Document Type : Research Paper

Authors

Abstract

The purpose of this study was to identify the barriers to the privatization of the sport facilities of the Iranian public universities and prioritization of them, that was conducted the survey method. The statistical sample of this study were members of the parliament economic and 44 principle commission, expert of the privatization organization, faculty member of economic and physical education and sport sciences field of the Iranian public universities, a member of the industrial town company, member of the commercial room's province, and investors that selected by purposeful. Qualitative and quantitative methods such as the study of the literature, Indepth interview, systematic coding, and exploratory factor analysis (EFA) and analytical hierarchy process (AHP) were formed the research process that was properly combined. The results showed that barriers of the privatization of the sport facilities inside of the policy – making and executive is priority order  political (0.261), planning – strategic (0.226), management – administrative (0.158), cultural – social (0.133), legal (0.090), macro fund's investment (0.055), economy (0.052) and marketing (0.025). As well as the identified barriers inside of device quitter, are priority order planning - strategic (0.316), management - administrative (0.239), political (0.197), institutional modernization (0.117), cultural – social (0.101) and personal (0.030). Identified barriers inside of the private sector are priority order economic (0.482), micro fund's investment (0.295), cultural – social (0.170) and professional – expertise (0.053). Privatization policy needs to determine vision and creating a long – term and short – term plans to achieve them. The only in situations which privatization will be as an effective strategy for reforms and increasing the productivity of the university sport facilities. 

Keywords

1. دخانی وحید، صفری الموتی فاطمه. خصوصی­سازی در صنعت نفت؛ چالش­ها، موانع و راهکارها. نشریه­ی اکتشاف و تولید.1387؛ 51: 20-16.
2. King R G, Levine R. 1993.Financial And Growth: Schumpeter Might Be Right. Q J Econ. 1993; 108(3): 717 – 737.
3. ایزدی علیرضا. توصیف عوامل مؤثر بر جذب اسپانسرشیپ شرکت­های اسپانسر فوتبال حرفه­ای ایران، پایان نامه­ی کارشناسی ارشد. تهران: دانشگاه تربیت معلم تهران؛ 1383.
4. Vidhan G K, Adam T. The Investment Opportunity Set And Its Proxy Variable. Seminar Participants. The University Of Oregon And Hong Kong University Of Science; 2007.http://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=298048.
5. ابراهیم­بای سلامی غلامحیدر.فرهنگ و سیاست­گذاری در ایران. مطالعات فرهنگی و ارتباطات. 1385؛ 2(5): 234-213.
6. رحیمی بروجردی علیرضا. خصوصی­سازی. چاپ اول. تهران: انتشارات دانشگاه تهران؛ 1385. ص 82.
7. مالجو محمد. اعتراض جامعه مدنی به مثابه­ی بدیلی برای سیاست خصوصی­سازی در ایران. فصلنامه­ی علمی پژوهشی رفاه اجتماعی. 1381؛ 2(6): 27-13.
8. Tomasini N. Ncaa Corporate Sponsor Objectives: Are There Differences Between Divisions I-A, I-Aa And I-Aaa?. Sport Marketing Quarterly. 2004; 13(4): 253-264.
9. کاشف میر محمد. مدیریت اداری و مالی در سازمان­های ورزشی. چاپ اول. تهران: نشر ورزش؛ 1388. ص 120.
10. Kriemadis T H. Strategic Planing In Higher Education Athletic Departments. Int Educ Mana. 1997; 11(6): 238-247.
11. مقصودی ایمن حمیدرضا. مقایسه وضعیت موجود فوق برنامه ورزشی دانشگاه­های ایران (برنامه، بودجه، منابع انسانی، امکانات و زیرساخت­های ورزشی) با ده سال قبل، پایان نامه کارشناسی ارشد.تهران: دانشگاه تربیت معلم تهران؛1387.
12. وزارت ورزش و جوانان. طرح جامع ورزش کشور، مطالعات تفضیلی ساختار کلی مؤلفه­های پشتیبانی. تهران: وزارت ورزش و جوانان؛ 1382.
13. الهی علیرضا، سجادی نصراله، خبیری محمد، ابریشمی حمید. موانع موجود در توسعه جذب درآمد حاصل از حمایت مالی در صنعت فوتبال جمهوری اسلامی ایران. نشریه مدیریت ورزشی1388؛ 1: 202- 189.
14. پاداش دنیا، سلطان حسینی محمد، خبیری محمد. ارزش­گذاری عوامل اجتماعی و قانونی مؤثر بر خصوصی­سازی باشگاه­های ورزشی. نشریه مدیریت ورزشی. 1390؛ 11: 52 – 33.
15. Muzangaza CG C. The Role Of Ideological And Bihavioral Differences In Privatization Problems In Transition Economics. thesis.Zimbowe: Walden University; 2001.
16. Myles L R. Economic Approaches To Balancing Use And Preservation In Parks And Protected Areas. Thesis. Harvard: Harvard university press; 2000.
17. حاضری علی محمد. تأملی در پشتوانه­های نظری خصوصی­سازی آموزش عالی. نخستین سمینار آموزش عالی؛ تهران: دانشگاه علامه طباطبائی؛ 1375. ص 35.
18. توفیق علی اصغر.خصوصی­سازی صنایع و نقش آن در افزایش بهره­وری. اولین کنگره ملی مهندسی صنایع و بهره­وری؛ تهران: دانشگاه صنعتی امیرکبیر؛ 1391. ص 15.
19. رضوی سید محمد حسین. افزایش کارایی با سیاست خصوصی سازی در ورزش. نشریه حرکت. 1383؛ 23: 22-5.
20. Gustafson T F, Mclean D D. An Empirical Analysis Of The Privatization Of Public Golf Courses In Three Mojor United States Cities, Research Project. Senegal: National Recreation And Park Association; 1996.
21. معاونت پژوهشی مرکز پژوهش و برنامه­ریزی. ضرورت خصوصی­سازی و تسریع اجرای سیاست­های اصل 44 قانون اساسی، طرح پژوهشی. سازمان بازرسی کل کشور؛ 1387.
22. قانون برنامه­ی اول توسعه­ی اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران. 1368.
23. قانون برنامه­ی دوم توسعه­ی اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران. 1374.
24. قانون برنامه­ی پنجم توسعه­ی اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران. 1390.
25. قانون برنامه­ی چهارم توسعه­ی اقتصادی، اجتماعی وفرهنگی جمهوری اسلامی ایران. 1383.
26. دوستی مرتضی. تبیین و تحلیل علل و پیامدهای ورود سیاسیون به ورزش ایران، رساله­ی دکتری.تهران: دانشگاه تهران؛ 1390.
27. Houlihan B, Tan T C, Green M. Policy Transfer And Learning From The West: Elite Basketball Development In The People's Republic Of China. J Sport Soc Iss. 2010; 34(1): 14-28.
