نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران.

2 گروه تربیت بدنی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه تربیت مدرس

3 استادیار دانشکده علوم انسانی، دانشگاه تربیت مدرس

4 عضو هیأت علمی دانشگاه گیلان

5 Centro de Evaluacion y Medicion de Bienestar Aptitud Fisica y Deportiva PhD, M.S.

چکیده

در سال‌های اخیر برگزاری رویدادهای فرهنگی و ورزشی به‌عنوان ابزاری برای جامعه‌پذیری دانشجویان به‌ویژه دانشجویان بین‌المللی مورد استفاده قرار می‌گیرد. هدف از تحقیق حاضر تحلیل تجربه زیستة دانشجویان بین‌المللی ورزشکار از حضور در اولین المپیاد فرهنگی-ورزشی دانشجویان بین‌الملل است که با روش کیفی و رویکرد پدیدارشناختی انجام شد. ازطریق روش نمونه‌گیری هدفمند با رویکرد حداکثر تغییرات بیشینه مشارکت‌کنندگان در این تحقیق انتخاب شدند (16=n). ازطریق مصاحبه‌های عمیق و گفتگوهای تأملی داده‌ها جمع‌آوری شد. با استفاده از رویکرد هفت مرحله‌ای دیکلمن (1989) داده‌ها تجزیه‌وتحلیل شدند. براین‌اساس ده دسته معانی فرعی شکل‌گیری تصویر متفاوت از ایران، آشنایی با فرهنگ کشور میزبان، برجسته شدن چالش‌های میان فرهنگی و تلاش برای رفع آن‌ها، تجربه کردن دانسته‌ها از ایران، شبکه‌سازی و تقویت روابط اجتماعی ازطریق ورزش، تقویت حس انسان‌دوستی، کم‌رنگ شدن ملی‌گرایی و تقویت هم‌گرایی انسانی، از بین رفتن مرزها و موانع ارتباط‌گیری مؤثر، لزوم رعایت هنجارها و ارزش‌های جمعی، شناخت ارزش‌های محوری جامعه میزبان رویداد به ‌دست آمد. به‌صورت کلی می‌توان بیان داشت که ورزش به‌عنوان بستر و ابزاری برای تسهیل جامعه‌پذیری و رسیدن به زبان مشترک عمل کرده است و درصورتی‌که برنامه‌ریزان و سیاست‌گذاران از این ابزار به‌خوبی استفاده کنند، می‌توان شاهد بهره‌گیری مطلوب از ورزش برای تأثیرگذاری‌ها و تأثیرپذیری‌های مطلوب بین‌المللی بود.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

