• صفحه اصلی
  • مرور
    • شماره جاری
    • بر اساس شماره‌های نشریه
    • بر اساس نویسندگان
    • بر اساس موضوعات
    • نمایه نویسندگان
    • نمایه کلیدواژه ها
  • اطلاعات نشریه
    • درباره نشریه
    • اهداف و چشم انداز
    • اعضای هیات تحریریه
    • همکاران دفتر نشریه
    • اصول اخلاقی انتشار مقاله
    • بانک ها و نمایه نامه ها
    • پیوندهای مفید
    • پرسش‌های متداول
    • فرایند پذیرش مقالات
    • اخبار و اعلانات
  • راهنمای نویسندگان
  • ارسال مقاله
  • داوران
  • تماس با ما
 
  • ورود به سامانه ▼
    • ورود به سامانه
    • ثبت نام در سامانه
  • English
صفحه اصلی فهرست مقالات مشخصات مقاله
  • ذخیره رکوردها
  • |
  • نسخه قابل چاپ
  • |
  • توصیه به دوستان
  • |
  • ارجاع به این مقاله ارجاع به مقاله
    RIS EndNote BibTeX APA MLA Harvard Vancouver
  • |
  • اشتراک گذاری اشتراک گذاری
    CiteULike Mendeley Facebook Google LinkedIn Twitter Telegram
پژوهش در ورزش تربیتی
مقالات آماده انتشار
شماره جاری
شماره‌های پیشین نشریه
دوره دوره 6 (1397)
دوره دوره 5 (1396)
شماره شماره 13
شماره شماره 12
دوره دوره 4 (1394-1395)
دوره دوره 3 (1393-1394)
دوره دوره 2 (1392-1393)
دوره دوره 1 (1391-1392)
نژاد سجادی, سید احمد, حسینی نیا, سید رضا, بیگلری, نسرین. (1396). تأثیر سبک رهبری رهبران همسطح بر هویت و کارآمدی تیمی بازیکنان هندبال. پژوهش در ورزش تربیتی, 5(13), 75-92. doi: 10.22089/res.2017.3208.1207
سید احمد نژاد سجادی; سید رضا حسینی نیا; نسرین بیگلری. "تأثیر سبک رهبری رهبران همسطح بر هویت و کارآمدی تیمی بازیکنان هندبال". پژوهش در ورزش تربیتی, 5, 13, 1396, 75-92. doi: 10.22089/res.2017.3208.1207
نژاد سجادی, سید احمد, حسینی نیا, سید رضا, بیگلری, نسرین. (1396). 'تأثیر سبک رهبری رهبران همسطح بر هویت و کارآمدی تیمی بازیکنان هندبال', پژوهش در ورزش تربیتی, 5(13), pp. 75-92. doi: 10.22089/res.2017.3208.1207
نژاد سجادی, سید احمد, حسینی نیا, سید رضا, بیگلری, نسرین. تأثیر سبک رهبری رهبران همسطح بر هویت و کارآمدی تیمی بازیکنان هندبال. پژوهش در ورزش تربیتی, 1396; 5(13): 75-92. doi: 10.22089/res.2017.3208.1207

تأثیر سبک رهبری رهبران همسطح بر هویت و کارآمدی تیمی بازیکنان هندبال

مقاله 4، دوره 5، شماره 13، پاییز و زمستان 1396، صفحه 75-92  XML اصل مقاله (1031 K)
نوع مقاله: مقاله پژوهشی
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22089/res.2017.3208.1207
نویسندگان
سید احمد نژاد سجادی1؛ سید رضا حسینی نیا 2؛ نسرین بیگلری3
1استادیار مدیریت ورزشی، دانشگاه ولی عصر (ع) رفسنجان
2استادیار مدیریت و برنامه ریزی در تربیت بدنی، دانشگاه صنعتی شاهرود
3کارشناسی ارشد مدیریت ورزشی، دانشگاه صنعتی شاهرود
چکیده
هدف از پژوهش حاضر بررسی تأثیر سبک رهبری رهبران همسطح بر هویت و کارآمدی تیمی بازیکنان هندبال دانشگاه‏ ها و مؤسسات آموزش عالی کشور بود. جامعة آماری این پژوهش را همة بازیکنان تیم‏ های شرکت‌کننده در مسابقات هندبال دانشجویان پسر دانشگاه‏ ها و مؤسسات آموزش عالی کشور تشکیل دادند (140 نفر) که از بین آنها107 نفر به روش دردسترس به‌عنوان نمونه انتخاب شدند. برای گردآوری داده‏ ها پس از تأیید روایی و پایایی، از پرسش‏نامه‏ های رهبری در ورزش (چلادورای و صالح، 1980)، هویت تیمی (فرانسن و همکاران، 2015) و کارآمدی تیمی (فلتز و لیرگ، 1998) استفاده شد. نتایج نشان داد سبک بازخورد مثبت رهبران همسطح بر کارآمدی تیمی بازیکنان، تأثیر مثبت و سبک آموزش و تمرین آنها بر هویت تیمی بازیکنان، تأثیر منفی و معناداری دارد. همچنین، هویت تیمی بر کارآمدی تیمی تأثیر مثبت و معنادار دارد. در نهایت، سبک آموزش رهبران همسطح به‌طور غیرمستقیم (به‌واسطة هویت تیمی) بر کارآمدی تیمی تأثیر منفی و معنادار نشان داد. باتوجه به یافته ‏های پژوهش، به مسئولان تیم‏ها پیشنهاد می‏شود رهبران همسطحِ درونِ تیم‌های خود را شناسایی کنند و آنها را از نقش مؤثر رفتارشان در ایجاد هویت و کارآمدی تیمی در بین اعضای تیم مطلع سازند.
