نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 گروه آموزش تربیت بدنی، دانشگاه فرهنگیان، تهران،ایران
2 گروه آموزش تربیت بدنی، دانشگاه فرهنگیان، ، تهران، ایران
چکیده
هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزشهای مبتنی بر بازیهای حرکتی بر عملکرد شناختی، کیفیت زندگی و مهارتهای اجتماعی دانشآموزان مقطع ابتدایی است. روش تحقیق از نوع نیمهتجربی و نوع تحقیق کاربردی است. جامعه آماری تحقیق حاضر را کلیه دانشآموزان 8 الی ۱۰ساله در مقطع ابتدایی استان مازندران در سال تحصیلی 1399-1400 تشکیل دادند که تعداد تقریبی 192 هزار دانشآموز بودند. تعیین حجم نمونه باتوجهبه محدودیتهای موجود با استفاده از نرمافزار جی پاور نسخه 1/3 تعیین شد. در این پژوهش، برای هر یک از گروههای آزمایش و کنترل، ۲۵ نفر انتخاب شدند. ابزارهای جمعآوری داده شامل مقیاس مهارتهای اجتماعی گرشام و الیوت (۱۹۹۰) – نسخه دانشآموزان، مقیاس کیفیت زندگی مرتبط با سلامت کیداسکرین و مقیاس برج لندن بود. گروه آزمایش به مدت ۳۶ جلسه (در طول سه ماه، هفتهای سه جلسه) تحت مداخله قرار گرفتند. هر جلسه بین ۳۰ تا ۴۵ دقیقه طول کشید و در این مدت، آموزش مبتنی بر بازیهای حرکتی را دریافت کردند.روش آماری تحلیل کوواریانس برای آزمون استفاده شد. نتایج بهدستآمده نشان داد که آموزش مبتنی بر بازیهای حرکتی بر عملکرد شناختی (01/0< P) و کیفیت زندگی (01/0< P) و مهارتهای اجتماعی (01/0< P) دانشآموزان مقطع ابتدایی تأثیر مثبتی داشته است. بر اساس نتایج مطالعه حاضر میتوان بیان داشت که آموزش مبتنی بر بازیهای حرکتی در دانشآموزان مقطع ابتدایی میتواند در بهبود عملکرد شناختی و افزایش کیفیت زندگی و مهارتهای اجتماعی و در نتیجه ارتقای سطح زندگی آنان مؤثر باشد.
کلیدواژهها
موضوعات