نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دکتری مدیریت ورزشی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران

2 دانشیار مدیریت ورزشی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران

3 استادیار گروه مدیریت ورزشی، دانشکدۀ علوم ورزشی و تندرستی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.

چکیده

امروزه شرکت های زایشی در مأموریت نسل جدید بیشتر دانشگاه های کشورهای توسعه یافته به عنوان ارزش عمده تجاری و اقتصادی مد نظر قرار گرفته است. اما این شرکت ها در دانشگاه های ایران به ویژه در حوزه ورزش نتوانسته اند به طور مطلوب مأموریت اصلی خود را انجام دهند. از این رو پژوهش حاضر با هدف شناسایی راهبردها و پیامد های تأسیس شرکت های زایشی دانشگاهی در صنعت ورزش کشور انجام شد. این پژوهش با استفاده از روش کیفی و با ماهیت اکتشافی- بنیادی انجام گرفت. داده ‌های پژوهش از طریق نمونه‌گیری هدفمند و بر اساس مصاحبه ‌های عمیق نیمه‌ ساختار یافته با خبرگان این حوزه (اساتید دانشگاه، مدیران شرکت های دانش بنیان، استارت آپ ها، شرکت های زایشی دانشگاهی، پارک های علم و فناوری، مراکز رشد، نخبگان حوزه کارآفرینی ورزشی) جمع آوری شد. شمار مشارکت‌کنندگان در این پژوهش با استفاده از شاخص اشباع نظری به 22 نفر رسید و تحلیل یافته ها به صورت کدگذاری باز، محوری و انتخابی انجام شد. پس از تکمیل یافته ها مقوله هایی از قبیل زیر ساخت های انسانی، محیطی، قانونی، پیوند های محیطی، شرکت زایشی مادر ورزشی، تحولات آموزشی، تیم های مشاوره ای، منابع مالی، منابع فنی، ایده محوری، خلاقیت و... از جمله راهبردهای های این پژوهش بود که می تواند به خودکفایی اقتصادی کشور، اشتغال زایی، کسب و کارهای جدید ورزشی، فراگیر شدن شرکت های زایشی دانشگاهی در حوزه ورزش، رشد همه جانبه ورزش، تجاری سازی یافته های ورزشی و کارآفرینی دانشکده های علوم ورزشی در ایران کمک شایانی نماید.

کلیدواژه‌ها

  1. Alipour, A., Enayati, T., & Niaz Azari, K. (2018). A model for spin-off in order to commercialize academic research. Quarterly Journal of Research and Planning in Higher Education, 23(1), 115-136. (Persian).
  2. Amini, M., Atghia, N., & Norouzi Seyed Hosseini, R. (2020). Identifying components and levels of knowledge-based economy in sport (A qualitative approach). Sport Management Studies, 12(60), 41-60. (Persian).
  3. Amiri, S., Mohammadi Far, Y., & Naderi, N (2020). Identifying and prioritizing barriers to the development of spin-off. Quarterly Journal of Research and Planning in Higher Education, 25(1), 27-50. (Persian).
  4. Baines, N., & Smith, H. L. (2020). Knowledge and capabilities for products/services development: the UK spin-off Firms context. Journal of Knowledge Management, 24(4), 941-962.
  5. Bazargan, A. (2017). Introduction to qualitative and mixed research methods, common approaches in behavioral sciences (3rd ed.). Tehran: Didar Publications.
  6. Bizri, R., Hammoud, J., Stouhi, M., & Hammoud, M. (2019). The entrepreneurial university: a proposed model for developing nations. Journal of Management Development, 38(5), 383-404.
  7. Conceição, O., & Rodrigues, V. (2022). Academic Entrepreneurship in Portugal: Case Study of Academic Spin-Off Companies. In Research Anthology on Business Continuity and Navigating Times of Crisis,1017-1035, IGI Global.
  8. Da Silva, V. L., Kovaleski, J. L., & Pagani, R. N. (2019). Technology transfer in the supply chain oriented to industry 4.0: a literature review. Technology Analysis & Strategic Management, 31(5), 546-562.‏

9.       Fallah Haghighi, N., Ramezanpour Nargesi, Gh., Mirtorabi, M., & Bijani, M. (2020).

10.     Strengths, weaknesses, opportunities and threats of launching knowledge-based

11.     companies by faculty members at Iranian Research Organization for Science and

12.         Technology (IROST). Technology Development Management, 8(1), 47-91. (Persian)

 