کلیدواژه‌ها
رهبران همسطح؛ هویت تیمی؛ کارآمدی تیمی؛ دانشجو؛ هندبال
موضوعات
جامعه شناسی و روانشناسی تعلیم و تربیت در حوزه ورزش
عنوان مقاله [English]
The Impact of Leadership Style of Peer Leaders on Team Identification and Efficacy of Handball Players
نویسندگان [English]
Seyed Ahmad Nejhad Sajadi1؛ Seyed Reza Hosseini Nia2؛ Nasrin Biglari3
1Assistant Professor of Sport Management, Vali-E-Asr University of Rafsanjan
2Assistant Professor of Sport Management, Shahrood University of Technology
3M.Sc. of Sport Management, Shahrood University of Technology
چکیده [English]
peer leaderships on team identification and efficacy of handball players of Iran universities and higher education institutions. The population of this study consisted all players of teams who participated in the national handball tournament of universities and higher education institutions boy students (140 persons), that among them 107 persons selected by available sampling method. After determining validity and reliability, in order to data gathering use of leadership in sport (Chelladurai and Saleh, 1980), team identification (Fransen et al, 2015) and team efficacy (Feltz and Lirgg, 1998) questionnaires. Findings indicated that positive feedback style of peer leaders has a direct and significant effect on team efficacy of players and training style of them has a negative and significant effect on the team identification. Also, the team identification has a positive and significant on the team efficacy. Finally, peer leaders’ training style showed an indirect, significant and negative effect (mediated by team identification) on the team efficacy. According to the findings, suggested to the teams' officials identify peer leaders within their teams and aware them of their behavior effective role in creating of team identification and efficacy among team members.
کلیدواژه‌ها [English]
Peer Leadership, Team Identification, Team Efficacy, Student
مراجع
  1. Byl, J. (2002). Intramural recreation: A step-by-step guide to creating an effective program. Journal of Physical & Health Education, 68 (2), 40.
  2. Chelladurai, P. (2007). Leadership in sport. (Tenenbaum, G., & Eland, Trance, R. C). NY: Handbook of sport Psychology, 3, 113-35.
  3. Chelladurai, P., & Saleh, S. D. (1980). Dimensions of leader behavior in sports: Development of a leadership scale. Journal of sport psychology, 2(1), 34-45.
  4. Chou, H. W., Lin, Y. H., Chang, H. H., & Chuang, W. W. (2013). Transformational leadership and team performance: The mediating roles of cognitive trust and collective efficacy. SAGE Open, 3 (3), 1-10.
