ورزشهای دانشگاهی میتوانند بهبود سلامتی فیزیکی و روانی دانشجویان را ارتقا دهند. دانشجویان که تمایل بیشتری به ورزشهای دانشگاهی دارند، میتوانند عملکرد تحصیلی و تجربه دانشجویی خود را بهبود ببخشند. یکی از مهمترین عوامل تأثیرگذار بر تمایل دانشجویان به شرکت در فعالیتهای ورزشی، برند دانشگاه است. هدف اصلی این تحقیق بررسی تأثیر اصالت برند دانشگاهی بر تمایل دانشجویان به ورزشهای دانشگاهی با توجه به نقش میانجی ارزش ویژه برند دانشگاه بود. این تحقیق براساس هدف، کاربردی و براساس ماهیت روش، تحقیق توصیفی-پیمایشی بود. جامعه آماری پژوهش، دانشجویان دانشگاههای منتخب شهر تهران بودند. روش نمونهگیری در پژوهش حاضر، غیرتصادفی (دردسترس) بود. پرسشنامه تحقیق بهصورت الکترونیکی بین دانشجویان دانشگاههای تهران، تربیت مدرس، علامه طباطبایی و شهید بهشتی توزیع شد و درمجموع 438 پرسشنامه جمعآوری شد. برای سنجش متغیر اصالت برند از پرسشنامه استاندارد آغاز و همکاران (2024)، برای سنجش متغیر ارزش ویژه برند از پرسشنامه پریرا و همکاران (2022) و برای سنجش متغیر تمایل دانشجویان به ورزش دانشگاهی از پرسشنامه مارتینز و همکاران (2024) استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل دادههای تحقیق از نرمافزار لیزرل نسخه 8/8 استفاده شد. نتایج نشان داد، اصالت برند دانشگاهی بر ارزش ویژه برند و تمایل دانشجویان به ورزشهای دانشگاهی تأثیر مثبت و معناداری دارد. ارزش ویژه برند بر تمایل دانشجویان به ورزشهای دانشگاهی تأثیر مثبت و معناداری دارد. نقش میانجی ارزش ویژه برند در تأثیرگذاری اصالت برند دانشگاهی بر تمایل دانشجویان به ورزشهای دانشگاهی تأیید شده است.
Amani, D. (2023). Internal corporate social responsibility and university brand legitimacy: an employee perspective in the higher education sector in Tanzania. Social Responsibility Journal, 19(4), 611-625. https://doi.org/10.1108/SRJ-12-2021-0540
Dongjun, R., Wonsuk, Ch,, Jin-Woo, K., & Joo, Y. J. (2023). The effects of commitment and trust on the relationship between service quality and university brand loyalty in time of crisis, Journal of Marketing for Higher Education,https://doi.org.1080/08841241.2023.2239723
Saleem, S., Moosa, K., Imam, A., & Khan, R.A.(2017). Service quality and student satisfaction: the moderating role of university culture, reputation and price in education sector of Pakistan. Iranian Journal of Management Studies, 1(1), 237-258.