نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 هیات علمی گروه بازاریابی و تجاری سازی ورزشی، پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی
2 گروه مدیریت ورزشی دانشگاه تهران
3 گروه مدیریت ورزشی دانشگاه شیراز
4 دانش اموخته مدیریت ورزشی دانشگاه تهران
چکیده
طراحی مسکات بهعنوان ابزاری مؤثر در برندسازی و ارتباط با مخاطبان در دنیای ورزش شناخته میشود. مسکاتها با نمایاندن هویت فرهنگی، اجتماعی و ورزشی برند، میتوانند تأثیرات قابلتوجهی در ایجاد پیوند عاطفی با مخاطبان و تقویت شناختهشدگی برند داشته باشند. این پژوهش بهمنظور طراحی مسکات برای فدراسیون ورزشهای دانشگاهی ایران و شناسایی ویژگیهای مطلوب آن انجام شد. در این راستا، از روش تحقیق کیفی و مصاحبههای نیمهساختاریافته با ۱۵ صاحبنظر در حوزههای برندسازی ورزشی، طراحی مسکات و مدیریت ورزش استفاده شد. دادهها از طریق کدگذاری و تحلیل تمها مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که طراحی مسکات ورزش دانشگاهی ایران باید بر جنبههای مختلفی تمرکز داشته باشد از جمله ویژگیهای بصری، ارزشهای فرهنگی و ملی، و شخصیت برند. استفاده از نمادهای ایرانی مانند سیمرغ و رنگهای ملی (سبز، سفید و قرمز) بهعنوان بخشی از هویت فرهنگی برند، به تقویت حس تعلق و افتخار ملی کمک میکند. همچنین، توجه به شخصیتهای برند و کهنالگوهای یونگ (قهرمان، هنجارشکن، دانا و ...) برای طراحی مسکاتهایی که ارتباط عاطفی و انگیزشی با مخاطبان ایجاد کنند، بسیار حائز اهمیت است. این تحقیق همچنین پیشنهاد میکند که مسکاتها در استراتژیهای برندسازی کلان فدراسیون و در پلتفرمهای دیجیتال، برنامههای تعاملی و رویدادهای فرهنگی و ورزشی گنجانده شوند. نتایج این پژوهش میتواند به ایجاد هویتی متمایز و پایدار برای ورزش دانشگاهی ایران کمک کند که هم در سطح ملی و هم بینالمللی تأثیرگذار باشد.
کلیدواژهها
موضوعات