نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 استادیار مدیریت ورزشی، گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشکده تربیت بدنی، دانشگاه صنعتی شاهرود، شاهرود، ایران.
2 استادیار مدیریت ورزشی، گروه رفتار حرکتی و مدیریت ورزشی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران.
3 استادیار رفتار حرکتی، گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشکده تربیت بدنی، دانشگاه صنعتی شاهرود، شاهرود، ایران.
چکیده
پژوهش حاضر به بررسی نقش میانجی انگیزۀ مشارکت ورزشی در ارتباط بین حمایت اجتماعی درک شده و کیفیت زندگی دانشآموزان پرداخته است. این پژوهش بخشی از طرح پژوهشی درون دانشگاهی در دانشگاه صنعتی شاهرود و دارای کد اخلاق به شماره IR.SHAHROODUT.REC.1401.022 است. از نظر هدف کاربردی، از نظر روش جمعآوری دادهها توصیفی-همبستگی از نوع مدلسازی معادلات ساختاری بود. جامعه آماری کلیه دانشآموزان دوره اول و دوم متوسطه شهرستان ارومیه در سال تحصیلی 1402-1401 بودند که 384 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای اندازه گیری متغیرهای پژوهش، از پرسشنامههای حمایت اجتماعی درک شده زیمت و همکاران (1988)، کیفیت زندگی سازمان بهداشت جهانی (1996) و انگیزۀ مشارکت ورزشی ساچلی اوزونوز (2015) استفاده شد. تجزیه وتحلیل اطلاعات با روش مدلسازی معادلات ساختاری و نرمافزار Smart PLS 2 انجام شد. نتایج حاکی از تأثیر مستقیمِ مثبت و معنادار عوامل حمایت اجتماعی درک شده و انگیزۀ مشارکت ورزشی بر کیفیت زندگی دانشآموزان بود. همچنین، 7/26 درصد از اثر کل حمایت اجتماعی درک شده بر کیفیت زندگی از طریق غیرمستقیم، توسط متغیر انگیزه مشارکت ورزشی تبیین شد که مؤید نقش میانجی انگیزه مشارکت ورزشی در رابطه بین متغیرهای حمایت اجتماعی درک شده و کیفیت زندگی است. به طور کلی میتوان اظهار کرد که یکی از عوامل مؤثر در ارتباط با افزایش کیفیت زندگی دانشآموزان، ایجاد جو انگیزانندۀ کلاسهای ورزشی و نیز حمایت و همراهی والدین و مربیان از دانشآموزان میباشد.
کلیدواژهها
موضوعات