چارچوب مفهومی ترویج سواد بدنی و مشارکت ورزشی کودکان با رویکرد بازاریابی اجتماعی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجو دکترا مدیریت ورزشی , دانشگاه آزاد اسلامی, واحد علوم و تحقیقات تهران,ایران

2 استاد دانشگاه علامه طباطبایی

3 استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران، ایران.

4 استاد گروه تربیت بدنی وعلوم ورزشی، واحد علوم وتحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.

5 استادیار پژوهشگاه علوم ورزشی

10.22089/res.2025.17314.2558
چکیده
هدف پژوهش حاضر بر ارائه چارچوب مفهومی بکارگیری بازاریابی اجتماعی برای ترویج سواد بدنی و مشارکت ورزشی کودکان بود. روش تحقیق از نوع کیفی با رویکرد تماتیک (تحلیل مضمون) انتخاب گردید. مشارکت کنندگان پژوهش شامل صاحب‌نظران علمی (اساتید و پژوهشگران دانشگاهی) و صاحب‌نظران اجرایی (مدیران و کارشناسان سازمانی) موضوع پژوهش بود. تعداد نمونه بر حسب رسیدن به اشباع نظری 16 نفر انتخاب گردید. نمونه‌گیری نیز به روش نظری (قضاوتی) انجام شد. ابزار پژوهش مصاحبه‌ نیمه اکتشافی (نیمه هدایت شده) به همراه مطالعه کتابخانه‌ای و اسنادی بود. جهت تحلیل یافته‌ها از روش کدگذاری مفهومی چندمرحله‌ای استفاده شد. چارچوب مفهومی استخراج شده شامل 5 تم کلی، 11 تم اصلی، 42 تم فرعی و 160 کد مفهومی بود. تم‌های کلی و مضامین اصلی آن‌ها شامل؛ بستر محیطی توسعه سواد بدنی و ورزش پایه (پیش‌ران‌ها و پَس‌ران‌های محیطی)، کارآمدی سیستم تربیت‌بدنی و ورزش پرورشی (قابلیت نهادی و تشکیلاتی و همکاری بین سازمانی)، بازاریابی اجتماعی سواد بدنی و ورزش کودکان (اثربخشی فرایندها و آمیخته بازاریابی اجتماعی)، ظرفیت‌سازی توسعه سواد بدنی و ورزش کودکان (فرصت‌ها و محیط‌های‌ ورزشی و تحول در سازوکارهای سواد بدنی) و توسعه پایدار سواد بدنی و ورزش کودکان (ترویج سواد بدنی و حرکتی، رشد فراگیر مشارکت ورزشی و کارکردهای آن‌ها) بود. براساس یافته‌ها می‌توان گفت بکارگیری بازاریابی اجتماعی برای ترویج سواد بدنی و مشارکت ورزشی کودکان یک فرایند چندبعدی و چندسطحی است که بایستی ابتدا بستر محیطی و سیستم اجرایی آن فراهم شود سپس از طریق ظرفیت‌سازی و آمیخته بازاریابی اجتماعی به توسعه آن بیانجامد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات



مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از 25 تیر 1404

  • تاریخ دریافت 15 مهر 1403
  • تاریخ بازنگری 21 اردیبهشت 1404
  • تاریخ پذیرش 24 تیر 1404