  1. Ferri, S., Fiorentino, R., Parmentola, A., & Sapio, A. (2019). Patenting or not? The dilemma of academic spin-off founders. Business Process Management Journal,‏ 25(1), 84-103.
  2. Ferreira, J. J., Fernandes, C., Ratten, V., & Miragaia, D. (2020). Sports innovation: A bibliometric study. Sport Entrepreneurship and Public Policy: Building a New Approach to Policy-making for Sport, 153-170.
  3. ‏- Fuster, E., Padilla-Meléndez, A., Lockett, N., & del-Águila-Obra, A. R. (2019). The emerging role of university spin-off companies in developing regional entrepreneurial university ecosystems: The case of Andalusia. Technological Forecasting and Social Change, 141, 219-231.
  4. -Giviyan, A. (2017). Coding guide for qualitative researchers. Tehran. Scientific and Cultural Publiations. (Persian)
  5. González-Serrano, M. H., Valantine, I., Hervás, J. C., Pérez-Campos, C., & Moreno, F. C. (2018). Sports university education and entrepreneurial intentions. Education+ Training, 60(5), 1-18.
  6. Guercini, S., & Milanesi, M. (2019). Newness and heritage in business networks: Case analysis of university spin-off. Industrial Marketing Management, 80, 139-148.‏
  7. Hafezian, M., & Salehi, M. (2016). Effective components of the service dimension in university incubators and its role in creating spin-off. Quarterly Journal of New Approach in Educational Management, 7(1), 1-20. (Persian).
  8. -Kalmakova, D., Bilan, Y., Zhidebekkyzy, A., & Sagiyeva, R. (2021). Commercialization of conventional and sustainability-oriented innovations: a comparative systematic literature review. Problems and Perspectives in Management, 19(1), 340-353.
  9. Li, X., Yang, D., & Zhao, W. (2021). Scholars’ identity transition and its impact on spin-offs’ R&D i Sustainability, 13(4), 1-14.‏
  10. Mandalizadeh, Z., Ehsani, M., & Honari, H. (2017). Designing a sustainable entrepreneurship model with grounded theory. Journal of Sport Management, 8(5), 709-725. (Persian).
  11. Morris, M. H., Shirokova, G., & Tsukanova, T. (2017). Student entrepreneurship and the university ecosystem: A multi-country empirical exploration. European Journal of International Management,11(1), 65-85.‏
  12. Noy, N., Gao, Y., Jain, A., Narayanan, A., Patterson, A., & Taylor, J. (2019). Industry-scale knowledge graphs: lessons and challenges. Communications of the ACM, 62(8), 36-43.‏
  13. Rahimi, A., Ehsani, M., Norouzi Seyed Hoseini, R., & Saffari, M. (2020). Designing the model of research commercialization requirements in sport sciences. Journal of Motor and Behavioral Sciences, 3, 421-430. (Persian).
  14. Rodríguez-Gulías, M. J., Rodeiro-Pazos, D., & Fernández-López, S. (2017). The growth of university spin-offs: a dynamic panel data approach. Technology Analysis & Strategic Management, 29(10), 1-15.‏
  15. Roumezi, H., Hosseinpour, M., Bahmee, L., & Nasiri, M. (2020). Designing a Model for the Creation and development of knowledge-based companies in human sciences’ fields. Library and Information Sciences, 22(4), 119-151.‏
  16. Sutopo, W., Astuti, R. W., & Suryandari, R. T. (2019). Accelerating a technology commercialization; with a discussion on the relation between technology transfer efficiency and open innovation. Journal of Open Innovation: Technology, Market, and Complexity, 5(4), ‏-1-28.
  17. Simon, K., & Owojaiye, S. O. (2019). Sports Administrators’ health watch for young athletes’ participation in sports for commercialization in nigeria. KIU Journal of Social Sciences, 5(2), 227-232.‏
  18. Terra, B., de Oliveira, A. R., Almeida, M., Batista, L. A., dos Santos, J. A. N., Nogueira, J. A., & Martins, L. L. A. (2020). Sport innovation: An opportunity for technology-based companies stimulated by the Brazil olympics. Sport Entrepreneurship and Public Policy, 41-68.‏
  19. Toshomali, Gh., Mohammadzadeh, Kh., Maher, A., Hoseini, M., & Bahadori, M. (2020). Conceptualization of entrepreneur university and model design of third generation university. Scientific Magazine Job Health in Iran, 17(1), 1-22. (Persian).
  20. Wallis, L., Walmsley, A., Beaumont, E., & Sutton, C. (2020). Just want to surf, make boards and party: how do we identify lifestyle entrepreneurs within the lifestyle sports industry? International Entrepreneurship and Management Journal, 16(3), 917-934.‏
  21. Zheng, Z. (2021). Research on the operation and guarantee construction of innovation and entrepreneurship education of sports training major in sports colleges. Journal of Contemporary Educational Research, 5(2), 103-107.