  5. Chou, Y. H., Yu, C. A., & Chi, L. K. (2010). The relationships between coaching efficacy, collective efficacy, team performance and satisfaction in youth softball teams. Journal of Sport & Exercise Psychology, 32, 151.
  6. Cope, C. J., Eyes, M. A., Beauchamp, M. R., Schinke, R. J., & Bossulet, G. (2011). Informal roles on sport teams. International Journal of Sport and Exercise Psychology, 9 (1), 19-30.
  7. Cotterill, S. (2012). Team psychology in sports: Theory and practice, London and New York NY: Routledge, 228.
  8. Crozier, A. J., Longhead, T. M., & Munroe-Chandler, K. J. (2013). Examining the benefits of athlete leaders in sport. Journal of Sport Behavior, 36 (4), 346-64.
  9. Davari, A., & Rezazadeh, A. (2014). The structural equation modeling with PLS software. Tehran: Jahad Daneshgahi, 75- 100. (Persian)
  10. Devecioglu, S., Sahan, H., Yildiz, M., Tekin, M., & Sim, H. (2012). Examination of socialization levels of university students engaging in individual and team sports. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 46, 326-30.
  11. Feltz, D. L., & Lirgg, C.D. (1998). Perceived team and player efficacy in hockey. Journal of applied psychology, 83(4), 557.
  12. Fornell, C., & Larker, D. (1981). Evaluating Structural Equation Modeling with Unobserved Variables and Measurement Error. Journal of Marking Research, 18 (1), 39-50.
  13. Fransen, K., Coffee, P., Vanbeselaere, N., Slater, M., De Cupper, B., & Bone, F. (2014). The impact of athlete leaders on team members ‘team outcome confidence: A test of mediation by team identification and collective efficacy. Journal of the Sport Psychologist, Manuscript, 28 (4),347-60.
  14. Fransen, K., Hassam, S. A., Steffens, N. K., Vanbeselaere, N., De Cupper, B., & Bone, F. (2014). Believing in us: Exploring leaders’ capacity to enhance team confidence and performance by building a sense of shared social identity. Journal of Manuscript submitted for publication, 21 (1), 89-100.
  15. Fransen, K., Van Puyenbroeck, S., Loughead, T. M., De Cupper, B., Vanbeselaere, N., Vande Broek, G., & Bone, F. (2015). The art of athlete leadership: Identifying high-quality leadership at the individual and team level through Social Network Analysis. Journal of sport & exercise psychology, 37 (3), 274-90.
  16. Fransen, K., Vanbeselaere, N., De Cupper, B., Vande Broek, G., & Bone, F. (2014). The myth of the team captain as principal leader: Extending the athlete leadership classification within sport teams. Journal of Sports Sciences, 32 (14), 1389-97.
  17. Hamidi, M., Elahi, A., Akbari-Yazdi, H., & Hamidi, M. (2011). Student Sport of Islamic Republic of Iran: vision and Development Strategies, Journal of Sport Management Studies, 3 (12), 13-26. (persian)
  18. Haslam, S. A., Reicher, S. D., & Platow, M. J. (2010). The new psychology of leadership: Identity, influence and power, New York: Psychology Press Psychology Press, 266.
  19. Hoigaard, R., Bone, F., De Cupper, B., & Peters, D. M. (2013). Team identification reduces social loafing and promotes social laboring in cycling. International Journal of Applied Sports Sciences, 25 (1), 33-40.
  20. Holmes, R. M., McNeil, M., & Adorna, P. (2010). Student athletes' perceptions of formal and informal team leaders. Journal of Sport Behavior, 33 (4), 442-65.
  21. Hosseini Nia, S. R; Asadi, H; Godarzi, M; & Khabiri, M. (2013). Analyzing and modeling the relationships of peer leaders’ behavior with team cohesion, collective efficacy and perceived team success among collegiate basketball teams. Journal of Research on University Sport, 3, 53- 72. (Persian)
  22. Keshtan, M. H., Ramzaninezhad, R., Kordshooli, S. S., & Panahi, P. M. (2010). The relationship between collective efficacy and coaching behaviors in professional volleyball league of Iran clubs. World Journal of Sport Sciences, 3 (1), 1-6.