  1. Arai, H., Fukamachi, H., Suzuki, F., & Enomoto, K. (2018). Factors Related to Sports-life Balance among Collegiate Athletes: Towards the Realization of Dual Careers. Journal of Japan Society of Sports Industry, 28 (2), 149-
  2. Asghari, F. (2022). A Phenomenological Study of the Lived Experience of Iranian Students as International Students. Journal of higher education curriculum studies, 12 (24), 365-394. (Persian)
  3. Boyle, P. (2012). Securing the Olympic Games: Exemplifications of developments in urban security governance. Dissertation Abstracts International Section A: Humanities and Social Sciences, 37 (4), 573-586.
  4. Constantine, M. G., Anderson, G. M., Berkel, L. A., Caldwell, L. D., & Utsey, S. O. (2005). Examining the cultural adjustment experiences of African international college students: A qualitative analysis. Journal of Counseling Psychology, 52 (1), 57.
  5. Constantine, M. G., Anderson, G. M., Caldwell, L. D., Berkel, L. A., & Utsey, S. O. (2005). Examining the cultureal adjustment experiences of African international college students: A qualitative analysis. Journal of Counseling Psychology, 52, 57-66.
  6. Cunningham, G. B., & Kwon, H. (2003). The theory of planned behaviour and intentions to attend a sport event. Sport Management Review, 6 (2), 127-145.
  7. DanaeeFard, H., & Kazemi, H. (2010). Interpretative researches on organization: Phenomenology and phenomenography strategies. Tehran: Emam Sadegh University Publication. (Persian)
  8. Davies, L. Taylor, P. Elizabeth Christy, G. R. (2019). Social return on investment (SROI) in sport: a model for measuring the value of participation in England. International Journal of Sport Policy and Politics, 11, 1-21.
  9. Denzin, N. K., & Lincoln, Y. S. (Eds.). (2018). Handbook of qualitative research (5th ed.). Writing: am method of inquiry, (790-9). Thousand Oaks, CA: Sage.
  10. Diekelmann, NL., Allen, D., & Tanner, C. (1989). The NLN criteria for appraisal of baccalaureate programs: a critical hermeneutic analysis. New York: National League for Nursing Press.
  11. Ebadi, H. A. (2010). Application of the phenomenological research method in clinical sciences. Quarterly of Strategy, 19 (54), 207-24. (Persian)
  12. Edwards, A., & Skinner. J (2009). Qualitative research in sport management. Oxford: Butterworth-Heinemann.
  13. Esmaeili, M., Mahmoudi, A., Pourkiani, M., & ghasemnejad, R. (2022). An Analysis of Student Sports Olympiads (Model Presentation). Research on Educational Sport, 10 (27), 213-236. (Persian)
  14. Eydi, H., & Yousefi, B. (2016). SWOT of Hosting Mega Sport Events in Iran. Sport Management Studies, 8 (39), 171-188. (Persian)
  15. Haji Zadeh, S., NaderianJahromi, M., NoghaniDokht Bahmani, M,. Mirsafian, HR,. Rasouli Harzand, M,. Janani, H. (2021). Socialization through Sports Participation: A Systematic Review. Sport and youth strategic studies, 19 (50), 149-172. (Persian)
  16. Holloway, I., & Wheeler, S. (2002). Qualitative research for nurses (2nd ed.). Oxford: Blackwell Science.
  17. Hong, Y. (2018). Integration and experience of international student-athletes at NCAA Division I institutions, (Doctoral dissertation, Ohio University).
  18. Hsiao, A., Wang, Y., Ma, E. J., & Jin, X. (2021). Do culturally competent employees make for happy visitors? The case of a sports event in Australia. Journal of Hospitality and Tourism Management, 49, 624-634.
  19. Jara, E. S. (2015). US collegiate athletics: International student athletes recruiting process, (Doctoral dissertation, University of South Carolina).
  20. keshavarz, L., Farahani, A., & Aghamollazarandi, F. (2014). The relationship among hope, sport commitment, and sport satisfaction Boys’ students who were participating at the 10th sport Olympiad of medical sciences of universities in Iran. Research on Educational Sport, 2 (6), 113-126. (Persian)
  21. Miller, J. J., Mayo, Z., & Podlog, L. (2022). A qualitative analysis of undergraduate sport management student skill and awareness development at an international sports event. Journal of Hospitality, Leisure, Sport & Tourism Education, 30, 100345.
  22. R. M. (1998). Foundation of nursing research (3rd ed.). USA: Appleton and Lange.
  23. M. Q. (1990). Qualitative evaluation and research methods (2n ed. Vol. 14). Newbury, CA: Sage.
  24. Rankine, M. A. (2014). Off the beaten track: The experiences of Jamaican student athletes in US higher education, (Doctoral dissertation, University of Denver).
  25. Rocha, C. M., & Fink, J. S. (2017). Attitudes toward attending the 2016 Olympic Games and visiting Brazil after the games. Tourism Management Perspectives, 22, 17-26.
  26. Rodriguez, A. (2014). International Student-Athletes and Stress: Implications for American Universities' Administrators. Journal of Academic Administration in Higher Education, 10 (2), 39-47.
  27. Sato, T., & Burge-Hall, V. (2008). African American universities and colleges (demographic aspects). Journal of Sociology, 29, 4.
  28. Xiang, M., Soh, K. G., Xu, Y., Ahrari, S., & Zakaria, N. S. (2023). Experiences of LGBTQ student-athletes in college sports: A meta-ethnography. Heliyon, 9 (6),
  29. Xing, X., & Chalip, L. (2006). Effects of hosting a sport event on destination brand: A test of co-branding and match-up models. Sport management review, 9 (1), 49-78.
  30. Yahiro, F., & Hagiwara, G. (2022). Examination of experienced university student athletes of Olympic athletes in Japan. Journal of Digital Life, 2.
  31. Yan, B., & Girard, O. (2023). Sport science is a global field of research: Issue resolved, or perhaps not?. Journal of Science and Medicine in Sport, 26 (8), 396-398.