چالش‌ها و فرصت‌های هوش مصنوعی در آموزش عالی از دیدگاه محققان علوم ورزشی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار، گروه مدیریت ورزشی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران

2 گروه تربیت بدنی ، دانشگاه لرستان، خرم آباد، لرستان، ایران

3 استاد، گروه علوم اجتماعی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران

4 دانشجوی دکتری، گروه تربیت بدنی، دانشگاه جمهوریت سیواس، سیواس، ترکیه

چکیده
توسعه‌های فناوری ابعاد تازه‌ای از یادگیری و انتقال دانش را به وجود آورده است. هوش مصنوعی (AI) نحوه جستجو را متحول کرده و روش‌های نوآورانه و کارآمدی را برای بررسی محتوا فراهم کرده است. این پژوهش به بررسی فرصت‌ها و تهدیدهای استفاده از فناوری هوش مصنوعی در آموزش عالی از دیدگاه اساتید و دانشجویان حوزه علوم ورزشی می‌پردازد. با استفاده از روش‌شناسی کیفی و تحلیل تماتیک، ۲6 نفر از اعضای هیئت علمی و دانشجویان مورد مصاحبه قرار گرفتند. یافته‌ها نشان می‌دهد که هوش مصنوعی می‌تواند دسترسی به اطلاعات، شخصی‌سازی یادگیری، و تقویت مهارت‌های خودآموزی را تسهیل کند. این فرصت‌ها به بهبود کیفیت آموزش و پژوهش کمک می‌کنند علاوه براین هوش مصنوعی می‌تواند برای دانشجویان با انگیزه و پیشرفته مفید باشد. با این حال، تهدیدهای جدی نیز وجود دارد که باید به آن‌ها توجه شود. کاهش انگیزه و تنبلی، تکیه بر پاسخ‌های آماده، کاهش تفکر انتقادی، و کاهش خلاقیت و نوآوری از جمله این تهدیدها هستند که می‌توانند اثرات منفی بر فرآیندهای آموزشی و پژوهشی بگذارند. همچنین، از بین رفتن تعاملات انسانی، مشکلات اخلاقی و قانونی، و افت کیفیت پژوهش‌ها نیز از دیگر چالش‌های قابل توجه به شمار می‌روند. بنابراین برای موفقیت در ادغام هوش مصنوعی در آموزش، نیاز به رویکردهای جامع و برنامه‌ریزی شده است که به این چالش‌ها و موانع پاسخ دهند. در نهایت، لازم است که موسسات آموزشی با نهادینه‌سازی فرهنگ استفاده صحیح از فناوری، به ارتقای تفکر انتقادی و خلاقیت در دانشجویان کمک کنند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات



مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از 30 تیر 1404

  • تاریخ دریافت 15 دی 1403
  • تاریخ بازنگری 12 تیر 1404
  • تاریخ پذیرش 18 تیر 1404