مختاری دینانی, مریم, ططری, سعیده. (1397). ارتباط بین سواد اطلاعاتی و قابلیتکارآفرینی دانشجویان تحصیلات تکمیلی رشته علوم ورزشی در دانشگاههای شهر تهران. پژوهش در ورزش تربیتی, (), -. doi: 10.22089/res.2017.4532.1338
مریم مختاری دینانی; سعیده ططری. "ارتباط بین سواد اطلاعاتی و قابلیتکارآفرینی دانشجویان تحصیلات تکمیلی رشته علوم ورزشی در دانشگاههای شهر تهران". پژوهش در ورزش تربیتی, , , 1397, -. doi: 10.22089/res.2017.4532.1338
مختاری دینانی, مریم, ططری, سعیده. (1397). 'ارتباط بین سواد اطلاعاتی و قابلیتکارآفرینی دانشجویان تحصیلات تکمیلی رشته علوم ورزشی در دانشگاههای شهر تهران', پژوهش در ورزش تربیتی, (), pp. -. doi: 10.22089/res.2017.4532.1338
مختاری دینانی, مریم, ططری, سعیده. ارتباط بین سواد اطلاعاتی و قابلیتکارآفرینی دانشجویان تحصیلات تکمیلی رشته علوم ورزشی در دانشگاههای شهر تهران. پژوهش در ورزش تربیتی, 1397; (): -. doi: 10.22089/res.2017.4532.1338
ارتباط بین سواد اطلاعاتی و قابلیتکارآفرینی دانشجویان تحصیلات تکمیلی رشته علوم ورزشی در دانشگاههای شهر تهران
هدف این پژوهش، بررسی ارتباط بین سواد اطلاعاتی و قابلیت کارآفرینی دانشجویان تحصیلات تکمیلی رشته علوم ورزشی در دانشگاههای تهران بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانشجویان تحصیلات تکمیلی رشته علوم ورزشی دانشگاههای تهران (1100N=) بوده که با استناد به جدول کرجسی و مورگان از بین آنها 270 نفر به شیوه نمونهگیری طبقهای متناسب با حجم و تصادفی انتخاب شدند. ابزار جمعآوری دادهها شامل پرسشنامه استاندارد سواد اطلاعاتی انجمن کتابخانههای دانشکدهها و مراکز تحقیقاتی آمریکا (2003) و پرسشنامه استاندارد قابلیت کارآفرینی دانشگاه دورهام انگلستان (1991) بود. براساس نتایج بدستآمده، بین ابعاد سواد اطلاعاتی و قابلیت کارآفرینی رابطه مثبت و معناداری وجود داشت. همچنین، نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد، سواد اطلاعاتی توانایی پیشبینی قابلیت کارآفرینی را دارد. بهعلاوه از بین مولفههای سواد اطلاعاتی، "توانایی دسترسی موثر به اطلاعات" و "توانایی کاربرد هدفمند اطلاعات" به ترتیب بیشترین توانایی پیشبینی معنادار را برای قابلیت کارآفرینی دانشجویان تحصیلات تکمیلی رشته علوم ورزشی دانشگاههای تهران داشتند. با توجه به نقش اثرگذار "توانایی کاربرد هدفمند اطلاعات" در پیشبینی قابلیت کارآفرینی دانشجویان، لازم است دانشگاهها در جهت ارائه اطلاعات ویژه و تخصصی مرتبط با کارآفرینی و اشتغال به دانشجویان علاقمند به کارآفرینی در حوزه ورزش اقدام نمایند.
The relationship between information literacy and entrepreneurial capabilities of sports science graduated students of Tehran universities
نویسندگان [English]
maryam mokhtari dinani؛ saeide Tatari
Alzahra university
چکیده [English]
The purpose of this research was the relationship between information literacy with entrepreneurial capabilities of Physical Education Graduated students of Tehran Universities. The Statistical population were all of the Physical Education graduated students of Tehran Universities (N=1100). According to Morgan table, 270 people were chosen with sampling stratified random method. Information literacy standard questionnaire (2003) and Durham entrepreneurial capabilities standard questionnaire (1991) were used to collect data. The results showed there was significant relationship between information literacy with entrepreneurial capabilities of Physical Education Graduated students of Tehran Universities. Also, based on regression analysis, there were significant relationships between components of the information literacy and entrepreneurial capabilities and information literacy can predict entrepreneurial capabilities. In addition, the two components of "the ability to effective access to information" and "the ability to use targeted information" had the most ability to significant prediction for entrepreneurship capability of sport sciences graduated students in Tehran universities. Considering the effective role of "the ability to use targeted information" in predicting of student entrepreneurship capacity, it is necessary that universities to provide specialized information related to entrepreneurship and employment to students interested in sport entrepreneurship.
کلیدواژهها [English]
Entrepreneurial Capabilities, Information literacy, Student