نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه علوم ورزشی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه بجنورد، بجنورد، ایران

2 کارشناس ارشد مدیریت ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیروان

چکیده

هدف پژوهش حاضر طراحی مدل توسعه ورزش دانش‌آموزی ایران بود. این پژوهش به روش آمیخته انجام شد. جامعه آماری این پژوهش در هر دو بخش کیفی و کمی را صاحبنظران دانشگاهی حوزه‌ ورزش دانش‌آموزی با حداقل 5 سال سابقه مدیریت عالی تشکیل می‌دادند که با استفاده از روش نمونه‌گیری گلوله‌برفی تعداد 15 نفر تا رسیدن به اشباع نظری انتخاب شدند. ابزار پژوهش در بخش کیفی مصاحبه عمیق نیمه‌ساختارمند بود که از طریق آن محرک‌ها و شاخص‌های اصلی توسعة ورزش دانش‌آموزی مشخص شدند. ابزار پژوهش در بخش کمی نیز پرسشنامه محقق ساخته بر اساس شاخص‌های به دست آمده در بخش کیفی بود که روایی آن به تایید خبرگان حوزه مدیریت ورزشی رسید. نتایج پژوهش نشان داد مدل از ساختار مناسبی برای ارائه راهکار توسعه ورزش دانش‌آموزی برخوردار است. بر اساس مدل ارائه شده در پژوهش، توسعه پایدار از طریق برنامه‌ریزی استراتژیک و تعامل و یکپارچه‌سازی فعالیت‌های وزارت آموزش و پرورش و وزارت ورزش و جوانان آغاز و با بهبود کیفیت اراده خدمات از طریق ورود بخش داوطلبین و خصوصی ادامه یافته و از طریق افزایش شناخت و نگرش جامعه دانش‌آموزی نسبت به ورزش در کنار آموزش همگانی و فرهنگسازی ورزش در جامعه دانش آموزی، و در نهایت از طریق برگزاری المپیادهای استانی، منطقه و ملی، با حمایت خانواده‌ها و هیات‌های ورزشی می‌توان ضمن استعدادیابی به توسعه پایدار دست یافت.

کلیدواژه‌ها

  1. Afzalpour, M., Zarang, M., & Khoshbakhti, J. (2006). Evaluating the status of physical education in the first and second grades of primary schools in South Khorasan Province. Research in Sports Sciences. 5(16): 107-125. (Persian)
  2. Azizi, B., Jalali-Farahani, M., & Khabiri, M. (2011). Studying Students' Attitude Toward Public Sport in Tehran University Dormitories. Sport Management. 8. pp. 91-75. (Persian)
  3. Baqerzadeh, E. Hemaiattalab, R., & Motaqipoor, M. (2001). Investigating the Reasons for High School Female Students Not Participating in sport Exercises. Motion Journal. 1: 23-31. (Persian)
  4. De-Bosscher, V., De-Knop, P., Van-Bottenburg, M., & Shibli, S. (2006). A conceptual framework for analysing sports policy factors leading to international sporting success. European Sport Management Quarterly. 6: 185–215.
  5. Den-Hartigh, J., Hill, Y., & Van-Geert, P. (2018). The Development of Talent in Sports: A Dynamic Network Approach. Complexity. 18: 13-26.
  6. Ghanbari-Firoozabadi, A., Amani, A., Reyhani, M., & Sardroodian, M. (2020). Designing a strategic model for the development of student sports. Research in educational (university) sports. 20: 179-204.
  7. Hall, G., Reis, A. (2019). A Case Study of a Sport‐for‐Development Program in Brazil. Bulletin of Latin American Research. 38(3): 317–332.
  8. Hayoz, C., Klostermann, C., Schlesinger, T., & Nagel, S. (2018). Orientation patterns of sports and physical activity among young people in Switzerland. European Journal for Sport and Society. 15(1): 43-47.
  9. Kartakoullis, N., Karlis, G., & Karapadaki, M. (2009). Sports for All Philosophy: The evolution in Cyprus and the Transfer from a Sport to a Health Orientation. International Journal of Sport Management. Recreation and Tourism. 3: 47-60.
  10. Keane, L., Negin, J., Latu, N., Reece, L., Bauman, L., & Richards J. (2019). Governance, communication, capacity, champions and alignment: factors underpinningthe integration of sport-for-development within national development priorities in Tonga. Sport in Society, Cultures, Commerce, Media, Politics. 18. 1-23.
  11. Marijke, T.B., Christine, G., Laura, M., & Laurence, C. (2014). Evaluating sport development outcomes: the case of a medium-sized. international sport event. 18. 213-237.
  12. Mayrand, N. (2014). Possibilities and Dangers at the Nexus of Sport and Development Discourses: An Analysis of Racialized and De-Historicized Spaces. Journal of Sport for Development. 2(3): 24-30.
  13. Mirzaei Kalar A, Hemmatinezhad M. A, & Ramezaninezhad R. (2020). Designing the Model of Student Sport Development in Iran. Research on Educational Sport. 8(18): 41-62. (Persian).
  14. Honari, H., Ahmadi, S., & Moradi, M. (2012). Investigating the Quadruple Role of Sports Media in the Development of Popular and Championship Sports Culture. Sports Management Studies. 15: 146-158 (Persian).
  15. Reihani, M., Hosseini Keshtan, M., & Ghanbari-Firouzabadi, A. (2017). Designing a Model for Development of Student Sport and its Implementing Framework in North Khorasan Province. North Khorasan Education Bureau Research Project. (Persian)
  16. Rowe, K., Shilbury, D., Ferkins, L., & Hinckson, E. (2013). Sport development and physical activity promotion: An integrated model to enhance collaboration and understanding. Sport Management Review. 16: 364–377.
  17. Jafari Harandi, R., Sajjadi, A., Kordloo, H., & Alim Mohammadi, H. (2011). Evaluation of effective factors in the quality of physical education from the perspective of sports teachers. Case study: Kashan, Quarterly Journal of Educational Research. 12(50): 1-22. (Persian)
  18. Shafi'nia, P. (2004). Evaluation of Physical Education Lessons from the Viewpoints of Iranian Girls' Middle School Teachers and Presenting a Model. Journal of Research in Sport Science. 20: 51-61. (Persian)
  19. Hashemi, S. (2014). Identifying barriers to the development of basic sports in schools in Tehran. Master Thesis. Azad University of Tehran. (Persian)
  20. Shermamatovich, M., Yalgashevich, K., & Narkulovich, S. (2021). The development of physical preparedness of student young people. Psychology and Education Journal. 58(1): 2699-2704.
  21. Sotiriadou, K. (2012). The Sport Development Processes in Australia. PhD thesis. University of Technology. Sydney.
  22. Sotiriadou, P., Shilbury, D., & Quick, S. (2008). The attraction, retention transition and nurturing processes of sport development: Some Australian evidence. Journal of Sport Management. 22: 247-272.
  23. Strategic document of the comprehensive system of development of physical education and sports in the country. (2004). Rad System Company, performance report booklet of the General Department of Physical Education of the Ministry of Science. Organization Documentation Center.
  24. Yazdani Farouqi, S. (1995). A Study on Leisure Time for Students of Middle Asian Students and Islamic Republic of Iran Participating in the First Islamic Solidarity Games. MSc Thesis. Tarbiat Modares University. (Persian)
  25. Razavi, S., Shabani-Bahar, Q., & Sajjadi, S. (2011). Analysis of effective factors in the quality of physical education lessons in middle schools from the perspective of sports teachers. Journal of Sports Management and Motor Behavior. 7 (14): 103-113.