الگوی آموزش ترکیبی درس تربیت‌بدنی مدارس

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری، گروه مدیریت ورزشی، واحد شوشتر، دانشگاه آزاد اسلامی، شوشتر، ایران

2 استادیار، گروه تربیت بدنی، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

3 استادیار گروه تربیت بدنی دانشگاه آزاد اسلامی واحد یادگار امام خمینی(ره) شهر ری، تهران ، ایران

چکیده
هدف پژوهش حاضر طراحی الگوی آموزش ترکیبی درس تربیت‌بدنی مدارس بود. این مطالعه به روش کیفی و با استفاده از روش تحلیل مضمون شش-مرحله‌ای براون و کلارک (2006) انجام گرفت. نمونه‌گیری به شیوه هدفمند و از میان مطلعین کلیدی تا حد اشباع نظری انجام شد. جهت جمع‌آوری داده‌ها، از مصاحبه‌های عمیق و نیمه‌ساختاریافته با 17 نفر از اساتید دانشگاهی و معلمین برجسته تربیت‌بدنی دارای فعالیت پژوهشی و اجرایی در زمینه آموزش تربیت‌بدنی مدارس استفاده شد. همچنین، برای تضمین دقت و اعتماد در هر مرحله از تحقیق، چهار معیار اصلی شامل اعتبار، اطمینانپذیری، تأییدپذیری و انتقالپذیری موردبررسی قرار گرفتند. بر اساس نتایج تحلیل داده‌های کیفی حاصل از مصاحبه، الگوی آموزش ترکیبی درس تربیت‌بدنی مدارس شامل 129 کد اولیه، 23 مضمون فرعی و 8 مضمون اصلی شامل توسعه حرفه‌ای معلمان، درگیرسازی دانش‌آموزان، برنامه درسی و آموزشی، زیرساخت‌های فناوری، سیاست‌گذاری و آمادگی راهبردی، مدیریت و اجرای محلی، فرهنگ‌سازی اجتماعی و چالش‌ها و عوامل خارجی است. این مطالعه با تأکید بر آموزش ترکیبی در تربیت‌بدنی، یک پایه نظری قوی ارائه می‌دهد که متخصصان و سیاست‌گذاران را در مورد بهترین شیوه‌های فعلی آگاه می-سازد و راه را برای مطالعات دیگر هموار می‌کند تا دامنه آموزش ترکیبی در تربیت‌بدنی اصلاح و گسترش یابد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات



مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از 26 شهریور 1404

  • تاریخ دریافت 09 خرداد 1404
  • تاریخ بازنگری 16 مرداد 1404
  • تاریخ پذیرش 26 مرداد 1404