  23. Loughead, T. M., Hardy, J., & Eys, M. A. (2006). The nature of athlete leadership. Journal of Sport Behavior, 29 (2), 142-58.
  24. Martin, L., Bruner, M., Eys, M., & Spink, K. (2014). The social environment in sport: Selected topics. Journal of International Review of Sport and Exercise Psychology, 7 (1), 87-105.
  25. Moradi chaleshtari, M. R., KoozehChian, H., Ehsani, M., & Jafari, A. (2006). The relationship between coaches’ leadership style with players group cohesion in basketball teams of Iran Premier League clubs. Journal of Harkat, 29, 5-16. (Persian)
  26. Mosher, M. (1979). The team captains. Journal of Volleyball Technical, 4, 7-8.
  27. Moslehi, A; Doosti, M; Safaniya, A. M. (2015). An Investigation of the Relationship among Coaches' Leadership Styles, Group Cohesion and Team Success: A Case Study of First Division Futsal League in Mazandaran Province. Journal of Sport Management, 7 (4), 501-12. (Persian)
  28. Myers, N. D., Felts, D. L., & Short, S. E. (2004). Collective efficacy and team performance: A longitudinal study of collegiate football teams. Group Dynamics: Theory. Journal of Research and Practice, 8 (2), 126-38.
  29. Onag, Z., & Tepeci, M. (2014). Team effectiveness in sport teams: The effects of team cohesion, intra team communication and team norms on team member satisfaction and intent to remain. Journal of Procedia-Social and Behavioral Sciences, 150, 420-8.
  30. Price, M. S., & Weiss, M. R. (2013). Relationships among coach leadership, peer leadership, and adolescent athletes psychosocial and team outcomes: A test of transformational leadership theory. Journal of Applied Sport Psychology, 25 (2), 265-79.
  31. Ronglan, L. T. (2007). Building and communicating collective efficacy: A season-long in-depth study of an elite sport team. Journal of Sport Psychologist, 21 (1), 78-93.
  32. Steffens, N. K., Haslam, S. A., Reicher, S. D., Platow, M. J., Franken, K., Yang, J., Bone, F. (2014). The Identity Leadership Inventory (ILI): Assessing four dimensions of Leaders’ social identity management. Journal of Leadership Quarterly, 25 (5), 1001-24.
  33. Tamizi, A. (2014). The relationship between team cohesion and collective efficacy with the satisfaction of sports teams’ players in Zahedan. M.A thesis, Shahrood University of technology, physical education faculty, p 77. (Persian)
  34. Vahdani, M; moharramzadeh, M; aghaei, M; & hoseinpoor, E. (2012). The relationship between Coaches’ Leadership Styles and Group Cohesion in Selected Student Teams in Urmia City. Journal of Sport Management, 4 (14), 49-64. (persian)
  35. Van Zomeren, M., Leach, C. W., & Spears, R. (2010). Does group efficacy increase group identification? Resolving their paradoxical relationship. Journal of Experimental Social Psychology, 46 (6), 1055-60.
  36. Voelker, D. K., Gould, D., & Crawford, M. J. (2011). Understanding the experience of high school sport captains. Journal of Sport Psychologist, 25(1), 47-66.
  37. Wang, X. H., & Howell, J. M. (2012). A multilevel study of transformational leadership, identification, and follower outcomes. Journal of Leadership Quarterly, 23 (5), 775-90.
  38. Watson, C. B., Chemers, M. M., & Preiser, N. (2001). Collective efficacy: A multilevel analysis. Journal of Personality and Social Psychology Bulletin, 27 (8), 1057-68.
آمار
تعداد مشاهده مقاله: 258
تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 217
صفحه اصلی | واژه نامه اختصاصی | اخبار و اعلانات | اهداف و چشم انداز | نقشه سایت
ابتدای صفحه ابتدای صفحه

site visit counter

Journal Management System. Designed by sinaweb.