نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، واحد همدان،دانشگاه آزاد اسلامی، همدان، ایران

2 دانشیار گروه مدیریت ورزشی دانشگاه پیام نور تهران، تهران، ایران

3 استادیار گروه مدیریت ورزشی پژوهشگاه تربیت بدنی، تهران، ایران

چکیده

پژوهش حاضر باهدف طراحی مدل توسعة سواد ارتباطی معلمان تربیت‌بدنی طراحی و اجرا گردید. پژوهش حاضر ازلحاظ هدف کاربردی، ازنظر شیوه گردآوری داده‌ها آمیخته بود. جامعه‌ی آماری بخش کیفی این پژوهش را نخبگان و صاحب‌نظران آگاه به موضوع پژوهش تشکیل دادند و در بخش کمی؛ نیز جامعه آماری شامل معلمان تربیت‌بدنی شهر همدان بود. ابزار پژوهش حاضر شامل پرسشنامه و مصاحبه‌های نیمه ساختارمند بود. جهت بررسی داده‌های بخش کیفی از کدگذاری مطابق با روش داده بنیاد مبتنی بر رویکرد اشتراوس و کوربین استفاده گردید و در بخش کمی از روش معادلات ساختاری استفاده گردید. کلیه روند تجزیه‌وتحلیل داده‌های پژوهش حاضر در نرم‌افزارهای SPSS نسخه 20 و Smart PLS نسخه 2 انجام گردید. همچنین نتایج نشان داد که راهبردهای این حوزه شامل راهبردهای مدیریتی، اجتماعی و شغلی می‌باشد. نتایج پژوهش نشان داد که در جهت توسعه سواد ارتباطی در میان معلمان تربیت بدنی؛ نیاز است تا عوامل زمینه‌ای شامل توسعه مسائل فردی، محیطی، ماهیتی، تکنولوژی، آموزشی و مدیریتی ایجاد گردد. همچنین پیاده‌سازی این مدل می‌تواند پیامدهای فردی، شغلی و اجتماعی را داشته باشد. ازاین‌رو در جهت توسعه سواد ارتباطی می‌بایستی فعالیت‌های جدی از جمله غنی‌سازی دوره‌های ضمن خدمت بر اساس سواد ارتباطی، ایجاد کرسی‌های مشورتی و همچنین ایجاد دستورالعمل‌های شغلی جهت توسعه سواد ارتباطی معلمان تربیت‌بدنی انجام شود.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

  1. Amrayi, F. (2021). The role of media communication and effective advertising in attracting sponsors for women's sports in Lorestan province. Paper presented at the Third National Conference on Sports Communication: Communication Literacy and Media Literacy in Sports, Shiraz. (Persian).
  2. Ghasemi, H., & Rasekh, N. (2019). Identifying the dimensions of communication literacy: with a content analysis approach. Paper presented at the Fifth National Conference of the Iranian Scientific Association of Sports Management, Tehran. (Persian).
  3. Ghasemi, H., & Rasekh, N. (2020). Identifying dimensions of communication literacy: Thematic analysis approach. Journal of Health Literacy, 4(4), 18-29.
  4. Gibson, J. L., Newbury, D. F., Durkin, K., Pickles, A., Conti-Ramsden, G., & Toseeb, U. (2021). Pathways from the early language and communication environment to literacy outcomes at the end of primary school: The roles of language development and social development. Oxford Review of Education, 47(2), 260-283.
  5. Holladay, S. J. (2018). Communication literacy. In The International Encyclopedia of Strategic Communication (pp. 1-5) https://doi.org/10.1002/9781119010722.iesc0032
  6. Isidora, K. (2020). Effective performance management of inter-organisational collaborations through the construction of multiple identities. International Journal of Business Performance Management, 18(2), 236-251.
  7. Katz, L. F., & Krueger, A. B. (2019). The rise and nature of alternative work arrangements in the United States, 1995–2015. ILR review, 72(2), 382-416.
  8. Kim, L. E., Jörg, V., & Klassen, R. M. (2019). A meta-analysis of the effects of teacher personality on teacher effectiveness and burnout. Educational Psychology Review, 31(1), 163-195.
  9. Kosnik, C., Menna, L., Dharamshi, P., & Miyata, C. (2017). So how do you teach literacy in teacher education? Literacy/English teacher educators' goals and pedagogies. Australian Journal of Language and Literacy, 40(1), 59-71.
  10. Kundu, V. (2013). Promoting Communication literacy education for human development: An Indian entitlement. Science Communicator, 4(1), 90-98.
  11. Larson, C. E. (1978). Assessing communication literacy: Problems in assessing functional communication. Communication Education, 27(4), 304-309.

