نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشگاه سمنان

2 استادیار دانشگاه سمنان

3 دانشگاه مازندران

چکیده

هدف از پژوهش حاضر مقایسه بازی‌های سواد جسمانی با دو رویکرد هدایت شده از سوی معلم و هدایت شده از سوی همتایان بر رشد حرکتی و شایستگی حرکتی دانش‌آموزان ابتدایی بوده است. پژوهش حاضر از نوع پژوهش‌های نیمه تجربی با طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری آن شامل تمام دانش‌آموزان دختر مشغول به تحصیل در پایه چهارم، پنجم و ششم ابتدایی شهرستان همدان در سال تحصیلی 1402-1401 بوده است. با استفاده از روش نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای45 نفر براساس قلمرو پژوهش به عنوان نمونه انتخاب و پس از اجرای پیش آزمون به روش تصادفی ساده در دو گروه مداخله و یک گروه کنترل تقسیم شدند. برای جمع‌آوری داده‌ها از آزمون برونیکس ازرتسکی (1987)، پرسشنامه خود ادراکی هارتر (1989)، بازی‌های سواد جسمانی هدر گاردنر (2017) استفاده شد. گروه های مداخله به مدت 4ماه، 2جلسه در هفته مطابق با روش آموزشی تمرین کردند، در حالی که گروه کنترل هیچ مداخله‌ای دریافت نکردند و در پایان هفته شانزدهم از هر دو گروه پس آزمون گرفته شد. داده‌ها با استفاده از آزمون تحلیل واریانس یک راهه مورد سنجش و ارزیابی قرار گرفت. تجزیه و تحلیل داده‌ها نشان داد که میانگین گروه آزمایشی در دو متغیر رشد حرکتی (001/0=P)، شایستگی حرکتی (001/0=P) نسبت به گروه کنترل تفاوت معنی‌داری وجود دارد. همچنین در شاخص رشد حرکتی، اثر رویکرد معلم محور بیشتر از همتایان محور و در شاخص شایستگی حرکتی، اثر رویکرد همتایان محور بیشتر از معلم محور بوده است. بنابراین می‌توان نتیجه گرفت

کلیدواژه‌ها

موضوعات