یکی از محورهای بسیار مهم ورزش، ورزش تربیتی است و فرآیند توسعه ورزش، از ورزش تربیتی آغاز میشود، بنابراین هدف پژوهش تدوین سناریوهای ورزش تربیتی کشور عراق در افق 2033 بود. پژوهش حاضر از منظر مبانی، تفسیرگرایی؛ از منظر رهیافت پژوهش، استقرایی و از منظر ماهیت، ترکیبی بود. مشارکتکنندگان پژوهش ذینفعان ورزش تربیتی کشور عراق (معلمان، اساتید دانشگاه، دانشآموزان و دانشجویان) بودند که به صورت هدفمند و بر مبنای اشباع نظری 20 نفر از آنان به عنوان نمونه بخش کیفی و 14 نفر به عنوان نمونه بخش کمی پژوهش انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها از ابزارهای مصاحبه و پرسشنامه استفاده شد. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از روشهای تحلیلساختاری و تحلیلبالانس اثرات متقابل استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که 3 سناریو با امتیاز بالا و احتمال وقوع بیشتر در شرایط پیشروی ورزش تربیتی کشور عراق در افق 2033 متصور هستند که از میان آنها سناریوی اعتلاء شرایط امیدوارکننده و مطلوب را نشان میدهد، سناریوی نوسان شرایط بینابینی را نشان میدهد و سناریوی تضعیف نیز شرایط بحرانی و ناامیدکننده را نشان داد. با توجه به نتایج سیاستگذاران و برنامهریزان حوزه ورزش تربیتی در عراق باید برنامه های ورزش تربیتی را با توجه نرخ رشد اقتصادی کشور عراق، جهتگیری سیاست داخلی در کشور عراق، ضریب نفوذ فناوری در کشور عراق، سبک زندگی شهروندان عراقی و وضعیت گفتمان زیست محیطی در کشور عراق طراحی و سناریوهای مختلف را جهت طراحی برنامه های خود مدنظر قرار دهند.