نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی ، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه علّامه طباطبائی ، تهران، ایران

2 دانشیار مدیریت ورزشی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی ، دانشگاه علّامه طباطبائی ، تهران، ایران

3 دانشیار مدیریت ورزشی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه علّامه طباطبائی ، تهران، ایران

4 دانشگاه تهران

چکیده

پژوهش حاضر باهدف بررسی عوامل مؤثر بر بهبود نوآوری آموزشی معلمان تربیت‌بدنی اجرا گردید. روش پژوهش از نوع آمیخته (کیفی-کمی) بود که بخش کیفی آن به‌صورت تحلیل مضامین انجام گردید. جامعة آماری در بخش کیفی شامل افراد آگاه به موضوع پژوهش بودند که برحسب انتخاب هدفمند، تعداد 13 نفر به‌عنوان نمونه مشخص گردیدند. همچنین جامعة آماری در بخش کمی شامل معلمان تربیت‌بدنی شهر تهران بودند. ابزار پژوهش شامل مصاحبه‌های نیمه‌ساختارمند و پرسش‌نامه محقق ساخته‌ بود. روایی محتوایی این پرسش‌نامه با استفاده ازنظر اساتید دانشگاهی و روایی سازه آن به‌وسیله روش تحلیل عاملی موردبررسی قرار گرفت. پایایی این پرسش‌نامه پس از محاسبه آلفای کرونباخ میزان 82/0 مشخص گردید. در بخش کیفی جهت بررسی روایی از قابلیت باور‌پذیری، انتقال‌پذیری و تایید-پذیری و همچنین جهت بررسی پایایی از کمیته‌های تخصصی استفاده گردید. به‌منظور تجزیه‌و‌تحلیل داده‌ها از کدگذاری و روش معادلات ‌ساختاری استفاده گردید. تمامی روند تجزیه‌و‌تحلیل داده‌ها در نرم‌افزارهای اس‌پی‌اس‌اس، پی‌ال‌اس و مکس‌کیو‌دی‌ای انجام گرفت. نتایج تحقیق حاضر نشان داد که عوامل مؤثر بر بهبود نوآوری آموزشی معلمان تربیت‌بدنی در هشت حوزه شامل عوامل اجتماعی، انگیزشی، جنبه‌های نظارتی، زیرساخت‌ها، دانش تخصصی، حمایت‌های دولتی، قوانین و مقررات حمایتی و مدیریتی مشخص گردید. در این میان توجه به عوامل دانش تخصصی و حمایت‌های دولتی می‌تواند مسیر جهت بهبود نوآوری آموزشی معلمان تربیت‌بدنی را هموار نماید.

