نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی شاهرود

2 دبیر تربیت بدنی آموزش و پرورش شاهرود

3 علوم و قرآن و حدیث، الهیات، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه حکیم سبزواری، ایران

چکیده

ورزش، تفریح و سرگرمی سالم که جسم و عقل را نشاط می‌بخشد، از اصول ضروری در زندگی انسان‌ها هستند و ازآنجاکه اسلام دین فطرت است این تمایل را به رسمیت شناخته و آن را تأیید و تحکیم نموده است اما هنوز این مفهوم و مصادیق آن در قالب یک الگوی علمی ارائه نشده است. حال‌آنکه امروزه ورزش یکی از اموری است که به‌عناوین‌مختلف در جهان مطرح‌شده و گروه زیادی به اشکال گوناگون با آن سروکار دارند. این تحقیق با الگو قرار دادن قرآن به‌عنوان راهنمای عملی زندگی، به بررسی آیه‌های قرآن درزمینه‌ی ورزش و تقویت قوای جسمانی پرداخته است. هدف از این تحقیق، بررسی سه سؤال اساسی چرایی؛ چیستی و چگونگی تربیت‌بدنی و تقویت قوای جسمانی از دریچه قرآن و ارائه یک الگوی جامع در این زمینه است. در این تحقیق که یک پژوهش بنیادی از نوع توصیفی – اکتشافی است، برای بررسی الگوی تربیت‌بدنی و تقویت قوای جسمانی از روش تحلیل مضمون استفاده شد. برای گردآوری و شناسایی مضامین مرتبط با ورزش نخست مبانی نظری صاحب‌نظران بررسی شد، سپس با مطالعه کامل قرآن کریم، مضمون‌های مرتبط استخراج و کدگذاری گردید. نتایج تحقیق نشان داد که در اسلام آن تقویت قوای جسمانی ارزشمند است که در جهت تقرب به خداوند و رضای الهی باشد و با ویژگی‌هایی نظیر ایمان، امانت‌داری، علم، عقل و تقوا همراه باشد. الگوی به‌دست‌آمده دارای سه مضمون غالب، 7 مضمون فراگیر، 18 مضمون سازمان دهنده و 50 مضمون پایه بود. روابط میان این مضمون‌ها نیز در قالب یک الگو ارائه شد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

  1. Attride- Stirling, J. (2001). Thematic networks: An analytic tool for qualitative research. Qualitative Research, 1, 385-405.
  2. Braun, V., & Clarke, V. (2006). Using thematic analysis in psychology. Qualitative Research in Psychology, 3(2), 82-84.
  3. Beheshti, A. (2010). Basics of physical education in Islam. Tehran: department of physical education of education.  (Persian)
  4. Gharati, M. (2010). Tafsir-e noor. Tehran: Cultural Center Lessons from the Qur'an. (Persian).
  5. Khalaji, H., & Bahram, A. (2015). Fundamentals of physical education and sport sciences. Tehran: Samt. (Persian).
  6. Mehri, K., Yazd Khasti, B., & Panahi, M. H. (2015). Ethnic policy based on the Supreme Leader's point of view: Thematic analysis. Two Quarterly Studies on Soft Power, 4 (10), 75-96. (Persian).
  7. Nedaei, T., & Alavi, Kh. (2008).Exercise ethics with a fair play approach. Quarterly Journal of Qom University, 10(2), 187-220. (Persian).
  8. Radadi, M., Eftekhari, A., & Derakhsheh, J. (2016). Analysis of the content of trust in Ayatollah Khamenei's thought Contemporary political quotes. Institute of Humanities and Cultural Studies, 3, 53-72. (Persian).
  9. Sabori, H. (2014). Sports in Islam. Tehran: Sabori, third edition. (Persian).
  10. Seikh Zadeh, M. (2012). Develops a model of servant leadership from Imam Khomeini's point of view and comparing it with some of the patterns of servant leadership in modern management. (Doctoral disseration). Tehran University, Tehran. (Persian).
  11. Taherian, T. (2011). Physical education and sports from the perspective of Islam. Religious education, 11(1), 3-7. (Persian).