نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دکتری مدیریت ورزشی، دانشگاه خوارزمی ایران
2 دانشیار برنامه ریزی درسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه خوارزمی، ایران
3 دانشیار مدیریت ورزشی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه خوارزمی، ایران
4 دانشیار روش ها و برنامه های آموزشی، دانشکده روانشناسی و علومتربیتی، دانشگاه تهران، ایران
چکیده
هدفاینپژوهش،شناسایی و تحلیلبرنامةدرسیدورة پیشدبستانیکشورهای آمریکا، استرالیا،انگلستان،کانادا،چینوایران، ازمنظر درس تربیتبدنیبود. دراینپژوهش،شباهتهاوتفاوتهایعناصربرنامةدرسی دورة پیشدبستانیکشورهایذکرشده ازمنظر درس تربیتبدنی، با هدف ارائة پیشنهادهاییبرای بهبودبخشیدن بهبرنامةدرسی ایندوره و تدوین برنامة درسی تربیتبدنی دورة پیشدبستانی ایرانبررسیومقایسهشدند. اینپژوهش،پیمایشی-تطبیقیبود. اطلاعاتموردنیازازطریقاسنادومدارککتابخانهای (سند تحول بنیادین آموزشوپرورش ایران، 1390؛ برنامة درسی ملی ایران، نگاشت 1389؛ اساسنامة دورة پیشدبستانی و کتاب راهنمای برنامهها و فعالیتهای دورة پیشدبستانی، 1392)، مصاحبة نیمهسازمانیافته با مربیان، کارشناسان و صاحبنظران کلیدی و همچنین،جستوجودرشبکةجهانیاینترنتوسایت هایوزارتآموزشوپرورشکشورهایموردمطالعهگردآوریشد. نتایجنشاندادکههمة کشورهای موردمطالعه اقدام به تدوین برنامة جامعی برای درس تربیتبدنی دورة پیشدبستانی کردند. آنها در برنامة درسی تربیتبدنی خود عناصر برنامة درسی را بهخوبی تبیین کردند. درمقابل، ایران فاقد یک برنامة درسی جامع تربیتبدنی برای دورة پیشدبستانی بود؛ بنابراین، با توجه به نتایج بهدستآمده و با هدف کیفیتبخشی به برنامة درسی این دوره پیشنهاد شد تا برنامة درسی جامعی برای درس تربیتبدنی دورة پیشدبستانی ایران تدوین شود. همچنین، پیشنهاد شد که در تدوین این برنامه به اصول و مبانی،اهداف، نتایج، محتوا، روشهای تدریس و ارزشیابی، زمان، فضا و تجهیزات مناسب برای درس تربیتبدنی و آموزش و جذب مربیان کارآزموده توجه شود.
کلیدواژهها
موضوعات