نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه مدیریت ورزشی، دانشکده تربیت بدنی، دانشگاه صنعتی شاهرود شاهرود، ایران

2 دانشیار مدیریت ورزشی گروه مدیریت ورزشی، دانشکده تربیت بدنی، دانشگاه صنعتی شاهرود شاهرود، ایران

3 استادیار مدیریت ورزشی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه صنعتی شاهرود، سمنان، ایران

چکیده

هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر نشاط حرفه ای بر عملکرد شغلی دبیران تربیت بدنی با نقش میانجی تعهد سازمانی بود. روش پژوهش به لحاظ هدف، کاربردی و از نظر شیوۀ جمع آوری داده‌ها توصیفی-پیمایشی از نوع همبستگی بود. جامعۀ آماری کلیه دبیران تربیت‌بدنی استان سمنان در سال تحصیلی 1400-1399 بودند (240 نفر). روش نمونه‌گیری، در دسترس بود. ابزار جمع‌آوری داده ها پرسشنامه های استاندارد نشاط حرفه ای اسکوهولت (2011)، تعهد سازمانی آلن و مایر (1990) و عملکرد شغلی پاترسون (1922) بود. پایایی پرسشنامه‌ها با شاخص های آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی بررسی و تأیید شد. روایی صوری و محتوایی پرسشنامه ها با نظرات 15 نفر از اساتید مدیریت ورزشی و دبیران تربیت بدنی مورد تأیید قرار گرفت. روایی سازۀ پرسشنامه ها با استفاده از معیارهای روایی همگرا و واگرا تأیید شد. تجزیه و تحلیل داده ها به روش مدلسازی معادلات ساختاری در نرم افزار اسمارت. پی.ال.اس انجام شد. نتایج نشان داد که نشاط حرفه ای و تعهد سازمانی بر عملکرد شغلی دبیران تربیت‌بدنی به صورت معنادار و مثبت تأثیرگذار هستند. نشاط حرفه ای نیز بر تعهد سازمانی دبیران تربیت‌بدنی به صورت معنادار و مثبت تأثیرگذار است. همچنین تعهد سازمانی در رابطۀ بین نشاط حرفه ای و عملکرد شغلی، نقش میانجی را ایفا می‌کند. بنابراین به منظور اینکه عملکرد دبیران تربیت‌بدنی ارتقاء یابد، بهتر است ابتدا بر تقویت نشاط حرفه ای آنها تمرکز کرد که به طور همزمان به کمک نشاط حرفه ای، تعهد آنها به سازمان بهبود می یابد و این خود منجر به بهبود عملکرد شغلی خواهد شد.

کلیدواژه‌ها

  1. Abedi, E., Razavi, S. M. H., & Farzan, F. (2016). Investigating the relationship between empowerment and organizational commitment of physical education Teachers in North Khorasan province. Sports Management Studies, 28, 218-197. (Persian)
  2. Abolghasemi, A., Moradi Soroush, M., Narimani, M., & Zahed, A. (2012). Investigating the relationship between personal initiative, religious orientation and organizational social capital with job performance of production center employees. Knowledge and Research in Applied Psychology, 1, 86-94. (Persian)
  3. Ahmadi Baladeh, S. M., Babaei Kachpi, E., & Taheri, N. (2020). The role of organizational vitality in improving the level of productivity of Golestan police command staff. Golestan Police Knowledge Quarterly, 1, 103-126. (Persian)
  4. Allen, N. J., & Meyer, J. P. (1990). The measurement and antecedents of affective, continuance and normative commitment to the organization. Journal of occupational psychology, 63(1), 1-18.‏
  5. Azarniushan, M., Mashayekh, M., & Mohammadi Shirmahleh, F. (2019). The relationship between organizational innovation and job performance and job satisfaction of teachers. Scientific Quarterly, Innovation and Creativity Research in Humanities, 3, 75-94. (Persian)
  6. Bagheri, M. A. (2017). Investigating the relationship between happiness and employee performance in Shahroud University of Medical Sciences. Journal of Knowledge and Health in Basic Medical Sciences, 11, 54-59. (Persian)
  7. Bagheri, M., Jajarmizadeh, M., & Benafi, M. (2018). Investigating the role of mediating organizational vitality in the relationship between organizational spirituality and organizational commitment (Case study: Shiraz University). Culture in Islamic University, 1, 2-19. (Persian)
  8. Baruch, Y., Grimland, S., & Vigoda-Gadot, E. (2014). Professional vitality and career success: Mediation, age and outcomes. European Management Journal, 32(3), 518-527.
  9. Bye, N. (2018). Investigating the relationship between perceived organizational support and job performance of physical education teachers in Golestan province. Human Resource Management in Sport, 2, 189-199. (Persian)
  10. Carmeli, A.(2009). Positive work relationships, vitality, and job performance. In Härtel, C. E. J.Ashkanasy, N. M., & Zerbe, W. J. (Eds.) Emotions in groups, organizations and cultures (Research on emotion in organizations) (Vol. 5, pp. 45-71). Bingley: Emerald Group Publishing Limited.
  11. Cesário, F., & Chambel, M. J. (2017). Linking organizational commitment and work engagement to employee performance. Knowledge and Process Management, 24(2), 152-158.‏
  12. Chavosh Bashi, F., & Dehghan Afifi, N. (2014). Identifying and measuring the factors affecting the organizational vitality of employees in the Islamic Azad University, West Tehran branch. Journal of Behavioral Sciences, 5(16), 43-66. (Persian)
  13. Dargahi Kordkandi, H., & Taghipour, E. (2021). The effect of burnout on organizational commitment of law enforcement employees. Islamic Humanities, 6 (22), 122-130. (Persian)
  14. Darvishi, A., & Kalateh Seifri, M. (2017). The effect of organizational exhilaration on the productivity of employees in sport and youth general office of Mazandaran province. New Trends in Sport Management, 3(5), 9-19. (Persian)
  15. Eivazi, G., Khodayari, A., & Nourbakhsh, M. (2021). Modeling the relationship between organizational performance and commitment with the mediating role of strategic thinking. Quarterly Journal of Strategic Studies in Sports and Youth, 50, 205-220. (Persian)
  16. Elliott, K. (2015). Teacher performance appraisal: More about performance or development? Australian Journal of Teacher Education, 40(9), 102-116.‏
  17. Gholipour, R., & Khazaei, M. (2018). Study of the effect of perceiving talent management strategy on employees' job performance with the mediating role of emotional intelligence, Improvement and Transformation Management Studies, 87, 1-28. (Persian)
  18. Hennekam, S. (2016). Vitality of older workers and its relationship with performance, career satisfaction and career success. Management Avenir, (1), 15-32.‏
  19. Hosseinpour, F., Fazl Elahi Ghomshi, S., & Mohammadi, M. (2020). The relationship between job performance and self-efficacy with professional development of secondary school Teachers in Qom district 2. Teacher Professional Development, 4, 1-13. (Persian)
  20. Hoveida, R., Jamshidian, A., & Mokhtarifar, H. (2011). The relationship between organizational socialization and organizational commitment among secondary school teachers in Hamadan. Applied Sociology, 22, 82-63.
  21. Jalalzadeh, M., & Nasirian, Z. (2019). Investigating the relationship between job stress and job performance of primary school teachers. A Scan in Educational Sciences and Counseling, 6(12), 115-132. (Persian)