 

  1. Liu, J. C., Mabrey III, P. E., Rufo, J. R., & Miller, E. (2017). Synchronous “elevator pitch”: Teaching digital communication literacy with peer consultation and self-assessment. In Unplugging the Classroom (pp. 137-147). Witney: Chandos Publishing.
  2. Majidi, N., & Shaygan, J. (2018). The relationship between effective management and organizational communication with the organizational dynamics of sports experts of the Ministry of Sports and Youth. Paper presented at the Second National Conference on Achievements in Sports Science and Health, Ahvaz. (Persian).
  3. Marefat, R., Mansoorian, Y., & Zerehsaz, M. (2018). A review of articles in the field of information literacy and research methods used in them. Journal of Library and Information Science, 7(2), 129-143. (Persian).
  4. Mashhadi, H. R. (2022). A comparative study of the curriculum of selected countries: The development of information technology and communication literacy of student teachers. Journal of Curriculum Studies, 17(64), 95-124.
  5. McLean, C. A., & Rowsell, J. (2013). (Re) designing literacy teacher education: A call for change. Teaching Education, 24(1), 1-26.
  6. Pasande, P., & Tari, E. (2020). Communication competency and ability to adapt to performance through working spirit. Journal Luxnos, 6(1), 53-63.
  7. Poczwardowski, A., Lamphere, B., Allen, K., Marican, R., & Haberl, P. (2020). The 5C’s model of successful partnerships in elite beach volleyball dyads. Journal of Applied Sport Psychology, 32(5), 476-494.
  8. Putri, K. Y. S., Ambarwati, N. S. S., Hadiyanto, A., Istiyanto, S. B., & Hafni, R. D. (2021). Intervening health behavior in health communication literacy on public health in the 2020-2021 pandemic. HISPISI: Himpunan Sarjana Ilmu-Ilmu Pengetahuan Sosial Indonesia, 1(1), 259-264.
  9. Qeshmi, M., & Nasiri, F. (2021). Investigating the mediating role of information literacy in the relationship between communication skills and entrepreneurial self-efficacy. Quarterly Journal of Education Technology, 4(15), 673-682. (Persian).
  10. Rumata, V. M., & Sakinah, A. M. (2020). The impact of internet information and communication literacy and overload, as well as social influence, on ICT adoption by rural communities. Asia-Pacific Journal of Rural Development, 30(1-2), 155-174.
  11. Sainain, N. S. N. M., Omar, R., Ismail, H., Mamat, N., & Abdullah, R. (2020). Parental knowledge and development of languages and literacy, communication and socializations in the early childhood education (Master's thesis). Sultan Idris Education University.
  12. Wiemann, J. M. (1978). Assessing communication literacy: Needed research and training in speaking and listening literacy. Communication Education, 27(4), 310-315.
  13. Zarei Bidsorkhi, A., & Faraziani, F. (2021). Evaluating the role of communication literacy in the proper development of basketball in Kermanshah. Paper presented at the Third National Conference on Sports Communication: Communication Literacy and Media Literacy in SPORTS, Shiraz. (Persian).