نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی ، پردیس البرز دانشگاه تهران ، ایران ، تهران

2 استاد گروه مدیریت ورزشی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه تهران، تهران، ایران

3 دانشیار گروه مدیریت ورزشی، دانشکدۀ علوم ورزشی و تندرستی، دانشگاه تهران، تهران، ایران

چکیده

این تحقیق با هدف تدوین مدل ارتقای نقش والدین در توسعه فعالیت‌های بدنی کودکان و نوجوانان از طریق بازاریابی اجتماعی انجام شد. روش پژوهش کیفی مبتنی بر نظریه داده‌بنیاد با رویکرد گلیزر بوده و داده‌ها از طریق مصاحبه نیمه‌ساختاریافته با 15 نفر از متخصصان بازاریابی ورزشی، مربیان، روان‌شناسان و معلمان تربیت‌بدنی گردآوری شد. داده‌ها از طریق کدگذاری باز، محوری و گزینشی تحلیل گردید و 25 مقوله فرعی و133مفهوم بدست آمده در 8 مقوله اصلی دسته‌بندی شدند. یافته‌ها نشان داد که والدین با ایفای نقش الگویی، ارائه حمایت‌های عاطفی و مالی، تعاملات والد-فرزند و شکل‌دهی نگرش مثبت به ورزش، می‌توانند تأثیر بسزایی در افزایش مشارکت فرزندان در فعالیت‌های بدنی داشته باشند. علاوه بر این، استفاده از تکنولوژی و رسانه‌های دیجیتال، برنامه‌های تشویقی و حمایتی، و سیاست‌های ملی جامع به‌عنوان ابزارهای بازاریابی اجتماعی، زمینه‌ای مناسب برای ارتقای فرهنگ ورزش و کاهش موانع اجتماعی و اقتصادی فراهم می‌کند؛ چالش‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی، به‌ویژه هزینه‌های ورزشی و نگرش‌های جنسیتی، از مهم‌ترین موانع شناسایی‌شده بودند. این پژوهش نتیجه می‌گیرد که ایجاد یک مدل جامع و چندبعدی برای تقویت نقش والدین، که مبتنی بر تعامل میان خانواده، جامعه و نهادهای دولتی باشد، می‌تواند به گسترش فرهنگ ورزش و بهبود سلامت جسمی و روانی کودکان و نوجوانان منجر شود. پیشنهاد می‌شود دولت‌ها و سازمان‌های غیردولتی با طراحی کمپین‌های بازاریابی اجتماعی تعاملی و حمایت از والدین، مانند ارائه آموزش‌های مهارتی و تسهیلات مالی، بستر مناسبی برای تقویت نقش والدین در این فرآیند فراهم کنند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات