چالش‌ها و فرصت‌های هوش مصنوعی در آموزش عالی از دیدگاه محققان علوم ورزشی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه مدیریت ورزشی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران.

2 گروه تربیت‌بدنی، دانشگاه لرستان، خرم‌آباد، لرستان، ایران

3 گروه علوم اجتماعی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران.

4 گروه تربیت‌بدنی، دانشگاه جمهوریت سیواس، سیواس، ترکیه

چکیده
توسعه‌های فناوری ابعاد تازه‌ای از یادگیری و انتقال دانش را به وجود آورده است. هوش مصنوعی (AI) نحوه جستجو را متحول کرده و روش‌های نوآورانه و کارآمدی را برای بررسی محتوا فراهم کرده است. این پژوهش به بررسی فرصت‌ها و تهدیدهای استفاده از فناوری هوش مصنوعی در آموزش عالی از دیدگاه اساتید و دانشجویان حوزه علوم ورزشی پرداخت. با استفاده از روش‌شناسی کیفی و تحلیل تماتیک با ۲6 نفر از اعضای هیئت‌علمی و دانشجویان مصاحبه شد. یافته‌ها نشان می‌دهد که هوش مصنوعی می‌تواند دسترسی به اطلاعات، شخصی‌سازی یادگیری، و تقویت مهارت‌های خودآموزی را تسهیل کند. این فرصت‌ها به بهبود کیفیت آموزش و پژوهش کمک می‌کند. علاوه بر این، هوش مصنوعی می­تواند برای دانشجویان با انگیزه و پیشرفته مفید باشد؛ با این حال، تهدیدهای جدی نیز وجود دارد که باید به آن‌ها توجه شود. کاهش انگیزه و تنبلی، تکیه بر پاسخ‌های آماده، کاهش تفکر انتقادی و کاهش خلاقیت و نوآوری ازجمله این تهدیدها هستند که می‌توانند اثرات منفی بر فرایندهای آموزشی و پژوهشی بگذارند. از بین رفتن تعاملات انسانی، مشکلات اخلاقی و قانونی و افت کیفیت پژوهش‌ها نیز از دیگر چالش‌های درخورتوجه به شمار می‌روند؛ بنابراین برای موفقیت در ادغام هوش مصنوعی در آموزش به رویکردهای جامع و برنامه‌ریزی‌شده نیاز است که به این چالش‌ها و موانع پاسخ دهند. این پژوهش به دانشگاه‌ها کمک می‌کند تا رویکردهای جدیدی را برای بهره‌برداری مؤثر از فناوری‌های هوش مصنوعی در آموزش عالی پیاده‌سازی کنند. پیشنهاد می‌شود که دانشگاه‌ها به ‌طور هم‌زمان به مزایا و تهدیدهای این فناوری بپردازند و برنامه‌های آموزشی و کارگاه‌های توانمندسازی برای اعضای هیئت‌علمی و دانشجویان برگزار کنند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


1.       Ahmad, S. F., Rahmat, M. K., Mubarik, M. S., Alam, M. M., & Hyder, S. I. (2021). Artificial intelligence and its role in education. Sustainability, 13(22), 12902. https://doi.org/10.3390/su132212902   
2.       Baule, S. M., & O'Connell, J. S. (2025). Harnessing generative AI for educator professional development. In Teachers' roles and perspectives on AI integration in schools (pp. 77-114). IGI Global Scientific Publishing. https://doi.org/10.4018/979-8-3373-1017-6.ch003
3.       Beketov, V., Lebedeva, M., & Taranova, M. (2024). The use of artificial intelligence in teaching medical students to increase motivation and reduce anxiety during academic practice. Current Psychology, 43(16), 14367-14377. https://doi.org/10.1007/s12144-023-05471-7
4.       Braun, V., & Clarke, V. (2006). Using thematic analysis in psychology. Qualitative Research in Psychology, 3(2), 77-101. https://doi.org/10.1191/1478088706QP063OA  
5.       Chen, L., Chen, P., & Lin, Z. (2020). Artificial intelligence in education: A review. Ieee Access, 8, 75264-75278. https://doi.org/10.1109/ACCESS.2020.2988510   
6.       Chiu, T. K., Moorhouse, B. L., Chai, C. S., & Ismailov, M. (2024). Teacher support and student motivation to learn with Artificial Intelligence (AI) based chatbot. Interactive Learning Environments, 32(7), 3240-3256. https://doi.org/10.1080/10494820.2023.2172044   
7.       Christou, P. A. (2023). How to use artificial intelligence (AI) as a resource, methodological and analysis tool in qualitative research? Qualitative Report, 28(7). https://doi.org/10.46743/2160-3715/2023.6406    
8.       Chu, H.-C., Hwang, G.-H., Tu, Y.-F., & Yang, K.-H. (2022). Roles and research trends of artificial intelligence in higher education: A systematic review of the top 50 most-cited articles. Australasian Journal of Educational Technology, 38(3), 22-42. https://doi.org/10.14742/ajet.7526  
9.       Crompton, H., & Burke, D. (2023). Artificial intelligence in higher education: the state of the field. International Journal of Educational Technology in Higher Education, 20(1), 22. https://doi.org/10.1186/s41239-023-00392-8
10.    Dai, Y., Liu, A., & Lim, C. P. (2023). Reconceptualizing ChatGPT and generative AI as a student-driven innovation in higher education. Procedia CIRP, 119, 84-90. https://doi.org/10.1016/j.procir.2023.05.002  
11.    Dwivedi, Y. K., Kshetri, N., Hughes, L., Slade, E. L., Jeyaraj, A., Kar, A. K., Baabdullah, A. M., Koohang, A., Raghavan, V., & Ahuja, M. (2023). Opinion Paper:“So what if ChatGPT wrote it?” Multidisciplinary perspectives on opportunities, challenges and implications of generative conversational AI for research, practice and policy. International Journal of Information Management, 71, 102642. https://doi.org/10.1016/j.ijinfomgt.2023.102642  
12.    Hadi, M. U., Qureshi, R., Shah, A., Irfan, M., Zafar, A., Shaikh, M. B., Akhtar, N., Wu, J., & Mirjalili, S. (2023). A survey on large language models: Applications, challenges, limitations, and practical usage. Authorea Preprints. https://doi.org/10.36227/techrxiv.23589741.v1  
13.    Huang, S., Lai, X., Ke, L., Li, Y., Wang, H., Zhao, X., Dai, X., & Wang, Y. (2024). AI technology panic—is AI dependence bad for mental health? a cross-lagged panel model and the mediating roles of motivations for AI use among adolescents. Psychology Research and Behavior Management, 1087-1102. https://doi.org/10.2147/PRBM.S440889  
14.    Jafari, F., & Keykha, A. (2024). Identifying the opportunities and challenges of artificial intelligence in higher education: a qualitative study. Journal of Applied Research in Higher Education, 16(4), 1228-1245. https://doi.org/10.1108/JARHE-09-2023-0426   
15.    Karimi, J., & Soltanian, L. (2024). Designing the model of human resources management of the iranian bodybuilding and fitness federation in the digital age. Human Resource Management in Sports, 11(2), 411-427. https://doi.org/10.22044/shm.2024.14267.2628   
16.    Karimi, J., Ghavipanjeh, N., & haydarian, N. (2024). Identification of virtual reality technology applications in human resources training for sports organizations. Human Resource Management in Sports. https://doi.org/10.22044/shm.2024.14648.2651   
17.    Karimi, J., Pashaie, S., & Golmohammadi, H. (2025). Artificial intelligence (AI) and the future of sports marketing: Exploring new challenges and opportunities. Journal of Advanced Sport Technology. https://doi.org/10.22098/jast.2025.15830.1374
18.    Liu, B. (2021). In AI we trust? Effects of agency locus and transparency on uncertainty reduction in human–AI interaction. Journal of Computer-Mediated Communication, 26(6), 384-402. https://doi.org/10.1093/jcmc/zmab013   
19.    Mihmas.M.A, M., & Rashed. I.A, N. (2024). Threats and opportunities of students’ use of AI-integrated technology (ChatGPT) in online higher education: Saudi Arabian educational technologists’ perspectives. International Review of Research in Open and Distributed Learning, 25(3), 19-36.
20.    Mohammadi, S., Pashaie, S., Ghaffarisadr, S. I., & Rayner, M. (2025). Opportunities and challenges of leveraging artificial intelligence (AI) in sport marketing. Advancing the Marketing Technology (MarTech) Revolution, 233-272. https://doi.org/10.4018/979-8-3693-4361-6.ch009   
21.    Orji, F. A. (2024). Artificial intelligence and persuasive computing approach for motivating students and enhancing their learning experience. University of Saskatchewan. https://hdl.handle.net/10388/16265  
22.    Pashaie, S., Mohammadi, S., & Golmohammadi, H. (2024). Unlocking athlete potential: The evolution of coaching strategies through artificial intelligence. Proceedings of the Institution of Mechanical Engineers, Part P: Journal of Sports Engineering and Technology, 17543371241300889. https://doi.org/10.1177/17543371241300889   
23.    Pedro, F., Subosa, M., Rivas, A., & Valverde, P. (2019). Artificial intelligence in education: Challenges and opportunities for sustainable development.
24.    Qiao, H., & Zhao, A. (2023). Artificial intelligence-based language learning: Illuminating the impact on speaking skills and self-regulation in Chinese EFL context. Frontiers in Psychology, 14, 1255594. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2023.1255594  
25.    Saputra, I., Astuti, M., Sayuti, M., & Kusumastuti, D. (2023). Integration of Artificial Intelligence in education: Opportunities, challenges, threats and obstacles. A literature review. The Indonesian Journal of Computer Science, 12(4). https://doi.org/10.33022/ijcs.v12i4.3266   
26.    Smith, A. (2018). Public attitudes toward computer algorithms.
27.    Wang, S., Wang, F., Zhu, Z., Wang, J., Tran, T., & Du, Z. (2024). Artificial intelligence in education: A systematic literature review. Expert Systems with Applications, 252, 124167. https://doi.org/10.1016/j.eswa.2024.124167   
28.    Xia, Y., Shin, S.-Y., & Kim, J.-C. (2024). Cross-cultural intelligent language learning system (cils): Leveraging ai to facilitate language learning strategies in cross-cultural communication. Applied Sciences, 14(13), 5651. https://doi.org/10.3390/app14135651  
29.    Xu, Y., Liu, X., Cao, X., Huang, C., Liu, E., Qian, S., Liu, X., Wu, Y., Dong, F., & Qiu, C.-W. (2021). Artificial intelligence: A powerful paradigm for scientific research. The Innovation, 2(4). https://doi.org/10.1016/j.xinn.2021.100179  
30.    Yuan, L., & Liu, X. (2025). The effect of artificial intelligence tools on EFL learners' engagement, enjoyment, and motivation. Computers in Human Behavior, 162, 108474.
31.    Zawacki-Richter, O., Marín, V. I., Bond, M., & Gouverneur, F. (2019). Systematic review of research on artificial intelligence applications in higher education–where are the educators? International Journal of Educational Technology in Higher Education, 16(1), 1-27. https://doi.org/10.1186/s41239-019-0171-0   
دوره 13، شماره 40
آبان 1404
صفحه 57-78

  • تاریخ دریافت 15 دی 1403
  • تاریخ بازنگری 12 تیر 1404
  • تاریخ پذیرش 18 تیر 1404