هدف از انجام این تحقیق ارائه مدل توسعه سرمایه اجتماعی بواسطه داوطلبی در ورزش دانش آموزی بوده است. پژوهش حاضر بر اساس هدف از نوع تحقیقات کاربردی و برحسب گردآوری اطلاعات اکتشافی و با استفاده از نظریه داده بنیاد (اشتراوس و کوربین) انجام شد. جامعه آماری کلیه اساتید، کارشناسان و متخصصان و اساتید خبره فعال در حوزه مدیریت ورزشی و فعال در حوزه ورزش دانشآموزی ایران بودند و از روش نمونهگیری هدفمند نظری (17 نفر) و بر اساس معیار اشباع نظری استفاد شد. ابزار گردآوری دادهها مصاحبه نیمه ساختاریافته بود. دادههای جمعآوریشده با استفاده از کدگذاری باز، محوری و انتخابی تجزیهوتحلیل شدند و مدل نهایی استخراج گردید. بر اساس نتایج به دست آمده عوامل علی در مقولههای ارزش اجتماعی داوطلبی دانشآموز، اوقات فراغت و سرگرمی، کارکرد داوطلبی ورزشی و پیشگیری از انحرافات و مفاسد اجتماعی ؛ شرایط زمینهای در بستر اقتصادی، بستر ساختاری-قانونی و بستر مدیریتی؛ عوامل مداخلهگر در دو بعد موانع و تسهیلگرها؛ راهبردها در عواملی همچون مناسب سازی اماکن ورزشی، سیاست گذاری کلان، تخصیص اعتبارات و منابع مالی، مدیریت نیروهای داوطلب، ترویج و اشاعه فرهنگ داوطلبی، مشارکت فعال و مسمتر دانشآموزان در رویدادهای ورزشی و در نهایت پیامدها در پنج بعد فردی، اجتماعی، تحصیلی، فرهنگی و اقتصادی احصا شدهاند. توجه و زمینهسازی برای شرکت فعال دانشآموزان در فعالیتهای داوطلبی ورزشی منجر به رشد اخلاقی و تحصیلی، دانشاندوزی و همچنین لذت بردن از زندگی در سایهی ارتباط با دیگران میشود و رفتار فرد در روابط اجتماعی بهبود پیدا میکند.
Ferri, S., Fiorentino, R., Parmentola, A., & Sapio, A. (2019). Patenting or not? The dilemma of academic spin-off founders. Business Process Management Journal, 25(1), 84-103.
Hafezian, M., & Salehi, M. (2016). Effective components of the service dimension in university incubators and its role in creating spin-off. Quarterly Journal of New Approach in Educational Management, 7(1), 1-20. (Persian).
Mandalizadeh, Z., Ehsani, M., & Honari, H. (2017). Designing a sustainable entrepreneurship model with grounded theory. Journal of Sport Management, 8(5), 709-725. (Persian).
الیاسی,حمداله , رضاییصوفی,مرتضی , فراهانی,ابوالفضل و قاسمی,حمید . (1402). ارائه مدل توسعه سرمایه اجتماعی بواسطه داوطلبی در ورزش دانش آموزی. پژوهش در ورزش تربیتی, 11(31), 81-112. doi: 10.22089/res.2022.11848.2197
MLA
الیاسی,حمداله , رضاییصوفی,مرتضی , فراهانی,ابوالفضل , و قاسمی,حمید . "ارائه مدل توسعه سرمایه اجتماعی بواسطه داوطلبی در ورزش دانش آموزی", پژوهش در ورزش تربیتی, 11, 31, 1402, 81-112. doi: 10.22089/res.2022.11848.2197
HARVARD
الیاسی,حمداله,رضاییصوفی,مرتضی,فراهانی,ابوالفضل,قاسمی,حمید. (1402). 'ارائه مدل توسعه سرمایه اجتماعی بواسطه داوطلبی در ورزش دانش آموزی', پژوهش در ورزش تربیتی, 11(31), pp. 81-112. doi: 10.22089/res.2022.11848.2197
CHICAGO
حمداله الیاسی, مرتضی رضاییصوفی, ابوالفضل فراهانی و حمید قاسمی, "ارائه مدل توسعه سرمایه اجتماعی بواسطه داوطلبی در ورزش دانش آموزی," پژوهش در ورزش تربیتی, 11 31 (1402): 81-112, doi: 10.22089/res.2022.11848.2197
VANCOUVER
الیاسی,حمداله,رضاییصوفی,مرتضی,فراهانی,ابوالفضل,قاسمی,حمید. ارائه مدل توسعه سرمایه اجتماعی بواسطه داوطلبی در ورزش دانش آموزی. پژوهش در ورزش تربیتی, 1402; 11(31): 81-112. doi: 10.22089/res.2022.11848.2197