28. هامونی، امیر. نقش خصوصی­سازی باشگاه­ها از طریق ورود به بازار سرمایه در بهبود مشکلات اقتصادی فوتبال ایران: چالش­ها و راهکارها. نخستین همایش بین المللی خصوصی سازی و سرمایه­گذاری در ورزش؛ تهران: هتل المپیک؛1391. ص9.
29. رمضانی رضا. پژوهش اقتصاد و سرمایه­گذاری ورزش: مورد کاوی فوتبال، طرح پژوهشی.تهران: وزارت ورزش و جوانان؛ 1386.
30. حبیبی علی، خوش پور حسن. ارزیابی عملکرد سیاست خصوصی­سازی شرکت های دولتی در ایران (1374ـ1368). مجله­ی برنامه و بودجه. 1375؛ 7: 67-41.
31. ربانی رسول، پورافکاری نصراله، کتابی محمود، رئوفی محمود. بررسی موانع فرهنگی ـ اجتماعی توسعه با تأکید بر خاص گرایی. جامعه شناسی کاربردی. 1388؛ 20 (3): 156-135.
32. هانتینگتون ساموئل، هریسون لارنس. اهمیت فرهنگ. گروه ترجمه­ی انجمن توسعه­ی مدیریت ایران. چاپ اول. تهرا ن: انتشارات امیرکبیر؛ 1383. ص 93.
33. صالحی امیری سید رضا. مفاهیم و نظریه­های فرهنگی. چاپ اول. تهران: انتشارات ققنوس؛ 1386. ص 147.
34. قوام عبدالعلی.چالش­های توسعه­ی سیاسی. چاپ اول. تهران: نشر قومس؛ 1383. ص 73.
35. رضایی علی اکبر، صالحی امیری سید رضا، رفیعی نژاد علی اصغر. موانع فرهنگی توسعه­ی سیاسی در ایران و ارائه راهکارهای مدیریتی در این حوزه. مجله­ی مدیریت فرهنگی. 1390؛ 5 (11): 32-15.
36. Pelletier G. Diriger en Education, Un Metier en Mulation, Autonomic et Decentralisation en Education: Entre Projet et Evaluation; 1998.
37. بازرگان زهرا. رویکرهای نوین در مدیریت آموزشی. مجله­ی روانشناسی و علوم تربیتی.1382؛ 32 (2): 130-109.
38. متوسلی محمود.خصوصی­سازی یا ترکیب مطلوب دولت و بازار در توسعه­ی اقتصادی. چاپ اول. تهران: انتشارات مؤسسه­ی مطالعات و پژوهش های بازرگانی؛ 1373. ص 192.
39. کمیجانی اکبر. ارزیابی عملکرد سیاست خصوصی­سازی در ایران، طرح پژوهشی.تهران: وزارت امور اقتصاد و دارایی؛ 1382.
40. Berument H. Performance Of Soccer On The Stock Market: Evidence From Turkey. Soc Sci. 2006; 43(4), 695-699.
41. حسینی سید احمد، مهرآرا اسداله. چگونگی حمایت از خصوصی­سازی و چالش های فرارو. نخستین همایش نظارت بر اجرای سیاست های کلی اصل 44 قانون اساسی؛ تهران: سازمان بازرسی کل کشور؛ 1387. ص 32.
42. علیدوست قهفرخی ابراهیم. تحلیل موانع پیاده­سازی سیاست­های کلی اصل 44 در ورزش حرفه­ای جمهوری اسلامی ایران، رساله ی دکتری.تهران: دانشگاه تهران؛ 1389.
43. عزیزخانی فاطمه. اهم الزامات اجرای سیاست­های ابلاغی اصل 44 قانون اساسی، طرح پژوهشی.تهران: دفتر مطالعات اقتصادی مرکز پژوهش­های مجلس شورای اسلامی؛ 1385.
44. رجبی حسین، سجادی سید نصراله، گودرزی محمود، حمیدی مهرزاد. شناسایی روش­های توسعه­ی آمیخته­ی ترویج در بازاریابی ورزش کشور. نخستین همایش بین­المللی خصوصی­سازی و سرمایه­گذاری در ورزش؛ تهران: هتل المپیک؛ 1391. ص 24ـ21.
45. Gladden J M, Milne G R, Sutton W A. Research And Reviews A Conceptual Framework For Assessing Brand Equity In Division I College Athletics. J S M. 1998: 12(1): 1-19.
46. قدیری معصوم مجتبی، سوری فرشاد، شفیعی عربی میرعلی، بهرامی مجتبی. ارزیابی و اولویت­بندی شاخص­های تأثیرگذار در بازاریابی توریسم روستایی با مدل آمیخته بازاریابی 7P؛ مطالعه موردی شهرستان­های برگزیده استان مازندران. فصلنامه مدیریت شهری. 1392؛ 32 (2): 152-139.
47. ثریائی علی، مهرائی سمانه. بررسی و رتبه­بندی استراتژی­های بازاریابی مناسب به منظور دستیابی به مزیت رقابتی در هتل­های غیردولتی 3تا 5 ستاره استان مازندران. فصلنامه پزوهشگر(مدیریت). 1392؛ 10 (30): 44-29.
48. مهدوی ایرج، ظریف فائزه. رتبه­بندی آمیخته‌ی بازاریابی در گردشگری مقاصد مذهبی ایران با استفاده از فنون MADM مطالعه موردی: مشهد مقدس. مطالعات کمی مدیریت. 1392؛ 4 (2): 78-59.
49. Hirschman A O. Exit, Voice And Loyalty: Responses To Decline In Firms, Organizations, And States, MSc thesis. Harvard: Harvard University; 1970.
50. کیان پور سعید. بررسی اجمالی خصوصی­سازی در چند کشور منتخب با اشاره­ای بر سیاست کلی اصل 44. مجله­ی بررسی های بازرگانی. 1388؛ 38: 20-3.
51. Kotter J P.Leading Change: Why Transformation Efforts Fail. Harv Bus Rev. 1995; 73(2): 59-67.