نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی شاهرود
2 دبیر تربیت بدنی آموزش و پرورش شاهرود
3 علوم و قرآن و حدیث، الهیات، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه حکیم سبزواری، ایران
چکیده
ورزش، تفریح و سرگرمی سالم که جسم و عقل را نشاط میبخشد، از اصول ضروری در زندگی انسانها هستند و ازآنجاکه اسلام دین فطرت است این تمایل را به رسمیت شناخته و آن را تأیید و تحکیم نموده است اما هنوز این مفهوم و مصادیق آن در قالب یک الگوی علمی ارائه نشده است. حالآنکه امروزه ورزش یکی از اموری است که بهعناوینمختلف در جهان مطرحشده و گروه زیادی به اشکال گوناگون با آن سروکار دارند. این تحقیق با الگو قرار دادن قرآن بهعنوان راهنمای عملی زندگی، به بررسی آیههای قرآن درزمینهی ورزش و تقویت قوای جسمانی پرداخته است. هدف از این تحقیق، بررسی سه سؤال اساسی چرایی؛ چیستی و چگونگی تربیتبدنی و تقویت قوای جسمانی از دریچه قرآن و ارائه یک الگوی جامع در این زمینه است. در این تحقیق که یک پژوهش بنیادی از نوع توصیفی – اکتشافی است، برای بررسی الگوی تربیتبدنی و تقویت قوای جسمانی از روش تحلیل مضمون استفاده شد. برای گردآوری و شناسایی مضامین مرتبط با ورزش نخست مبانی نظری صاحبنظران بررسی شد، سپس با مطالعه کامل قرآن کریم، مضمونهای مرتبط استخراج و کدگذاری گردید. نتایج تحقیق نشان داد که در اسلام آن تقویت قوای جسمانی ارزشمند است که در جهت تقرب به خداوند و رضای الهی باشد و با ویژگیهایی نظیر ایمان، امانتداری، علم، عقل و تقوا همراه باشد. الگوی بهدستآمده دارای سه مضمون غالب، 7 مضمون فراگیر، 18 مضمون سازمان دهنده و 50 مضمون پایه بود. روابط میان این مضمونها نیز در قالب یک الگو ارائه شد.
کلیدواژهها
موضوعات
- Attride- Stirling, J. (2001). Thematic networks: An analytic tool for qualitative research. Qualitative Research, 1, 385-405.
- Braun, V., & Clarke, V. (2006). Using thematic analysis in psychology. Qualitative Research in Psychology, 3(2), 82-84.
- Beheshti, A. (2010). Basics of physical education in Islam. Tehran: department of physical education of education. (Persian)
- Gharati, M. (2010). Tafsir-e noor. Tehran: Cultural Center Lessons from the Qur'an. (Persian).
- Khalaji, H., & Bahram, A. (2015). Fundamentals of physical education and sport sciences. Tehran: Samt. (Persian).
- Mehri, K., Yazd Khasti, B., & Panahi, M. H. (2015). Ethnic policy based on the Supreme Leader's point of view: Thematic analysis. Two Quarterly Studies on Soft Power, 4 (10), 75-96. (Persian).
- Nedaei, T., & Alavi, Kh. (2008).Exercise ethics with a fair play approach. Quarterly Journal of Qom University, 10(2), 187-220. (Persian).
- Radadi, M., Eftekhari, A., & Derakhsheh, J. (2016). Analysis of the content of trust in Ayatollah Khamenei's thought Contemporary political quotes. Institute of Humanities and Cultural Studies, 3, 53-72. (Persian).
- Sabori, H. (2014). Sports in Islam. Tehran: Sabori, third edition. (Persian).
- Seikh Zadeh, M. (2012). Develops a model of servant leadership from Imam Khomeini's point of view and comparing it with some of the patterns of servant leadership in modern management. (Doctoral disseration). Tehran University, Tehran. (Persian).
- Taherian, T. (2011). Physical education and sports from the perspective of Islam. Religious education, 11(1), 3-7. (Persian).