کلیدواژه‌ها

  1. Ahadi, P. (2017). Investigating the relationship between organizational culture and teachers' tendency to educational innovations in Ardabil primary schools (Unpublished M.Sc. thesis). Payame Noor University of Tabriz. (Persian)
  2. Aizawa, K., Orr, M., Inoue, Y., Nagazumi, J., & Yoshida, M. (2021). Leveraging sport events for sustainable sport participation: How schools contribute to sport development through events. European Sport Management Quarterly, 1-21.
  3. Babaei Osalu, H., Sohrabi, Z., & Khajeh Azad, M. (2015). Creativity Analysis in faculties of biomedical courses according to torrance creativity theory Iran University of Medical Sciences. Journal of Educational Strategies in Medical Sciences, (318), 138-143. (Persian)
  4. Balkar, B. (2015). The relationships between organizational climate innovative behavior and job performance of teacher. International Online of Educational Sciences, 7(2), 81-99.
  5. Barrichello, A., Morano, R. S., Feldmann, P. R., & Jacomossi, R. R. (2020). The importance of education in the context of innovation and competitiveness of nations. International Journal of Education Economics and Development, 11(2), 204-224.
  6. Ćorluka¹, M., Bjelica, D., & Gardasević, J. (2018). Sport schools vs trends to obesity: An analysis among 5 year olds in the Makarska (Croatia). Acta Kinesilogica, 12, 111-114.
  7. Criollo-C, S., Moscoso-Zea, O., Guerrero-Arias, A., Jaramillo-Alcázar, A., & Luján-Mora, S. (2021). Mobile learning as the key to higher education innovation: A systematic mapping. IEEE Access, 9, 462-476.
  8. Drach-Zahovy, A., Somech, A., Granot, M., & Spitzer, A. (2004). Can we win them all? Benefits and costs of structured and flexible innovation – implementations. Journal of Organizational Behavior, 25, 212-234.
  9. Ehsani, Q., & Abbaszadeh, M. (2015). The relationship between learning organization components and creativity and innovation of high school and pre-university teachers. Journal of New Approach in Education Administration, 3(12), 1-20. (Persian)
  10. Farzaneh, S. (2015). Investigating the relationship between organizational innovation of schools and the performance of high school teachers in education of Chahardangeh district. Paper presented at the International Symposium on Management Sciences, and Center for Strategies for Achieving Sustainable Development. (Persian)
  11. Freeman, W. H. (1988). Physical education and sport in a changing society. Journal of Industrial Psychology, 38 (4), 102-129.
  12. Grady, M. L. (2011). Leading the technology-powered school. Thousand Oaks, CA: Corwin Press.
  13. Heidarifard, S., & Sharifian, I. (2017). Identifying and comparing barriers to donors' participation in the development of sports facilities. Journal of Sports Management Studies, 41, 96-81. (Persian)
  14. Hero, J. L. (2020). Exploring the principal's technology leadership: Its influence on teachers' technological proficiency. Online Submission, 4(6), 4-10.
  15. Hosseini, A. (2013). The nature of creativity and its cultivation methods (4th). Mashhad: Astan Quds Razavi Publications. (Persian)
  16. http://www.researchgate.net/publication/303642811_The_21st_Century_Principal_A_Study_of_Technology_Leadership_and_Technology_Integration_in_Texas_K-12
  17. Huong, V. T. M. (2020). Factors affecting instructional leadership in secondary schools to meet Vietnam's general education innovation. International Education Studies, 13(2), 48-60.
  18. Irmansyah, J., Lumintuarso, R., Sugiyanto, F., & Sukoco, P. (2020). Children’s social skills through traditional sport games in primary schools. Jurnal Cakrawala Pendidikan, 39(1), 39-53.
  19. Jackson, D. (2009). Relationship between principals' technological leadership and their schools' implementation of instructional technology (Doctoral dissertation). Georgia Southern University.
  20. Lee, Y. D., & Chang, H. M. (2006). Leadreship style and innovation ability: An empirical study of Taiwanese wire and cable companies. Journal of American Academy of Isines Cambridge, 9(2), 218-219.
  21. Lei, L. (2021). Practical Exploration of integrating practical teaching into innovation and entrepreneurship education in colleges and universities. Science, 9(1), 14-19.
  22. Lv, B., Zhao, Y., & Teng, S. (2020). Community education innovation and practice in the new era. Paper presented at the  2019 International Conference on Education Science and Economic Development (ICESED 2019). Atlantis Press.
  23. Martine, E. (2002). An Organizational culture model to promote creativity and innovation. Journal of Industrial Psychology, 28(4), 58-65
  24. McGuirk, H., Lenihan, H., & Hart, M. (2015). Measuring the impact of innovative human capital on small firms’ propensity to innovate. Research Policy, 44(4), 965-976.
  25. Panayides, P. (2006). Enhancing innovation capability through relationship management and implications for performance, European Journal of Innovation Management, 9(4), 466-483.
  26. Parnak, J. (2015). The Relationship between organizational trust and organizational innovation in teachers' schools. Quarterly Journal of New Psychological Research, 10(38), 76. (Persian)
  27. Polevikova, O., & Shvets, t. (2021). Participative approach as educational innovation of professional training future teachers: Bulletin of the Cherkasy Bohdan Khmelnytsky National University Series. Pedagogical Sciences, (4), 176-182.
  28. Reston, V. A. (2015). National policy board for educational administration. professional standards for educational leaders. American Association of Colleges of Teacher Education.
  29. Rezaian, A., Pour Ezat, A. (2013). Fundamentals of Organization and management. Tehran: Samat Publications. (Persian)
  30. Safrankova J. M., & sikvr, M. (2018). Responsibilities and competencies in personnel management at Czech schools. Oeconomia Copernicana, 9(3), 529–543.
  31. Schilder, E., & Redmond, T. (2019). Measuring media literacy inquiry in higher education: Innovation in assessment. Journal of Media Literacy Education, 11(2), 95-121.
  32. Shuhratovich, I. U. (2020). Application of innovation in teaching process. European Journal of Research and Reflection in Educational Sciences, 8(5), 4-8.
  33. Thorsteinsson, G. (2014). Innovation education to improve social responsibility through general education. Tiltai, 61(4), 71-78.
  34. Tsangaridou, N. (2017). Early childhood teachers’ views about teaching physical education: challenges and recommendations. Physical Education and Sport Pedagogy, 22(3), 283-300.
  35. Uzunöz, F. S., & Demirhan, G. (2017). The effect of creative drama on critical thinking in preservice physical education teachers. Thinking Skills and Creativity, 24, 164-174.

Wagner, E. R,. & Hansen, E. N. (2005). Innovation in large versus small companies: insights from the US wood products industry", Management Decision, 51(6), 473-492.