیریت ورزشی دانشگاه شهید مدنی آذربایجانفرهادخوشنویسکارشناس ارشد دانشگاه شهید مدنی آذربایجانJournal Article20160122<strong> </strong> <br />Analysis of service quality enables management not only to prevent quality decline but also allocate the limited financial resources to more important areas. Therefore, the aim of this study was to investigate the quality of services in the Sports facilities of Azerbaijan Shahid Madani University using SERVQUAL model. This survey was descriptive which 327 users of the university facility (students, staff and teachers) participated in it as sample. Data were collected using 22-items SERVQUAL questionnaire that measures five dimensions of service quality (Tangibles, reliability, responsiveness, assurance and empathy) in perception and expectation sections. Analyzing using statistical tests of Wilcoxon and Friedman indicated that in the perception section (existing situation), Assurance dimension (4.59±1.38) was at the best situation followed by responsiveness, reliability, empathy and tangibles in order of priority. In the expectation section, also, Assurance dimension (6.15±0.98) was in first rank of responders’ emphasis. After that the dimensions of empathy, responsiveness, reliability and tangibles, were highlighted respectively. Moreover, the results showed that there are negative significant gaps between existing and desired situations in all five dimensions of service quality of the university’s sport facilities (P<0.05). Maximum negative quality gap (-2.00) were observed in empathy and the minimum (-1.88) were in assurance dimensions. Negative quality gaps in all dimensions seems to be a demonstration of some problems in quality of the university’s sport facilities’ services and needs to pay attention in order to remove barriers and improve the services. Improving identified weak points in present research can be followed by users’ satisfaction, return and finally increasing in their sport participation. تحلیل کیفیت خدمات، مدیریت سازمان را قادر میسازد ضمن جلوگیری از کاهش کیفیت، منابع محدود مالی را به حوزههایی اختصاص دهد که اهمیت بیشتری دارند؛ از این رو، هدف پژوهش حاضر بررسی کیفیت خدمات ارائهشده در اماکن ورزشی دانشگاه شهید مدنی آذربایجان با استفاده از مدل سروکوال بود. پژوهش حاضر از نوع توصیفی بود که 327 نفر از کاربران اماکن ورزشی دانشگاه شهید مدنی آذربایجان (دانشجویان، کارکنان و استادان) بهعنوان نمونه در آن شرکت کردند. دادههای پژوهش با استفاده از پرسشنامة 22گویهای سروکوال جمعآوری شد که پنج بعد کیفیت خدمات (عناصر عینی، قابلیت اعتماد، پاسخگویی، تضمین و همدلی) را در دو بخش ادراکات و انتظارات میسنجد. تجزیهوتحلیل دادهها با استفاده از آزمونهای ویلکاکسون و فریدمن نشان داد که در بخش ادراکات (وضعیت موجود)، بعد تضمین (38/59±1/4) بهترین وضعیت را دارد. بعدهای پاسخگویی، قابلیت اعتماد، همدلی و عناصر عینی نیز به ترتیب در ردههای بعدی قرار گرفتند. در بخش انتظارات (وضعیت مطلوب) نیز بعد تضمین (98/15±0/6) در ردة اول تأکید پاسخدهندگان بود. پس از آن نیز به ترتیب بعدهای همدلی، پاسخگویی، قابلیت اعتماد و عناصر عینی مورد تأکید قرار گرفتند. همچنین، نتایج نشان داد که در همة ابعاد کیفیت خدمات در اماکن ورزشی این دانشگاه شکاف منفی کیفیت وجود دارد (05/0>P). بیشترین شکاف منفی کیفیت مربوط به بعد همدلی (00/2-) و کمترین آن مربوط به بعد تضمین (88/1-) بود. به نظر میرسد شکاف منفی در تمام ابعاد کیفیت بیانگر وجود مسئله در کیفیت ارائة خدمات اماکن ورزشی دانشگاه مورد مطالعه باشد. این امر، در راستای رفع موانع و بهبود کیفیت خدمات، ضرورت توجه به آن را ناگزیر میسازد. بهبود نقاط ضعف شناساییشده در این پژوهش میتواند رضایتمندی کاربران، بازگشت مجدد و در نهایت افزایش مشارکت ورزشی آنها را به دنبال داشته باشد. پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی
وزارت علوم ، تحقیقات و فناوریپژوهش در ورزش تربیتی2538-272141120161121Processes of Exercise Behavior Change in Students: Cognitive or Behavioral?فرایندهای تغییر رفتار تمرینی در دانشجویان: شناختی یا رفتاری؟11513484810.22089/res.2016.848FAحسامرمضان زادهاستادیار دانشگاه دامغانJournal Article20160312This study investigates Processes of Exercise Behavior Change on the basis of famous Trans theoretical model (Prochaska et al, 1986). The number of 292 students (144 boys and 148 girls) were selected by multi-stage clustered. Then, they completed Stages of Exercise Behavior Change (SEBC) (Cardinal, 1997, and Processes of change (Nigg, 2001) questionnaires. For data analysis, ANOVA and Multiple Discriminant Function Analysis tests were used. The results showed that in behavioral processes (no cognitive) there was significant difference between SEBC (P<0.05). Results showed there was significant different between SEBC in Stimulus Control, Counter Conditioning and Helping Relationships variables (behavioral processes) (P<0.05). Multiple Discriminates Analysis showed that and behavioral processes are significant predictive for SEBC. The results of this research emphasis on important role of environmental sensitivity about individual physical activity, existence behavioral alternatives for undesirable behavior (lack of exercise) and Create an environment with many exercises stimulus and also present ways to change the current status people.پژوهش حاضر بر اساس مدل مشهور فرانظری تغییر رفتار (پروچسکا و همکاران، 1983) به بررسی فرایندهای تغییر رفتار تمرینی در دانشجویان پرداخته است. 292 دانشجو (144 پسر و 148 دختر) به صورت خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. برای ارزیابی مراحل تغییر رفتار از مقیاس مراحل تغییر رفتار کاردینال (1997) و برای بررسی فرایندهای تغییر از پرسشنامة نیگ و همکاران (1999) استفاده شد. به منظور تحلیل دادهها از آزمونهای تحلیل واریانس یکسویه و تحلیل تابع تشخیصی چندگانه استفاده شد. ننایج نشان داد در فرایندهای رفتاری (نه شناختی) بین مراحل تغییر رفتار تمرینی تفاوت معناداری وجود دارد (0.05<P). برای فرایندهای رفتاری در متغیرهای کنترل محرک، ارتباطات کمکی و شرطیسازی متقابل، بین مراحل مختلف تغییر رفتار تمرینی تفاوت معناداری مشاهده شد. نتایج نشان داد که فرایندهای رفتاری، پیشبینیکنندة معنادار عضویت افراد در مراحل تغییر رفتار تمرینی هستند. نتایج این پژوهش بر نقش بااهمیت حساسیتهای محیطی نسبت به فعالیتبدنی فرد، وجود جایگزینهای رفتاری مطلوب و ایجاد محیطی با محرکهای تمرینی بسیار تأکید میکند.